Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera: Konica, Canon, Sony, Nikon eller vad?

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-11-02 20:32

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE]Jamen VAD är det som är bra eller dåligt? Vad gör Photo Retouch Pro? Vad är resultatet?[/quote]Resultatet var en bild som behöll samma skärpa som innan och man kunde inte se att den var uppdragen i storlek. Även på små jepg-bilder var den riktigt bra. Iofs i vissa toningar kunde man se att något hade fixats, men inte som i Photoshop där man ser det ganska enkelt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[quote]quote:Jamen VAD är det som är bra eller dåligt? Vad gör Photo Retouch Pro? Vad är resultatet?[/quote]Resultatet var en bild som behöll samma skärpa som innan och man kunde inte se att den var uppdragen i storlek. Även på små jepg-bilder var den riktigt bra. Iofs i vissa toningar kunde man se att något hade fixats, men inte som i Photoshop där man ser det ganska enkelt...

Att den "behåller skärpan", betyder det att den skärper upp bilden utöver vad som redan fanns, så att kanter som är skarpa i en upplösning är lika skarpa i den högre upplösningen?

Nu vet varken du eller jag exakt vad Photo Retouch Pro gör, men jag gillar inte när en operation lägger på andra saker på köpet, som distorderar bilden. Det låter som om den gör nån slags uppskärpning samtidigt som den skalar. Photoshop skalar bara, med den interpolation som är korrekt. Den ger en bild med samma frekvenser som innan. Den är suddigare för att den inte fuskat in nåt utan bara bbehållit din bild.

Säg så här: Om du har en kant där bilden går från 1 till 4, och du lägger till två pixlar mellan dem, vilket värde ska den ha? Jag säger nånting i stil med 2 och 3 (inte exakt, för det beror på grannpixlarna också). Skärper man upp så så kommer man att få artefakter på detaljer. Man kan förstärka och framhäva kanter, men det finns ett pris. Detaljerna finns inte i bilden innan, och försöker man trolla fram detalj som inte finns så kommer det att finnas fall som blir helt fel.

Annars kunde ju vi alla köpa billiga 1-Mpix-kameror och skala upp till vilken upplösning vi vill.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
För att få sin egen uppfattning krävs egna tester. Jag har genomfört dem och jag är övertygad om att fler kommer fram till samma slutsats om de själv testar och jämför bilder. Självklart gäller det att göra blindtest så man inte vet vilken kamera som tagit vilken bild.

Har du kvar några testbilder tagna med Fuji och en eller två "likvärdiga" kameror, med svåra detaljer? Låt då mej blindtesta. Det ska vara knepiga detaljer som liten text och andra detaljerade mönster.

Jag kollade testbilderna på Steve´s Digicams. Bilden med den röda leksaksgubben har en barometer till höger som är ganska avslöjande. Bra testbild!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 13:17

Har bestämt mig nu...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Har bestämt mig nu...

Så får man väl inte säga och sedan inte avslöja vad man bestämt sig för. Det kallas tortyr och bryter mot Genévekonventionen. Jag snubblade över den här tråden (ursäkta ordvalet) förra veckan och blev plötsligt råkåt på att köpa en digitalkamera själv. Är personligen inne på Fujin. Men säg nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 15:08

Efter fyra veckor av testade, klämmade, ojanden och jämranden har jag beslutat mig för att köpa Minolta Dimage F100.

Den är inte snyggast och den är inte minst, men F100 är den absolut bästa kameran om man ser till vad man får för priset. 4 595 kr exkl moms med 16 plus 64 MB minne (Dustin) eller 4 264 med 16 MB minne (CyberPhoto) är mycket bra priser.

Plus och minus för Minoltan är följande:

Plus:
Går på vanliga R6-batterier. Dessa är billiga, lätta att få tag på och kommer att finnas även om ett par år. Kameran fungerar även med vanliga alkaliska R6-batterier (kallas AA i USA) om det kniper.
Använder vanliga SD-minnen. Bra om man köper ytterligare en kamera.
Tar bra bilder enligt testarna. Kolla själv på CyberPhoto och jämför gärna med Sony DSC- P9 som är betydligt dyrare.
4,13 MP ger bra upplösning. Särskilt färgen i bilderna tycker jag blir väldigt naturliga och bra. Ytterst få artefakter - jämför med Sony DSC-P9!
Area-AF ger smidig fokusering av rörliga motiv. Fungerar bra enligt Steve´s Digicams.
Använder filformaten JPEG, TIFF, AVI och MPEG. Mycket bra.
Bra optik.

Minus:
Tråkig, traditionell design.

Det enda jag har emot den egentligen är formgivningen. Allt annat är bra. Men den är tillräckligt snygg - och funktionen är trots allt viktigare än formen.

Jag suktade också efter Fujifilm FinePix F601Z i flera dagar. Den är extremt snygg och har bra ergonomi. Det den faller på är *minnena* (Smart Media är på utgående) och specialbatterierna. Men uppföljaren till F601Z, när den nu kommer, blir säkert en höjdare.

Konica KD-400Z och 500Z är riktiga små skönheter. Särskilt den svarta är synnerligen läcker. KD-500 är extremt liten, robust och snygg, har en CCD på 5 MP och dubbla kortplatser.

Problemet med Konicas kameror är att de använder specialbatterier. De tar max hundra bilder på en laddning, så du måste i alla fall köpa ett extra batteri på en gång. Kamerahuset är för litet för mina labbar. Konica-kamerorna använder filformaten JPEG och AVI, inte okomprimerad TIFF eller MPEG.

Priserna är höga. KD-500Z kostar 5 596 exklusive moms och levereras med endast 16 MB minne. Man måste ju ha pengar över till minne och batterier också - minst 64 eller 128 MB.

Vinnare är alltså Minolta Dimage F100. Steves Digicams skriver så här om den.

Jag har också en rätt klar bild av vad jag vill ha. Jag ser till vissa krav, men framför allt bildkvalitet. Ska jag ha 4 eller 5 Mpix så vill jag inte ha en kamera som har så dålig optik att det bara blir 2-3 Mpix effektivt!

Jag ska förstås göra vad jag kan för att testa apparaterna i verkligheten, själv, men lite studier av testbilder på nätet pekar i en viss riktning: Olympus 4040 eller 5050. Lika bra bilder som proffskameror! Bra skärpa utan överskärpningsringningar eller moiré, lågt brus över hela bilden, inte nåt fuskande med medianfilter som vissa (Kodak, tror jag) gör. (Olympus billigare val är dock betydligt sämre, 3 Mpix-klass trots 4 Mpix-CCD.)

Minolta F-100 är ett klart bra alternativ! Kompakt, riktigt bra bilder för storleken, bra pris. Måste jag gå ner i pris så vinner den nog.

Minolta 7i, deras lite proffsigare, verkar inte mer än marginellt bättre på testbilderna om ens det. Lite av en besvikelse.

Fujin är helt ute för min del, men vem trodde annat? Alla testbilder jag kan hitta visar tydliga defekter så fort det är lite knepiga detaljer, dvs upplösningen är inte bra. Jämför jag Fujis 3 Mpix med motsvarande Olympus så är den lyckligtvis klart bättre än gamla 2040 (2 Mpix), men sämre än 3040 (3 Mpix), och klart sämre än 4040 (4).

Jag jämförde med ett par Sony och HP samma prisklass, men det var tydligt sämre upplösning och mer brus. Inte så skoj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 15:57

Ingemar, vad är din personliga uppfattning om Konica KD-400Z och 500Z?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 16:06

Som jag ser det är Minolta Dimage F100 det klart bästa köpet bland 4 MP-kamerorna.

* Den sparar i TIFF och MPEG.
* Den använder vanliga batterier (Konican har specialbatterier).
* Optiken är bra.
* Den har A/V-utgång (saknas på Konican).
* Den har manuella funktioner (fokus, vitbalans osv).
* Area-AF.
* Ställbar ljuskänslighet.
* Bra bildresultat.
* Bra pris.

En vinnare!

[ 03 November 2002, 16:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ingemar, vad är din personliga uppfattning om Konica KD-400Z och 500Z?

Snygg som sagt, speciellt 500. Lite guldglans ser flott ut. Men, det är ju inte kameran jag ska ta bilder på.

Lite ont om tester på 500. Testbilder på 400 var sådär. Skulle vara spännande med mer bilder. CyberPhotos bilder räcker inte.

Fel batterityp för mej som vill ha en laddning eller två i reserv i fickan.

Vettigt pris för 5 Mpix, men utan fler testbilder så vet jag inte om optiken kan matcha CCDn.

Så det är med den som med Samsungen som jag är nyfiken på, lite för lite att gå på, och då vill jag inte uttala mej. Nån som vet var det finns fler testbilder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 17:54

Men nu blev jag lite orolig igen. Jag tolkar texten på CyberPhotos webbplats som att Minolta inte lämnar med någon nätdel till F100. Det kan väl inte vara möjligt? Klart att det är en nätdel med i paketet, eller?

Uppdatering:

Kollade på Dustins webbplats. Helvetes båg!
Hör och häpna - Det följer tammefan inte med någon laddare!



[ 03 November 2002, 18:05: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 18:02

Nej, ingen nätdel. Det är extra tillbehör. Men skall plåta så mycket studio bilder då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 18:06

Men det följer ju inte med någon laddare ju!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 18:07

Batteri
Medföljer, 4st AA ej laddningsbara

Batteriladdare
Medföljer ej

Nätadapter
Medföljer ej

SUGIGT!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 18:09

Vilka arsel som inte lämnar med sånt. Konica gör det:

Medföljande tillbehör
Laddbart Li-Ion batteri, laddare, 16MB minneskort, USB-kabel, rem

[ 03 November 2002, 18:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 18:11

Tillbaka till ruta ett. Jag ska strypa Minolta!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 18:16

Ingen kamera som kör med AA batterier skickar med laddningsbara batterier och laddare. Kanske finns det, men jag har aldrig sett någon i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 18:18

Här har du laddare och batterier. 287 kr exkl moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 18:20

OK. Men det är kass av Minolta att inte skicka med det.

Ska jag ta Konican istället?

:rolleyes:



[ 03 November 2002, 18:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 19:19

När jag köpte min Fuji FinePix 4700 då var det både laddare och laddningsbara batterier med...

Mondo, kan du vänta så vänta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 20:55

Vänta på vad då? En ny modell från Fujifilm?

FinePix F601Z är en jättefin kamera, men minnena, minnena!

Jag är sur över det där med batteriladdaren, men Minoltan är fortfarande ett bra köp.

Konica KD-500Z är också frestande...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 20:58

Jag tycker att du genast kontaktar Ingelstam och åker på en riktigt lång solsemester. Typ nu, PRONTO!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 21:11

Jag tror inte du kommer bli nöjd med annat än Fujis nästa modell då den är i rätt pris!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 21:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag tror inte du kommer bli nöjd med annat än Fujis nästa modell då den är i rätt pris!

Menar du denna? Vad kommer den att kosta, vet du det? Jag tycker nog att 601:an är snyggare i så fall. Och så har den ingen sökare. Hittade en prisuppgift 599.00 EUR Den finns att köpa i Tyskland. 599 EUR = 5462,64 Skr

[ 03 November 2002, 21:34: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 21:36

Mmmm, trevlig!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 21:36

Tycker med att 601 modellen är snyggare, men Mondo gillar ju inte lagringskorten...

Sen har ju Mondo sagt han har stora händer och då behöver man ju något att greppa om...

Pris på den har jag ingen aning om. Jag tippar på under 10.000:- men var exakt vet jag inte var den hamnar. Jag är sugen på den för man vet aldrig när man behöver filma lite.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 21:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Pris på den har jag ingen aning om. Jag tippar på under 10.000:- men var exakt vet jag inte var den hamnar.

Edit:
Hittade en prisuppgift 599.00 EUR Den finns att köpa i Tyskland. 599 EUR = 5462,64 Skr, Inklusive 16% Tysk moms. Något annat behöver man inte betala som EU-medborgare, men det har väl alla förstått vid det här laget.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Ingen kamera som kör med AA batterier skickar med laddningsbara batterier och laddare. Kanske finns det, men jag har aldrig sett någon i alla fall.

Min Kodak gjorde det, men många gör det inte. Min sunk-Agfa (min första, riktigt usel) hade det inte, men den hade fodral i stället, vilket Kodaken inte hade.

Men det spelar inte så stor roll tycker jag. Lägg på ett par hundra på jämförelsepriset bara. Inget att rata en bra kamera för.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 21:47

Det är ju ett riktigt kanonpris. Skall se om jag inte köper en i julklapp till mig själv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 22:06

Köper Minoltan i alla fall. Bra med extern laddare. Man kan ha dubbla uppsättningar laddade batterier med sig.

Kolla på den här bilden. Bra va? Just det: den är tagen med Minolta Dimage F100.

Minoltan tar bra bilder - och det är väl det som räknas i slutänden?

Helt klart det bästa köpet. För mig åtminstone.

[ 03 November 2002, 22:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Bevaka tråden