Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i MacBook?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om Apple lämnar en instruktion för hur man byter hårddisk men samtidigt säger att garantin för hela produtken upphör i och med bytet kan sådant avtalsvillkor knappast betraktas som skäligt mot konsumenten. Villkoret är helt enkelt för obalanserat till konsumentens nackdel och skulle kunna förbjudas av KO. Blir det dessutom tvist om själva tolkningen av villkoret tolkas det till konsumentens fördel, Apple står så att säga risken för sin egen otydlighet i instruktioner m.m (avtalsvillkorslagen)

Det låter ju bra. Dessvärre är det ju så att de inte har lämnat någon sådan instruktion till MacBook Pro, vilket borde innebära att det inte är lika fritt fram att byta dem? är det svårare att byta MBP-disken än MB-disken?

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Det låter ju bra. Dessvärre är det ju så att de inte har lämnat någon sådan instruktion till MacBook Pro, vilket borde innebära att det inte är lika fritt fram att byta dem? är det svårare att byta MBP-disken än MB-disken?

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive
Finns även att ladda ner som PDF.. Halleluja!

I sammanhanget undrar jag:

Om jag vill kopiera hela min gamla disk till en ny för att sedan sätta in den senare i macbooken, hur får jag med mig min Boot Camp Windows-partition. Går detta över huvud taget eller är det bara att installera om?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-06 22:53

Nån som vet vilken storlek på torx som behövs för att ta ut SATA-disken ur metallhäljet?

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och installerar den nya hårddisk som legat i stort sett oanvänd i ett halvår. En seagate momentus 120 GB och 5400 rpm. Den är väl omodern redan innan den kommer till bruk, men den är i vart fall dubbelt så stor som originaldisken.

Ursprungligen av batte82:

Nån som vet vilken storlek på torx som behövs för att ta ut SATA-disken ur metallhäljet?

Jag använde en 2 mm platt skruvmejsel. Skruvarna sitter hårt, jag tog i från tårna och spetsen på skruvmejseln sprack! Fick fila ner den till en ny spets och denna gången gick det bättre, men jag rekommenderar nog en riktig torkmejsel.

Jag hade också lite problem med att installationsprogrammet inte ville installera på min nya disk. Att formatera om den hjälpte inte, men när jag partitionerade om disken så funkade det. Jag testade att använda hårddisken som en extern disk (när jag precis köpt den), och jag antar att jag då partitionerade den utan bootflagga eller nåt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-26 10:49

verkar låta lite mer när en 160 gigs samsung sitter i en macbook och vibrera lite jämfört med en orginal 60 gigs. Nästan som ett fläkt ljud. Någon mer som upplever det?

När jag lyfter datorn från bordet försvinner nästan allt ljud. Verkar blivigt resonans, men när jag ändrar hårdiskens position lite så hjälper det inte.

Senast redigerat 2006-12-26 12:00
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-28 15:33

Någon som fått rätsida påd et här med garantin? Ryker den eller står den? Och märks det att mans att in en ny hdd om man sätter tillbaka den gamla?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 09:43

Jag har postat det tidigare vet jag. Garantin står, givet att du följer anvisningarna i deras manual;
http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf

Givetvis om de hittar coca cola eller centimeterdjupa hack från dina exkursioner i datorns inre är du kokt men förutsatt att man är normalt funtad kan jag säga att det inte är några som helst problem att göra det. Verktygen finns på Clas Ohlsson motsv och jag tror jag köpte mejseln för 19kr och sedan ngn torx (eller vad de heter) för lite mer då jag inte hade något av dem innan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-28 16:04

Kan lägga till att de problem med vibrationer jag beskriver ovan försvan när jag reklamerade samsung disken och fick en ny. Men att fläktliknande ljudet finns kvar, hörs dock bara i ett totalt tyst rum.

Bevaka tråden