Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp och Windowsspel

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

11000!?!
Ja, då är det verkligen bara att köra.
Så bra pris fick inte vi på våra personalköpsmaskiner.

  • Medlem
  • 2006-05-23 09:20
Ursprungligen av star-affinity:

11000!?!
Ja, då är det verkligen bara att köra.
Så bra pris fick inte vi på våra personalköpsmaskiner.

Hint, det har säkert räknats med nettokostnad.

/hpe

Hello stylewars... det är såklart et cleant XP pro sp2. Inte ett skit annat än fraps och firefox installerat otöver spelen

Har läst att det funkar lite bättre om man klockar kortet... men som sagt, jag är nog mindre intresserad av att spela än vad du verkar vara t o m. Skulle aldrig komma på tanken att klocka min 18000 kr imac för lite mer FPS

dessutom så bytte jag inte till mac för att behöva krångla ÄNNU mer med slipstreams och what have yous än vad jag tvingades till INNAn bytet

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 10:06

Hejsan!
Hur tror ni att spel kommer fungera på en liten MacBook, med tanke på grafikkortet?
/Simon

Ursprungligen av simonn:

Hejsan!
Hur tror ni att spel kommer fungera på en liten MacBook, med tanke på grafikkortet?
/Simon

Spel fungerar ok på MacBook .. lika ok som på en MacMini ... det beror som sagt hur HardCore gamer du är ...

är du HardCore gamer så är det en MacBook PRO eller iMac som gäller med 256 MB GPU minne som gäller ...

har en Arbetskolega som spelar WoW på sin MacMini Core Duo som han har koplat till en Samsung 26 tum HD LCD TV ... är helt ok grafik med FPS på runt 10-25 "tror jag" ... men du får ha alla inställningar i grafiken på minimum .. medan på MacBook PRO så kan du ha på Maximum ...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 22:20
Ursprungligen av Tussen69:

Spel fungerar ok på MacBook .. lika ok som på en MacMini ... det beror som sagt hur HardCore gamer du är ...

Är väl själv ingen HardCore gamer, har aldrig intresserat mej av spel egentligen...MEN har nu lockat över en god vän till mac-världen, och han vill ha garanti för att han ska kunna spela sina spel... och man vill ju gärna inte behöva skämmas sen om han köper sin MacBook för att hanintekan spela...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-27 07:38

Vad tror ni om dagens iMac 20" som speldator om ett år? Min uppfattning från att läsa här, är att den kommer inte klara de fräckaste spelen om ett år. Vad tror ni?

Hur många år tror ni ett en ny fräsch iMac kommer att klara av de senaste spelen i snitt? Hur många år klarar en hard core pc de fräckaste spelen?

Jag har väl råd att byta mac var tredje år ungefär och valet av mac är då klart intressant. Jag har uppfattningen att Mac Pro (den ännu ej släppta G5 ersättaren) kommer att klara av fler kommande generationer av spel än en iMac 20" gör. Vad tror ni? Om prisskillnaden inte är allt för stor mellan en iMac 20" och en Mac Pro så kanske valet blir Mac Pro.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-29 18:20
Ursprungligen av Panaga:

Jag har uppfattningen att Mac Pro (den ännu ej släppta G5 ersättaren) kommer att klara av fler kommande generationer av spel än en iMac 20" gör. Vad tror ni?

Japp, något annat vore i högsta grad mycket konstigt.

Ursprungligen av Panga:

Vad tror ni om dagens iMac 20" som speldator om ett år? Min uppfattning från att läsa här, är att den kommer inte klara de fräckaste spelen om ett år. Vad tror ni?

Jag tror att den kommer att klara av de nyaste spelen om ett år, fast inte med samma lätthet som dan "slukar" dagens spel. Kanske får man sätta ned inställningarna en bit.

Alltså: klara spelen borde den göra i ett par år framöver (spekulationer). Men då ska man kanske inte ställa så höga krav på hur bra den presterar.

Sedan beror det ju självklart på hur du speccar iMacen.

Jonas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-27 08:33

Är väldigt intresserad av att veta hur bra Civ 4 funkar på en MacBook, finns det någon som har testat?

Battlefield 2 finns som demo i multiplayerversion.
Kanonspel!

Håller alltså fullständigt med eriken.
Macen suger fortfarande pung som speldator!

"WoW går superbt på MacBook Pro".

Ja, eller hur?
Är det därför det kan bli under 15 FPS i utomhusmiljö där det knappt är några spelare?

Värdelöst!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-06-17 16:26

Jag kör GTA san andreas på min macbook.. helt orginal med 512mb osv.. det är helt klart spelbart på högsta grafik. Dock bara med 16bitars färger.. 32 är KÖRT! iaf på högsta upplösning... har inte testat något annat

Star-affinity: Du kanske skulle ge upp att köra allt på högsta kvaliteten. Dra ner uppritnings-distansen lite... Det märks inte så mycket i spelet, men gör UNDER för prestandan.

Ursprungligen av Galeriel:

Star-affinity: Du kanske skulle ge upp att köra allt på högsta kvaliteten. Dra ner uppritnings-distansen lite... Det märks inte så mycket i spelet, men gör UNDER för prestandan.

Nej, jag vägrar.
Nej, men seriöst så borde det gå mycket bättre än vad det gör. Klart man får anpassa sig när det nu är som det är, men det är rätt illa att spelet inte flyter bättre i OS X.
Men, som sagt så jobbar Apple på att få bättre fräs i OpenGL.

"Conditional support for future OpenGL performance enhancements in OS X."

Detta kan man läsa under kategorin "Mac" för vad som är ändrat i senaste uppdateringen för WoW.

http://www.wow-europe.com/en/patchnotes/patch-1110.html

Fast BF2 i MacBook kan man nog glömma med tanke på snikgrafikkortet i den.

Ursprungligen av sventa46:

Fast BF2 i MacBook kan man nog glömma med tanke på snikgrafikkortet i den.

Jo det är ingen vidare chans att det kommer fungera. Minimum Reqiurements kräver ett 128 mb grafikkort.

FPS i CoD2

Kommer inte ihåg console kommandot för att se FPS i CoD och CoD2, någon som vet? Jag har en MBP 2.0, 1Gb RAM och 256 grafik. Testade att köra CoD2 i XP men det funkade inte speciellt bra, hackade ganska rejält. Kör ändå bara på 800 x 600 och har stängt av de flesta effekter, har dålig koll på vad man ska ha för inställningar också. Nu har jag använt ATI Tool för att klocka upp grafiken i XP. Grundinställningarna är 313 (Core) och 300 (Mem). Har höjt upp detta till 430 och 420 och snacka om skillnad i CoD2. Det flyter på ganska bra men vill nu även se skillnaden i FPS, mest för skojs skull. Har även testat 3DMark 05, har inte ändrat något i inställningarna där, mest pga att jag inte har en aning om vad som ska ändras men resultatet har gått upp från 2800 poäng till 3900 tack vare uppklockning i ATI Tool. Datorn blir inte varmare och fläktarna körs inte högre så något märkbar skillnad så sett har jag inte upptäckt. Något som har testat klocka upp sina grafikkort i sina MBP och som fått problem? Vore tacksam för lite feedback.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-30 11:35

Whoa vågar man klocka kortet i mbp'n? Är det någon som gjort det på sin iMac också?

Är det nån större skillnad på mbp och en likvärdig iMac? Är grafiken klockad samma på båda? Det jag försöker komma fram till är om det är ett mobility radeon i iMac'en. Jag är väldigt sugen på att köpa en iMac för att det är en iMac men att spela HL2, Civ4 och BF2 är ju possitivt. Om det inte går kan jag lika gärna köpa en macbook.

Vad tror ni?

Ursprungligen av skogum:

Whoa vågar man klocka kortet i mbp'n? Är det någon som gjort det på sin iMac också?

Är det nån större skillnad på mbp och en likvärdig iMac? Är grafiken klockad samma på båda? Det jag försöker komma fram till är om det är ett mobility radeon i iMac'en. Jag är väldigt sugen på att köpa en iMac för att det är en iMac men att spela HL2, Civ4 och BF2 är ju possitivt. Om det inte går kan jag lika gärna köpa en macbook.

Vad tror ni?

vad jag vet så är grafiken i MBP & iMac exakt likvärdig ....

MacBook s grafik suger i spel ...

det var någon som hade lagt upp video clip på dom spelen du pratar om och han körde dom på sin MBP 17" och grafik inställningarna var maxade och det var grym bra kvalité & spelupplevelse ... vi har 2 MBP här på jobbet och vi har testat ett par spel och grafiken är grym ...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-30 15:55
Ursprungligen av Tussen69:

vad jag vet så är grafiken i MBP & iMac exakt likvärdig ....

MacBook s grafik suger i spel ...

det var någon som hade lagt upp video clip på dom spelen du pratar om och han körde dom på sin MBP 17" och grafik inställningarna var maxade och det var grym bra kvalité & spelupplevelse ... vi har 2 MBP här på jobbet och vi har testat ett par spel och grafiken är grym ...

Så med andra ord är det ett mobility? Och så länge jag inte väntar mig att kunna spela typ F.E.A.R eller Prey så borde jag klara mig? Även om jag kör med 128mb vram?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-08-04 00:43

Det ser ljust ut på spelfronten för Mac. Vad sägs om Transgamings Cider. Hoppas verkligen att det blir något bra av det.

Kanske ett ämne som förtjänar en egen tråd men det handlar om Windowsspel i alla fall.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-02-15 00:14

Är det någon som har erfarenhet här av att spela Half-Life 2 under Bootcamp? Jag lyckas nämligen inte öppna konsollen i spelet (console). Får inte fram något tildetecken i spelet!

Vore tacksam för lite hjälp...

Ursprungligen av djdawn:

Är det någon som har erfarenhet här av att spela Half-Life 2 under Bootcamp? Jag lyckas nämligen inte öppna konsollen i spelet (console). Får inte fram något tildetecken i spelet!

Vore tacksam för lite hjälp...

Utan att veta till 100% så tror jag detta har svarats på tidigare. Testa sökfunktionen?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-14 18:14
Ursprungligen av djdawn:

Är det någon som har erfarenhet här av att spela Half-Life 2 under Bootcamp? Jag lyckas nämligen inte öppna konsollen i spelet (console). Får inte fram något tildetecken i spelet!

Vore tacksam för lite hjälp...

Du måste mappa om det då Apples tangentbord inte är riktigt lika dana (samma sak med alla Steam spel).
Leta reda på documents and settings\username\steam\ .. Kommer inte ihåg resten så här, men det finns någon ini fil där du kan välja key. Du måste också enabla debugging tror jag det heter.

Är det Svårt att installera windows Xp på en Macbooke??
kan jag installera en Xp skiva som redan har användst för att installera xp på ngn annans dator??

Simpelt
http://www.apple.com/se/macosx/bootcamp/

Bara att köra, vem bryr sig om användarvillkor liksom

EVE Online på MBP C2D fungerar också väldigt bra kan jag meddela.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-14 20:31

Ofta brukar konsollen i spel tas fram med <>-tangenten på svenska tangentbord.

Bevaka tråden