Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Airport Express

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min dog för några månader sedan, orkade aldrig bry mig då jag fick en ny på annat sätt men intressant att så många verkar ha problem o att alla har samma serienummer serie, så även min. Ligger här o väntar på ett framtida inbytesprogram el vad som nu kan tänkas hända - troligen ingenting hehe.

Idag dog min. Bara så där helt plötsligt. Funkade på morgonen. Sen efter jobbet var den stendöd. Nu blir det en D-Link istället.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 23:35

Men va faan är de för skit.. Då vet man alltså vad man har och vänta sej alltså.

Tror ni det är möjligt att förlänga livs tiden genom att få lite kylning på de, tex genom att borra lite hål i skalet eller liknande?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-22 11:11
Ursprungligen av Rickard A:

Idag dog min. Bara så där helt plötsligt. Funkade på morgonen. Sen efter jobbet var den stendöd. Nu blir det en D-Link istället.

Och du tror att lösningen är att köpa det märket som har absolut högsta felfrekvensen på marknaden..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-23 20:38

blev en ny apx, denna made in china istället för taiwan och rullar på bra hittills (knack knack). i ärlighetens namn, jag kunde inte med att handla en dlink eller något annat än apple . så är det

Även vi drabbades av en död APX efter 1,5 år... Ska kolla sn och anmäla till Hardmac om det stämmer!

Kan bekräfta att även vår döda APX låg inom "rätt" serienummer. Har mailat Hardmac-nissarna, hoppas Apple gör nåt åt detta!

Apples tolkning av KKL

"Jag ber om ursäkt för det försenade svaret, jag har varit på semester.

Vad gäller din reklamation så måste vi be dig kontakta en ingenjör eller ingenjörsfirma med kompetens inom elektronik på komponentnivå. De kan öppna din Airport basstation och bedöma om den har ett tillverkningsfel eller ej. Kostnaden för undersökningen får du själv stå för då det under konsumentlagstiftningen åligger kunden att bevisa tillverkningsfel efter de 6 första månaderna av produktens livslängd.

Om du får svar från ingenjören att produkten har ett tillverkningsfel så kommer vi att byta ut din Airport basstation mot en ny. Vi behöver då skriftligen den bedömning de gör tillsammans med foton på felet, antingen via e-post eller via brev.

Jag ber om ursäkt att du får olika bud från oss på Apple, men det här är den policy som Apple numera följer för reklamationer. Den har precis ändrats och jag ber om ursäkt om du känner att du har hamnat i kläm i en övergångsperiod."

Jag har varit i kontakt med en ingenjör som skulle skriva ett intyg ... bara att hoppas att APXen ser ut som alla andra inuti, dvs med brända komponenter. Återkommer med resultat framöver.

Gött! Min bror är elingenjör, med ansvar för hårdvaruutveckling. I posten med den!

Vart skickar man reklamationsanmälan sedan?

Ursprungligen av Leftrustle:

Gött! Min bror är elingenjör, med ansvar för hårdvaruutveckling. I posten med den!

Vart skickar man reklamationsanmälan sedan?

Antar att du måste ha felanmält den defekta APXen innan KKL gick ut så du har fått ett casenummer av Apple ?

Isåfall bör det räcka att skicka in allt dit. Vi har kommit en bit på väg men jag har inget större hopp att det kommer att lösa sig men man kan ju alltid hoppas.

Anmäl era trasiga enheter här!

http://www.macbidouille.com/apxdefect.php

Är vi tillräckligt många som fyller i detta måste Apple ge sig till slut, det brukar dom göra!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-08-07 10:04

I morse hade min APE också lagt ner verksamheten. Och jag har förstås rapporterat till macbidouille.com
Dessvärre är en ny beställd för det kommer väl inget nytt i den här vägen idag.............?

Ursprungligen av Le:

I morse hade min APE också lagt ner verksamheten. Och jag har förstås rapporterat till macbidouille.com
Dessvärre är en ny beställd för det kommer väl inget nytt i den här vägen idag.............?

Vet man aldrig Men troligtvis inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 14:55

Jahopp, verkar som om min kastat in handduken efter ca 1,5 års tjänstgöring. Hoppas verligen Apple tar upp detta på något sätt. En APX är ju ingen direkt slit- och släng-vara.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-09 15:08

Min dog för cirka två veckor sen, 1.5 år gammal.

Apple måste fixa ett utbyte av dessa, helt enkelt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-09 16:31

Min dog också en plötslig och oväntad död för två veckor sedan. Med tanke på priset tycker man att de ska hålla hyfsat bra. Har nu köpt en Netgear istället och den funkar bättre (bättre räckvidd) och kostar hälften. Den kan däremot inte streama musik men använder man inte det så spelar det ingen roll.

Btw: Applecare täcker även en Airport Express.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 09:44

Guess what.
Min APX dog. Den är mindre än 2 år gammal.
Känns jobbigt att bråka för en så relativt billig grej. Men man måste väl pröva...

Ursprungligen av c5j:

Guess what.
Min APX dog. Den är mindre än 2 år gammal.
Känns jobbigt att bråka för en så relativt billig grej. Men man måste väl pröva...

Det är ju inte direkt att bråka, det är bara att fylla i formuläret och posta. Ju fler rapporter, desto bättre är det!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 15:13

Min har också pajat! Efter ungefär samma tid som övriga, typ 1.5 år.
Har någon ännu varit i kontakt med Apple Store etc och hört något? Eftersom jag har två är jag klart orolig för den andra nu.....
/nocke/anneli

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 10:50

http://www.hardmac.com/news/2006-08-10/#5824 kan man se vilka tillverkningsmånader som är farliga. Finns det något sätt att se tillverkningsmånad utifrån serienummer? Jag vill kolla nämligen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-09-07 14:08

Min gick sönder inatt efter ungefär 14månaders användning, anmälde den nyss till macbidouille.com.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 10:47

Jaha... då var det nästas tur. Dessvärre var det just min Airport Express som stod på tur. Den var inköpt 9 september 2004 så den har precis passerat 2-årsgränsen. Surt...

Nu dog vår andra. Snart ett år gammal... Skönt att garantin täcker det åtminstone.

Ursprungligen av carlsson:

Nu dog vår andra. Snart ett år gammal... Skönt att garantin täcker det åtminstone.

Ah, det är ju perfekt. Gratulerar. Hoppas min också hinner gå sönder innan garantin går ut. Det är lite dyrt att behöva köpa ny var 18:e månad som det är nu. (Konsumentköplagen är ju helt värdelös som den fungerar idag.) Tyvärr är det värt det eftersom konkurrenterna gör sådana estetisk-funktionella monster.

FWIW; Innan min dog så hade jag under några månaders tid fått konstiga bryt i uppkopplingen. Dvs, den slutar plötsligt att spela. Ibland kommer den tillbaka, ibland inte. Ofta var jag tvungen att starta om den för att den skulle leva igen.

Får man dom felen ska man nog lämna tillbaka den _innan_ garantin går ut. Min nyare APX beter sig INTE på det viset!

Jag har fått något liknande. Dvs att den tappar kopplingen utan att jag gjort något alls. Jag ska vara uppmärksam. Men jag har fem månader kvar innan garantin går ut, tror jag. (Måste kolla.)

Jahapp nu dog min Airport helt plötsligt. Lät bara "poff", ungefär som en säkring alltså. Stämmer precis in på numrena på hardmacs sida. Höll väl ganska länge jämfört med andra men surt att den bara självdör mitt under surfandet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-02 15:51

Min flickväns dog för någon dag sedan, lite mer än två år gammal...

Vad i helvette är detta :S?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 16:25

Det är komponentfel. Läs mer i länkar från hardmac som refereras.

Bevaka tråden