Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 & Tele2 - mobilt bredband - inte för Mac OS X!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet om man kan förstärka signalen med hjälp av antenner eller dylikt till Huawei E220? Jag har tyvärr inte 3G täckning utan hjälpantenn på min mobil (SE K800i) och jag tror inte att Huawei E220 har bättre mottagning eller?

Mvh,

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 21:35
Ursprungligen av Rossifumi:

Är det någon som vet om man kan förstärka signalen med hjälp av antenner eller dylikt till Huawei E220? Jag har tyvärr inte 3G täckning utan hjälpantenn på min mobil (SE K800i) och jag tror inte att Huawei E220 har bättre mottagning eller?

Mvh,

Enda möjligheten till bättre täckning är en längre USB-sladd så att du kan placera modemet på en lämpligare plats, typ vid ett fönster.

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Enda möjligheten till bättre täckning är en längre USB-sladd så att du kan placera modemet på en lämpligare plats, typ vid ett fönster.

Ah, det räcker nog tyvärr inte. Hittade dock en 3G router med inbyggt WLAN som lät intressant. Mailade och frågade om den var förberedd för extra antenn. varför bor man på landet

Mvh,

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-19 00:04

http://www.tre.se/templates/ExtStartPage.aspx?id=26794

Om man är sugen på lite snabbare 3G med HSDPA..

Tja!

Hann inte läsa klart tråden innan mitt problem var löst.

Men för dem med Tre och K610i så läs nedan

Kopplar upp mig på min mbp via blåtand .....fungerar alledes utmärkt..... Det enda man behöver är modemscripts vilket jag hittade här http://forum.macworld.se/index.php?act=Attach&type=post&id=10886

inget telnr, användarnamn eller lösenord behövs.

hej hopp

  • Medlem
  • 2007-02-24 18:42

Angående Linksys-routers:
En 3G-lösning som fungerar med ALLA Mac, ALLA operatörer och de flesta vanliga 3G-korten är routern "Linksys WRT54G3G-EM". Den är öppen för alla 3G-kort, inte begränsad till enbart Vodafone (Vodafone-routern kallas "Linksys WRT54G3G-EU").

Alltså:
"Linksys WRT54G3G-EM" fungerar till alla operatörer
"Linksys WRT54G3G-EU" fungerar endast med Vodafone

Jag har en "Linksys WRT54G3G-EM" och ett OptionGlobetrotterQuad3G och operatören Tre och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-27 22:27

Jag fick mitt Turbo 3G från tre härromdagen. USB modem från Huawei. Funkar klockrent på både PCn och Macen. Har kört på mellan 1,2 och 3,6 Mbit/s på alla ställen jag provat. Flat rate 299:-/mån för företags abbonemanget.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-04-24 11:21

Tele2 Mobiltbredband med usb modem

Hej!

Har problem med mitt nya mobilabredband, får de inte att fungera, har installerat allt, kör igång och försöker ansluta, blir ansluten men sen står det autensierar (osäker på stavningen). Därefter kopplas jag ner, får fel meddelande att anslutningen till fjärr PPP server misslyckades, supporten på Tele2 hittar ingen fel, vet inte vad jag ska göra?! Någon som haft liknande problem och sitter inne på några bra tips?
Mvh Richard Hägglund

Ursprungligen av Raccha:

Hej!

Har problem med mitt nya mobilabredband, får de inte att fungera, har installerat allt, kör igång och försöker ansluta, blir ansluten men sen står det autensierar (osäker på stavningen). Därefter kopplas jag ner, får fel meddelande att anslutningen till fjärr PPP server misslyckades, supporten på Tele2 hittar ingen fel, vet inte vad jag ska göra?! Någon som haft liknande problem och sitter inne på några bra tips?
Mvh Richard Hägglund

Har du tagit bort PIN-koden på SIM-kortet?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-05-30 13:48

@ Richard: Har samma problem med mitt Huawei E220 från 3. Har provat allt och jag brukar inte misslyckas så jag började misstänka att modemet var trasigt men när jag ser att du har samma problem förstår jag att det är något fel i programvaran alt hos bolaget.
Förmodligen inte lönt att åka ner till butiken heller utan jag får helt enkelt brottas med supporten hos 3.

Har just köpt ett 3G modem från TELE2.

Det fryser datorn...!
Varje gång.

Jag tycker det är otroligt skickligt att tillverka något som kan frysa en Mac OS X dator.
Bravo.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-05 09:15

Har just köpt ett 3G modem från TELE2.

Det fungerar utmärkt..!
Varje gång.

Huawei E220 ställde däremot till det när jag initialt skulle ta bort PIN-kodsspärren via en PC.
Men det löste jag genom att köra via Parallells och WinXP.

Ursprungligen av Le:

Det fungerar utmärkt..!
Varje gång.

Vad har du för dator?
Jag har MacBook Pro. (Skulle tro att du har det också i o f s).
Supporten säger att det kan vara något fel på mitt modem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-05 16:48
Ursprungligen av the örjan:

Vad har du för dator?
Jag har MacBook Pro. (Skulle tro att du har det också i o f s).
Supporten säger att det kan vara något fel på mitt modem.

Kör senaste MacBooken.

Jag har försökt installera modemet och det gick bra. Att ansluta går sämre. Jag kommer också till "autentiserar" och sedan kopplas jag ned. Det verkar som om SIM-kortet är inaktivt, eller det är åtminstone det meddelande jag får när jag sätter i det i en vanlig mobiltelefon.

Jag ska höra av mig till Tele2s supportavdelning och se om de har någon lösning.

Jag pratade med Tele2-supporten idag. De hade ju inte behagat höra av sig efter mitt supportmail den 5:e. Mycket riktigt var inte SIM-kortet aktiverat, men det skulle fixas till under kvällen.

Vi får se om det fungerar sedan. I övrigt var ju installationen relativt smidig. Det bör noteras att drivrutinerna på webbplatsen är nyare än de som ligger på den medföljande CD-skivan. Å andra sidan kan modemapplikationen på CD-skivan ta bort simkortsspärren, det klarar inte webbsidevarianten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 20:27

Ni som hade problem med "kunde inte ansluta till fjärr-PPP-servern", och gå framförallt Huaweimodemet från Tre... har ni funnit någon lösning?

Hallå, ni som känner till 3:s trådlösa abbonemang med USB-modemet. Är det ett helt nytt, ovisst system eller har man erfarenhet av att det verkligen funkar ?
jag hjälper min guddotter på Värmdö utåt Sthlms skärgård med dator och bredband. Vi har Spray/Glocalnet nu, som kostar 388 i månaden, dyrt,dyrt. Jag funderar på 3:s erbjudande. Förvånande är att de bara erbjuder 1 mailadress ! Mamman och Louisiana behöver en vardera. Enligt vad en säljare uppger så levererar de inget virusskydd , så som vi mot 39 kr/mån haft i Spray/Glocalnet-abbonemanget.
Vågar vi hoppa på 3 och binda oss för 24 månader ???
Undrar Anders F Explorer i dag 01.25

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 10:00

Kolla med en 3-mobil eller liknande så att ni har teckning där surfningen primärt ska användas först. Men annars är det väl bara att köra.

Har de senaste veckorna provat en hel del i området kring Norra Möja, ute på en del öar etc. etc. Fungerar över förväntan.

Hej,

jag var inne på att köpa Option Globetrotter GT MAX 7.2 Ready som stöds av Nova Media tillsammans med Tres 7.2 mbit bredband.

Är det någon som har erfarenhet av det (eller liknande konfiguration)?

Bevaka tråden