Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet i min 7 månader gamla Powerbook G4 exploderade i söndags morse...

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte trevligt om den andra explosionen hade kommit när du hade batteriet i händerna. :S

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-20 09:34
Ursprungligen av raZmus:

Inte trevligt om den andra explosionen hade kommit när du hade batteriet i händerna. :S

Han hade haft en historia om handkirurgi att berätta med;)

Tråkigt som tusan ju!
Jag skulle vilja se hur "botten" på batteriet ser ut. Den sidan som är vänd nedåt alltså... (do'h )

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 09:58

Personligen litar jag inte på någon typ av elektronik, så jag ser till att stänga av datorn och bärbara datorn innan jag lägger mig. Verkar vara populärt bland mac-ägare att sätta datorn på vila, men det vågar jag inte. Plus att jag vill spara på energin, det verkar inte många mac-ägare bry sig om – sorligt nog.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-20 14:00
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Personligen litar jag inte på någon typ av elektronik, så jag ser till att stänga av datorn och bärbara datorn innan jag lägger mig. Verkar vara populärt bland mac-ägare att sätta datorn på vila, men det vågar jag inte. Plus att jag vill spara på energin, det verkar inte många mac-ägare bry sig om – sorligt nog.

Den strömmen som krävs för att hålla arbetsminnets minne kvar är så pass liten att uppstarten nog äter upp den om man stänger av.
Dessutom finns det effektivare energibesparingar att göra. Stäng av vattnet medans du borstar tänderna tex.

shiot vad läbbigt! Hoppas dom kompenserar dig rikligt, och om några möbler fick märken så ska du få dom ersatta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-20 14:52

http://99mac.se/forum/attachment.php?attachmentid=7400&d=1140018422

Trodde det där var datorn ihopfälld...fattade dock när jag läste texten att det var batteriet.
Helvette en sån explotion det skulle vart om bilden ovan var datorn o inte batteriet.

Min mammas gamla bärbara dator (kommer inte ihåg vad det var för någon) började ockiså ryka en gång... inget allvarligare hände dock , skaffade en ny dator.

Wow, den här nyheten har nåt Wired:

Is This Why Apple Recalls Bad Batteries?

Converge, du kanske skulle skriva till dom och berätta din historia?

He he, "Not only do the forums require a lengthy registration procedure, they're in Swedish."

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-23 17:37

Blir lite orolig över att MacBook Pro's batteri sitter i mitten av datorn alltså precis vid ens ädlare delar om man har den i knäet!

Ursprungligen av ookk:

Blir lite orolig över att MacBook Pro's batteri sitter i mitten av datorn alltså precis vid ens ädlare delar om man har den i knäet!

Förhoppningsvis smäller det uppåt och inte neråt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:17
Ursprungligen av Björn Leander:

Förhoppningsvis smäller det uppåt och inte neråt.

Om inte annat får man väl glad för att det händer något i den regionen över huvud taget.:)

  • Medlem
  • 2006-02-23 17:48

Batteriet är ju skyddat av en aluminiumplatta, så det är nog ingen risk för "köttskador". Men jag vill ogärna pröva själv.

Jag skrev en översättning av berättelsen i en kommentar till Wireds artikel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:40
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skrev en översättning av berättelsen i en kommentar till Wireds artikel.

Länka. Jag såg inget.

Ursprungligen av Konrad:

Länka. Jag såg inget.

Det finns en liten länk i slutet av artikeln där det står "post your comment", men för enkelhetens skull postar jag den här direkt:

http://wiredblogs.tripod.com/cultofmac/comment.blog?a=render&entry_id=1420308

Ursprungligen av Converge:

Iallafall så ni vet, ersättningsfrågan är löst och jag är nöjd med hur det gick till väga. De Apple-personer jag pratat med har skött ärendet snyggt och snabbt och har visat att de tar det inträffade på stort allvar. Hoppas bara att detta slipper hända fler personer, det hade ju kunnat sluta MYCKET värre än det faktist gjorde.

Skönt att höra att du är nöjd (och att Apple tar sitt ansvar!).

Tack Adrian, har lite svårt att skriva om inlägget själv pga uppenbara skäl
Fulsurfar lite på jobbet tills nya burken anländer, så jag hinner med att läsa vad som skrivs i vilket fall.

Iallafall så ni vet, ersättningsfrågan är löst och jag är nöjd med hur det gick till väga. De Apple-personer jag pratat med har skött ärendet snyggt och snabbt och har visat att de tar det inträffade på stort allvar. Hoppas bara att detta slipper hända fler personer, det hade ju kunnat sluta MYCKET värre än det faktist gjorde.

Ursprungligen av Converge:

Iallafall så ni vet, ersättningsfrågan är löst och jag är nöjd med hur det gick till väga. De Apple-personer jag pratat med har skött ärendet snyggt och snabbt och har visat att de tar det inträffade på stort allvar. Hoppas bara att detta slipper hända fler personer, det hade ju kunnat sluta MYCKET värre än det faktist gjorde.

Vad fick du för detta då?

Ursprungligen av MiBook84:

Vad fick du för detta då?

Motsvarande modell som finns att köpa nu, dvs. en Macbook Pro. Väntar på leverans as we speak. Nu blir det ju en Rev 1-dator ändå, men det får jag acceptera, de kan ju inte trolla fram en ny G4 åt mig. Hoppas jag inte behöver vänta så länge bara, studerar vid sidan av jobbet o det börjar kännas att man behöver datorn en hel del.

Ursprungligen av Converge:

Motsvarande modell som finns att köpa nu, dvs. en Macbook Pro. Väntar på leverans as we speak. Nu blir det ju en Rev 1-dator ändå, men det får jag acceptera, de kan ju inte trolla fram en ny G4 åt mig. Hoppas jag inte behöver vänta så länge bara, studerar vid sidan av jobbet o det börjar kännas att man behöver datorn en hel del.

Det var kanske inte helt fel, men jag hade nog velat ha lite mer, trots allt har du varit utan dator en tid, riskerat livet nästan i en explosion.

Ursprungligen av MiBook84:

Det var kanske inte helt fel, men jag hade nog velat ha lite mer, trots allt har du varit utan dator en tid, riskerat livet nästan i en explosion.

Jag fick en liten fläskigare variant än vad jag skulle ha fått egentligen, som kompensation för bordet bl.a. Vi tyckte båda (jag samt personen som hade hand om mitt ärende) att det var smidigare och lättare att göra såhär, än att börja trassla med pengar hit och dit.

Ursprungligen av Converge:

Jag fick en liten fläskigare variant än vad jag skulle ha fått egentligen, som kompensation för bordet bl.a. Vi tyckte båda (jag samt personen som hade hand om mitt ärende) att det var smidigare och lättare att göra såhär, än att börja trassla med pengar hit och dit.

Okej, det låter ju bra, hoppas du får ett extra batteri

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 21:45

Det var en bra översättning, Adrian B.
Och skönt att höra att Apple tar det på allvar - skam vore annars.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 18:27

Apple kan ju vara glada att du inte är amerikan, för då hade de säkert blivit stämda på ett fantasibelopp, i vanlig ordning.

Bevaka tråden