Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Core Duo 20" har grafikfel - Vänta med köp!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av el gringo:

jag har faktiskt inte lagt ut så mycket - jag köper via mecenat och har i genomsnitt sålt efter 3 månader - så köpt 20" iMac för cirka 16000 och sålde för 14 500 - och i bytet får inbyggd kamera, front-row, ny processor, moderkort, grafikkort, minnen etc

Det var ett bra pris, kombinationen studentrabatt och högt andrahandsvärde gör det helt klart mer lockande att byta ofta om man inte förlorar så mycket.

När det gäller grafikfelet, OS X 10.4.5 är på väg och det skulle vara underligt om det inte innehåller nya drivrutiner för grafikkortet som fixar problemet.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 01:09

min g5 20" rev c låter inte så lite... svaret från apple är att olia fläktar låter olika mycket....

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 20:12

Apple har erkännt felet:
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?RSS&NewsID=13814

Då kanske det är lugnt att beställa? Om man kan ta smällen att vänta tills grafiken vänta tills grafiken funkar...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-09 21:47

"Vänta tills grafiken fungerar.."

Jag som har beställt... Om jag får problem är det väl bara att ringa Apple på en gång och meddela det?

Ursprungligen av dayweed:

"Vänta tills grafiken fungerar.."

Jag som har beställt... Om jag får problem är det väl bara att ringa Apple på en gång och meddela det?

Såklart är det Apples problem och inte vårt att lösa problem med datorerna. Men tyvärr är det ju vi som drabbas tidsmässigt och produktivitetsmässigt när något blir fel. Just grafikfelet tror jag inte är särskilt allvarligt, och kommer antagligen lösas men en uppdatering.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-10 07:01

Det låter bra, vi får hoppas på en uppdatering då. Peppar peppar.. Det är alltid kunderna som drabbas, så är det ju. Men nu är det inte långt kvar.

ingenting är perfekt.alla produkter har sina måndagsexemplar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-10 20:58

OH, då är nog alla så! :eek:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-11 21:26

Lagom OT men ändå - hur vet man vilker rev man får? Står det någonstans i serienumret eller liknande? Gäller detta bara Intel IMac?

Jag är nästan mer sugen på en beprövad G5 men är lite oroad för det där med att fläktarna låter mycket....

Ursprungligen av homesick:

Lagom OT men ändå - hur vet man vilker rev man får? Står det någonstans i serienumret eller liknande? Gäller detta bara Intel IMac?

Jag är nästan mer sugen på en beprövad G5 men är lite oroad för det där med att fläktarna låter mycket....

Det vet man inte från serienummer och så... Utan det är något som hålls reda på av köparna, ungefär som årsmodeller på bilar.

Sen är ju det här med revisioner lite tvetydigt, intel-iMacen rent generellt är ju en revision A, men...

• Skalet är minst revision B
• Fläktar, skärm och högtalare är antagligen rev B-C
• Processor och moderkort är någonstans mellan A och B
• Mac OS X är minst rev E (eftersom det funnits på x86 sen 10.0)
och så vidare...

Det där med fläktarna är ruskigt överreklamerat, har hört en med "moppeljudet" och det hördes inte om man inte lade örat emot.
Tycker dock du ska välja en Intel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-12 13:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det där med fläktarna är ruskigt överreklamerat, har hört en med "moppeljudet" och det hördes inte om man inte lade örat emot.

Ha! Apple Center nästa och lägga örat emot :rolleyes:

Ursprungligen av hansfilipelo:

Tycker dock du ska välja en Intel.

Sunt förnuft säger det. Plånboken menar på att man får en 20" G5 för circa priset av en INtel iMac 17"...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 15:04

du får halva prestandan också...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-12 15:16

Hm, läste i andra trådar om IntelMacar att prestandan kommer först med "native" program - Universal build, medan de "gamla" emuleras genom Rosetta. Här hävdas det att IntelMacar inte är så himla mycket snabbare än G5.

All right, så småningom kommer alla program med sina uppdateringar men då misstänker jag att de vill ha betalt för det. Njääää, jag tror att jag klarar mig med en G5.

Får jag inget måndagsexemplar så kan jag köra med den i 1-2 år, vänta tills allt med Itel har testats ordentligt, alla revs kom som de ska, och sedan slå till med en Intel.

Någon som fick sin iMac i förrgår har tydligen fått en ny build, 8G1172, utan grafikfel. Om det stämmer så levereras nog alla maskiner med denna version nu.

http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=1715884#1715884

10.4.5 "Eliminates some potential video redraw issues when using Front Row on Intel-based Macs."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303179-sv

leverans har gått ner till 3 dagar - tidigare 2 veckor.

Ursprungligen av el gringo:

leverans har gått ner till 3 dagar - tidigare 2 veckor.

Skickas vanligen inom tre dagar stod det när jag beställde också.

...och jag fick den i början av veckan över en månad efter beställning.

Den här tråden har nog spelat ut sitt syfte, grafikfelet i Front Row är fixat. Men jag läst om annan mindre allvarlig bugg som Apple arbetar på:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86823

min är "skickad"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-16 12:06

Det har du rätt i, men man är ju alltid så ivrig.. Hehe. Nu vet vi att den grafikfelet i Front Row är fixat som du säger.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-16 12:18

MIn med! Igår.. Underbart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 18:42

Hej alla. Jag hade också tänkt köpa den nya iMac 2.0 GHz 20" hos Macoteket. Men all detta snack om att REV A kan ha en del fel får mig att tveka. Är det stor risk att det är strul med REV A? Eller om det nu finns fel så är det små fel bara som oftast kan fixas via uppdatering av Tiger? Jag har också tittat på den äldre iMacen: iMac G5 2.1 GHz 20" WideScreen *2.5GB*.
Men det känns som att ska jag köpa en till dator så ska det vara det senaste.

När de äldre Imacar kom, vilket var vad?... 1 - 2 år sedan?... släpptes dom med Tiger eller Panther då?

:eek: :rolleyes:

Ribbons.
Det är en myt att revision A-modeller har fler problem än andra revisioner, jag har inte källan längre, men det var en ryktes-sida som hade sammanställt statistik på alla felrapporter till AppleCare. Sen citerar jag mitt inlägg från lite tidigare i diskussionen:

• Skalet är minst revision B
• Fläktar, skärm och högtalare är antagligen rev B-C
• Processor och moderkort är någonstans mellan A och B
• Mac OS X är minst rev E (eftersom det funnits på x86 sen 10.0)
och så vidare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 19:18

tack för svaren. vad är x86?

Ursprungligen av Ribbons:

tack för svaren. vad är x86?

Det är ett samlingsnamn för Pentium, Athlon, Core Duo och liknande processorer som normalt suttit i PCs. På samma sätt som PowerPC kan samla både G3, G4, G5 och ett par andra processorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 20:33

I see
Nja jag tror väntar tills de nya iMac kommer endå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 15:47

Jag måste passa på och fråga.
På macotekets hemsida så är det utförsäljning på de äldre iMac 20".

Med moms:
iMac G5 2.1 GHz 20": 15794 SEK
iMac 2.0 GHz Core Duo 20": 17794 SEK

Det skiljer ju inte direkt mycket i pris.
Verkar ju onödigt att köpa en äldre macmodell när man kan få det senaste och bättre för bara en liten peng till. Eller? Varför skiljer det så lite i pris tro? Har jag misat något?

Bevaka tråden