Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka till en annan sida på en annan server

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas detta kommer till rätt forum. Annars bear with me;)

Jag har ett delikat problem.

På min server (www.namn.se) har jag hemsida, databas kopplad till via Lasso mm. På en annan server har jag php databaser och diverse. Där har jag även en blogg just för tilfället - med blogverktyg.

När besökare kommer till hemsidan och klickar på blogg länken leds man till en folder på hemsidaservern som är en replika av php-serverns innehåll. Besökaren får adress www.namn.se/blogg. Så långt så bra. Detta gör jag manuellt varje dag.

Men det jag vill göra för att slippa det extra steget är att från hemsidan länka till rätt folder på phpservern. Problemet är att besökaren då får http://119.168.23.16/1680:blogg. Men jag skulle vilja att det stod
www.namn.se/blogg.

Hur löser jag det? Jag provade att göra ett alias-som skulle peka ned till indexfilen på phpservern, men det lirar inte. Jag har hört talas om att man kan scripta - men hur är en gåta.

Någon som vet och har lust att delge mig lösning på detta?

mvh/Kahsay

Det låter som att det hela helt enkelt är fel konfigurerat men det kaske finns något fel att sätta upp det så där, som du inte berättar. Det finns nämligen inget som hindrar att du har Lasso, PHP,blogg och MySQL mm på samma server. Någon överföring fram och tillbaka skall inte behövas. Dock kan det vara klokt att ha Lasso, PHP och Apache i en maskin tillsammans och MySQL i en annan maskin.

Det finns dock flera lösningar:
1. Frames - du kan skapa en frame på den adressen du vill skall synas i webbläsaren och hämta in bloggen från den adress där den ligger.

2. Lasso - du kan skapa en index.lasso-fil som ligger där du vill den skall ligga www.namn.se/blog/ och i den byta ut www.namn.se/blog ur URL'en och läsa in från 119.x.x.x/blog/ och presentera det för besökaren.

[Include_URL]:
http://reference.omnipilot.com/LDMLReference.0.LassoApp?tag=122

3. Alias av mappen - Det kan gå att göra ett alias mellan servrar om Apache-tjänsten har tillgång till mappen i den andra servern, här hänger det på användare och rättigheter och fildelning.

1
Bevaka tråden