Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför x86 dyrare än PPC?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-21 12:04
Ursprungligen av molia:

Vad du hittar på. 1.66GHz modellen kostar ca 1900 ex moms till återförsäljare, garanterat mycket billigare till Apple.

Hittar på gör jag inte, men jag kanske tog fel... Jag kollade upp priset när iMacen kom, men det var nog på en bättre modell.

Hur som helst kan man få en G4 1,4 för runt 2000 till slutkund, så den är lite billigare. Vad Apple får för priser av Motorola respektive Intel har jag ingen aning om.

Fast apple köper nog inte in dem för det priset... :rolleyes:

Apple har ingen konkurrens ... och snart går de i konkurs!

Hur hänger det ihop?

Det frågar jag mig också. Verkar helt galet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-21 15:58

Jag fattar inte hur Hakro807 lyckas med att fundamentalt missförstå vad art vandelay pratar om. Jag kan inte ett jota om det ni pratar om, men _ändå_ förstår jag mycket väl exakt vad art vandelay menar.

Ett exempel är ju t.ex. spelkonsoller — deras specar förändras inte under deras livstid, men det gör dess pris. När Xboxen kom kostade väl den ca 4500 kr om jag minns rätt, idag kostar den ca 1600 kr — för exakt samma hårdvara. Varför? Jo på grund av marknadssegmentering — de som "måste" ha produkten på en gång är beredda att betala för det. När dessa "early adopters" har köpt produkten så sänker man priset på den för att få nästa marknadssegment att köpa produkten.. Osv.. Alldeles självklart i mina ögon.

På grund av detta så är naturligtvis också de nya modellerna av Apples datorer lite dyrare än de "behöver vara"; för att de _går_ att sälja dyrare till "early adopters". Allt eftersom det marknadssegmentet är bearbetat kommer produkterna att sjunka i pris för att passa nästa marknadssegment. Det är inget konstigt med detta.

  • Medlem
  • 2006-03-21 18:21

Apples "andra segment" (egentligen är väl mini och ibook det andra) är begagnatmarknaden, som alltid varit väldigt levande och välmående när det gäller Macintosh.

>Ah, jo det har du nog rätt i, fast ändå inte. Istället för att sänka priset på
>produkterna så förbättrar Apple produkternas hårdvarukonfiguration
>— "early adopters" betalar således fortfarande mer bara för att vara först,
> medans vi som väntar får mer för pengarna längre fram.

Visst, men ni får aldrig del av den fulla kapaciteten vilket inte bara mäts i MIPS utan även i utbyggnadsmöjligheter osv.

Bevaka tråden