Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign eller Quark Xpress

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 12:54

Jasså, jaha. De funktioner du nämner är inget jag saknar, särskilt inte det där med att gömma rullningslisterna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-07 14:59

Jag skulle hjälpa en med sin snygga avhandling på en miljard sidor och bilder - det var 3 år sen...typ...Quark fixade inte japanska tecken - så det fick bli InDesign. Sen har det blivit InDesign av vana...varför byta något som funkar? Dessutom är jag tungt inkörd på PS och Illustrator - så...Adobe känns hemma på nå't sätt.
Mitt svar är alltså: InDesign....som har tagit marknadsandelar av Quark som tidigare Ägde världen. Varför har InDesign tagit marknadsandelar i den Quarkifierade världen? Hur kan det komma sig? Om det beror på att det är billigare så är det verkligen prisvärt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 15:01
Ursprungligen av mjg:

Jag skulle hjälpa en med sin snygga avhandling på en miljard sidor och bilder - det var 3 år sen...typ...Quark fixade inte japanska tecken - så det fick bli InDesign. Sen har det blivit InDesign av vana...varför byta något som funkar? Dessutom är jag tungt inkörd på PS och Illustrator - så...Adobe känns hemma på nå't sätt.
Mitt svar är alltså: InDesign....som har tagit marknadsandelar av Quark som tidigare Ägde världen. Varför har InDesign tagit marknadsandelar i den Quarkifierade världen? Hur kan det komma sig?

För att InDesign fixar japanska tecken, det kan inte finnas någon annan anledning.;)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-07 15:02
Ursprungligen av Konrad:

För att InDesign fixar japanska tecken, det kan inte finnas någon annan anledning.;)

Jo, den nischen är ju gigantisk i Sverige

  • Medlem
  • 2006-02-07 15:15
Ursprungligen av mjg:

Jag skulle hjälpa en med sin snygga avhandling på en miljard sidor och bilder - det var 3 år sen...typ...Quark fixade inte japanska tecken - så det fick bli InDesign. Sen har det blivit InDesign av vana...varför byta något som funkar? Dessutom är jag tungt inkörd på PS och Illustrator - så...Adobe känns hemma på nå't sätt.
Mitt svar är alltså: InDesign....som har tagit marknadsandelar av Quark som tidigare Ägde världen. Varför har InDesign tagit marknadsandelar i den Quarkifierade världen? Hur kan det komma sig? Om det beror på att det är billigare så är det verkligen prisvärt.

Jo, om man behöver Photoshop och Illustrator så kan man ju säga att man får Indesign på köpet med CS. Men rent tekniskt är ju Indesign också bättre, så om man gillar gränssnittet och sättet att jobba så är det ett bättre program. Jag får lite känslan av att cykla med ratt eller köra bil med styre när jag jobbar med Indesign, fast det är ju mitt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 15:13

Det kanske är så att Quark fixar japanska och andra asiatiska tecken nu också, har du kollat?
Jag tror att det mer hänger ihop med OS X än själva programmet. Det kanske var så att det rent av var på den tiden du körde Mac OS 9 som du gick bet med Quark?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-07 15:42
Ursprungligen av Konrad:

Det kanske är så att Quark fixar japanska och andra asiatiska tecken nu också, har du kollat?
Jag tror att det mer hänger ihop med OS X än själva programmet. Det kanske var så att det rent av var på den tiden du körde Mac OS 9 som du gick bet med Quark?

Jag tror att Quark säkert fixar japanska idag, men det är inte intressant eftersom jag nu kör InDesign sedan några år och det funkar. Jag ville bara förklara Varför det blev InDesign - hur det kan gå till när en kund väljer en konkuransutsatt produkt. Quark fixade inte biffen då - och på den vägen är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 15:17

Du var väl QXP-tomte förut, om jag inte missminner mig. Har du kommit på bättre eller sämre tankar nu?

  • Medlem
  • 2006-02-07 16:25
Ursprungligen av Konrad:

Du var väl QXP-tomte förut, om jag inte missminner mig. Har du kommit på bättre eller sämre tankar nu?

Nja... Jurassic Park är ju tekniskt väldigt fint gjord, men jag föredrar trots det den betydligt enklare, svartvita Stranger Than Paradise, om jag får fortsätta med allegorierna.

  • Medlem
  • Partille
  • 2006-02-10 21:05

Quark 7 har (alltså, kommer att ha) Unicode-stöd. Det är det som gör att det funkar med t.ex. japanska. Och östeuropeiska, och grekiska och ryska...
InDesign har haft Unicode-stöd sen... tja, länge. Version ett?
Gillar båda programmen. Har som många här vant mig av med Quark, men efter att ha sett lite på betan av Quark 7 så måste jag säga att jag nog tänker försöka vänja mig tillbaka till Quark igen. Vi får väl se om det går, men bara den nya Mått-rutan räckte egentligen som anledning för mig. Kanonbra gränssnittslösning!

  • Medlem
  • 2011-10-24 10:57

Hur då "stabilare"?

Fascinerande att Kent som ny användare (ett enda inlägg i nuläget) väljer att posta i en mer än fem år gammal tråd. Har det hänt något på Quark-fronten på sistone som föranleder att lyfta tråden? Inte menat som sarkasm utan en ren fråga. Har annars inte hört ett pip om QXP sen jag vet inte när.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-25 10:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Fascinerande att Kent som ny användare (ett enda inlägg i nuläget) väljer att posta i en mer än fem år gammal tråd. Har det hänt något på Quark-fronten på sistone som föranleder att lyfta tråden? Inte menat som sarkasm utan en ren fråga. Har annars inte hört ett pip om QXP sen jag vet inte när.

Aktuell version är 9.1, det har hänt en hel del.

Ursprungligen av johan_tanying:

...Har det hänt något på Quark-fronten på sistone som föranleder att lyfta tråden? Inte menat som sarkasm utan en ren fråga...

Ja, man blir ju onekligen lite nyfiken på anledningen till varför första inlägget hamnade just här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-25 10:21
Ursprungligen av johan_tanying:

Fascinerande att Kent som ny användare (ett enda inlägg i nuläget) väljer att posta i en mer än fem år gammal tråd. Har det hänt något på Quark-fronten på sistone som föranleder att lyfta tråden? Inte menat som sarkasm utan en ren fråga. Har annars inte hört ett pip om QXP sen jag vet inte när.

Senaste versionen, 9.1 kom i September 2011. Med stöd för att bl.a. skapa iPad-applikationer.

Bevaka tråden