Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej det har den inte.. endast 17" som har det.. trodde jag framgått lite här o där på senare tid.

Angående testar så var det ju mer ett test än ett referat. Martin och jag stod ju själv o pillade på burkarna. Det var alltså inget Apple gjorde åt oss. Sen om vi testade prestanda el mer funktion och utseende kan ju diskuteras. Prövade kanske är rätta ordet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-28 13:31

FLÄKTEN!!! Låter den som "fan" eller? (Sorry för den dåliga humorn...)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2003-01-28 14:00

Jag vill ochså veta hur mycket fläkten låter. På en TiBook 400 tycker jag att det brötar väl mycket med på min iBook 600 är det så gott som tyst. NÅ?

Läs inläggen och även "testet" av 17" så framgår det mer än en gång.

Nu har jag fått hem en PB12 för test och den är verkligen cool. Till och med dottern gillar den :

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 20:33

Spänd på att höra några kommentarer!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-01-31 21:07

Kanske är en gammal länk, men om du inte vill öppna den själv för att ge en komplett rapport så har vi redan en modig japan (?) som gjort det !!
http://www.kodawarisan.com/ug/PowerBook/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Spänd på att höra några kommentarer!

Vänligen, Ylan

bättre än väntat, kan man ju summera detmed . Detta är INGEN iBook på steroider.

[ 01. februari 2003, 19:50: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Spänd på att höra några kommentarer!

Vänligen, Ylan

bättre än väntat, kan man ju summera detmed . Detta är INGEN iBook på steroider.

Kan du inte ta lite bilder och lägga upp nånstans för oss som går i väntans tider?!?! Snälla.....

har försökt ta bra bilder men det är svårt. bättre att kolla på apples hemsida eller på martins tidigare bildreportage.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 15:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
har försökt ta bra bilder men det är svårt. bättre att kolla på apples hemsida eller på martins tidigare bildreportage.

Du tänker alltså hålla oss på sträckbänken nu när du som få förunnat fått hem en PB G4 12" "för test"?!? Du tänker väl inte vara så grym att du helt enkelt hänvisar till Apples Hemsida? Kan du inte kommentera lite i alla fall? Snälla Joacim! Vi är ju ganska många som, skulle vilja "känna lite" på finishen bara och så sitter du där och får hem en undermaskin för test och säger...ingenting! Va!?

Martin

En sak du bara måste berätta mer om är ljudnivån. Jag är livrädd för apples datorer efter att man gick på minan med Power Mac Mdd 2002. Jag frågade samma sak när 99mac först skrev om PB 12" men eftersom den visades i en stor lokal tänkte jag det kunde vara mer rättvisande med ett utlåtande hemifrån.

Så- berätta allt om ljudnivån. När du ändå är igång får du gärna berätta om den allmänt också. Tänker mest på hur den känns att jobba i vad det gäller fart i GUIt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 19:43

Jag är också nyfiken på ljudnivån. Snälla, snälla, berätta för oss hur mycket den låter och hur det står till med värmen. Det är inte schysst att ha den lilla godbiten hemma och inte dela med sig av intrycken till oss....

Skulle vara kul att höra hur en av Apples nyare TFT-skärmar bär sig åt inkopplad via adapter.
Jag funderar seriöst på att köpa en 12a om det funkar bra.

eftersom det är mitt jobb att skriva tester för Datormagazin kan jag inte avslöja vad som helst. Det förtar ju värdet i artikeln jag skrivit för tidningen.

[ 04. februari 2003, 08:04: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
eftersom det är mitt jobb att skriva tester för Datormagazin kan jag inte avslöja vad som helst. Det förtar ju värdet i artikeln jag skrivit för tidningen.

När kan vi läsa testet i Datormagazin?

Joacim Melin: Det blir ett test i nästa DMZ nudå?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
eftersom det är mitt jobb att skriva tester för Datormagazin kan jag inte avslöja vad som helst. Det förtar ju värdet i artikeln jag skrivit för tidningen.

"Datormagazin"?
Vad är det för en blaska?
Har aldrig hört talas om den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Nu har jag fått hem en PB12 för test och den är verkligen cool. Till och med dottern gillar den :

Du var ju tvungen att muta henne med russin och film!

Oj, massor med frågor att svara på :

1. Testet på 12"-maskinen kommer i nummer 3/2003 som är ute i butik den 25/2. Där finns också ett stort jämförande test med större notebooks med - nio intel-modeller mot en 15" TiBook. När testet skrevs hade inte 17"-modellen utannonserats.

2. "Blaska" ? Tidningen är av många, bland annat våra läsare, ansedd som sveriges mest seriösa datortidning. Vi skriver om allt från pc till mac, unix till linux, os x till windows xp. Programmering, 3D-animering, digitala kameror och andra tunga ämnen är sådant vi berör ofta. Den uppmätta TS-upplagan är 48000 exemplar i månaden vilket gör den till störst inom sitt segment med hästlängder. Det kanske låter som skryt men vi är förbannat stolta över tidningen och 100-tals glada mail i månaden från våra läsare bekräftar att vi gör något rätt.

Så Nurell, istället för att braka på med stora hagelbössan och nervärdera andras arbete med sådana tillmäten borde du köpa tidningen först och bilda dig en uppfattning. Tycker du sen att den suger så är det bara att beklaga. Du och andra nyfikna hittar mer information på http://www.datormagazin.se/ssjs/aktuellt_nr.html om varje aktuellt nummer.

3. Hon ser rätt ofta på Pippi Långstrump-filmer, och russin får hon bara på fredagar.

Men hon tyckte den var jättefin och ville hellre ha en sån än hennes gamla Quadra.

[ 06. februari 2003, 22:59: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Den uppmätta TS-upplagan är 48000 exemplar i månaden vilket gör den till störst inom sitt segment med hästlängder.

En kul jämförelse: vad är Macworlds TS-upplaga?

12400 enligt idg.se

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 00:00

Enligt red-rutan har MacWorld "TS helår 16100 1998"

Undrar varför de inte har färskare siffror i tidningen...

Enligt pluggannonser når de även 34.000 läsare (Orvesto 2002). Roligare siffra att trumma ut.

[ 07. februari 2003, 00:02: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

Jämförelsen är orättvis. Datormagazin vänder sig mot en bredare målgrupp än Macworld, och den senare titeln är ändå att betrakta som det klart starkaste varumärket inom Mac-världen, både internationellt och i Sverige. Jag läser den själv och tycker den är bra med en kompetent personal och mycket läsvärda artiklar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Testet på 12"-maskinen kommer i nummer 3/2003 som är ute i butik den 25/2. Där finns också ett stort jämförande test med större notebooks med - nio intel-modeller mot en 15" TiBook. När testet skrevs hade inte 17"-modellen utannonserats.

Eftersom DMZ tydligen får göra ohämmad reklam här kan jag ju säga att även MacWorld kommer att ha med Powerbook G4 12-tum i nästa nummer, kommer till prenumerant 28e februari. Vi kommer även att ha ett test av nya 2 x 1,25 GHz Power Mac G4:an.

Angående våra TS-siffror så kommer de att bli officiella i slutet av den här månaden.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

[ 07. februari 2003, 12:29: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Nu har jag fått hem en PB12 för test och den är verkligen cool. Till och med dottern gillar den :

Jössses vilken underbart härlig bild! Maken till ögon som lyser får man leta efter! Hoho jag hoppas jag också ser ut sådär när jag får min!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Oj, massor med frågor att svara på :

2. "Blaska" ? Tidningen är av många, bland annat våra läsare, ansedd som sveriges mest seriösa datortidning. Vi skriver om allt från pc till mac, unix till linux, os x till windows xp. Programmering, 3D-animering, digitala kameror och andra tunga ämnen är sådant vi berör ofta. Den uppmätta TS-upplagan är 48000 exemplar i månaden vilket gör den till störst inom sitt segment med hästlängder. Det kanske låter som skryt men vi är förbannat stolta över tidningen och 100-tals glada mail i månaden från våra läsare bekräftar att vi gör något rätt.

Så Nurell, istället för att braka på med stora hagelbössan och nervärdera andras arbete med sådana tillmäten borde du köpa tidningen först och bilda dig en uppfattning. Tycker du sen att den suger så är det bara att beklaga. Du och andra nyfikna hittar mer information på http://www.datormagazin.se/ssjs/aktuellt_nr.html om varje aktuellt nummer.

Ursäkta att jag uttryckte mig vanvördigt om DatorMagazin, det var inte meningen att jag skulle vara nedsättande...

Varför så upphetsade, när datorerna för allmänt bruk kom var skärmarna ca 12", sedan har man strävat efter att ha så stor skärm som möjlig, nu kommer det en med 12" och alla är lyriska!

Det är som ni skulle bli upphetsade för att det numer finns klockor som inte behöver batteri, man bara drar upp dom med en liten skruv på sidan

F

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-02-08 21:24

Man vill ju ha en laptop som är så liten som möjligt med bra prestanda, sedan ansluta den till extern skärm när man är hemma. Sedan har jag för mig att mekaniska klockor kom förre de med batteri men det är en annan historia.

Bevaka tråden