Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker grafiken i nya MacBook 13"?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-19 21:09

Varför i hela fridens namn skulle det vara sämre? Ta du och beställ din fina Macbook du, du kommer bli nöjd.

Ett X300 Mobile m.128MB HyperMemory skulle faktist sitta bättre tycker jag.
Då tror jag man skulle ha allt man kan förvänta sig för det priset i sina nävar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-24 08:41

För en annan som inte spelar verkar Macbook räcka alldeles lagom för Adobeprogrammen och några enstaka jobb i 3Dprogram som Maya.

Detta är min högst privata åsikt har inget med 99mac att göra.

Till viss det är det än en gång en debatt som säger:
"Jag vill ha en super duper Cray HAL med monster grafikortet Allan i en Macbook och den ska minsann inte kosta mer än några få tusenlappar - varför har inte Apple gjort en sådan till mig?"

Man måste titta på vad Apple har byggt vilken målgrupp den är tänkt att tillfredställa.
Macbooken har aldrig varit tänkt för varken 3D jobb eller tunga spel.
Det säger inte att dessa saker inte kommer fungera på maskinen men man ska heller inte förvänta sig att man renderar grafik som om du satt dirketkopplad mot Pixars renderfarm.

Macbooken är en underbar liten maskin för det den är ämnad för, jag tror nog att det går att spela spel på den också och rendera enkalre 3D saker.
Någon vis sa en gång "Du får det du betalar för".

Vill du köra spel och rendera 3D finns det maskiner som är anpassade för det också men de heter inte Macbook är oftast inte bärbara.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Man måste titta på vad Apple har byggt vilken målgrupp den är tänkt att tillfredställa.
Macbooken har aldrig varit tänkt för varken 3D jobb eller tunga spel.

Ja, vilken grupp är Macbook tänkt för egentligen? Den som inte har nytta av ett snabbt grafikkort har förmodligen ingen nytta av en 2GHz processor heller. Den som anser att en vikt på 2.4kg inte är för mycket har förmodligen ingen nytta av 6 timmars batteritid heller. Den som anser att avsaknaden av cardbus-/expresscard-plats är acceptabel har förmodligen heller ingen nytta av bluetooth.

Optisk ljudingång/utgång, webbkamera, fjärrkontroll, DVI-utgång, snabb processor.. Macbook är en nöjes-/mediamaskin för hemmabruk. Varför borde man inte kunna spela spel på en en sådan?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-05-21 16:45
Ursprungligen av Hakro807:

Ja, vilken grupp är Macbook tänkt för egentligen? Den som inte har nytta av ett snabbt grafikkort har förmodligen ingen nytta av en 2GHz processor heller. Den som anser att en vikt på 2.4kg inte är för mycket har förmodligen ingen nytta av 6 timmars batteritid heller. Den som anser att avsaknaden av cardbus-/expresscard-plats är acceptabel har förmodligen heller ingen nytta av bluetooth.

Optisk ljudingång/utgång, webbkamera, fjärrkontroll, DVI-utgång, snabb processor.. Macbook är en nöjes-/mediamaskin för hemmabruk. Varför borde man inte kunna spela spel på en en sådan?

Ok.. sant det du säger, men jag har ändå ett klockrent exempel på en person som datorn är byggd för, min farsa:p

Det han vill göra ed datorn är att betala räkningar, klippa film, koppla den till tv:n och kolla på film.. typ, orkar inte komma på nåt mer nu:) Enda grejen han skulle behöva expresscard till vore ett 3g-kort, men det kan han använda mobilen till med hjälp av bluetooth, och sex timmars batteritid är ju underbart på tåget ner till göteborg.

En sak som är säker, han skulle inte spela på den i alla fall..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:07
Ursprungligen av Hakro807:

Ja, vilken grupp är Macbook tänkt för egentligen? Den som inte har nytta av ett snabbt grafikkort har förmodligen ingen nytta av en 2GHz processor heller. Den som anser att en vikt på 2.4kg inte är för mycket har förmodligen ingen nytta av 6 timmars batteritid heller. Den som anser att avsaknaden av cardbus-/expresscard-plats är acceptabel har förmodligen heller ingen nytta av bluetooth.

Optisk ljudingång/utgång, webbkamera, fjärrkontroll, DVI-utgång, snabb processor.. Macbook är en nöjes-/mediamaskin för hemmabruk. Varför borde man inte kunna spela spel på en en sådan?

Om man gör musik med datorn har man nytta av 2GHZ men inte grafikkort. Dessutom är det skönt att ha ordentligt med headroom vad gäller CPU´n så man alltid har flyt med det man gör.

Vill man ha en extremare maskin kan man ju köpa pro modellen, varför vill man ha en 13" skärm om nu grafiken är så viktig? Jag undrar dock varför inte alla pro modeller har FW800.

Givetvis släppte Apple sin snikdator samma dag som min Macbook skulle beställas varvid företaget givetvis blixtsnabbt ändrade beställningen till den nya för att spara 10 k kr!
Men funkar grafiken när grafikkravet är följande:
Graphics card and display
DirectX 9-compatible graphics card (recommended graphic chip manufacturers: ATI or nVidia) with minimum 64 MB of memory or more (128 MB recommended). A resolution of 1024x768 pixel or more (recommended 1280x1024 pixel).

Kommer det att funka?

Ursprungligen av sventa46:

Givetvis släppte Apple sin snikdator samma dag som min Macbook skulle beställas varvid företaget givetvis blixtsnabbt ändrade beställningen till den nya för att spara 10 k kr!
Men funkar grafiken när grafikkravet är följande:
Graphics card and display
DirectX 9-compatible graphics card (recommended graphic chip manufacturers: ATI or nVidia) with minimum 64 MB of memory or more (128 MB recommended). A resolution of 1024x768 pixel or more (recommended 1280x1024 pixel).

Kommer det att funka?

Tror att det stöder DX9, men jag tror att det är processorn som får göra räknejobbet för det.
Det har inget eget minne, utan använder sig av datorn vanliga RAM.
Upplösningen är nog inget problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 21:04

Jag fattar inte tveksamheterna inför grafiken. Vill man ha en större modell kan man ju köpa det, eller hur.

Jag gillar att det finns en modell med bra pris utan att prestandan i övrigt får lida för det.

"Jag fattar inte tveksamheterna inför grafiken. Vill man ha en större modell kan man ju köpa det, eller hur. "

Säg det till min chef!

)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 16:52

En enkel fråga: är det verkligen BARA spel och 3-d program som påverkas av det sämre kortet? Inget annat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 17:00
Ursprungligen av Snooze:

En enkel fråga: är det verkligen BARA spel och 3-d program som påverkas av det sämre kortet? Inget annat?

System 10.5 (Leopard) skulle nog fungera fint med MacBook, men nästa kattdjur kanske blir för tungt för MacBook
(det dröjer ett par år till)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 17:36

Hehe! Tja, att köpa en enklare bärbar och tro att den ska vara framtidssäker är nog ganska naivt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 18:07
Ursprungligen av Snooze:

Hehe! Tja, att köpa en enklare bärbar och tro att den ska vara framtidssäker är nog ganska naivt.

Du sa rätt !

Moores lag säger fördubbling var 18:e månad, därför är viktig köpa med senaste prestandan.
Men Moores lag gäller inte längre ! Det har blivit ännu högre takt ! Varje år eller kortare ?

Men jag förstår att pengar i plånboken styr inköpet

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-21 18:09

Tror nog att MacBooken kommer klara även operativet som kommer efter Leopard. Det finns ju folk som sitter och kör Tiger med gott resultat med betydligt äldre datorer än MacBooken kommer vara då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 18:24
Ursprungligen av gurne:

Tror nog att MacBooken kommer klara även operativet som kommer efter Leopard. Det finns ju folk som sitter och kör Tiger med gott resultat med betydligt äldre datorer än MacBooken kommer vara då.

Jag sitter med en gammal blå-vit G3 300 Mhz med 10.3 system just nu. Det går fint fint, men grafikmotor släpar efter en hel del. Men det är okey ändå.

Jag tror att med en ny kattsystem efter Leopard kommer att märkas först o främst med grafikmotorn med MacBook (ej Pro). Men det kommer fungera helt okey ändå, liksom min G3

>Jag undrar dock varför inte alla pro modeller har FW800.

Ev. hade Apple inte plats i 15"-modellen för att integrera det extra chipet som behövdes, det är iaf vad någon föreslagit.

Det är vad jag hoppas på iaf.

Bevaka tråden