Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sugen på MacDesk Pro

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-05-19 13:01

Anledningen till den inte kommit än är väl att Intels nya desktop-processorer inte lanserats än. Conroe eller vad den kallas.

minst 2 x snabbare lär vi se ... jag hoppas dock på mer ...

Jag tror också att Apple & Intel jobbar riktigt tight ihop gällande Mac Pro X ....

datorn presenterades på den där Japanska/Asiatiska mässan med 2 stycken processorer med 4 Cores varde .. alltså totalt 8 Cores .. är en bra hint av vad vi kommer vänta ..

föresten kan vi inte fastlå att vi kallar uppföljaren till PowerMac G5 för Mac Pro X ???

Senast redigerat 2006-05-19 15:06
Ursprungligen av Tussen69:

Jag tror också att Apple & Intel jobbar riktigt tight ihop gällande Mac Pro X ....

Det tror jag med. Intel vill nog gärna bli förknippade med powerusers som filmfolk, grafiska industrin osv... AMD kan ju inte få samma "gratisreklam" nu när Apple har skrivit kontrakt med Intel.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 07:50
Ursprungligen av Tussen69:

föresten kan vi inte fastlå att vi kallar uppföljaren till PowerMac G5 för Mac Pro X ???

Jag är tror mer att den kommer att heta Mac Pro, kort och gott.

Den som lever får se

En sak är säker, den är efterlängtad i alla fall.

precis ... chefen beställde just 2 MacBook Pro 17 tum till firman ... .... vill ha min Mac Pro X8 idag !

Jag tippar på att det är Intel Xeon som kommer till Mac pro och inte conroe (core2). Detta eftersom Xeon ska vara för servrar o kraftfulla arbetsstationer o conroe kommer att sitta i svensson-pc from i höst. Det blir nog svårt att motivera upp till 30000 för en PC som Dell tar 5995 för. Sen kommer nog 10.5 samtidigt med fullt 64bitars stöd.

http://www.idg.se/ArticlePages/200605/19/20060519150531_NOK/20060519150531_NOK.dbp.asp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 15:14

2 processorer låter inte så imponerande med tanke på att ALLA idag kör minst Quad på high-end. Är Server-marknaden och high-end CPU-load detsamma? xSserve ligger ex efter på många punkter kontra G5-tornet. Personligen har jag mycket mindre krav på hög prestanda på en Server vad gäller GPU och CPU kontra en arbetsstation.

Har du en maskin som för "hemanvändare" har 2 CPU-kärnor på på high-end har åtta kan du lungt motivera att du tar 4ggr mer betalt. Givetvis måste resten av datorn skala i samma takt.

Jag tror vi under en tid kommer se multi-core hysteri. Det finns idag som standard 2 eller 4 kärnor per maskin. Vissa kör tom med 8 eller 16. Detta är det enklaste sättet idag att driva upp prestandan.

Nej, mjukvaran är idag i många fall kassa på att dra nytta av flera CPU:er. Vissa program, så som videoredigering eller 3D rendering har potentiellt mycket lättre att hantera flera paralella strömmar (i mitt huvud ). Bevisligen funkar ex. After Effects med Nucleo ypperligt på fler-kärniga maskiner. Dock kräver det mycket RAM (nucleo gör så AE kör en render-engine per core vilket gör att du dunkar ut 4 bilder "per bild" så att säga på en Quad maskin idag).

För övrigt låter Mac Pro X som ett idiotiskt namn….Sorry... MacBook låter "okej"... MacTower låter nästan bättre än MacPro men det låter inte eller så bra. PowerMac är svårslaget….TowerMac Pro?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-07 10:04
Ursprungligen av Erik.dv:

För övrigt låter Mac Pro X som ett idiotiskt namn….Sorry... MacBook låter "okej"... MacTower låter nästan bättre än MacPro men det låter inte eller så bra. PowerMac är svårslaget….TowerMac Pro?

Mac Cheese

Ursprungligen av adzam 1:

Det vore ju tämligen värdelöst med tanke på att PowerMac (och Mac Pro) riktar sig till proffs som vill ha möjlighet att bygga ut datorn med expansionskort, etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-07 12:05
Ursprungligen av capojava:

Det vore ju tämligen värdelöst med tanke på att PowerMac (och Mac Pro) riktar sig till proffs som vill ha möjlighet att bygga ut datorn med expansionskort, etc.

Förlåt då om det inte passar.

PS. Vem säger att en sån modell inte skulle vara bra att expandera? iMacen går ju idag att expandera hyffsat mycket. Eller missar jag något här?

Ursprungligen av adzam 1:

Förlåt då om det inte passar.

PS. Vem säger att en sån modell inte skulle vara bra att expandera? iMacen går ju idag att expandera hyffsat mycket. Eller missar jag något här?

En sån maskin skulle snarare passa bättre som en lyxig toppmodell av iMac.

Som jag ser det skall en arbetsstation ha följande egenskaper:

-Dubbla processorer (64-bitars)

-Plats för 5 eller fler hårddiskar (10.000 och/eller 15.000 RPM diskar skall gå att välja)

-PCI-kortplatser (mest PCI-X, ngn enstaka PCI-kortplats av äldre modell)

-Möjligheten att välja den blidskärmsstorlek på skärmen (eller skärmarna)
som passar en.

-Kraftigt grafikkort (med stor möjlighet att uppgradera)

-Många USB, FW400, FW800 och andra portar (dock inte lika fullplottrade som PC-arbetsstationer)

-En arbetsstation är alltid svindyr och då skall man få valuta för pengarna genom god expanderbarhet och prestanda som räcker i många år framöver.

-Möjlighet att ha väldigt mycket RAM om man så önskar.

-Helst skall den vara lika ren invändigt som dagens PowerMac G5.

-Plats för åtminstone en extra optisk enhet.

Så råkraft, substans och expanderbarhet kommer i första hand.
Design, liten storlek och tystnad är trevligt men kommer i andra hand.

Mvh/T

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-07 13:40

Aha, då förstår till och med jag varför det inte skulle vara bra.

TowerMac låter värre än Mac Pro enligt mitt tycke .. bilder av Gammla IBM Tower modeller dycker upp i hvudet ... nä något nytt och fräsh ...

Jag bryr mig inte så mkt om namnet .. mer om vad som är under huven ....

Sedan kan man ju tänka på designen .. jag älskar designen på min G5:a men den är tung som bly ! .. jag hoppas att vi kanske ser en mycket lättare modell ...

Jag bryr mig varken om Cores eller Mhz .. bara att den presterar snabbt .. ritkigt snabbt ... tror ingen kommer bli besviken ...

Jag kommer köra tunga renderingar och Zbrusch & Maya kommer gå nästan dygnet runt .

En grej som är synd men som definitivt blir är just att Apple kör nu enbart med PCI Xpress vilket många kort leverantörer inte hunit anpasa sig åt .. bla Tc Electronics som tillverkar det PowerCore kort som jag kör med ...

Kommer vi see inbyggt Frontrow i MacPro ? ja säkert .. men vart sätter dom ir porten .. många liksom jag har inte sin PowerMac direkt framför sig utan på golvet ...

Jag kan inte förstå dom som tror att den kraftigaste processorn kommer sitta i Xserven ... vi vill ha våra monster arbetsstation idag ! ... I alla fall jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:02

Kommer vi see inbyggt Frontrow i MacPro ? ja säkert .. men vart sätter dom ir porten .. många liksom jag har inte sin PowerMac direkt framför sig utan på golvet ...

Byggs troligen in i skärmarna snarare än datorn, alternativ att man får en lite IR-dosa (USB).

Jag hoppas på en ny, brutal ersättare till PowerMacen samt en utveckling av xServ:en. Vore grymt ballt med en MacMini-liknande enhet som upp 1U högt och 1/2 eller 1/3 rack bredd. Så skulle man ha ett fantastiskt häftigt renderings-rack-modul lösning. Kan varje enhelt prestera som en Dual 2.0 G5:a så är saken biff (vilket de kan redan idag med Mac Mini:n).

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas på en ny, brutal ersättare till PowerMacen samt en utveckling av xServ:en. Vore grymt ballt med en MacMini-liknande enhet som upp 1U högt och 1/2 eller 1/3 rack bredd. Så skulle man ha ett fantastiskt häftigt renderings-rack-modul lösning. Kan varje enhelt prestera som en Dual 2.0 G5:a så är saken biff (vilket de kan redan idag med Mac Mini:n).

Borde de inte kunna ordna det om de plockar bort optiska enheten och ändrar förhållandet kylfläns/fläkt lite? Det gör ju inget om en rackmaskin låter lite...

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas på en ny, brutal ersättare till PowerMacen samt en utveckling av xServ:en. Vore grymt ballt med en MacMini-liknande enhet som upp 1U högt och 1/2 eller 1/3 rack bredd. Så skulle man ha ett fantastiskt häftigt renderings-rack-modul lösning. Kan varje enhelt prestera som en Dual 2.0 G5:a så är saken biff (vilket de kan redan idag med Mac Mini:n).

Låter ungefär som en helt vanlig bladserver fast monterad horisontellt. Har sett några lösningar där de kör 8 blad med dubbla Xeon i ett 4U-rack, eller 4 CPU/U, eller hur vi nu ska benämna processordensiteten.

Ursprungligen av Erik.dv:

Kommer vi see inbyggt Frontrow i MacPro ? ja säkert .. men vart sätter dom ir porten .. många liksom jag har inte sin PowerMac direkt framför sig utan på golvet ...

Byggs troligen in i skärmarna snarare än datorn, alternativ att man får en lite IR-dosa (USB).

tror sannerligen de skippar IR och kör BT. vore så mkt smartare...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 23:04
Ursprungligen av markus.holmstrom:

tror sannerligen de skippar IR och kör BT. vore så mkt smartare...

Men BT är ett lite jobbigt protokoll för små enkla saker. Man måste skapa en anslutning på båda sidorna för att använda det. Om jag uppfattat det rätt... Samt att det drar mer batteri än IR.

Ursprungligen av Sidde:

Men BT är ett lite jobbigt protokoll för små enkla saker. Man måste skapa en anslutning på båda sidorna för att använda det. Om jag uppfattat det rätt... Samt att det drar mer batteri än IR.

Mjaoe...
Det finns ju "enkla" grejer med BT (headset t ex), utan så många knappar. Sen så får vi inte glömma alla teorier om en iPod med BT, blir det verklighet så har jag svårt att förstå varför de inte skulle göra en "Apple Bluetooth Remote".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:18

Exakt... Alltså du har ju i G5 xServer idag typ 3 "delar" vad gäller disk-enheterna. Man skulle göra detsamma fast en hel disk + CPU enhet som kostade i stil med en Mac Mini. Dubbla 2.0 Ghz Core Duo ger då 4-6 CPU:er i stil med Dual G5 2.0 Ghz i en 1U enhet. Kör man med vanlig 3.5" disk lokalt kan man säkert köra 120GB till samma pris som man idag kör på mini:n. Vare enhet har allt en server-node kräver: enklare grafikkort, gigabith ethernet osv. Vore intressant med kanske en eller två PCI-expressplatser (då skulle dessa enheter kunna kopplas på ett SAN el dyl.).

Man skulle nog få tänka om lite så man får typ 2 USB och 1 FireWire i fronten också och lite sådant. Optisk enhet vore nästa försumbart, men bra som tillval.

Vore extremt intressant. Idag får man lixom en Quad G5 Tower för i stort lägre pris än en Dual 2.3 render node, utan grafikkort. Det är galenskap.

Jag hörde ngn nämna juni för deras stationära modell, lästa nu här (i denna tråd) ngn som förutspådde 4-6 månader. Vill inte vänta så länge. Vill ha nu nu nu!

Ursprungligen av steflund:

Jag hörde ngn nämna juni för deras stationära modell, lästa nu här (i denna tråd) ngn som förutspådde 4-6 månader. Vill inte vänta så länge. Vill ha nu nu nu!

Skulle vara otroligt om den kom redan i Juni ... Jag tror dock att vi får vänta till Augusti/September ... runt WWDC 2006 är det nog dags ...

one more thing ...

personligen fatar jag inte varför Apple ens använt sig av IR .. själv har jag te en fjärrkontroll som går via radiofreqvens till min belysning ... och jag tvivlar på att det var en ekonomisk fråga att använda IR för apple för min fjärrkontroll var j*vligt billig .. det är ju bra mö smidigare med typ BT fjärris eftersom man inte behöver rikta kontrollen mot motagaren ... men vi får väll se ... själv använder jag min Mobil som "fjärrkontroll med BT" . Sony Ericsson K750i + Salling Clicker + MacMini = Nirvana

Jag tycker att Apple skall göra så här:

Mac Pro: Ny "Cube" med plats för extra PCI-kort. Något kraftfullare än den bästa iMacen. Priset skulle kunna ligga mellan 14.000-17.000 kr

MacStation: Nya Arbetsstationer (2 modeller) Båda är Quad. Något mindre i storlek än dagens PowerMacs. Pris mellan 22000-28000 kr

Mvh/T

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-26 16:02
Ursprungligen av Tobias Thor:

Jag tycker att Apple skall göra så här:

Mac Pro: Ny "Cube" med plats för extra PCI-kort. Något kraftfullare än den bästa iMacen. Priset skulle kunna ligga mellan 14.000-17.000 kr

MacStation: Nya Arbetsstationer (2 modeller) Båda är Quad. Något mindre i storlek än dagens PowerMacs. Pris mellan 22000-28000 kr

Mvh/T

Mac Pro Cube

Något i den stilen du nämner är vad jag skulle vilja se också.

Ursprungligen av Sidde:

Mac Pro Cube

Något i den stilen du nämner är vad jag skulle vilja se också.

Snyggt redigerat! Mums för en sån dator...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 00:14
Ursprungligen av Sidde:

Mac Pro Cube

Något i den stilen du nämner är vad jag skulle vilja se också.

Har folk hur mycket tid som helst?

Apple har en hel del att konkurrera mot när det gäller arbetsstationer (pris och prestandamässigt vill säga)

http://www.fujitsu-siemens.se/products/deskbound/workstations/celsius_v.html

http://www.fujitsu-siemens.se/products/deskbound/workstations/celsius_r.html

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF04a/37571-37721-37723-37723-37723.html?jumpid=in_r2515_wss/psc

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/precn_690?c=se&cs=sebsdt1&l=sv&s=bsd&~section=specs#tabtop

En hel del godis erbjuds:

I Dells maskin kan man ha upp till 64 GB RAM
I de flesta maskiner kan man ha omkring 5 hårddiskar, bla 15.000 RPM om man så vill
En j_vla massa PCI-kortplatser
Fler USB-portar
Utrymme för extra optisk enhet
I Dells maskin kan man ha två dubbelkärniga Xeon @ 3,73 GHz

Om Apple verkligen menar allvar med Arbetsstationer, hur skall de då möta den här hårda konkurrensen? Vad tycker ni?

Mvh/T

Senast redigerat 2006-07-07 02:48
Bevaka tråden