Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hävdar att MacBook Pro inte är en laptop

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kitesurf:

Äh, Apple har ju till och med släppt en reklamfilm där skådespelarna har sina powerbook's i knät (den me den korta killen och basketnissen).

Då borde man ju kunna hävda att de påstått att det är okej att ha den i knät?

Men MacBook Pro är inte en Powerbook...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-26 22:24

om KK hävdar att du ska få en ny ska du få det. har inget med apple att göra... avtalet gäller mellan dig & ÅF.

Ursprungligen av DaPhox:

om KK hävdar att du ska få en ny ska du få det. har inget med apple att göra... avtalet gäller mellan dig & ÅF.

Det är inte så enkelt som det låter KK måste kunna få ersättning från Apple för den produkt som inte fungerade, innan de släpper en ny från lagret. Annars siter de med en beg dator i sitt lager som de inta kan sälja som ny förlust för KK.

Sedan vad ska jag med en bärbar dator som jag inte kan använda den som garanterat många associerar med on hur man menar att använda en bärbar dator, eller hur?

Jag jobbade på ett annat stort amerikanskt hårdvaruföretag förut, där fick vi in ett ärende på en användare som klagade på att byxorna blev blanka när han använde datorn som "laptop". Han begärde ersättning...

Man får inte heller, enligt vissa manualer, köra micron om man har huvudet i den... Det står mycket i manualer och företag måste säga mycket för att inte bli stämda. Sen får man som konsument se till att använda sitt sunda förnuft...

Ursprungligen av ohennig:

Finns tillverkare som inte kan det också. Har sett en Acer med varningstext på undersidan, "Prolonged use in lap can cause burn damage". Det på en bärbar dator med tre monstruösa fläktar i underredet.

Troligtvis också med plastskal.

Det är inte så konstigt att en dator blir varm om man bestämmer sig för att "Jo, vi tänkte klämma in ett litet prestandamonster i ett en tum tjockt aluminiumskal."

För att ekvationen ska gå ihop så blir det värme i högerledet. Massor.

Vem köper en bärbar dator för att bara använda på skrivbordet?
Klart som fan att man ska kunna använda den i knäet, sängen eller hängmattan, i annat fall är den felkonstruerad. För övrigt har väl alla moderna datorer nån typ av thermal throthling?

Kontakta Konsumentverket och Plus.

Ursprungligen av ptolemy:

Vem köper en bärbar dator för att bara använda på skrivbordet?
Klart som fan att man ska kunna använda den i knäet, sängen eller hängmattan, i annat fall är den felkonstruerad. För övrigt har väl alla moderna datorer nån typ av thermal throthling?

Kontakta Konsumentverket och Plus.

Klart att MacBook går att använda överallt, men det är kanske inte så smart att använda den en längre stund på olämpliga underlag som madrasser och tjocka täcken o.s.v. Då kommer problemen på posten..

Ursprungligen av ptolemy:

Vem köper en bärbar dator för att bara använda på skrivbordet?
Klart som fan att man ska kunna använda den i knäet, sängen eller hängmattan, i annat fall är den felkonstruerad. För övrigt har väl alla moderna datorer nån typ av thermal throthling?

Kontakta Konsumentverket och Plus.

Så tycker jag och majoriteten av alla som köper en bärbar, om inte annat så associerar man som ptolemy säger, men det tycker inte Apple!

  • Medlem
  • 2006-04-27 00:13

Nu vet jag inte hur det står till med Core, men traditionellt brukar Intel vara idiotsäkra. Dvs det går inte att skada processorn i alla fall. Benen kan ju ta stryk däremot. G4 är en helt annan femma. Min Powerbook blir inte särskilt varm, men så vitt jag vet stänger den inte av sig om den skulle bli det.

Det råder väl ingen tvivel om att Hunter har blivit märkligt bemött, om jag har förstått hans historia riktigt?

Ursprungligen av stfm:

Nu vet jag inte hur det står till med Core, men traditionellt brukar Intel vara idiotsäkra. Dvs det går inte att skada processorn i alla fall. Benen kan ju ta stryk däremot. G4 är en helt annan femma. Min Powerbook blir inte särskilt varm, men så vitt jag vet stänger den inte av sig om den skulle bli det.

Det är inte processorn som är problemet, den är ju i kisel och koppar/aluminium, utan det är andra komponenter som tar skada. Disken mår dåligt när de rörliga delarna expanderar och kontraherar (plus att de slits hårdare om de hela tiden hålls i olika vinklar), batteriet blir torterat, o.s.v. Just därför ska man alltid placera en laptop, oavsett fabrikat, så att värmen leds bort. Men Hunters buckla luktar fabrikationsfel, chassit borde tåla större värmepåverkan än så.

Normalt sett ska man naturligtvis kunna ha den i knät under kortare stunder, men det handlar ju om att använda sunt förnuft. Men eftersom det sistnämnda saknas hos en stor del av användarna har tillverkarna inget annat val än att anpassa sina instruktioner efter de minst bemedlade, annars skulle stämningarna komma haglandes. Naturligtvis är det tråkigt att användarkåren är så pass infantiliserad, men som jag ser det är det inte Apples fel att folk inte kan tänka själva - och då får de utgå från det värsta och vara så försiktiga som bara är möjligt i sina instruktioner. Och då blir det en del ganska absurda formuleringar, som att en laptop inte skulle gå att använda som laptop.

mitt tips är att köpa en taveler pad. Den funkar väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 07:36

Men lägg ner - man kan använda MacBook Pro precis var man vill - det är tekniskt sett inget fel på kostruktionen som skulle gör att man inte kan använda den som laptop, herregud ...

Det där om plan yta är, som många nu redan sagt, bara en typisk text som de skrivit där för att inte bli stämda när någon idiot tex haft den i knät, tappat den och begärt pengar för att "det stod inte i manualen att man kunde tappa den" ...
Det är en typsik amerikansk grej bara ...

Precis alla tekniska produkter har någon liknande text i manualen. Många mobiler får man tex egentligen inte använda i Sverige under vintern, om man får tro manualernas temperaturrekommendationer - men hur många bryr sig om det?

Apple byter normalt inte maskiner utan vill själva försöka reparera den först.
Den kommer då mycket troligt gå till Holland för reparation det är denna verkstad som sedan kommer avgöra om du får en ny maskin eller inte.

Mitt tips: Ring Customer Relations igen. Fokusera på felet inte hur det uppkommit, frågar de säg att det uppstod när du jobbade inget mer. Brusa aldrig upp hur idiotiska frågor de än kommer med.
Var envis utav satan, ge dig inte, vad de är säger.
Utnötning är en effektiv men tidsödande metod.

Jag fick en PBG4 utbytt efter flera lååånga samtal, den sa "Poff" och började ge ifrån sig rök. Den ville inte Apple byta ut först utan reparera.
Efter mina samtal fick vi två ersättningsmaskiner... men det är en helt annan historia.

Be KK ringa Apple Service Chefen i Sverige - han kan ibland hjälpa till i liknande ärenden.
(Hej Björn hata mig nu. )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-27 10:46
Ursprungligen av Hunter78:

Apple hävdar att MacBook inte är en laptop

Och jag hävdar att Euroshoppers mat inte är livsmedel. Likförbannat har jag fel.

Ontopic: Då MacBook presenterades för första gången, gick inte en snubbe omkring med den och körde trådlöst till scenen?

Ursprungligen av filuren:

Då MacBook presenterades för första gången, gick inte en snubbe omkring med den och körde trådlöst till scenen?

Fast då hade ju Phil Schiller uppenbart luftcirkulation under datorn eftersom han gick runt med den, inte hade den i knät? :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-27 21:37
Ursprungligen av filuren:

Och jag hävdar att Euroshoppers mat inte är livsmedel. Likförbannat har jag fel.

Det är en oerhört stor skillnad på om du hävdar att Euroshoppers mat inte är livsmedel jämfört med att Euroshopper hävdar att deras mat inte är livsmedel.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 01:18

Men vad säger ni?! Är det ok att kolla på en film i sängen? Eller får man skaffa sig en såndär frukostbrick med ben nu?

F.ö. Nån nämnde att macbooken inte bör överskrida 40grader. Det kan väl inte stämma? Min macbook blir skitvarm vi ingångarna ex. speciellt vid strömförjningsingången. Sen är väl processorn typ kring 70grader?

Ursprungligen av papawasarodeo:

Men vad säger ni?! Är det ok att kolla på en film i sängen?

http://www.99mac.se/ibook-macbook/100295-mb-tar-hettan-livet-av-min-dator.html#post714691

Jag tycker diskussionen är löjlig helt enkelt. Klart en dator som är utformad som en bärbar dator/laptop ska kunna användas som det. De har helt enkelt försökt göra en bra bärbar och upptäckt att den blev för varm. Så istället för att göra om hela datorn så har de satt in lite text i manualen att man inte ska ha den i knät för att undkomma stämningar och returneringar av produkten. Det är helt enkelt Apple som har gjort en bärbar dator som inte går att använda som en bärbar dator. Svårare än så blir det inte. Men det kommer de aldrig att erkänna. Korkat vore ju annat. För övrigt angående manualen; Ingen normal hjon sätter sig och läser manualen på en produkt innan man köper den. Frågan är om det är så många som ens läser den när produkten har kommit hem. Som sagt, diskussionen är löljig, Apple har gjort en kass produkt och försöker stryka ett streck över det. Personligen tycker jag utformingen av produkten marknadsför produktens användning. Fatta så paff man skulle bli om man gick och köpte en (vad som såg ut som en) brödrost, sen när man kommer hem står det i manualen att man inte kan rosta bröd i den för då brinner den upp, utan man kan ha den som prydnad om man vill.

För övrigt vill jag tillägga att det är oacceptabelt med s.k. "barnsjukdomar" på tekniska apparater överhuvudtaget. Jag har Mac nu men haft PC under hela min uppväxt och jag har aldrig varit med om att någon utav produkterna har haft någon "barnsjukdom". Jag har byggt mängder av datorer och aldrig varit med om att en endaste del inte fungerat som den ska. Vilket jag finner underligt när Apple verkar ha "barnsjukdomar" på alla sina nya produkter. Det kallas stressade chefer...

Senast redigerat 2006-07-03 12:14
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Jag tycker diskussionen är löjlig helt enkelt. Klart en dator som är utformad som en bärbar dator/laptop ska kunna användas som det. De har helt enkelt försökt göra en bra bärbar och upptäckt att den blev för varm. Så istället för att göra om hela datorn så har de satt in lite text i manualen att man inte ska ha den i knät för att undkomma stämningar och returneringar av produkten. Det är helt enkelt Apple som har gjort en bärbar dator som inte går att använda som en bärbar dator. Svårare än så blir det inte. Men det kommer de aldrig att erkänna. Korkat vore ju annat. För övrigt angående manualen; Ingen normal hjon sätter sig och läser manualen på en produkt innan man köper den. Frågan är om det är så många som ens läser den när produkten har kommit hem. Som sagt, diskussionen är löljig, Apple har gjort en kass produkt och försöker stryka ett streck över det. Personligen tycker jag utformingen av produkten marknadsför produktens användning. Fatta så paff man skulle bli om man gick och köpte en (vad som såg ut som en) brödrost, sen när man kommer hem står det i manualen att man inte kan rosta bröd i den för då brinner den upp, utan man kan ha den som prydnad om man vill.

För övrigt vill jag tillägga att det är oacceptabelt med s.k. "barnsjukdomar" på tekniska apparater överhuvudtaget. Jag har Mac nu men haft PC under hela min uppväxt och jag har aldrig varit med om att någon utav produkterna har haft någon "barnsjukdom". Jag har byggt mängder av datorer och aldrig varit med om att en endaste del inte fungerat som den ska. Vilket jag finner underligt när Apple verkar ha "barnsjukdomar" på alla sina nya produkter. Det kallas stressade chefer...

Håller med till 100%

Man kan inget annat än gråta ang hur Apple hanterar sina problem.
Att en bärbar dator bara kan och får enligt Apple användas som ren stationär dator anser jag är ren giljotin för den bärbara sektorn av Apples sortiment av datorer.

En annan sak som har fått mig på att undra är kvalitén på Apple datorer samtliga intel macar har dragits med massor av konstiga fel som man inom Pc sidan inte alls har hört något om.
Innan dess har Apple haft fruktansvärda problem G5 och vissa G4. Jag vet att även Dell & Company har också fel på sina produkter men de kräver inte av sina kunder att de ska acceptera felet och tyvärr inte hjälper en. Apple försöker mörka felet som i fallet med bärbara datorer sedan G4 slut och macbook pro och macbook bara för att man ska behålla sin design. Idioti

Apple måste bygga om sin kundstruktur och sin kontroll av produkter som lämnar fabriken med massor av stora & små problem som inte är acceptabla.

Påminner om ett Simpsonsavsnitt där Homer testar läkemedel och blir oavsiktligt blind. Läkemedelsnissarna säger cyniskt att det är marknadsavdelningens bekymmer.

Ursprungligen av Code Red:

Påminner om ett Simpsonsavsnitt där Homer testar läkemedel och blir oavsiktligt blind. Läkemedelsnissarna säger cyniskt att det är marknadsavdelningens bekymmer.

Det är ett av mina favoritavsnitt!! Gud så jag skrattade första gången jag såg just den sekvensen.

En annan sak som har fått mig att undra om allt står rätt till med Apple ledning är att Apple har fått ett par anmälningar i USA ang att kunder var på väg att stämma Apple för att viss produkt alt produkter inte fungerade som det skulle t.ex. moderkort fel till ibook.
Om jag inte minns fel så har sådana incidenter inträffat 4-5 gånger under 4 år period, detta har jag aldrig hör talas om på pc sidan. Att man globalt och från amerikanskt håll försökt att stämma Apple för felaktig produkt.

Senast redigerat 2006-07-03 16:28
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-07-03 13:35

Då kan man ju undra om PowerBook också var en "laptop" med tanke på denna reklam:
http://www.tylkodesign.com/ddmovies/powerbook/powerbook_big_and_small.mov

Ursprungligen av Jetwash:

Då kan man ju undra om PowerBook också var en "laptop" med tanke på denna reklam:
http://www.tylkodesign.com/ddmovies/powerbook/powerbook_big_and_small.mov

Enligt de svar jag fick från Apple USA så är ingen ibook G4 ( 700/800 Mhz och uppåt ) och powerbook G4 ( 800 Mhz ) Alt macbook pro och macbook inte är laptop i den bemärkelse att man kan ha det i knäet.
Apples bärbara är ( enligt Apple USA ) portable desktopp computer och inte laptop. Enligt Apple fick jag även svar att Apple aldrig har haft laptops utan att det alltid har rörts sig om portable desktop datorer.

Dra er egen slutsats av det, men jag tycker inget stämmer med det Apple säger längre.

Varför kan Apples hårdvara inte vara lika bra som Apple mjukvara??

Sen så är det ju trots allt ett amerikanskt företag vi pratar om. En bruksanvisning för en motorsåg kan innehålla saker som "Försök inte att stoppa kedjan med händerna" bara för att folk inte ska kunna stämma företaget. Ericssons vattentäta telefoners bruksanvisning innehåller text om att telefonen inte får utsättas för fukt.

Edit: Hoppsan, jag skrev visst samma sak som jag skrivit ovan. Skit samma, jag tycker att det är viktigt att poängtera det.

Bevaka tråden