Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besviken efter att ha köpt Mini utan Intel

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OK allihopa jag är jättenöjd med min "riktiga MAC" jag kan kanske påstå att jag är den siste riktige macägaren ...

marcus"den regnbågsfärgade macen" petersson

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 18:57

Du kan ju trösta dig med att de på Apple Store (om det nu var där du köpte den) inte har minsta susning om vad som komma skall. Inte ens om det ska komma dagen efter. Det är vattentäta skott där. De som jobbar på Apple Sverige får kolla på webben på Apple Store på kvällen när det har kommit nya prylar.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 01:32

Det borde väl vem som helst begripa att om datorn inte har uppdaterats på nära ett år så bör man vänta med att köpa den modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 02:25

gilla läget säger jag bara....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-15 12:24

That's life.

Hej ...

För Alla er som är på gång att köpa en Mac rekomenderar jag er att föst besöka
http://buyersguide.macrumors.com/

där finner ni rekomendationer om vilka modeller ni bör eller inte bör köpa just nu ..
macrumors har haft mycket god koll detta ... ex hade dom en stark rekomendation att inte Köpa MAc mini G4 ett BRA tag före Mac mini släpptes ..

denna guide är väldigt bra att följa och ger en hint om man bör vänta lite eller inte ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-17 12:04

Nej, det är ett dåligt system och systemet ger missnöjda kunder då de inte är tillräckligt informerade i hänsyn till andra liknande marknader (se PC-marknaden). För oss som är insatta i Mac-värllden har vi sedan länge godtagit denna metod från Apple, men för de som är nya och oinformerade är sitsen helt annrolunda. Som kund vill man inte köpa något som visar sig vara gårdagen en månad senare med ett andrahandsvärde som har rasat rejält. Det skapar problem med den satisfiering en kund upplever efter ett köp. Vilket är väldigt viktigt för Apple då företagets strategi är att bygga långvariga relationer med sina kunder för att dessa ska göra återkommande köp.

Hade Apple istället valt att sätta ut en lanseringsstid som ligger kanske 2-3 månader före lanseringen så ökar tidskostnaden (kostnaden kunden upplever av att vänta) vilket planar ut värdeskillnaden mellan den gamla och nya. För de som vill vänta, de väntar, men det kostar dom, för de som inte orkar vänta, de köper. Dessa två val görs beroende på en mer fördelaktig informationsfördelning mellan kund och företaget, vilket gör att kunden kan maximera sina egna medel då denna kan välja mellan fler alternativ. Kunden blir nöjdare då denna vet att dennes val bygger på rationellt tänkande istället för gissningar (som fallet är nu).

Att tala om avtal har slutits det är bindande är korrekt, men ta dig en titt i lagboken under avtalslagen så hittar du §30 som tar upp "svek". Apple har undanhållit information för den de har ingått avtal med, vilket helt klart kan antas påverka den andre partens utfall av att ingå ett avtal med Apple.

Men det gäller inte att titta på avtalslagen eller KKL, detta ska inte uppstå överhuvudtaget om Apple hade skött sin marknadsföringsstrategi efter vad som förespråkas i god marknadsföringssed. Andra hemsidor ska inte behöva finnas för att göra dessa gissningar, att de finns säger i sig säger att det finns ett problem.

Själv älskar jag Apple för deras OSX, har själv gått helt över och jag har inte ångrat det för en sekund, men för det har jag inte tappat min objektivitet när det gäller företaget Apple.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-04-17 20:29

Den där PC-marknaden du pratar om brukar 'lova runt och hålla tunt' om man säger så, försening efter försening... (fingrarna räcker inte till för att räkna förseningarna av Windows Vista )

Varför skulle det vara ett 'svek' att Apple som alla andra företag släpper nya produkter efter att jag köpt min? Jag köper väl en produkt för att lösa mitt/mina problem inte någon annans!?

Det är ju trevligt att du är objektiv och så men jag tycker inte att det är mycket mer juste av Dell att stoppa i hälften så mycket minne för samma pris bara för att kunna skicka med 'dubbelt så mycket'. (Dessutom rekommenderar de Windows)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-17 21:54

Rohan: Svek är när man håller inne information som kan påverka om ett avtal kommer till eller inte, alltså det är väsentligt för personen som man ska ingå avtal med.

Dell är de minst hederliga företag jag vet (bara ett konstanterande från min sida), dock generellt så släpper hårdvarutillverkare mer information om sina kommande produkter än Apple tack vare att det finns högre konkurrens (Apple har ju monopol på sin hårdvarumarknad) och självklart fler aktörer. Se exempelvis Nvidia. Angående Windows Vista så har MS nästintill monopol, därefter förseningar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-17 22:04
Ursprungligen av Fralle:

Rohan: Svek är när man håller inne information som kan påverka om ett avtal kommer till eller inte, alltså det är väsentligt för personen som man ska ingå avtal med.

Det väsentliga i ett datorköp bör väl alltid vara "har jag nytta av denna nu?" alt. "har jag nytta av denna alls?".

Kan inte se hur något av dessa skulle förändras efter att apple släppt en ny dator, är ju inte precis som att den produkt du köpt blir oanvändbar bara för att nästa generation kommer.

Datorn blir antagligen också köpt via Apple Store, apples butiker, som i sin tur inte har någon annan funktion än att sälja Apples datorer (d.v.s. inte samma företag).
Apple Store vet aldrig om nya produkter, så jag kan inte se hur dom undanhållit någon info (när dom själva inte har någon)?

På så vis kommer apple undan, då det inte är Apple computers (där bara vissa vet om sina produktreleaser) utan Apple Store (ett annat företag som inte vet ett piss) som står för datorförsäljningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-18 00:33
Ursprungligen av bogg:

Det väsentliga i ett datorköp bör väl alltid vara "har jag nytta av denna nu?" alt. "har jag nytta av denna alls?".

Kan inte se hur något av dessa skulle förändras efter att apple släppt en ny dator, är ju inte precis som att den produkt du köpt blir oanvändbar bara för att nästa generation kommer.

Datorn blir antagligen också köpt via Apple Store, apples butiker, som i sin tur inte har någon annan funktion än att sälja Apples datorer (d.v.s. inte samma företag).
Apple Store vet aldrig om nya produkter, så jag kan inte se hur dom undanhållit någon info (när dom själva inte har någon)?

På så vis kommer apple undan, då det inte är Apple computers (där bara vissa vet om sina produktreleaser) utan Apple Store (ett annat företag som inte vet ett piss) som står för datorförsäljningen.

Eftersom datorer (framförallt Apples) rör sig allt snabbare mot att vara konsumentvaror från att ha varit kapitalvaror så blir det inte längre att enbart se på vilket syfte den ska ha och om datorn uppfyller den. Nu gäller det att ha det senaste, vilket kommer i direkt konflikt med Apples konsumenter som missar en uppgradering.

Du har helt rätt angående avtalslagen om svek, det är en konstruktion som är idiotsäker för Apple, tråkigt för oss konsumenter.

Heja Fralle friskt humör du är den som seusen gör! Fralle Fralle Fralle!!!

Bevaka tråden