Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskaspel har ingen poker-klient för Mac!!

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-04-06 21:05

Detta är inte en fråga om macanvändares möjligheter utan om möjligheterna för dem som inte använder Windows. Det är intressant eftersom det är ett statligt monopol som kräver specifik utrustning av dem som vill ta del av tjänsten. Utan monopol hade det inte varit nåt att bråka om.

Ursprungligen av Baron:

Detta är inte en fråga om macanvändares möjligheter utan om möjligheterna för dem som inte använder Windows. Det är intressant eftersom det är ett statligt monopol som kräver specifik utrustning av dem som vill ta del av tjänsten. Utan monopol hade det inte varit nåt att bråka om.

Det hade inte varit försvarbart om spel på internet hade varit förbjudet.
Nu är det tillåtet och Svenska Spel har valt att inte locka till sig macanvändande kunder för tillfället.
Svårare än så är det inte.

  • Medlem
  • 2006-04-06 22:35

Jo, det är svårare än så. Är det ingen som tycker att monopolet för med sig ett särskilt ansvar? Inte ens Systembolaget kan ju bestämma vad som får säljas och inte längre. Varför skulle Svenska Spel få bestämma vilka som får spela poker?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 22:42
Ursprungligen av Baron:

Jo, det är svårare än så. Är det ingen som tycker att monopolet för med sig ett särskilt ansvar? Inte ens Systembolaget kan ju bestämma vad som får säljas och inte längre. Varför skulle Svenska Spel få bestämma vilka som får spela poker?

Förvisso. Dock ingår alkoholförsäljning i tjänstedirektivet från EU och kommer på sikt att avmonopoliseras. Spelfrågor ingår inte (ännu).

/E

Ursprungligen av Baron:

Jo, det är svårare än så. Är det ingen som tycker att monopolet för med sig ett särskilt ansvar? Inte ens Systembolaget kan ju bestämma vad som får säljas och inte längre. Varför skulle Svenska Spel få bestämma vilka som får spela poker?

Men nu är det inte ett totalt monopol på nätpoker ty det är fortfarande lagligt att spela på andra utländska sidor. Således försvinner det särksilda ansvaret ett monopol skulle kunna medföra i det här fallet.

När har Svenska Spel bestämt vilka som får spela poker eller inte? Vad jag vet har de inte gjort det. De har gjort valet att för tillfället bara ha en pc-plattform. Vill du spela går det. Du är inte hindrad från att spela.

  • Medlem
  • 2006-04-08 12:48
Ursprungligen av art vandelay:

Men nu är det inte ett totalt monopol på nätpoker ty det är fortfarande lagligt att spela på andra utländska sidor. Således försvinner det särksilda ansvaret ett monopol skulle kunna medföra i det här fallet.

När har Svenska Spel bestämt vilka som får spela poker eller inte? Vad jag vet har de inte gjort det. De har gjort valet att för tillfället bara ha en pc-plattform. Vill du spela går det. Du är inte hindrad från att spela.

Statliga monopol ska inte gynna eller missgynna någon. Nu är macanvändare som konsumentgrupp och Apple som företag missgynnat av att Svenska Spel har bestämt sig för Windows som systemkrav.

Ursprungligen av Baron:

Statliga monopol ska inte gynna eller missgynna någon. Nu är macanvändare som konsumentgrupp och Apple som företag missgynnat av att Svenska Spel har bestämt sig för Windows som systemkrav.

Precis så ligger det till, och det konstiga är att en del verkar tycka att det är i sin ordning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-08 13:10
Ursprungligen av Baron:

Statliga monopol ska inte gynna eller missgynna någon. Nu är macanvändare som konsumentgrupp och Apple som företag missgynnat av att Svenska Spel har bestämt sig för Windows som systemkrav.

Precis, det är förjävligt, jag kräver en klient till min GameBoy!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-31 19:30
Ursprungligen av Baron:

Statliga monopol ska inte gynna eller missgynna någon. Nu är macanvändare som konsumentgrupp och Apple som företag missgynnat av att Svenska Spel har bestämt sig för Windows som systemkrav.

Det är ju även lite märkligt sett till att Microsoft får betala en massa pengar för att eg-domstolen tycker att de utnjyttjar sin höga marknadsandel till att låsa in användare i olika system och då bedriver någon form av monopol.

Vissa verkar inte fatta vart problemet ligger. Det hade inte kostat Svenska Spel mer pengar att rikta sig till ALLA användare. Man hade kunnat strunta i en nedladdningsbar klient, en webbaserad lösning hade räckt och det hade INTE kostat mer pengar att utveckla.

Så gott som ALLA utländska spelbolag har sina tjänster tillgängliga för Mac på ett eller annat sätt. Nog för att dom nedladdningsbara klienterna oftast bara finns för Windows, men ALLA kan spela direkt i webläsaren oavsett vilken plattform man valt.

Full Tilt Poker tycker i alla fall att en Mac-klient är nödvändig:
http://www.fulltiltpoker.com/download.php
Men svenska staten är visst av annan uppfattning.

Är det någon mer än jag som tycker Flash klienten på SV spel snurrar upp processorn i taket?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-13 17:55
Ursprungligen av jonas.larsson:

Är det någon mer än jag som tycker Flash klienten på SV spel snurrar upp processorn i taket?

Kan hålla med om detta, men detta är ju ändå en väldigt tidig version ( den första t.o.m. )
så gör som jag, rapportera in alla buggar som ni upptäcker, så får vi snart en bättre och optimerad version

Jo, jag rapporterade in..
Jag skrev:
"Borden hänger sig/fryser rätt ofta, och efter det så kan det kommer 6-7kort på bordet. Förstår ju att det är gamla kort, som inte "räknas" men ändå rätt störande.

Sen så går det inte att lämna borden ibland, utan man måste stänga ner fönstret, och logga in igen, för att "byta".

Sen så drar den ganska mkt processor kraft, för att vara "flash", på mac alltså.

Det finns absolut inga planer på att "porta om" den riktiga klienten till intel Macar? Det hade vart det ultimata!

Sitter på en Macbook Pro 2.2GHz C2D med 4GB i ram. Mac OSX 10.5.2 och senaste Flash versionen."

Fick som svar:
"Hej
Vi beklagar att du upplever problem med vår Pokerklient, för att kunna utreda ditt problem vill vi att du svarar på följande frågor:
Vilket problem upplever du?
Får du något felmeddelande?
Vilken Internetleverantör har du?
Vilken ort kopplar du upp dig från?
Vilken brandvägg/anti virusprogram har du?
Har du trådlöst bredband eller "en sladd i väggen"?
Har du haft problem tidigare?
Spelar du på en stationär dator eller en bärbar?

En dxdiag berättar mycket om vilka system och konfiguration din dator har.
För att skapa en DxDiag gör du så här:
Klicka på Startknappen längst ner till vänster på din dator, klicka på Kör och skriv in dxdiag, klicka på OK.
Klicka på Spara All Information, nu måste du välja vart på datorn du vill spara denna fil.
När du sparat, bifogar du filen med ett mail till oss, så skickar vi det vidare till våra tekniker för utredning.
När vi tagit emot informationen från dig gör vi ett ärende som vi lämnar vidare till våra tekniker och vi återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt."

Såå, vad svarar man?

Testade att bocka ur "Enable Hardware Acceleration", men då känndes allt ännu segare..

Nä, får fortsätta med VMware Fusion/XP ett tag till

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-13 21:18

Typiskt "standardsvar"....
DxDiag är ad jag förstår ett diagnosprogram för PC, så m.a.o har de inte läst ditt mail så nogrannt...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-25 22:42

Lyckas bara få det att fungera i firefox. Men då ligger min CPU på ca 40%...
Imac 24" Alu 2.4Ghz...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-05 21:43

Som statligt monopol så tycker jag att de absolut har en skyldighet att tillhandahålla en klient för Mac OSX och även Linux. Detta då dessa marknadsandelar är såpass stora att det vore diskriminering att inte erbjuda tjänsten till dessa. Man skulle ju i juridisk mening kunna kalla oss mac-användare för en folkgrupp (såklart med en hel del lagvrängande, men ja) och hur många procent av den svenska marknaden består av OSX nu?

Om ett privat företag inte har OSX-klienter kan man bara beklaga, de förlorar pengar, men då får man ju gå till någon annan. Men just att svenska spel faktiskt har ett monopol och det (beroende på tolkning av lagen) är olagligt att spela någon annanstans så är det absolut ett rimligt krav.

  • Medlem
  • 2008-06-18 19:47

Jag kör Svenska spel pokerklient på en Macbook Air 1.8GHz. Jag använder Crossover enkelt att installera slipper XP m.m . Det enda som jag inte har fått fungera är den runda tids visaren hur lång tid man kvar för att satsa men man får varningljud. Själv tycker jag att det är mindre problem för programmet känns rappt iställe för flash versionen. Tanka ner Crossover och testa själv se vad ni själv tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 01:19

Bump!!

Inget nytt på Svenska Spel / OSX fronten?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-08 01:51

Jag gillar svenska spels klient framför konkurrenterna. Nu har det blivit en vana att köra den genom vmware fusion. Och det fungerar faktiskt 10 ggr bättre än att köra flash klienten.

Vad tycker ni om det nya utseendet?

Jag har helt lagt ner Svenska Spel nu, och kör med Pokerstars istället.
Där kan man ändra utseendet efter hur man vill ha det, och den finns till Mac

Det är Jag, Negreanu och Sundin

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-08 12:41
Ursprungligen av jonas.larsson:

Det är Jag, Negreanu och Sundin

Haha vågar inte spela när det finns risk att möta Humberto Brenes haj!

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-09-15 21:00
Ursprungligen av zelari:

Bump!!

Inget nytt på Svenska Spel / OSX fronten?

Jag kör den "riktiga" klienten från Svenska Spel genom Crossover, det fungerar ypperligt istället för den buggiga flashklienten.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-24 18:06

Någon som fått den flashbaserade klienten på deras hemsida att fungera?
Min laddar bara till 99%...sen händer inget mer.

Ursprungligen av MrCoffee:

Någon som fått den flashbaserade klienten på deras hemsida att fungera?
Min laddar bara till 99%...sen händer inget mer.

Samma här. Eller ja, flash-klienten funkar på min Macbook med 10.5, men inte på iBooken med 10.4... Tråkigt nu när Macbooken är på service...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-26 22:17
Ursprungligen av Bortamatch:

Samma här. Eller ja, flash-klienten funkar på min Macbook med 10.5, men inte på iBooken med 10.4... Tråkigt nu när Macbooken är på service...

Jo är trist... hur gjorde du för att få det att funka på din macbook, några speciella inställningar som måste göras? har själv en macbook 08 och får det som sagt inte att ladda mer än till 99 %,

...jag kör 10.5 och safari med normalinställningar samt inbyggda brandväggen aktiverad - måste jag ändra något för att kunna lira? eller är det svenska spel som inte har något bra macstöd?

  • Oregistrerad
  • 2008-09-15 19:29

ibland undrar man vad moderatorerna här egentligen GÖR ! - Om det i överhuvudtaget finns nån för Spel ??? HERREGUD !!!!!!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-29 14:41

Ingen som vet något nytt om flashklienten på svenska spel?
...får de fortfarande inte att ladda till mer än 99%.

Ursprungligen av MrCoffee:

Ingen som vet något nytt om flashklienten på svenska spel?
...får de fortfarande inte att ladda till mer än 99%.

Nä, kan tyvärr inte hjälpa med flashklienten, för mig funkar den "bra" med FF. Med bra menas att det laddar till 100% och går att använda något sånär. Den andas beta-version med andra ord.

Det jag tänkte säga är att jag kontaktade Svenska Spel angående klient till Mac, fick det här som svar:

"Svar (Kundservice Poker)
Hej
Vi jobbar mot boss media om att de skall ta fram en klient för Mac, vi vet att det jobbas på det men kan inte idagsläget inta svara på när det blir värklighet.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Kundservice via e-post eller telefon 0770-11 11 11.
Kundservice är öppet dygnet runt alla dagar.

Med vänlig hälsning!

Kundservice"

Man får väl hoppas att det jobbas på bra hos Boss så det blir någon ordning på pokern för Mac ägare. Vem vet, ju fler som skickar iväg ett mail och frågar om klienten desto snabbare går det att få fram den?

Senast redigerat 2009-05-25 10:03
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-25 10:11
Ursprungligen av monkey_man:

Nä, kan tyvärr inte hjälpa med flashklienten, för mig funkar den "bra" med FF. Med bra menas att det laddar till 100% och går att använda något sånär. Den andas beta-version med andra ord.

Det jag tänkte säga är att jag kontaktade Svenska Spel angående klient till Mac, fick det här som svar:

"Svar (Kundservice Poker)
Hej
Vi jobbar mot boss media om att de skall ta fram en klient för Mac, vi vet att det jobbas på det men kan inte idagsläget inta svara på när det blir värklighet.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Kundservice via e-post eller telefon 0770-11 11 11.
Kundservice är öppet dygnet runt alla dagar.

Med vänlig hälsning!

Kundservice"

Man får väl hoppas att det jobbas på bra hos Boss så det blir någon ordning på pokern för Mac ägare. Vem vet, ju fler som skickar iväg ett mail och frågar om klienten desto snabbare går det att få fram den?

Jag skulle nog skänka Svenska Spel ett bättre rättstavningsprogram.

Ett är säkert, där kan man inte bli rik, men svenska spel blir rika på er.

//Rob

Bevaka tråden