Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka RAM-minnen till MacBook?

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .

konstigt

  • Medlem
  • 2006-06-13 22:02

kör på http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 2Gh och jag flyger fram

men åhhhh, så har de sänkt priset. köpte ju för en vecka sen för 995 kr st eller vare var. alltid samma otur

Såg med nu att de sängt priset, yippie, precis lagom till beställning!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-16 23:09

teknik för att trycka "ordenligt"?

Hej,

Har just försökt trycka i mina 2 x 1 gb TwinMos-minnen. En gick att få i och funkar. Den vänstra är helt omöjlig och nu är mina tummar slut...Hur gör ni andra?

Finns det något knep att trycka rakt och rätt och hårt nog?

Jag börjar tro att en av modulerna är kast.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-16 23:11
Ursprungligen av Phloo:

Hej,

Har just försökt trycka i mina 2 x 1 gb TwinMos-minnen. En gick att få i och funkar. Den vänstra är helt omöjlig och nu är mina tummar slut...Hur gör ni andra?

Finns det något knep att trycka rakt och rätt och hårt nog?

Jag börjar tro att en av modulerna är kast.

Precis samma för mig. Fast den högra i mitt fall.

Nån skrev i nån tråd att de lade datorn på en handduk på ett skrivbord som stod vid en vägg, och även lät handduken gå mellan väggen och datorn, och tryckte in minnet mot väggen så att säga. Ska testa det nån dag.

Ursprungligen av malesca:

Nån skrev i nån tråd att de lade datorn på en handduk på ett skrivbord som stod vid en vägg, och även lät handduken gå mellan väggen och datorn, och tryckte in minnet mot väggen så att säga. Ska testa det nån dag.

precis så gjorde jag, visst var man tvungen o trycka hårt, men så svårt som vissa fått det till att vara, tycker jag då inte att det var. i alla fall inte med knepet me väggen o bordet

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-16 23:35
Ursprungligen av Phloo:

Hej,

Har just försökt trycka i mina 2 x 1 gb TwinMos-minnen. En gick att få i och funkar. Den vänstra är helt omöjlig och nu är mina tummar slut...Hur gör ni andra?

Finns det något knep att trycka rakt och rätt och hårt nog?

Jag börjar tro att en av modulerna är kast.

Jag "vaggade" in minnet sida ifrån sida för att sedan ta i för kung och fosterland. Efter runt 2 minuter fick jag in det. Även jag kör med Twinmos minnen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-17 13:16
Ursprungligen av Phloo:

Hej,

Har just försökt trycka i mina 2 x 1 gb TwinMos-minnen. En gick att få i och funkar. Den vänstra är helt omöjlig och nu är mina tummar slut...Hur gör ni andra?

Finns det något knep att trycka rakt och rätt och hårt nog?

Jag börjar tro att en av modulerna är kasst.

Nu ger jag upp och skickar tillbaka mitt ena twinmos-minne. Jag är säker på att det har varit i men det funkar inte i alla fall, när jag sätter tillbaka min 256-modul är det hur lätt som helst att få i och att funka.

Detta är inte kul alls...

EDIT: Tack för alla tips, handuk-väggen tricket är super!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-16 23:54

Nu lyckades jag! Man måste nog ha insikten att man får ta i ordentligt. Att ha en vägg att spjärna mot, och handduk emellan då, verkade också hjälpa. Och utvilade tummar. Vaggade också lite.

konstigt, mina twinmos funkar klanderfritt

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-18 15:36

Men de som fanns på komplett är ett par som funkar på macbooken då?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-18 15:39

Har en 1GB modul för mycket. Passar i både macbook och macbook Pro. Inhandlades på macoteket.

Ursprungligen av Queux:

Men de som fanns på komplett är ett par som funkar på macbooken då?

jag köpte mina två 1 Gb Twinmos på komplett ja

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-19 23:11

Jag köpte mina minnen ifrån www.pckungen.se
Kostade 890 spänn för en 1 Gigabyte sticka, riktigt billigt när jag kunde köpa det i butik.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-06-20 18:57

Bara jag som har problem med att få upp mittenskruven där man ska sätta in minnena? De andra två går hur lätt som helst. Har nu 2gb som bara ligger tills vidare. Tack den som skruvade in den för hårt.

inga problem o få ut, hade lite svårt o få i den närmast kanten, men gick när ja skruva loss allt igen o gjorde om det.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 00:03

För er som har problem att få i minnena. När ni tror att de är inne, då ska dom in liiite till. Så pass är det.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-06-21 14:52

Mina fingrar är fördärvade :/ Måste ha uppbackning...
Får inte ens ut ena stickan igen Fan.. ingen macbook för mig ikväll då :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-21 16:30

hehee,, jag hade ont i tummen i 3 dagar efter jag satte in mina i MB

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-06-21 17:31

Ok, bara att instämma att det behövdes en jävla massa kraft då. Använde en hexagonalmejsel att trycka in dom med det där lilla extra. Puh! 2 gb rikare

va klena ni ä i fingrarna :D:D äre bara jag som inte hade ont i fingrarna efter?

Ursprungligen av Baltazar:

va klena ni ä i fingrarna :D:D äre bara jag som inte hade ont i fingrarna efter?

Nä, fattar inte heller vad ni gnäller om. Var inga större problem tycker jag. Man är ju lite rädd att man skada minnena men det gäller att ta i. Har man bytt RAM förr så är det nog inga problem.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-21 20:31

har hört att man inte behöver trycka in dom ända in, utan bara skruva tillbaka plåten så ska dom glida in. fast vad vet jag, kanske inte ens går att göra så? har inte ens beställt min mb än

använder man tekniken som nämnts tidigare i denna tråd med bord o handduk så blire faktiskt riktigt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 13:33

jag har en liten oroande känsla om att "plåten" buktar vid mitten av minnena och går in vid skruvarna, inte mycket men nån millimeter eller två. kan någon bekräfta att det var så här även innan man började skruva blir jag glad

Hej!

Twinmos minnena är slut på Komplett.
Är det någon som kan svara på om dessa är samma och passar till en Macbook?
http://www.webbshoppen.se/produktinfo.php?id=1024SOD5300T

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 14:27

Det är väl samma minnen?!

Är det någon som har Kingston-minnen i sin MacBook? Jag ska nog beställa dessa
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312045

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 16:18

Varför betala extra för Kingston stämpeln när TwinMOS minnena är både billigare och kända för att fungera bra i Macbook?

Bevaka tråden