Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svante vill inte ha en DELL

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Ett sätt att säkra operativ är att evaluera den med Common Criteria. Det pågår just nu för W2K (EAL 4) och har påbörjats för OS X (EAL 3). För OS X får man nog räkna med minst tre år innan den är klar. LINUX uppfyller dessvärre inte CC krav för närvarande, kanske när 2.6 kommer.

Varför kör de inte med Free/Net/OpenBSD då? Mycket säkrare än så kan det knapast bli.

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-10-29 12:58

Stackars Svante. Det måste vara ett riktigt sketföretag han jobbar för. Det finns gott om sådana.
Ericsson är ett annat exempel på företag jag är jävligt förbannad på. Med T39:an medföljer en CD med olika nyttoprogram för telefonen. För PC naturligtvis. Någon macversion finns naturligtvis inte.
Jag vet att Ericsson har det svårt nuförtiden. Och det känns jävligt bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JFO:
Stackars Svante. Det måste vara ett riktigt sketföretag han jobbar för. Det finns gott om sådana.
Ericsson är ett annat exempel på företag jag är jävligt förbannad på. Med T39:an medföljer en CD med olika nyttoprogram för telefonen. För PC naturligtvis. Någon macversion finns naturligtvis inte.
Jag vet att Ericsson har det svårt nuförtiden. Och det känns jävligt bra.

Lite bättre nu för tiden dock. Sony Ericsson telefoner och Mac OS X funkar perfekt tillsammans.

Ciryon

Varför inte upplysa de ansvariga, om de vidhåller att man skall kunna köra windows, att på en Mac kan man utan problem köra vilket pc-program som helst om man installerar soft windows eller virtual pc.
Det skulle poängteras oftare till företag!!!!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 14:28

Poängen är väl att arbetsgivaren inte ska lägga sig i valet av dator. Det är användaren som ska avgöra vad som bäst uppfyller hans eller hennes behov och önskemål.

"Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac. På jobbet finns ju bara Windows. Juridiskt så går det därför inte tyvärr..."

Det där är ju bara tomt dösnack. En Mac eller Linux-burk kan ju mycket väl motsvara en Windows-dator. Det beror på vad den ska användas till. Och vad då "...så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac" och "Juridiskt så går det därför inte tyvärr"?

Han har inte ett ben att stå på! Exakt på vilken punkt skiljer sig en Mac och en Windows-dator åt juridiskt eller skattemässigt sett?

[ 29 Oktober 2002, 14:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

VIRTUAL PC och SOFT WINDOWS finns ju!
Det borde alla windowsanvändande företag informeras om!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-29 16:07

När jag jobbade på Framfab i Göteborg så förhandlade vårt mac-täta kontor till oss hem-macar.
Från början var det pc som gällde, men efter "lite" tjat så gick det vägen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-10-29 16:20

Håller med det som sagts innan.
Det viktiga är att finna partners som är intresserade att hjälpa dig, tex återförsäljare och Apple. Dessa kan ju detta bättre än man själv.
Vi i Kristianstads kommun håller på att kämpa med detta och använder Connection, hos er finns det andra återförsäljare som är aktiva, och Apple.
Som allmän info kolla denna sida era återförsäljare har säkert något liknande.
http://www.connectionab.com/personalkop.html

Detta ämne finns på denna tråd också, Allmänna forum   » Allmänt   » Mac som hem-PC!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-10-29 16:23

Tillägg.
Det finns ingen anledning att som i PC paketen, endast erbjuda i paketformat. Många Applehandlare brukar tillåta köparna att plocka ihop sitt eget paket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-29 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Tillägg.
Det finns ingen anledning att som i PC paketen, endast erbjuda i paketformat. Många Applehandlare brukar tillåta köparna att plocka ihop sitt eget paket.

Japp, vi fick plocka hur vi ville

Här har Svante och alla andra med samma problem fått ypperlig hjälp, jag är imponerad. Av jurister, andra med samma erfarenhet, av återförsäljare. Alla typer av personer som skulle kunna ha något att säga har sagt något vettigt.

Härligt att folk är så hjälpsamma, hoppas att det löser sig för dig Svante. Ge oss gärna lägesrapporter så vi vet hur det går för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 18:00

Det går ju inte att tvinga företaget att köpa in Macar, men Svante kan skriva ett välformulerat och koncist brev där han förklarar exakt vad han tänker använda datorn till (foto, musik, video osv) samt varför Macen är ett bättre val (bättre integration mellan program och dator och mellan program och OS, stabil Unix-kärna i Mac OS X osv).

Lägg över pressen där den hör hemma, ge det till "Apple svarar" de vill säkert ta kontakt och sälja. Då får du rejäl uppbackning och jurister om så krävs.
Apple vill säkert sälja

Lycka till!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Svante, Ring Robert Hoving på Apple, 08/703 30 00.
Han är ansvarig för hem-köp på Apple. Samt att han är en jävel på att prata ner det värsta motståndet.

Detta förslag tycker jag lät yppligt!
Att be en ansvarig på Apple ta tag i problemet. Han om någon borde kunna förklara och argumentera, både juridiskt och sakligt, för en ansvarig på ditt företag och omvända hans beslut. Även kul att se hur Apple skulle hantera denna fråga!

Hej
man får tacka för alla tips! jag ska ta kontakt med Apple och se vart det leder. Skönt att veta att man inte är ensam

Svante S, (första gången i detta forum)

Citat:

quote: "Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac. På jobbet finns ju bara Windows. Juridiskt så går det därför inte tyvärr..."

Förutom de glasklara sågningar som redan gjorts av detta snömos kan man ju tillägga något om att de PC som erbjuds därför, rimligen, borde sakna ljudkort och grafikkort – för att "motsvara" arbetsplatsens datormiljö. Eller hur har ni det?

Skämt åsido: Hem-PC-avtalen har ju de facto kommit att innebära att hemmen försetts med vassa speldatorer, subventionerade av skattebetalarna. Inte helt fel, sämre skatteåterbäring kan man ju tänka sig, åtminstone om man får välja Mac. (Lite taskigt dock för de mest behövande: arbetslösa, studenter, pensionärer, som inte subventioneras alls...)

jag har exakt samma problem, men här är det gotlands kommun.

jobbar på ett filmgymnasium där all dator utrustning är macar.

Nu är det flera på skolan som gärna vill ha mac som hem-pc men nån på kommunen säger nej.

jag har kontaktat gymnasie chefen som är den enda som kan tänkas säga något som får kommunpolitikern att tänka om, men han tycker att vi ska vara glada för det vi får, annars kanske det inte blir något alls, typ.

  • Medlem
  • 2002-10-29 20:54

Din personalchef är ute och cyklar. De juridiska argumenten har du redan fått. Det verkliga problemet kan vara inköpet. Eventuellt kan det vara så att man försöker pressa priset hos en återförsäljare genom att samtidigt erbjuda 400 hem-PC kunder. I sådana fall handlar det tyvärr mer om vad återförsäljaren kan erbjuda.

Precis som datorbutiken så har många firmor färdiga kalkyler och paket för Hem-mac. Kontakta någon på eget initiativ och be dem ta fram vad som gäller regelmässigt. Det ska dom ha koll på som leverantör.

Och som tidigare nämt här så tycker jag du ska kolla med juristerna direkt. Dom har väl telefon så du slipper gå genom personalchefen.

Glöm inte att iPod är en hårddisk så den går också som personalköp....

  • Oregistrerad
  • 2002-10-29 21:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bore:
I sådana fall handlar det tyvärr mer om vad återförsäljaren kan erbjuda.

Det är inte heller riktigt sant.

I den senaste upphandlingen jag var med om som anställd, blev Dell utsedda att som återförsäljare av lånedatorerna. De hade inga som helst problem att erbjuda Mac-paket. Det gick faktiskt att välja vilken Mac-konfiguration som helst.
Nu var det ju naturligtvis inte Dull själva som sålde Mac:ar, utan Core Computer var underleverantörer till Hell. Det viktigaste var ju trots allt att det fungerade. De som valde Mac fick sin Mac.

Jag vill oxå ha hjälp.........posten som det företaget heter som jag jobbar åt lär oxå bli svåra att övertyga om att jag ska få välja en mac till våren.....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bore:
I sådana fall handlar det tyvärr mer om vad återförsäljaren kan erbjuda.

Det är inte heller riktigt sant.

I den senaste upphandlingen jag var med om som anställd, blev Dell utsedda att som återförsäljare av lånedatorerna. De hade inga som helst problem att erbjuda Mac-paket. Det gick faktiskt att välja vilken Mac-konfiguration som helst.
Nu var det ju naturligtvis inte Dull själva som sålde Mac:ar, utan Core Computer var underleverantörer till Hell. Det viktigaste var ju trots allt att det fungerade. De som valde Mac fick sin Mac.

Det är faktiskt riktigt imponerande

Klockren service!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas Anjou:
Jag vill oxå ha hjälp.........posten som det företaget heter som jag jobbar åt lär oxå bli svåra att övertyga om att jag ska få välja en mac till våren.....

Hänvisa till den tyska posten, var det inte de som satte iMacar i sina "poststationer" runtom i landet!?

Mitt fungerande argument mot min arbetsgivare (SVT) var att det var strategiskt viktigt för SVT att företagets anställda hade bredast tänkbara datorkompetens och att det då var både naturligt och självklart med både PC och Mac... det acepterade man efter 4-5 månader hårt lobbande, preliminära siffror visade att 180 personer förhandsanmälde sitt intresse för mac. Apple stötade då bra med all tänkbar hjälp.

Olle

Citat:

quote:Det förvånar mig mycket att Apple har varit så flata och passiva när det gäller hem-pc-affärerna. Apple måste sätta in hårdare stötar här! Oscar Bjers - tryck gasen i botten! OK?

F d VDn gjorde vad jag vet ingenting överhuvudtaget under flera år. Kanske spelade han golf? Det är underligt att Apple Sverige överhuvudtaget finns kvar med sådan icke-ledning.
Den nya VDn verkar vara betydligt mer på hugget och har tydligen åstadkommit en hel del med XServe och förberett internt med utbildning m.m. Det är bara att hoppas att han kan få lite sprutt även på hem-PC-frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 12:39

Man bör ha klart för sig att Apple styrs numera väldigt hårt från Cupertino.

Citat:

quote: Hänvisa till den tyska posten, var det inte de som satte iMacar i sina "poststationer" runtom i landet!?

Det var franska postverket. I Tyskland är det bara peze über allas.

[ 30 Oktober 2002, 17:35: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-10-30 17:28

Av vad jag fått höra så lär Apple vara mer på bettet nu och det skall i så fall resultera att fler får möjlighet att välja Macar men först nästa år.
Upphandlingarna brukar vara ca 6 mån innan man presenterar paketen och att i detta läge lägga in önskemål om Macar funkar inte.
Så det gäller att vara på alerten och kolla upp sina arbetsgivares planer och kontakta Apple. Så att de vet att en upphandling är på gång.
Man skall väl även försöka komma med i nästa STAKO avtal.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-10-30 17:34

Av vad jag fått höra så lär Apple vara mer på bettet nu och det skall i så fall resultera att fler får möjlighet att välja Macar men först nästa år.
Upphandlingarna brukar vara ca 6 mån innan man presenterar paketen och att i detta läge lägga in önskemål om Macar funkar inte.
Så det gäller att vara på alerten och kolla upp sina arbetsgivares planer och kontakta Apple. Så att de vet att en upphandling är på gång.
Man skall väl även försöka komma med i nästa STAKO avtal.

När det gäller Försvarsmakten och informationssystem så är det så att man idag standardiserat kring Windows NT4 SP6. Dock har man insett vilka säkerhetsproblem man har med detta så man har sett sig tvungen att ta fram ett "skal" till opertivet som kallas GTP (Gemensam Teknisk Plattform tror jag). Den innehåller bland annat förstärkt inloggning och en massa annat behörighetsfunktioner.
Nackdelen är att man vid nyinköp av bärbara har märkt att man faktiskt inte kan köra NT på dem - förutsatt att man kan köpa en licens vilket i praktiken inte går idag. Så dessa datorer får XP så länge.

På FMV ska det startas en operativsystemutredning som inleds snart och blir klar i vår och då får vi se hur och vilka beslut som tas utifrån den. Risken för WinXP är ju överhängande.

Det som reglerar inköp av datorer och mjukvara är idag en publiktion som heter ITK (Informationsteknisk katalog) och där framgår att på serversidan är s.k. Macintosh OS klassat som "får ej användas" medan man på arbetsstationssidan har skrivt "auktorisation". Det innebär att man ska inkomma med en formell skrivelse och begär tillåtelse för inköp av Högkvarteret. Så det finns faktiskt inget entydigt förbud i Försvarsmakten mot Mac. Det humoristiska i sammanhanget är att FreeBSD är tillåtet som serveroperativ men inte Mac OS X Server. Fördomar som vanligt alltså...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 20:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:
På FMV ska det startas en operativsystemutredning som inleds snart och blir klar i vår och då får vi se hur och vilka beslut som tas utifrån den. Risken för WinXP är ju överhängande

"Ryktet" säger att Mac OS X är högaktuellt i FMV:s utvärdering. Det hela handlar om säkerhet. Jag varken kan eller vill verifiera detta.
Det är jäkligt intressant i alla fall. Tänk att något som FMV skulle kunna röra runt i ankdammen av IT-chefer.

Bevaka tråden