Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaförluster med Rosetta

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 11:09
Ursprungligen av Tony Englund:

Ah, det kanske förklarar varför jag tyckte gårdagens photoshoppande flöt bättre än söndagens. Trevligt!

haha

Hej på er - har precis fått min 20" Intel iMac. 512 MB ram 256 MB grafik. Har inte testat så mycket ännu - men generellt:

1. är det ett universal bin-program så är det påtagligt snabbare. safari blixtrar till.
2. arbetar jag med många program - 5 - 10 st - så saggar datorn ihop rätt fort.
3. kombinerar jag detta med nätverk - kopiering av filer till server etc då blir det hackigt i findern. och om jag aktiverar dashboard så börjar badbollen rejält...

så - arbetar du proffs med CS2 - vänta! skall du ha en surf, video, amatörgrejer och vill pilla lite i photoshop - ja då fungerar det.

Yes!

Idag slängde jag i ytterligare en gig minne i tjugotummaren (fantastiskt smart lucka för övrigt). Från att ha haft 512mb måste jag säga WOOOW! vilken skillnad! Photoshop CS2 och Bride var så olidligt att jag nästan startade upp pc'n igen, men med 1,5gb var det rena uppenbarelsen. Bridge som tidigare var så slött blev så förbannat snabbt att jag aldrig sett maken, hela datorn flyter fram oavsett vad jag hittar på. Detta innebär tyvärr att väntan på Intel-Photoshop blir olidlig, men det får man väl ta.

Så, kort sagt. Skall det fungera tillfredställande bör man väl inte ha mindre ram än 1,5gb?

Jag installerade direkt två stycken 1GB-minnen. Photoshop CS2 går snabbare på Macen än på min PC (AMD 2Ghz, 1,25GB RAM). Eftersom jag arbetar som fotograf är jag helt klart nöjd. Jag kan bara tänka mig hur snabbt Native-versionen ska gå...

Edit: Just det, konfigurationen: 20" Intel-iMac, 2GB RAM, 256MB grafikminne.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-01 11:20

Ni som installerat mer minne: Har ni haft problem med det?

Det såg så j-vla lätt ut men jag tyckte det var knökigt att få in den.

När jag väl fått in den så visar det sig att den inte alls fungerar med datorn.

När jag tar ut den och trycker in den igen så startar inte datorn alls, utan lampan som lyser när man har datorn i vila blinkar rytmiskt istället...

Sen blev det som innan igen osv...

Idé om det kan vara något annat fel än fel på minnet?

mitt minne gled in fint - men det måste vara åt rätt håll...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-01 11:35

Går den överhuvudtaget att få in på något annat än det rätta hållet?

Kollade på bilden i den lilla användarhandboken som följde med hur man gjorde och vilket håll det skulle vara på och både jag och sambon var överrens om att det inte kunde vara på något annat håll än med den lilla "u-liknande" "urgröpningen" till vänster.

På samma sätt som de förinstallerade minnet satt.

iggy: Jag har för mig att "urgröpningen" ska vara åt höger. Här gick det i alla fall smidigt att sätta in minnena.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-01 12:07
Ursprungligen av Joel Marklund:

iggy: Jag har för mig att "urgröpningen" ska vara åt höger. Här gick det i alla fall smidigt att sätta in minnena.

Hmmm... jag kollar på bilden just nu och det ser inte ut så alls på den.

Edit: Hittade den på nätet också: http://mac.feber.se/2006/01/enklare_install.html

Ursprungligen av iggy:

Hmmm... jag kollar på bilden just nu och det ser inte ut så alls på den.

Edit: Hittade den på nätet också: http://mac.feber.se/2006/01/enklare_install.html

Det visade sig vara till höger från den sida jag installerat minnena - framifrån

Iggy, på Intel-macen (åtminstone 20-tummaren) ser det ut exakt som på bilden.

Minnet jag installerade är ett Kingston, betydligt billigare än Apples original. På www.kingston.se hittar du en konfigurator som ger dig artikelnumret.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-01 19:07
Ursprungligen av Tony Englund:

Iggy, på Intel-macen (åtminstone 20-tummaren) ser det ut exakt som på bilden.

Minnet jag installerade är ett Kingston, betydligt billigare än Apples original. På www.kingston.se hittar du en konfigurator som ger dig artikelnumret.

Du klickade aldrig på din länk va?

Jag har förstått det som att det ska vara det samma oavsett om det är 20" eller 17" vi talar om.

Fattar inte varför det inte fungerar...

Ursprungligen av iggy:

Du klickade aldrig på din länk va?

Jag har förstått det som att det ska vara det samma oavsett om det är 20" eller 17" vi talar om.

Fattar inte varför det inte fungerar...

antar att det är 667 Mhz minne du fått? macoteket hade skickat med fel när mina päron köpte en imac förra veckan. de hade fått 5533 minnen som på påsen var märkta 533. visserligen borde det funka ändå men gå långsammare. vet att du troligen fått 667, men man vet aldrig.

heh, nej.. sålklart skall det vara www.kingston.com .se såg mycket tråkigare ut hoh..

  • Medlem
  • 2006-03-02 10:25

ni som satt i mer minne i era intel imacar.. vet ni vad ni har haft för cl-värde på modulen?
den jag fick tag i har cl4.. är inte det extremt mycket?

men jag märker att min maskin snurrar på rätt mycket bättre nu när jag har en gig extra minne.. bara en sån sak som förminsningen av fönster när man gömmer dom i dockan går MYCKET jämnare.. dessutom så var det inga problem att ha garageband igång spelande, starta photoshop, starta itunes, surfa och köra lite småprogram samtidigt.. gick nästan lika snabbt att starta varje program som när man kör ett i taget..

däremot så fick jag sämre medelvärde i xbench efter att jag satte i mer minne.. känns lite konstigt..

Ursprungligen av kenny:

ni som satt i mer minne i era intel imacar.. vet ni vad ni har haft för cl-värde på modulen?
den jag fick tag i har cl4.. är inte det extremt mycket?

ddr2-minnen är snabbare än ddr1, cl4 på ddr2 motsvarar en cl på 2 för "gamla" ddr-minnen.

  • Medlem
  • 2006-03-03 09:21
Ursprungligen av johan ekstrom:

ddr2-minnen är snabbare än ddr1, cl4 på ddr2 motsvarar en cl på 2 för "gamla" ddr-minnen.

ah,.. jag m isstänkte och hoppades att det var så.. fan vad skönt.. tack, nu blev min helg räddad..

för att återknyta till rosetta lite.. installerade logic 7.1.1 igår, dvs inte intel native.. dessutom körde jag med interna ljudkortet.. snurrade på skitbra ändå.. kände inga tendenser alls till någon brist på prestanda.. nu körde jag förvisso inget stort projekt, utan testade bara..

poängen var att jag köpte imacen för att spela in musik på, och jämfört med pcn jag körde innan så ligger den redan långt föra i prestanda, även fast jag kör internt ljudkort och rosetta... för övrigt är det för mig som pc användare helt sinnessjukt att ett internt ljudkort kan presterea så bra som apples.. satte ner den på 64 samples i latency.. motsvarar väl kring 1ms eller nått? helt sjukt att det fungerade..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 08:37

Baltazar nej det fungerar inte, datorn kommer inte köra minnena långsammare utan kommer att försöka köra minnena på full hastighet. Det kommer med största sannolikhet leda till att datorn hänger sig (om det inte går att "överklocka" minnena dvs).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 14:44

Jag har en MBP 2.16 med 2 GB interminne, kör hela CS2 serien smärtfritt, Photoshop fungerar lite snabbare än med min gamla PB 1.67 GHZ 1 Gb interminne, After Effects är snabbare i min nya MBP, Indesign CS2 känns lika segt som jag är van vid tidigare, Bridge startar snabbare i MBP....

I övrigt är det en fröjd att köra dom progz som redan är översatta, Mail startar på mindre än 1 sek, Safari exploderar av fart, datorn startar blixtsnabbt och jag kan spela grymma spel som Half Life 2 på den installerade XPn....

Jag arbetar som proffesionell grafisk formgivare och även med animationer och jag säger bara en sak : har du råd köp en MPB nu!!!! Du kommer inte att bli besviken!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 15:53

Professionell heter det. Det är mycket proffsigare att stava rätt till just det ordet.

Bevaka tråden