Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia/SE-banken e-legitimation fungerar på Mac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser man på, äntligen! Men jag lyckades inte installera Net-ID på Firefox 3.6, var tvungen använda 3.5.8. Och något Safaristöd för Telia e-leg finns inte, det är ännu bara Firefox som gäller.

Får det heller inte att funka i 3.6

Det funkar bra ända fram till att jag ska signera. Då svarar inte datorn. Fönstret och typ hela Firefox fryser.

Senast redigerat 2010-08-10 20:05

Mac + NetiD 5.3 Guide, vid problem med NetID administration (blank sida)

1. Spara ner avinstallationsfilen uninstall.sh på skrivbordet. (Filen kan jag skicka vid begäran)

2. Avinstallera NetiD via Terminal fönstret (Finder->Gå->Verktygsprogram->Terminal) genom att skriva dessa kommandon:
cd desktop (tryck på enter)
chmod +x uninstall.sh (tryck på enter)
sudo ./uninstall.sh (tryck på enter)

Om du får en fråga om lösenord här är det lösenord du använder för att tex installera program på din Mac.

3. Avinstallera Firefox genom att dra Firefox ikonen under Verktygsprogram till papperskorgen.

4. Gå in på Macintosh HD och ta bort Mozilla/Firefox katalogen som ligger under /Bibliotek/Applications Support & under /Bibliotek/

5. Starta om datorn.

6. Ladda ner och installera senaste Firefox 3 på Firefox web browser | Faster, more secure, & customizable och börja om från början på bankens sida för att ladda ner och installera Telia e-legitimation.

7. Öppna NetiD och gör nödvändiga inställningar.

Kom till att installera NetID, laddade ner, installerade, började om och sedan blev jag upplyst om att jag hade ingen eller fel version av NetID installerad. Startade om Firefox, provade igen, samma resultat. Firefox 3.6.3. Mac OS 10.6.4.

Ur installationsmanualen:
1. Dubbelklicka på "Net ID Setup.pkg"
2. Välj installationsplats , Om du vill ändra från standardplats väljer du "Ändra Installationsplats"
3. Välj Installera
4. När installationen är klar välj "Stäng"
5. Stäng ner Firefox om du har denna startad
6. Öppna Finder och starta Net iD från följande sökväg "Program/Verktygsprogram/Net iD" Detta startar Firefox med en flik som heter Net iD Administration
7. Gå till Inställningar Var??? Firefox->Inställningar?
8. Välj "installera" under rubriken "Firefox" Hittar ingen rubrik som heter "Firefox, utom i själva Firefox, se punkt 7
9. Stäng ner Firefox

Nu har det fixat sig. Fick tag på supporten som mailade avinstallationsscript och fick installera om Net ID. Vilken soppa! Kan de inte få till detta så det fungerar lite smidigare?

Senast redigerat 2010-08-23 15:41

Har nu äntligen lyckats få in min e-legitimation i Firefox, men så ska jag försöka logga in på Försäkringskassan och när jag klickar på deras länk för inloggning med Telia E-leg så kommer den här rutan upp, och det gör den även när jag provar i Safari och Chrome. Däremot går det utmärkt på en PC eller om jag kör med IE i VMWare Fusion på min Mac. Varför gör den så?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-12-08 13:52

I FireFox, testa Avancerat, Kryptering "Välj ett automatiskt" under Certifikat.

Ursprungligen av Kidde:

I FireFox, testa Avancerat, Kryptering "Välj ett automatiskt" under Certifikat.

Nix, hjälper inte.

Troligtvis har nyckelhanteraren sparat fel certifikat för inloggning. Starta nyckelhanteraren, markera alternativen inloggning och alla objekt, i långa listan som kommer upp letar du rätt på ditt inloggningsförsök till försäkringskassan.

När du har hittat inloggningsförsöket dubbelklickar du på det, titta efter föredraget certifikat och tryck på detaljer. När du får upp den lite större informationsrutan bläddrar du ner till kategorin "Användning", det kommer antingen stå digital signatur eller icke förkastande. Digital signatur används för inloggning, icke förkastande används för underskrift. Se till att certifikatet som är förvalt är det med digital signatur, tryck på spara. Starta om webbläsaren, försök igen.

Ursprungligen av Kokosnöt:

Troligtvis har nyckelhanteraren sparat fel certifikat för inloggning. Starta nyckelhanteraren, markera alternativen inloggning och alla objekt, i långa listan som kommer upp letar du rätt på ditt inloggningsförsök till försäkringskassan.

När du har hittat inloggningsförsöket dubbelklickar du på det, titta efter föredraget certifikat och tryck på detaljer. När du får upp den lite större informationsrutan bläddrar du ner till kategorin "Användning", det kommer antingen stå digital signatur eller icke förkastande. Digital signatur används för inloggning, icke förkastande används för underskrift. Se till att certifikatet som är förvalt är det med digital signatur, tryck på spara. Starta om webbläsaren, försök igen.

Ett samtal till Telia support löste problemet. Inte för att jag kommer ihåg vad jag gjorde men jag knappade som de sa till mig och sedan fungerade det.

Ja vem vet, det kanske var mig du fick prata med.

Bevaka tråden