Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du problem med Airport i din Intel-mac?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-06-04 15:52

min macbook vill inte va kompis med min dlink 714p+ jag kan upprätta nätverk mellan datorer men det går jävlar inte nåt mer.. ska koppla in mig på sladd och tanka uppdatering (om det finns nån)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-04 23:57

Är inte det här helt fel forumdel? "Windows på Mac" ska väl knappast förstås som "Mac på Intel".

(Vet inte riktigt vad rätt sätt att be om forumflytt på är här. På ett annat forum jag besöker rapporterar man de inläggen, men rapporteringssidans text här verkade inte förenlig med det.)

  • Medlem
  • 2006-06-05 10:33
Ursprungligen av malesca:

Är inte det här helt fel forumdel? "Windows på Mac" ska väl knappast förstås som "Mac på Intel".

(Vet inte riktigt vad rätt sätt att be om forumflytt på är här. På ett annat forum jag besöker rapporterar man de inläggen, men rapporteringssidans text här verkade inte förenlig med det.)

Flyttar tråden.

Mod

Det är många nu som har problem med intel iMacen trådlösa nätverks inkl mig.
Jag har själv provat mot både AirPort Extreme & Express samt D-link och Netgear olika modeller. Jag fick aldrig någon bra överföringshastighet på mitt nätverk när jag hade bara mac, medan när jag testade Pc – Laptop mot AirPort Extreme & Express hade betydligt bättre och stabilare hatighet än min iMac.

Detta ledde till slut att jag lämnade tillbaks min intel iMac pg av att jag knappt kunde surfa med den på nätet, desto mindre till på live video konferens. Apple känner till felet men vet inte när åtgärd kommer att finnas för felet. Problematiken är att alla inte drabbas av felet, men nu börjar röster runt om i världen att dyka upp ang problemet så man hoppas på att Apple tar till sig felet och fixar det snarast.

Det roliga i det hela är att jag fick störningar av andra hemnätverk som finns runt om kring vårt hus. Detta fast att jag har sagt till både basstationen och imacen att endast acceptera min imacs mac – adress och inte söka efter andra nät. Det funkade inte fast vi bytte basstation och nätverks kort och tillslut hela datorn men utan resultat. I mitt fall var även Apple USA direkt inkopplade på felet med deras ingenjörer men de fick det inte att funka. Apple ingenjörer lyckades få upp samma fel som min dator men ingen lösning på det.

Ursprungligen av Hunter78:

Det är många nu som har problem med intel iMacen trådlösa nätverks inkl mig.
Jag har själv provat mot både AirPort Extreme & Express samt D-link och Netgear olika modeller. Jag fick aldrig någon bra överföringshastighet på mitt nätverk när jag hade bara mac, medan när jag testade Pc – Laptop mot AirPort Extreme & Express hade betydligt bättre och stabilare hatighet än min iMac.

Detta ledde till slut att jag lämnade tillbaks min intel iMac pg av att jag knappt kunde surfa med den på nätet, desto mindre till på live video konferens. Apple känner till felet men vet inte när åtgärd kommer att finnas för felet. Problematiken är att alla inte drabbas av felet, men nu börjar röster runt om i världen att dyka upp ang problemet så man hoppas på att Apple tar till sig felet och fixar det snarast.

Det roliga i det hela är att jag fick störningar av andra hemnätverk som finns runt om kring vårt hus. Detta fast att jag har sagt till både basstationen och imacen att endast acceptera min imacs mac – adress och inte söka efter andra nät. Det funkade inte fast vi bytte basstation och nätverks kort och tillslut hela datorn men utan resultat. I mitt fall var även Apple USA direkt inkopplade på felet med deras ingenjörer men de fick det inte att funka. Apple ingenjörer lyckades få upp samma fel som min dator men ingen lösning på det.

Hunter, trådlösa nätverk är alltid mer känsliga för störningar än trådbundna nätverk. MAC-adressen har inget med störningarna att göra...

Ursprungligen av Simon Templar:

Hunter, trådlösa nätverk är alltid mer känsliga för störningar än trådbundna nätverk. MAC-adressen har inget med störningarna att göra...

Apple försökte att isolera mitt nätverkskorts macadress och nätverk så att inte andra datorer kan komma in på mitt nät, det funkade inte. Så fort någon annan dök upp på nätverket så stor dök min koppling till modem hastighet, plus att det gjorde mitt nät väldigt instabilt.
iMacen kunde inte på något sätt isolera sig mot störningar vilket jag tycker är konstigt, varför kan en pc laptop det? Varför påverkades imacen nätverkskort av andra datorers trådlösa nätverk?
Sedan hade jag en otrolig dålig överföring jämfört med pc laptops på samma avstånd. Hade jag imacen väldigt nära basstationen så hade jag bättre kontakt men pc laptopen och ibook hade bättre kontakt på längre avstånd än imacen ( vilket var närmare basstationen än Pc och ibook ) vilket gjorde mig förvirrad

Ursprungligen av Hunter78:

Apple försökte att isolera mitt nätverkskorts macadress och nätverk så att inte andra datorer kan komma in på mitt nät, det funkade inte. Så fort någon annan dök upp på nätverket så stor dök min koppling till modem hastighet, plus att det gjorde mitt nät väldigt instabilt.
iMacen kunde inte på något sätt isolera sig mot störningar vilket jag tycker är konstigt, varför kan en pc laptop det? Varför påverkades imacen nätverkskort av andra datorers trådlösa nätverk?
Sedan hade jag en otrolig dålig överföring jämfört med pc laptops på samma avstånd. Hade jag imacen väldigt nära basstationen så hade jag bättre kontakt men pc laptopen och ibook hade bättre kontakt på längre avstånd än imacen ( vilket var närmare basstationen än Pc och ibook ) vilket gjorde mig förvirrad

Det kanske inte är så konstigt att en stationär dator har sämre sändning/mottagning av trådlöst nätverk än en portabel, eftersom den stationära oftast ansluts till ett trådbundet nät.En dator med 20" skärm skärmar dessutom av den trådlösa signalen mer än en liten skärm. Provade du att vända på iMacen 90 eller 180 grader?

  • Medlem
  • 2006-07-13 09:03

Intressanta inlägg

det som ni skriver om just nu är mycket intressant. Speciellt skulle jag vilja veta mer om detta med att Appletekniker i USA OCKSÅ anser att problemet föreligger.

Och är det då så enkelt att det är "störningar"??

Finns det någon som sitter med en Intelmac iMac och vanligt "modularkontakt" och surfar? (alltså utan Airport). Har NI några som helst problem??

Om det är Airportmottagningen som strular är jag rädd för att det är mycket svårt att "isolera" problemet.

Ursprungligen av tcb:

det som ni skriver om just nu är mycket intressant. Speciellt skulle jag vilja veta mer om detta med att Appletekniker i USA OCKSÅ anser att problemet föreligger.

Och är det då så enkelt att det är "störningar"??

Finns det någon som sitter med en Intelmac iMac och vanligt "modularkontakt" och surfar? (alltså utan Airport). Har NI några som helst problem??

Om det är Airportmottagningen som strular är jag rädd för att det är mycket svårt att "isolera" problemet.

Ang vad Apple ingenjörer anser fick jag inget svar, mer än att jag hade tok för låg överföringshastighet och att störningarna inte bör vara där, ( Störningar med att andra dök upp på mitt nätverk fast de inte borde det pga att mitt nät endast tillåtit min imacs mac adress samt att mitt nätverk var låst att andra inte borde komma in på det men det hjälpte inte, och fortfarande vet varken Apple eller jag varför.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det kanske inte är så konstigt att en stationär dator har sämre sändning/mottagning av trådlöst nätverk än en portabel, eftersom den stationära oftast ansluts till ett trådbundet nät.En dator med 20" skärm skärmar dessutom av den trådlösa signalen mer än en liten skärm. Provade du att vända på iMacen 90 eller 180 grader?

Simon!

Apple ingenjörer och jag har provat allt inkl att vända och vrida datorn olika ställningar m.m. Bättre blev det inte efter ca 8 – 10 arbetsdagar säger apple ingenjörerna att de tyvärr inte kan lösa detta. Detta gjorde att jag fick bytta imacen mot en ny men problemet var kvar. Apple Usa har förhoppningsviss tagit till sig problemet och hittar en lösning snarast.

Ursprungligen av Hunter78:

Simon!

Apple ingenjörer och jag har provat allt inkl att vända och vrida datorn olika ställningar m.m. Bättre blev det inte efter ca 8 – 10 arbetsdagar säger apple ingenjörerna att de tyvärr inte kan lösa detta. Detta gjorde att jag fick bytta imacen mot en ny men problemet var kvar. Apple Usa har förhoppningsviss tagit till sig problemet och hittar en lösning snarast.

Hoppas inte för mycket eftersom problemet sannolikt beror på att du har för mycket störningar i din närhet.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hoppas inte för mycket eftersom problemet sannolikt beror på att du har för mycket störningar i din närhet.

Jag köper inte det, på grund av : Varför fungerar en Pc laptop HP, Sony Vaio och en ibook utan några som helst störningar, dessutom hade de bättre överföring över det trådlösa nätet än intel iMacen fast det var mot apples AirPort Extreme & Express basstation jag körde.

Har du en förklaring så berätta gärna?

Ursprungligen av Hunter78:

Jag köper inte det, på grund av : Varför fungerar en Pc laptop HP, Sony Vaio och en ibook utan några som helst störningar, dessutom hade de bättre överföring över det trådlösa nätet än intel iMacen fast det var mot apples AirPort Extreme & Express basstation jag körde.

Har du en förklaring så berätta gärna?

Enkelt, en stationär dator med större skärm ger sämre mottagning/sändning än en liten bärbar, antagligen på grund av ökad skärmning. Jag har själv en Intelimac som har något sämre airportmottagning än min 15" powerbook men fungerar ändå mycket bra med ett avstånd på ca 10 meter och vägg emellan, jag har dock ingen trådlös telefon inga radioamatörer , mikrovågsugn eller trådlös tv-överföring m.m. igång, men ett flertal andra trådlösa nätverk finns i närheten. Angående överföringshastigheten i trådlösa nätverk så påverkas den av mottagning/störningar och inställningar...

Ursprungligen av Simon Templar:

Enkelt, en stationär dator med större skärm ger sämre mottagning/sändning än en liten bärbar, antagligen på grund av ökad skärmning. Jag har själv en Intelimac som har något sämre airportmottagning än min 15" powerbook men fungerar ändå mycket bra med ett avstånd på ca 10 meter och vägg emellan, jag har dock ingen trådlös telefon inga radioamatörer , mikrovågsugn eller trådlös tv-överföring m.m. igång, men ett flertal andra trådlösa nätverk finns i närheten. Angående överföringshastigheten i trådlösa nätverk så påverkas den av mottagning/störningar och inställningar...

Köper inte det pga att många har problem med det och det finns faktiskt några som inte alls har några problem. Dessutom har Apple gått ut och talat om att de kommer åtgärda felet och redan provat att göra det men misslyckat, men fortsätter att släppa uppdateringar.
Det du pekar på kan vara en bifogande faktor i problematiken men jag tror inte att det är huvudproblem, utan det är något annat, annars hade alla haft problemet med det trådlösa nätet och så är inte fallet här.

  • Medlem
  • 2006-07-28 14:35

ja verkligen irriterande…

Hej igen,
i detta eländiga ärende.

Det ÄR MÄRKLIGT att Airport skall "tjocka ihop" så som det gör. Jag har idag fått starta om min Airport basstation flera gånger.

Det verkar (i och för sig) att dessa "häng" föregås av lite "belastning" från min sida. Som att man tar hem stora filer eller lyssnar på radio samtidigt som man ser ngn video. Om nu detta skulle vara en ursäkt. - Att OS X så att säger "kackar ihop" av för mycket att göra. Att operativsystemet kanske kan hantera låt säga 10 "obesvarade anrop" (time outs) men kanske inte 50 stycken samtidiga. Om det vore så så är det ju ngn form av "programmeringsfel" - när burken låter någon eller några få processer ställa HELA burken på kö.

Men det kan inte BARA var det. När jag är "nybootad" och allt är som det skall och jag tar min Safari och går till en vanligt snabb sida - så är det i ALLA FALL något märkligt. Först en väldigt snabb respons på "att_ta_hem_infon" - si så där en femtedel eller liknande. SEDAN ett JÄTTEGLAPP då INGENTING HÄNDER(!!!!!!!!!! Grrrrrrr???!?) - för att sedan 15-20 sekunder senare "bara smälla till" (om man har tur).

Vad ÄR DET för trösklar som är så svårt att kliva över för en iMac uppkopplad mot ett Airportnätverk??!? (ibland känns det som både tull, polis och militär står någonstans och censurera mig och min trafik)

hua…

  • Medlem
  • 2006-07-28 14:44

pingningstest - är jag ute och "cyklar"

Hej åter igen,

jag fick ett flög och lätt "pinga" min Internetsproviders "DNS-server".

Det var med otroligt beklagliga värden. 20% lost, 50 % lost och tom 90% lost!?!?!

KAN detta ha med saken att göra??

(eller cyklar jag?)

  • Medlem
  • 2006-07-31 08:20

jag fortsätter…

… att prata med mig själv.

En undran i detta eviga sökande. Kan det ha att göra med "dålig" Rosettaprogrammering? (emuleringen av ppc-kod).

Jag har idag kört en större nedladdning som kanske genererade ungefär 60-100 KB/s. Detta körde jag med en "icke-Universal" programvara. Den tuggade på, men mer och mer så fick de övriga programmen "stå tillbaka", FASTÄN nedladdning fortsatte. Trögre och trögre gick annan normal surfning.

Kan det vara Rosetta som inte fattar att "lämna ifrån" sig processortid??!?

(vidare - i Aktivitetsanalys har jag två processer om inte är Universal. En heter "translate" och den andra heter "IOXpert Session Monitor", båda ägda av mitt konto (användare). Vad är detta?!? Apple har väl inte med något sådant i SIN kod?!?! Eller…?)

  • Medlem
  • 2006-08-03 22:34

mer och mer övertygad…

Hej igen,
i denna "ensamdebatt".

Jag har fortfarande problemet med ett "ojämnt" Internet på min iMac Intel.

Internt har jag ganska ok svarstider när jag pingar.

Men när jag gör det "externt" mot exv www.dn.se så är det ALLTID 10 snabba och 4 långsamma. ca 20 ms den senare på ca 100ms och lite mer. Mönstret är ALLTID 10 snabba ping och 4 långsamma (ngt undanatag finns).

Detta känns märkligt. Är det TeliaSonera (ADSL på 2.0 MB/s) eller är det mitt modem ZyXEL som är boven.

Hursomhelst är JAG mycket irriterad av detta till_och_från_Internet.

Grrrrrr…

Ursprungligen av tcb:

Hej igen,
i denna "ensamdebatt".

Jag har fortfarande problemet med ett "ojämnt" Internet på min iMac Intel.

Internt har jag ganska ok svarstider när jag pingar.

Men när jag gör det "externt" mot exv www.dn.se så är det ALLTID 10 snabba och 4 långsamma. ca 20 ms den senare på ca 100ms och lite mer. Mönstret är ALLTID 10 snabba ping och 4 långsamma (ngt undanatag finns).

Detta känns märkligt. Är det TeliaSonera (ADSL på 2.0 MB/s) eller är det mitt modem ZyXEL som är boven.

Hursomhelst är JAG mycket irriterad av detta till_och_från_Internet.

Grrrrrr…

Kontakta Apple supporten och se om det finns något att göra åt saken

  • Medlem
  • 2006-08-04 09:36
Ursprungligen av Hunter78:

Kontakta Apple supporten och se om det finns något att göra åt saken

har gjort det. De menar att det INTE är ett Appleproblem (men det finns ju någon som sagt att "de erkännt").

Trodde mer på att problemet låg hos IP (TeliaSonera) eller modemet Zyxel (firmware?).

Hjälp mig gärna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-04 10:58
Ursprungligen av tcb:

har gjort det. De menar att det INTE är ett Appleproblem (men det finns ju någon som sagt att "de erkännt").

Trodde mer på att problemet låg hos IP (TeliaSonera) eller modemet Zyxel (firmware?).

Hjälp mig gärna.

Mitt tips e att låna en annan router, som inte viker sig vid för stora överföringar, och prova med den.

Jag tror stenhårt att det är routern, möjligtvis att du har strul med IP...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 16:25

jag har också problem med airport och min imac 20". delar kontor med en bärbar pc och en annan mac och de två fungerar utmärkt ihop men när jag är uppkopplad blir det störningar och datorn kopplar upp och ner sig med jämna mellanrum. otroligt frustrerande både för mig och mina kollegor...

tips på lösning?

ja, finns det någon funkande fix på detta?

Min Macbook kopplar ner sig _hela_ tiden medans den gamla ibooken funkade utmärkt.

Bevaka tråden