Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hopplöst svårdiagnostiserat nätverksproblem

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:45

Har du testat med en annan router?

Ursprungligen av Mondo:

Har du testat med en annan router?

jajjamesan! se punkt 5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 14:10

Och Telia har kollat att kabeln in till dig är schysst?

Jag hade märkliga paketförluster i anslutningen i min egen lägenhet, och UPC kom fram till att det måste vara något fel på kablaget. De skickade dit en reparatör som sa "Nämen titta! Här har nån pajas varit framme och pulat!"

Killen som bodde här förut hade helt enkelt kapat koaxkabeln och delat den i två genom att tvinna på en annan koax... Så får man inte göra.

Ursprungligen av Mondo:

Och Telia har kollat att kabeln in till dig är schysst?

Jag hade märkliga paketförluster i anslutningen i min egen lägenhet, och UPC kom fram till att det måste vara något fel på kablaget. De skickade dit en reparatör som sa "Nämen titta! Här har nån pajas varit framme och pulat!"

Killen som bodde här förut hade helt enkelt kapat koaxkabeln och delat den i två genom att tvinna på en annan koax... Så får man inte göra.

Ja telia har kollat kabeln... dvs dom har inte lämnat kontoret utan aktiverat en mätning från sina datorer och inte funnit några problem.
Jag tror inte heller det är kabeln eftersom nätver och uppkoppling funkar fint så fort vi kopplar bort G5:an

  • Oregistrerad
  • 2006-06-10 22:46

Jag antar att du redan testat något så simpelt som att byta ethernetkabeln mellan switch och din G5:a. En kraftig böj på kabeln har gett mig problem med med nätverkskontakten som gått upp och ner.

Ursprungligen av Jonny Andersen:

Jag antar att du redan testat något så simpelt som att byta ethernetkabeln mellan switch och din G5:a. En kraftig böj på kabeln har gett mig problem med med nätverkskontakten som gått upp och ner.

Kan instämma i detta, ethernetkablar är känsligare än man tror. Rulla över en kabel med hjulen på en kontorsstol och den är i fortsättningen trasig eller dålig.

Även självklämda kablar är notoriskt opålitliga, på en utbildning för teletekniker testade de kablar de klämt själva efter utbildning i hur man gör detta på ett korrekt sätt och kom fram till att runt 70% av dessa var dåliga.

Men det står i listan att du testat detta redan, så då är det nog ok.

En annan sak: Om du misstänker att problemet är med G5'an, har du provat att flytta datorn hem till en kompis och koppla upp dig där?

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan instämma i detta, ethernetkablar är känsligare än man tror. Rulla över en kabel med hjulen på en kontorsstol och den är i fortsättningen trasig eller dålig.

Även självklämda kablar är notoriskt opålitliga, på en utbildning för teletekniker testade de kablar de klämt själva efter utbildning i hur man gör detta på ett korrekt sätt och kom fram till att runt 70% av dessa var dåliga.

Men det står i listan att du testat detta redan, så då är det nog ok.

Vi har testat olika kablar i många olika variationer men även kört trådlöst med samma problem som följd så det är nog inte det som är propblemet.

Citat:

En annan sak: Om du misstänker att problemet är med G5'an, har du provat att flytta datorn hem till en kompis och koppla upp dig där?

Detta har vi inte testat mer än att leverantören av maskinen anslöt den till sitt nätverk i samband med att maskinen fick nytt moderkort. Dom hade inte några problem men jag tror uppriktigt sagt att dom inte testade så länge. Men det är en bra idé som ska testas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 18:12

Varför kör du inte allt trådlöst, t ex via en Airport Express?

Ursprungligen av Mondo:

Varför kör du inte allt trådlöst, t ex via en Airport Express?

Vi har testat det med.

Hej

Har du provat att byta kanal på den trådlösa routern?

Mvh

Johan

Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hej

Har du provat att byta kanal på den trådlösa routern?

Mvh

Johan

Frågan är om det har någon betydelse när nätverket dyker oavsett om vi kör trådlöst eller trådigt. Vi har dock ägnat det 'någon' uppmärksamhet men inte så djuplodande.

/David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-18 21:18

När jag jobbar med nätverksproblem är det bra att ha en extra PCI-nätverkskort, dvs låna/köp en nätverkskort och testa...

Vissa G5:or modellerna har problem med logikkort. Jag läste att du hade bytt ut logikkort, men den nya kortet kan ha kvarstående problem (bugg från Apple).

Prova med ny ethernetkort .... kostar nästan inget !

Bevaka tråden