Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databaskrasch stoppar 99mac nyheter

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tråkigt värre! Har också råkat dumpa en databas istället för att tömma några tables :/

Finns det något sätt att sortera trådar efter datum (skapats) istället för datum (senaste inlägg)?

Då har man bidragit lite till 99mac. Satte in pengarna på bankgiro 5735-8293. Detta går till Mac.se men skrev i textrutan att det var en donation till 99mac. Är säker på att pengarna hittar rätt

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-04-09 17:26

Jag vill absolut inte lägga sten på börda och lider med den som klantat sig...men sedan vi startade med dagliga backuper på tape + "drullebackuper" var 3:e timme mot en extern hårddisk, har vi råd att klanta oss rejält någon gång utan att behöva uppsöka rehab efteråt...

På jobbet dog i somras en dator som höll koll på 10000 pallar plast i ett magasin. Backupdatorn hade tydligen inte heller den fungerat på ett tag så det var bara att börja inventera.

Det kan kanske vara en tröst att ni inte är ensamma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-09 23:14

Deltar också i sorgen. Har lärt mig mycket här och hjälper också gärna till så att vi får tillbaks sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 00:56

Släng upp ett SMS-doneringsnummer! Jag vill få tillbaka min favoritmacsida! (tillsammans med macpro som är lika bra)

Vi håller på att diskutera utformningen av nya redaktionssystemet just nu. Det blir ju omstart från noll så då kan vi likaväl göra det bättre än tidigare.

Jag har spikat torsdag-måndag (påskhelgen) åt detta. Brorsan kommer hem torsdag och blir tvångsrekryterad

Tips: skriv nyheterna i en vanlig textredigerare och spara dokumenten lokalt innan ni kopierar in dem i "systemet"... det skulle iaf vara en självklarhet för mig.

Lycka till med återskapandet, kanske får vi äntligen se den nya loggan nu?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2006-04-10 19:05

"Sång In the year 2525":

In the year twenty zero six
backups all made us sick!
now all 99mac news are gone!
what is it that I've done?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 06:29

Fruktansvärt tråkigt detta.
Hoppas att alla inkl oss som läser mest lär sig något. Jag har köpt en ny extern till backup i alla fall.
Vill också gärna bidra med pengar på nått sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 11:12

Ser fram emot nyheter igen, synd med krashen alltså det känns att man saknar den "riktiga" startsidan faktiskt

Antar att ni testat allt redan, men.. vilken typ av databas var det? Testat alla former av undelete etc? Om man tagit bort en databas helt finns ju ofta databasfilen kvar i det outnyttjade diskutrymmet

Men kom igen nu med nyheterna Detta forumet finns ju fortfarande. Jag vill ha min dagliga dos rykten tack

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 14:41

Tråkigt med databaser, finns ju oftast ingen "undo" beroende på vad det är för databastyp och i vilket filsystem den fysiska databasen ligger i.

Backup är viktigt, lite problem ibland att få till rutiner för sajter som knappt bär sig ekomiskt = Svårt att värdera avsaknaden av backup.

Hur ser det ut med besökarna på 99mac.se ? Vad säger Apple? Går det att vi reklamintäkter kompensera mantimmarna som lagts ner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-22 10:10

Mina djupaste sympatier!

Ni måste ha fått riktigt kalla fötter när ni upptäckte vad som hade hänt...
Men, som de flesta redan har påpekat, inget ont som inte har något gott med sig!
Nästa nyhetsversion/databas måste ju bli ännu bättre och med tiden blir det här
en minnesvärd (!) historia att ta med sig i 'erfarenhetsbagaget'. Det visar också i vilken
sårbar och förgänglig miljö vi vistas i numer. Man kan ibland undra om vi överhuvudtaget
lämnar något till eftervärlden... Kommer man år 2168 någonsin kunna söka i 99mac's arkiv
av roliga inlägg och tänkvärda reflektioner!? Jag tvivlar...

Men vi är fostrade att leva i huvudsak i nuet och jag är övertygad att Björnström & Co. kommer igen ganska snart - hur mycket arbete det än krävs är det värt det efter alla framgångar!
Är imponerad över det jobb ni lägger ner på sajten! Visar hur serriösa ni är
och vilka fantastiska supporters och medlemmar ni har...
'One for All, All for One'!

Clavius
(f.d. moderator på 99mac)

Det sker nån gång i varje datorteknikers liv att man gör ett misstag. Annars är man för feg och då blir det ingen utveckling.

Jag har svårt att känna mig arg eller ledsen över detta utan kan bara konstatera att det är saker som händer.
Det är lite ringaktning mot de som jobbat tidigare men väldigt många gånger ger sånt här kraft för att tänka nytt, bättre och fränare. OM inte alla inblandade bara ruttnar på det hela och ger upp.

Det senare vore en långt större katastrof än att det tidigare arbetet försvann.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-22 13:55

Vi ska byta mailsystem på jobbet. Tänk vad mycket enklare det vore om den gamla maildatabasen försvann innan flytten.

Kan vi låna er tekniker ett par dagar?

Med all "nyinskaffad" erfarenhet så kanske ni skulle kunna skriva en bra artikel om hur man kan gå tillväga för att hålla ordning på backup? Det finns väl inget bättre tillfälle att göra sådant än när olyckan varit framme och man måste se över rutinerna på nytt...

En sådan artikel skulle säkerligen locka till läsning, och vem vet, man kanske kan få sig ännu ett tips eller två från övriga 99mac:are där ute?

Nu har ipod.se i alla fall tillbaka sina nyheter
När kan man förvänta sig att 99mac har det?
//Jakob

Jag har sett nyheter på 99mac nu de senaste dagarna, men nu är de borta. Så det dröjer nog inte så jättelänge tills de är tillbaka!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 19:36

Inte för att verkar klagande eller otålig eller så, men hur går det egentligen? Saknar verkligen alla notiser och liknande! DEt var ju trots allt ett tag sen de skedde.. *väntar*

Have a good one

Sander

En idé är ju att om man vill ha ganska många nyheter så skulle man kunna ha en grupp av användare som var för sig skriver nyheter då det passar. Då lägger man inte allt skrivande på en person och dessutom borde nyheterna ha en större bredd då de olika skribenterna har olika intressen.

Ursprungligen av Naqilja:

Inte för att verkar klagande eller otålig eller så, men hur går det egentligen? Saknar verkligen alla notiser och liknande! DEt var ju trots allt ett tag sen de skedde.. *väntar*

Roligt att höra att du saknar det, men ett av skälen till att det inte kommit tillbaka, förutom tekniska skäl, är att jag (till Martins besvikelse) sa att jag inte tänkte återuppta nyhetsrapporteringen.

Ursprungligen av Björn Leander:

En idé är ju att om man vill ha ganska många nyheter så skulle man kunna ha en grupp av användare som var för sig skriver nyheter då det passar. Då lägger man inte allt skrivande på en person och dessutom borde nyheterna ha en större bredd då de olika skribenterna har olika intressen.

En god tanke, verkligen, men svår att förverkliga. 99mac har testat detta under perioder och resultatet på längre sikt har alltid varit nedslående, tyvärr. Det lever upp för en stund, men sedan dör det ut och ingen känner kravet/ansvaret för att hålla sidan levande på ett jämnt sätt då alla jobbar ideellt med det.

Ursprungligen av Adrian B:

En god tanke, verkligen, men svår att förverkliga. 99mac har testat detta under perioder och resultatet på längre sikt har alltid varit nedslående, tyvärr. Det lever upp för en stund, men sedan dör det ut och ingen känner kravet/ansvaret för att hålla sidan levande på ett jämnt sätt då alla jobbar ideellt med det.

Adrian har helt rätt. Om 99mac idag skulle fråga om det fanns några användare som ville bli redaktörer och skriva nyheter (gratis) så kommer en del medlemmar känna att det verkar kul och anmäla sig frivilliga (Oftast unga killar i åldern 18-30). Sedan skrivs 4-5 nyheter/recensioner per person och det är bra flöde de första två veckorna. Sedan kommer insikten hur pass mycket tid det faktiskt tar att skriva en bra nyhet och slutligen ebbar lusten ut och det blir glesare och glesare med nyheter.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Adrian har helt rätt. Om 99mac idag skulle fråga om det fanns några användare som ville bli redaktörer och skriva nyheter (gratis) så kommer en del medlemmar känna att det verkar kul och anmäla sig frivilliga (Oftast unga killar i åldern 18-30). Sedan skrivs 4-5 nyheter/recensioner per person och det är bra flöde de första två veckorna. Sedan kommer insikten hur pass mycket tid det faktiskt tar att skriva en bra nyhet och slutligen ebbar lusten ut och det blir glesare och glesare med nyheter.

Varför utse någon till redaktörer? Släng ihop något diggliknande där alla kan lägga nyhetstips, och efter X antal "tummen upp" så hamnar de på förstasidan.

Ursprungligen av Hagelin:

Varför utse någon till redaktörer? Släng ihop något diggliknande där alla kan lägga nyhetstips, och efter X antal "tummen upp" så hamnar de på förstasidan.

Inte bara nyheter, utan även artiklar, FAQ's, tester osv... Som jag skrev i en annan tråd (orkar inte söka ) så kan man ge poäng för varje artikel som kommer till förstasidan. 100 poäng = pluskonto, t ex.

Dock så behövs det någon form utav redaktör/moderator här. På digg så förekommer det rätt ofta dubletter utav nyheter, och nyheter som är vettiga kommer inte till förstasidan bara för att de inte handlar om apple/google/whatever. Det hoppas jag att 99mac vill undvika.

Ursprungligen av Hagelin:

Varför utse någon till redaktörer? Släng ihop något diggliknande där alla kan lägga nyhetstips, och efter X antal "tummen upp" så hamnar de på förstasidan.

Det jag skulle vilja i så fall är att man gör iordning skrivregler för nyheterna så att en viss nivå hålls, att det följer en viss mall.

Mina nyheter och notiser "anklagades" ju ofta för att bara vara länkar vidare till annat och det var bara delvis sant, jag la ju en stund på varje nyhet och notis att verkligen ta till mig kärnan i vad det handlade om och sammanfatta detta. På så sätt gav det, förhoppningsvis, ett mervärde till bara en rullande länklista. Var det nyheter försökte jag också få en bild av något slag eftersom en bild gör det hela mycket mera attraktivt (se bara hur benhårt Gizmodo, Engadget eller för den delen Roger Åbergs Feber-sajter alltid har en bild till varje nyhet). Utan dessa mervärden ser jag ingen större poäng i att ha nyheter alls - man måste ha en vettig lägstanivå så att säga.

Ursprungligen av irrelogical:

På digg så förekommer det rätt ofta dubletter utav nyheter, och nyheter som är vettiga kommer inte till förstasidan bara för att de inte handlar om apple/google/whatever. Det hoppas jag att 99mac vill undvika.

Precis min poäng. Det ska vara bra annars får det vara helt.

Blir inte lättare av att MacWorld värvar eller försöker värva våra redaktörer heller. Vi blev av med Mats Börjesson på nolltid

Ingen kan klandra varken redaktörerna som självklart hellre jobbar mot rejäl betalning eller MacWorld som värvar folk här där landets bästa Macanvändare finns. Men det känns ändå lite surt varje gång det händer.

http://99mac.se/forum/showpost.php?p=691530&postcount=9

ja, jag hörde det var Börjesson, jag förstår honom men det är ju tråkigt för 99mac/ipod.se.

Den absolut bästa lösningen vore att ha flera redaktörer där alla får betalt i någon form, men det finns ju inte ekonomi för detta i dagsläget. Med flera redaktörer slipper man problemet som jag stod inför - det var jag och endast jag som varje dag var tvungen att skriva något och det blev ett ok för mig i längden.

Jag tror jag skulle kunna tänka mig att ha ett samordnande ansvar som redaktör för ett antal skribenter och se till att man håller en jämn hög kvalité och kanske hjälpa till med urval av nyheter osv. Men jag har inte tid att skriva varje dag själv. Jag coach:ade Börjesson en del i början för att hjälpa till att få ett bra stuk på annonserna och sådant gör jag gärna.

Men, och det är där det blir knepigt, för att ha folk som löpande jobbar så krävs någon form av ersättning. MacWorld använder en lösning där de får betalt för varje artikel de skriver, jag vet inte hur mycket (och visste jag skulle jag nog ändå inte kunna skriva det här), men som princip kan det ju vara intressant, så länge någon håller ett öga på att kvalitén håller en hög nivå.

Den gällande "taxan" verkar vara 125kr exkl moms per nyhet. Åtta nyheter per dag fördelade på 99mac/iPod.se vardagar och hälften så många på helger blir 300.000kr per år.

Bevaka tråden