Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför man skall vara snäll när man ställer frågor

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nog borde man ignorera en person som är så jobbig, men det är fortfarande mobbing att använda sin kunnighet för att jävlas tillbaka...elit-fasoner. Men jag måste erkänna att det skulle klia i mina fingrar med Men som sagt, inte schysst...

Återupplivar en gammal god tråd med att tipsa om en lång artikel som handlar om konsten att ställa frågor på internetforum:

Att ställa smarta frågor
Hur får man hackare och erfarna användare att ge användbara svar och uppskatta ens frågor? Hur tolkar man svar? Vilka fallgropar bör man undvika? Hackarlegenderna Eric S. Raymond och Rick Moen beskriver uttömmande frågeställandets ädla konst.
http://se.linux.org/dokument/how-to/att-stalla-smarta-fragor

Vad tycks?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 20:57

Tror också folk generellt är bekväma; det är enklare att ställa en fråga än att själv söka informationen. Och häri ligger också problemet, som är lite av ett 'moment 22': för mycket information att söka i leder oftast bara till ännu mera frågeställningaroch, framförallt, tid som går åt till själva sökandet.

Det är enklare att ställa frågan som kräver svar än leta svaret som passar frågan.

Se'n tycker jag argumentet att det är ren lathet som genererar de flesta frågor istället för att vederbörande själv letar upp svaret är långt ifrån hela sanningen; det är väl lite av forumets existensberättigande att man just erbjuder en service och hjälper dom som så behöver. Kom igen; lite lathet från forumets moderater kan man faktiskt också se här! Det är som att stå i en butik; du må vara hur förbannad somhelst över att det hela tiden kommer nya kunder som ställer en och samma fråga hela tiden - varje kund frågar ju bara en gång och det är ditt jobb att svara på frågan. Varje gång.

Livet är tufft.

Ursprungligen av Clavius:

Det är som att stå i en butik; du må vara hur förbannad somhelst över att det hela tiden kommer nya kunder som ställer en och samma fråga hela tiden - varje kund frågar ju bara en gång och det är ditt jobb att svara på frågan. Varje gång.

Livet är tufft.

Skillnaden är dock att den butiksanställde får betalt för att svara på dumma frågor. Det får inte moderatorerna.

Ursprungligen av Clavius:

Det är som att stå i en butik; du må vara hur förbannad somhelst över att det hela tiden kommer nya kunder som ställer en och samma fråga hela tiden - varje kund frågar ju bara en gång och det är ditt jobb att svara på frågan. Varje gång.

Nja, den liknelsen håller inte riktigt...

Kunden i butiken måste fråga säljaren för att få sitt svar. Han kan förmodligen inte hitta svaret någon annanstans i butiken.

Besökaren på forumet kan söka och få svaret där i stället. Han måste inte ställa frågan.

Och en annan faktor - som Capeman redan påpekat:
Butikssäljare har betalt. Forum-moderatorer jobbar gratis.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 01:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, den liknelsen håller inte riktigt...

Kunden i butiken måste fråga säljaren för att få sitt svar. Han kan förmodligen inte hitta svaret någon annanstans i butiken.

Besökaren på forumet kan söka och få svaret där i stället. Han måste inte ställa frågan.

Och en annan faktor - som Capeman redan påpekat:
Butikssäljare har betalt. Forum-moderatorer jobbar gratis.

Anledningen till att det finns ett forum överhuvudtaget är väl för att man skall kunna hjälpa varandra. Jag tycker själv det är svårt att hitta det man söker. Det tar lika lång tid och leta efter rätt tråd som det tar att lösa problemet själv. och råkar man ställa en fråga som har ett svar som ligger gömd någonstans så blir man tillrättavisad eller idiotförklarad. Inte för att man inte kan lösa problemet, utanför att frågan är ställd i fel forum, eller besvarad i ett tidigare. Jag gillar liknelsen med butiken. Kan du hjälpa till så gör det då! What's the problem ?

Ursprungligen av Pehja:

Anledningen till att det finns ett forum överhuvudtaget är väl för att man skall kunna hjälpa varandra. Jag tycker själv det är svårt att hitta det man söker. Det tar lika lång tid och leta efter rätt tråd som det tar att lösa problemet själv. och råkar man ställa en fråga som har ett svar som ligger gömd någonstans så blir man tillrättavisad eller idiotförklarad. Inte för att man inte kan lösa problemet, utanför att frågan är ställd i fel forum, eller besvarad i ett tidigare. Jag gillar liknelsen med butiken. Kan du hjälpa till så gör det då! What's the problem ?

Man måste ju inte vara otrevlig nej. Det är lätt att göra misstag och man måste inte vara idiot för att man inte hittar det man söker efter. Vissa saker är svåra att söka efter.

Men sen ser man ju oftast också om det är samma person som om och om igen postar utan att söka och man ser ofta också om personen är ignorant eller ödmjuk.

När jag och du pratar med varandra utanför cyberrymden försöker jag bilda mig en uppfattning om vem du är. Internet handlar till stor del om kommunikation mellan människor och tyvärr är det mycket svårare at bilda sig en uppfattning om en annan person vid en nätkonversation.

Alla har inte samma förutsättningar. Även om man kan allt om Mac, har använt Internet sedan -95 och är van vid forum så vet man väldigt sällan vem personen som man skriver till är och vad den har för bakgrund. Det här är kanske första gången personen kommer i kontakt med ett forum och inte känner till det som vi har i ryggmärgen. Då kan man antingen bemöta det med "sök innan du postar" varpå personen tycker att vi är socialt efterblivna och aldrig mer kommer tillbaka. Det är ingenting som jag bara skulle säga till någon om vi stod ansikte mot ansikte.

Man skulle annars kunna skriva "Hej, välkommen till 99Mac. Jag ser att du inte har gjort något inlägg tidigare och kanske inte är van vid hur ett forum fungerar... fortsätt gärna i den här diskussionen...", åtminstone så länge personen var trevlig. Det går att skriva lämpliga mallar som man bara kopierar och klistrar in. Personen känner sig omtyckt, är glad, stannar kvar och vi får ett bättre forum.

Det är av samma anledning som jag tycker att man inte ska anmärka på hur någon annan stavar, förutom när personen frågar efter det. Man vet nästan aldrig bakgrunden kan inte göra några antagningar om dennes språkfärdighet. Särskilt amerikanare är väldigt bra på det. De är vana vid att inte ta det gör givet.

Jag är inget helgon. Jag har skrivit saker till andra personer där jag senare har kommit på att jag borde ha formulerat mig på ett bättre sätt. Då har jag gått tillbaka, ändrat och ursäktat mig, kanske till och med skickat ett PM, för det är precis vad jag annars hade gjort.

Senast redigerat 2009-05-07 05:46
Ursprungligen av Pehja:

.. Jag gillar liknelsen med butiken. Kan du hjälpa till så gör det då!

Jag gillar inte den liknelsen.

Butikssäljarens uppgift är att hjälpa kunden, vilket förhoppningsvis leder till att butiken får sälja lite produkter.

Moderatorns primära uppgift är att moderera. Att hålla ordning och reda på forumet, skulle man kanske kunna kalla det.

Helt olika syften och arbetsuppgifter.

Om vi låter bli att flytta den felplacerade frågan... Om vi låter bli att stänga för att frågan varit uppe tidigare... Så blir det ännu mer svårsökt nästa gång... och nästa... och nästa... och så är vi i en nedåtgående spiral som bara gör forumet mindre och mindre värt som kunskapsbank.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 22:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag gillar inte den liknelsen.

Butikssäljarens uppgift är att hjälpa kunden, vilket förhoppningsvis leder till att butiken får sälja lite produkter.

Moderatorns primära uppgift är att moderera. Att hålla ordning och reda på forumet, skulle man kanske kunna kalla det.

Helt olika syften och arbetsuppgifter.

Om vi låter bli att flytta den felplacerade frågan... Om vi låter bli att stänga för att frågan varit uppe tidigare... Så blir det ännu mer svårsökt nästa gång... och nästa... och nästa... och så är vi i en nedåtgående spiral som bara gör forumet mindre och mindre värt som kunskapsbank.

ok, Det var bara en reflektion av hur jag upplevde det. Du har säkert rätt.

  • Medlem
  • 2009-05-06 08:51
Ursprungligen av Pehja:

What's the problem ?

Det tar tid.
Det är oavlönat.
Det är irriterande (med återkommande frågor av låg kvalitet).
Det tar kraft från viktigare saker på forumet.

  • Medlem
  • 2009-05-05 21:11

Taz_1999: Det är ju en väldigt bra artikel, men de som skulle behöva den bäst är de som inte orkar läsa den. Moment 22 kommer och biter sig själv i svansen än en gång.

  • Medlem
  • 2009-05-05 22:22

Moderatorns uppgift är inte i första hand inte butiksbiträdets, att svara på frågor, utan mer som väktarens som är att se till att folk inte börjar slåss eller stå i vägen för andra kunder i butiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 22:52

Öh, nu har ni nog tagit mitt inlägg lite väl bokstavligt, haha! Fast samtidigt intressanta svar... För jag tycker ändå det handlar om service (som iallafall jag tänkte som moderator här på forumet). Det är KUL att hjälpa folk!

Och beträffande liknelsen med butiken. Nej, kunden MÅSTE inte fråga säljaren om råd (det har förresten visat sig att få av totala antalet kunder i vanliga butiker tar hjälp av säljare - man misstänkliggör dom gärna just i egenskap av säljare - de får ju oftast provision på sin del, vilket gör deras svar mindre objektiva. Så av den anledningen borde svaren vara mer relevanta från 'experterna' här på forumet... å andra sidan är de ju självutnämnda).

Återigen. Jag tror det råder en övertro på att informationen numer alltid skall sökas. En sökmotor är inte bättre än de frågor man stoppar in. Med personlig hjälp når man resultatet fortare! Den hjälpen är frivillig här, men som moderator skulle jag starkt ifrågasätta min plats här om jag inte tyckte det också var kul att hjälpa folk! Därav jämförelsen med butiken. Personligen föredrar jag mänsklig vägledning framför statisk 'hjälp'. Huvudsaken vi bara inte 'idiotförklarar' de som ställer 'samma frågor om och om igen' - då är forumet illa ute!

Jag upplever oförmågan att söka efter svar (Googla, kolla olika Wikis, söka på forumen) som förankrad med annan typ utav lathet. Det är sällan så att de som gång på gång frågar utan att söka är särskilt intresserade av att kunna uttrycka sig ordentligt. De som svarar på frågorna brukar behöva ställa frågor för att förtydliga önskemålet.

Det behöver knappast betyda att frågeställaren är oförmögen att uttrycka sig väl i skrift, men att denne inte är intresserad, att denne inte orkar.

Sen kan jag som fördomsfull människa fylla på med många fler (mer eller mindre riktiga) antaganden, men det främjar inte diskussionen.

Jag anser att man bör göra en tutorial över hur man söker på sajten. Sökfunktionen finns ju. Den kanske behöver finjusteras, men den finns. Så om vi lär varandra att använda den, snarare än att säga "Sök innan du postar, stänger tråden" så blir det nog snabbare anammat.

Jag vill påpeka att allt jag skrivit i detta inlägg ska ses som antaganden, gissningar och personliga åsikter. Jag hävdar ingenting.

Det var ett himla tjat att "alla" är otrevliga och bara säger "sök i forumet, stänger tråden". Snarare är det väl så att i 90% av alla trådar som stängs av denna anledning har redan moderatorn eller någon föregående postare redan hänvisat och länkat till åtminstone _en_ relevant tråd i ämnet. Själv brukar jag erbjuda åtminstone en länk (om jag är på humör: en hel skrälldus) fast gärna med en liten pik som "denna länk hade du hittat om du sökt". (exvis http://www.99.se/1671117-post3.html, http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/98928-extern-hd-koeprad-till-ett-blabaer.html)

Exempel på stängda trådar med hänvisningar som i mina ögon inte på något sätt kan kallas otrevliga:
http://www.99.se/allt-om-mac/263209-java-fungerar-pa-osx-10-4-11-a.html
http://www.99.se/allt-om-mac/262875-ska-tro-pa-det-haer.html
http://www.99.se/allt-om-mac/262627-hur-far-fram-delete-pa-det-tangentbordet.html
http://www.99.se/mac-os-x/263979-ogiltig-syskonlaenk.html
http://www.99.se/mac-os-x/263854-tangentbordsproblem.html
http://www.99.se/mac-os-x/263552-byta-sprak-fran-engelska-till-svenska-i-finder.html

Dessa är ju typexempel på ständigt återkommande frågor... (med hänvisningar och fortfarande inte otrevliga):
http://www.99.se/allt-om-mac/263175-avinstallera-program-i-os-x.html
http://www.99.se/allt-om-mac/262494-hur-avinstallerar-program-i-mac.html
http://www.99.se/mac-os-x/263811-hur-tar-bort-program-pa-macen.html

Dock: Ett exempel på återstående 10% utan hänvisning. Undantag som bekräftar regeln? Men otrevligt? Inte speciellt.
http://www.99.se/allt-om-mac/263030-vilket-program-aer-bra-foer-cam-chatt.html

VSB

Är det därför inte snart dags att ständigt älta detta icke-problem?

Ett par förslag nu när vi ändå är i Feedback-forumet och avhandlar sökning:

1. Skulle inte söksidan kunna få en _extra_ sökruta för att automatiskt göra en Google-sökning med site:99.se? Gärna med en lite förklarande text som talar om varför det ibland är bättre att användasajtens sökmotor, ibland Google.

2. En mouse over-text för sökrutan uppe i hörnet som talar om att man kan göra en avancerad sökning genom att bara trycka retur i sagda ruta (_detta_ är ju ingalunda en självklarhet).

3. Eller en liten triangelpil i sökrutan så att man kan välja vilken sökmotor (samt avancerat läge) direkt i sökrutan uppe till höger ungefär som i Firefox.

  • Medlem
  • 2009-05-06 10:24
Ursprungligen av Taz_1999:

Det där var ju en grym site.

#29482 (7462/11326)
docsigma2000: jesus christ man
docsigma2000: my son is sooooooo dead
c8info: Why?
docsigma2000: hes been looking at internet web sites in fucking EUROPE
docsigma2000: HE IS SURFING LONG DISTANCE
docsigma2000: our fucking phone bill is gonna be nuts
c8info: Ooh, this is bad. Surfing long distance adds an extra $69.99 to your bill per hour.
docsigma2000: ...!!!!!! FUCK FUCK FUCK
docsigma2000: is there some plan we can sign up for???
docsigma2000: cuz theres some cool stuff in europe, but i dun wanna pauy that much
c8info: Sorry, no. There is no plan. you'll have to live with it.
docsigma2000: o well, i ccan live without europe intenet sites.
docsigma2000: but till i figure out how to block it hes sooooo dead
c8info: By the way, I'm from Europe, your chatting long distance.
** docsigma2000 has quit (Connection reset by peer)

Ursprungligen av Baron:

Det där var ju en grym site.

OT-varning: kolla in bash.org, de delar iofs delar av samma citatdatabas... top 100 har den del klassiker.

Och för att åtminstone vara lite relevant så måste jag säga att Marcus K:s inlägg var väldigt bra.

Ursprungligen av false messiah:

Och för att åtminstone vara lite relevant så måste jag säga att Marcus K:s inlägg var väldigt bra.

Det håller jag också med om.
Det finns säkert fler inlägg som var bra här, men jag har inte orkat läsa igenom tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 17:16

Jag försöker vara hjälpsam men ibland så kan man bara inte låta bli att gnälla lite att någon ska söka först.

Här är förresten ett praktexempel på hur man inte ska göra.

http://www.99.se/ipod-touch/264276-ipod-doed-efter-jailbreak.html

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag försöker vara hjälpsam men ibland så kan man bara inte låta bli att gnälla lite att någon ska söka först.

Här är förresten ett praktexempel på hur man inte ska göra.

http://www.99.se/ipod-touch/264276-ipod-doed-efter-jailbreak.html

//Rob

Vadå, vad var det som inte var bra i den tråden?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 17:39

hehe ofta hittar ju googleMotorn snabbare fram till grejjerna på 99 än vad den interna gör låt det vara en pik eller om man ska vara glad för att 99an e så levande & aktuell!

\\ jag har blivit pissad i håret på mac-sidan men har kanske mig själv att skylla för det! inga agg alls!

\\ allt det bästa!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 17:44

en grundregel över lag e vellan den utjatade moralen (behandla andra som du själv vill bli behandlad)

sök förihelvete .. kan ju bytas ut sök på "detta & detta" så hittar du fram till det du önskar

Den här skribenten tycker som jag. Särskilt det där med forumets existensberättigande.
Jag tycker det finns en skillnad mellan forumet och Google.
På forumet pratar man. På Google söker man själv och håller tyst.

Ursprungligen av Clavius:

Tror också folk generellt är bekväma; det är enklare att ställa en fråga än att själv söka informationen. Och häri ligger också problemet, som är lite av ett 'moment 22': för mycket information att söka i leder oftast bara till ännu mera frågeställningaroch, framförallt, tid som går åt till själva sökandet.

Det är enklare att ställa frågan som kräver svar än leta svaret som passar frågan.

Se'n tycker jag argumentet att det är ren lathet som genererar de flesta frågor istället för att vederbörande själv letar upp svaret är långt ifrån hela sanningen; det är väl lite av forumets existensberättigande att man just erbjuder en service och hjälper dom som så behöver. Kom igen; lite lathet från forumets moderater kan man faktiskt också se här! Det är som att stå i en butik; du må vara hur förbannad somhelst över att det hela tiden kommer nya kunder som ställer en och samma fråga hela tiden - varje kund frågar ju bara en gång och det är ditt jobb att svara på frågan. Varje gång.

Livet är tufft.

Bevaka tråden