Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Event Set for February 28

Tråden skapades och har fått 176 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kasaen:

Jag kanske hårddrog det du skrev lite... Men skulle Apple verkligen släppa en dator som inte kan använda sig av OSX alla funktioner och effekter?

Visst skulle ett bättre grafikkort vara önskvärt, men någonstans måste man ju kompromissa när det gäller en liten och billig maskin.

Jag förstod nästan att det var det stycket du misstolkade. Jag ser att det var rätt tvetydigt. För att klargöra, jag menade inte att Mac Mini inte klarar av att driva OS X. Det jag menade var att jag aldrig skulle köpa en dator som inte klarar av OS X, PC:s kan ju köra OS X som någon form av fulhack. Kort sagt, för mig är Mac det enda valet. Och för min del, personligen så spelar inte grafikkortet inte en stor roll då jag nästan aldrig spelar spel.

Men: nu tvingas ju Apple "desvärre" konkurrera, och jag tror att många andra som står och väger ser grafikkortete som datorns svagaste länk. Grejen är ju den att datorn är inte så värst billig jämfört med sina konkurenter sett enbart utifrån pris. 8500, som är priset för den dyrare varianten, är rätt standard bland PC:s, och då får du garanterat med ett bättre grafikkort än något sunkigt inbyggt Intel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 16:34

Ok. Då är jag med i matchen igen!:)

Håller med dig om det du skriver om att inte köpa en datorn som inte klarar köra OSX "på riktigt".

  • Medlem
  • 2006-03-01 21:11

Någon mer än jag som vill se en QT-stöm av presentationen?

Eller ännu hellre, någon som vet var en sådan finns?

/hpe

Ursprungligen av akesson:

Är det verkligen så viktigt vad det sitter för grafikkort i en Mac Mini? Det är väl ingen dator man ska spela spel på i vilket fall? Då ska man ju ha en hxxor-PC med neonljus och 11 vinande fläktar eller inbyggt akvarium med pump. Eller som jag, en Xbox kopplad till TV:n helt enkelt.

För CoreImage och acceleration av MacOS X duger ju GMA900 finfint, det är väl ändå det viktiga?

ja, det har du ju rätt i. Spelar ju själv nästan aldrig spel och jag har ju en PS2 så

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 20:31

Prishöjning på gång för Intel-iMac? Står "Från 15795:- inkl. moms" på Apple-stores förstasida, men om man går in på iMac-sidan kostar den fortfarande från 13795:- inkl moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 20:38

Jaha, bara en månad till nästa Apple-händelse då!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-02-28 20:58

Damn vilken besvikelse. Å andra sidan så har väll Apple inte direkt gett signaler på att det skulle vara något banbrytande på väg, mest vi som blåst upp det, som många andra påstår?

Tycker dock att iPod Hi-Fi var skapligt ful samt överpris och världen lider väll inte direkt av brist på iPod fodral?

edit: jag och min svenska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 21:18

Precis när prylarna som lanserades på förra Apple-händelsen börjar levereras så kommer det nya. Och när nya Mac minin levereras om en månad är det dags för Apple:s 30-årsjubileum den 1 april och de nya prylar (iBook?) som kommer då.

När skall man kunna bestämma sig?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-28 21:22
Ursprungligen av oskard:

Precis när prylarna som lanserades på förra Apple-händelsen börjar levereras så kommer det nya. Och när nya Mac minin levereras om en månad är det dags för Apple:s 30-årsjubileum den 1 april och de nya prylar (iBook?) som kommer då.

När skall man kunna bestämma sig?

Nej nej nej. Då kommer det en ny MacBook Pro

  • Medlem
  • 2006-02-28 21:44

kommer de finnas någon stream av de eller?

Men det är klart, som Sundevall säger.
Borde ändå helt klart ha bättre grafik för pengarna, plus att jag tycker det är förvirradne på amerikanska Apples hemsida:
*64MB delat minne
*minst 80MB delat minne till grafikkortet
*96MB delat minne

Parvis minnen? Vill du gå upp till 1GB måste du hiva ut de två andra...Inte bra.
Levereras med 2 x 256 MB. Alltså måste man beställa 1GB från början.

Blir väl att kanske konvertera helt till den mörka sidan om Apple inte fixar nåt billigare som samtidigt står sig jämt emot likprisade PC eller släpper ett OSX för vanliga PC.
Jag menar, jag, stackars ungdom som älskar Mac men inte vill ligga efter i teknologin medan jag inte har råd till mer än PC(okok, jag har råd, men tycker bara det är för lite prisvärt) vad ska en sån som jag göra?

*denna fråga skall varken svaras eller ifrågasättas*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:57

Ska Apple bygga in allt som ni vill ha i en Mini så kan de ju lika gärna lägga ner tower-modellerna.
En Mac Mini kan ju inte ha samma prestanda som de fetare modellerna när den ändå, trots allt, är så pass billig.

  • Medlem
  • 2006-02-28 23:13
Ursprungligen av Konrad:

Ska Apple bygga in allt som ni vill ha i en Mini så kan de ju lika gärna lägga ner tower-modellerna.
En Mac Mini kan ju inte ha samma prestanda som de fetare modellerna när den ändå, trots allt, är så pass billig.

Jag tycker att prestandan verkar duga, men priset är definitivt för högt. Minstingen borde kosta högst 5000 inkl moms.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-28 23:37
Ursprungligen av Giggs:

Jag tycker att prestandan verkar duga, men priset är definitivt för högt. Minstingen borde kosta högst 5000 inkl moms.

Kolla in vad du får ge för en PC med mycket sämre prestanda:

http://webshop.nixus.info/product_info.php?products_id=183

Om jag specar upp så nära jag kan komma den stora Mac Mini med dualcoreprocessor, så hamnar priset på 10,397 kr exklusive moms, alltså 12,996 kr inkl moms. För en dator med gammal sketen Pentium M, ingen bluetooth, plastskal och vinande fläkt...

Dock håller jag med om att det vore sjysst om Apple hade en snikmodell utan BT/WiFi/Fjärr runt 5000 kr inkl moms för att locka in prisfokuserade kunder.

  • Medlem
  • 2006-02-28 23:52
Ursprungligen av akesson:

Dock håller jag med om att det vore sjysst om Apple hade en snikmodell utan BT/WiFi/Fjärr runt 5000 kr inkl moms för att locka in prisfokuserade kunder.

Ja, de som annars går och köper en Dell för under 4000. Fast det gör de kanske ändå?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 08:16
Ursprungligen av Giggs:

Ja, de som annars går och köper en Dell för under 4000. Fast det gör de kanske ändå?

Har många PC-vänner som skulle tänka sig att köpa en snikversion....så gärna en sådan tack.

Okej, 5200:- är godkännt för min del, men 6400:- är bara för mycket.
*Detta är en personlig åsikt, ni har era egna, respektera varandra nu och börja inte bomba någon.*

Skönt att de har satt i en snabbare HD i minin. Men vad är det som gäller? Om man går in på svenska Apple Store och väljer en mini, och klickar på länken "Läs mer" på HD, så står det 7200 rpm. På amerikanska sidan med specifikationer http://www.apple.com/macmini/whatsinside.html står det 5400 rpm, så jag antar att det är det som gäller, tyvärr.

Linje in för ljud är väl nytt också?

Är det någon som har en uppfattning om vad grafiken presterar jämfört med Radeon 9200 som satt i förut? Eftersom Apple gärna skryter om de har förbättrat prestandan gentemot föregångaren, så kan man ju notera frånvaron av fps-jämförelser gentemot förra Mac mini. Ska man tolka det på som att den presterar lika, eller till och med sämre i 3D-spel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 08:15

* Måste minnet sitta parmonterat?
* Varför har man inte kunnat ge minin dedikerat grafikkortsminne?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 08:55

Fan vilka tråkiga grejer. Dyr mini. Dyr högtalare. Varför ha ett event för sådana här typer av nyheter?

För samma pris som Apples "högtalare" får man ett par fina aktiva högtalare som är dubbelt så bra. Inga batterier förvisso, men ändå.

  • Medlem
  • 2006-03-01 09:43

Instämmer, Tobias! Vi kräver väl mer "aha"-upplevelser antar jag. Apple har inte impat på mig under ett bra tag nu. Hmpth.

/Fredrik (ITC)

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Haha, roligt att det står "Sponsored by Microsoft" på videon. Nog för att jag tror att kriget mellan Microsoft och Apple mest pågår bland fanatiska anhängare, och inte mellan företagen, men lite roligt var det väl ändå…

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-01 22:00
Ursprungligen av Mats Börjesson:

"... and it's got integrated handles. We're pretty happy with this..."

:rolleyes:

Jag blev ledsen av videon (inte jätteledsen, men lite) och av att se Steve stå och kränga stereoanläggningar.
Någon annan som tycker att han inte direkt sprudlar av självförtroende/lycka??
Och gensvaret var ju inte direkt alarmerande...

Nä, Apple. Jag tycker nog ni kunde släppt denna och Mac minin som "tysta" uppdateringar/lanseringar.

/M

Hahaha.. någon som kan se parallellerna mellan vad Apple skriver nedan om PC:s med integrerad grafik, och deras egen nya dator?

"Go ahead, just try to play Halo on a budget PC. Most say they’re good for 2D games only. That’s because an “integrated Intel graphics” chip steals power from the CPU and siphons off memory from system-level RAM. You’d have to buy an extra card to get the graphics performance of Mac mini, and some cheaper PCs don’t even have an open slot to let you add one."

Bevaka tråden