Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 19:11
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag tycker det är skitdåligt att det ska vara såhär.. Hur svårt kan det vara? Scrollhjulet på iPod funkar ju perfekt..

Ja, hur grymt vore det inte om Apple tog bort den dryga lilla scrollkulan och satt en liten avlång rand, alá-iPod scroll på musen?
Det hade blivit en ball liten grej att ha intill macbooken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 23:57

..dom borde ersätta kulan med en liten förhöjjning, som fungerar likadant som en trackpad istället. Finns ju massvis o göra där. Mightyn e faktiskt ganska b när man tänker efter.

Känns överhuvudtaget som Apple borde kunna åstadkömma en bättre mus än såhär.. var det inte Apple som uppfann musen för en herrans massa år sedan förressten? De borde "Revolutionise the mouse", ungefär som de tog sig ann mobiltelefonen nyligen... som bekant.

  • Medlem
  • Hallstahammar
  • 2008-01-01 21:18

Wow tack! Vände upp o ner på min o rullade den intensivt mot musmattan några sekunder bara o nu är den som ny igen, men ibland skenar den! Pekaren sticker iväg o landar någonstans på ren slump eller så ser jag hur den sätter iväg över skärmen o glider iväg. Tur det finns ångra funktion men ibland blir det lätt irriterande.

Någon som råkat ut för en MM som löper amok? Någon lösning? Har den kopplad via exernt tangentbord till en PowerBook. Stängde av powerbookens musfunktion, men det gjorde ingen skillnad.

Är det bara jag som gillar scrollen på mighty mouse? :"> (förutom att den slutar fungera när den blir smutsig).

Enda stället där jag föredrar en annan typ av scroll är om man öppnar en pdf med många sidor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 14:30
Ursprungligen av air:

Är det bara jag som gillar scrollen på mighty mouse?

Jag tycker skrollen på MM är grymt bra! ...När den inte krånglar. Diggar hur snabbt man kan skrolla långa sidor med minimal rörelse (i och med att kulan är så liten).

Har hört att det går att rengöra den med hjälp av luft på burk också. På tal om vilket, vet någon var man kan köpa just luft på burk? Lite off topic men skulle behöva det..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 07:40
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Har hört att det går att rengöra den med hjälp av luft på burk också. På tal om vilket, vet någon var man kan köpa just luft på burk? Lite off topic men skulle behöva det..

Claes Ohlsson har tryckluft på sprayburk för rengöring av t ex tangentbord. Kjell & Company har förmodligen också.

Foto-affärer brukar ha såndat, sök annars på komprimerad luft eller tryckluft i din favoritonlineaffär.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-03 14:18

air: Även jag älskar Mighty Mouse-scrollen! Känner mig handikappad när jag använder en vanlig mus med vanligt rullhjul! Så 90-tal!

Har även jag problem med smuts, men det är bara att gnugga på en kvart så är det löst. :S

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 10:22

Själv har jag inte använt min MM på två månader kanske. Jag låter den ligga bara ... Onödig att släpa på när jag inte får nån reson på kulan. Han gnuggat och slitit med den hur länge som helst... kan fortfarande inte scrolla ner. Ner som är det viktigaste! Men man kanske ska prova luft på flaska. Funkar inte det, då får ni den för 200 :-

Mighty Mouse är inget vidare. Har haft tre stycken som kulan har lagt av på pga. smuts. Den går att öppna för att rengöra kulan, men man får vara försiktig. Den sista fick jag inte att fungera efter rengöringen så nu använder jag en vanlig budgetmus i stället.

Just nu har jag en ---- engångsmus!

Öppnat mighty mousen, rensat kulan, pillat ihop alla SKITSMÅ kugghjul och rullar (hur små händer har kineser?). Fick limma på de båda ringarna i botten på musen.
Så nästa gång den börjar knorra i scrollen blir det en sista luftfärd från tredje våningen till marken. Samma resa som en Epson Multi-disfunktions-enhet gjort tidigare.

Jag vänder upp och ner på musen, rullar intensivt, och vips fungerar den några veckor till.

Ursprungligen av peranders:

Jag vänder upp och ner på musen, rullar intensivt, och vips fungerar den några veckor till.

Kört med min metod sedan jag skrev inlägget men nu verkar det vara kört för denna metod.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 19:13
Ursprungligen av Goflorp:

Just nu har jag en ---- engångsmus!

Öppnat mighty mousen, rensat kulan, pillat ihop alla SKITSMÅ kugghjul och rullar (hur små händer har kineser?). Fick limma på de båda ringarna i botten på musen.
Så nästa gång den börjar knorra i scrollen blir det en sista luftfärd från tredje våningen till marken. Samma resa som en Epson Multi-disfunktions-enhet gjort tidigare.

Se mitt inlägg #18

precis rengjort min o är glad.

Ooooooohhh vad jag svurit över denna kula. Tanten har suttit igår o ätit vindruvor vid datorn. kladdigt överallt. kulan funkar inte alls.

Gick bort till tv där jag har köpt ngt rengöringskudde med spray. gjorde rent hela musen o gav kulan en snurr i lite medel mot kudden.... som ny!!

Jag driver en Laserdomearena i Linköping, där vårt största problem är rengöring av elektronik. Rökvätskan letar sig in överallt!! men där kan vi demontera iaf.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-12-27 21:42

Jag hade bestämt mig...köpa en ny mus, en magic mouse i stället för den kärvande mighty mouse.
Tills dess använt en rasslig microsoft mus.

Jag hade prövat att rulla upp och ner på vitt papper. Visst kom det ut en del skräp men fortfarande helstopp på scrollen nedåt.
Funderade starkt på att öppna den vilket säkert funkat med hjälp av dom videor som finns.

Men prövade så ett annat knep. Tog en bit tunn hårdplast som suttit inne i kragen på en ny skjorta.
Klippte ut en smal remsa ca 5 mm bred och några cm lång. Körde så ner den i springan mellan boll och hölje. Så långt ner som möjligt. Juckade upp och ner i olika riktningar. Försökte också dra den lite sidledes när den var nerstucken.
Voila, det funkade. Nu är musen som ny igen. Ev. kan man ju rulla den lite upp och ner också efteråt så kanske mer smuts kommer ut.

Väntar nog med att köpa ny mus nu.......

KLöv min jävla mus och rengjorde den och satte ihop den och limmade ihop aset... och vips idag så lade rullkulan av öht!

Så fort löningen kommer skall jag kasta den här apskiten från bron!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 19:04

ganska kul att scrolla igenom denna tråden med sin logitech mx518

kan man inte be apple om två st MM så att man har en hemma och en inne hos apple för service så man aldrig står stilla?

rhesus, stängde i alla fall av aset och lade den i kasta-högen.
Kopplade in Wacombordet och dess mus.... funkar bra - tills vidare.

Lönedags = Kensington Expert Mouse (rullkula i biljardbollsstorlek), 995:-

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-04-22 11:34

Microfiberduk funkar perfekt. Bara att gnugga i långa tag över skrollkullan nå'n minut och den är som ny...

Ursprungligen av Gurra:

Microfiberduk funkar perfekt. Bara att gnugga i långa tag över skrollkullan nå'n minut och den är som ny...

Funkar några gånger ja....

Gräver upp den här tråden igen.
Jag har haft samma problem flera gånger och gjort rent på det vanliga sättet men när det inte fungerade längre så gick jag till Macforum här i Göteborg. Jag ville lämna in den och undrade om det var värt att betala för nått som antagligen kommer ge sig igen. Då tog den snälla macmänniskan min mus och en putsduk som han sprejade lite fönsterputs på och vips. Gratis till och med.
Det måste vara värsta hemligheten eftersom jag aldrig sett det tipset någon annanstans.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-18 22:53

Testade precis fönsterputs. Har kört med allrengöring, fönsterputs och industrisprit. Skrubbat, gnuggat och rullat i mer än ett år nu lite då och då. Men jag kan inte scrolla ner. Tror den är sönder llr nått. 200 + frakt och jag skickar might mousen till er. . . For real.

Jag tipsar i en annan tråd om Kensington SlImblade Mouse för 400:-

Har samma lilla kula uppepå, men bättre konstruktion.
Trådlös, med fjärrkontroll till iTunes på baksidan. 2,4GHz-plugg medföljer.

Mighty hör hemma i papperskorgen!

Rulla upp och ner på en handduk tricket fungerade finfint! ( inga kemiska medel heller involverade )!!

Ursprungligen av Firechild:

Rulla upp och ner på en handduk tricket fungerade finfint! ( inga kemiska medel heller involverade )!!

Ja, tre gånger eller fyra. Sedan är den kaputt.

Så den "miljövänlighet" du vann just nu går fetbort när du är tvungen kasta skiten i plaståtervinningen om ett kvartal/halvår.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-24 10:32

Samma problem med smuts på kulan - kan rulla uppåt och åt sidorna men inte neråt. Fuktade en bit hushållspapper med Smirnoff blå, vände upp och ned på musen och gnodde som bara tusan. Och nu funkar den.

Ursprungligen av Aldrin:

Samma problem med smuts på kulan - kan rulla uppåt och åt sidorna men inte neråt. Fuktade en bit hushållspapper med Smirnoff blå, vände upp och ned på musen och gnodde som bara tusan. Och nu funkar den.

Ja, ett tag, tills det blir skit på den igen, du får hela tiden rengöra med kortare intervaller och sedan kommer den sluta fungera oavsett vad du gör.

Gör dig själv en tjänst, spar blodtryck, kasta skiten och köp en annan mus.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-24 11:41

tröttnade på handuken, öppnade skiten med en hobbykniv, (finns guider på nätet) plockade bort allt skräp som hade lagt sig under själva kulan.
fungerar bra än så länge. men den åker ändå i skroten och ska ersättas av en magic m

Bevaka tråden