Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark VD vill att kunderna byter till PC

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Apple borde tänka om och göra det möjligt att boota OS 9 rent på sina maskiner igen.

Lustigt. Jag tycker att du borde tänka om.

Det har alltid varit så att nyare maskiner har krävt nyare OS, och det har inte varit mycket tjafs om det tidigare. Jag tycker det är bra att Apple lägger tid och pengar på att få OS X bra, istället för att i mer än 3 år hålla på och vara bakåtkompatibla för en del programtillverkare släpar efter. Vill man köra ett 3 år gammalt program så får man väl nöja sig med en dator som är byggd 2002 eller tidigare. Tror inte det finns något program för OS 9 som kräver en G4 på 1 GHz om man säger så.

Jag håller fullständigt med Joacim Melin !!!

Och "om man säger så", som Hugin uttryckte det, när du gissar att det inte finns program som drar mer än 1Ghz G4:

Steinberg Cubase VST32 5.1
Funkar under OS 9 och vill alltid ha mer CPU än Apple levererat någonsin...

Om det inte räcker för att övertyga dig så finns det ett program till:

Emagic Logic platinum 5 (eller snart kanske Apple Logic ?)

Så det finns faktiskt ett behov av att behålla sitt gamla OS 9 i dom nya Macarna, alla vill ju faktiskt inte köra OS "kryss"...

Tycker också att man borde få välja själv om man vill köra OS X eller OS 9, det som Apple gör just nu är att mer eller mindre "tvinga" sina trofasta användare till att "välja" OS X eftersom det är det enda OS som fungerar på de nyare Macar som Apple levererar...

Dåligt av Apple att måla in sig, och indirekt oss användare, i detta hörnet...

Speciellt när det inte finns program som man kan utnyttja fullt ut till OS X ännu...

De flesta (alla?) program utför dina kommandon snabbare desto mer datorkraft som finns tillgänglig. Det är väl en given regel.

Logic Platinum finns för OS X, sen finns väl någon Cubase ute också? Cubase SX?

Ljudredigering under OS X har ju fått stående ovationer för övrigt, jämfört med under OS 9. Pga Core Audio och Core Midi.

[ 10 Januari 2003, 15:17: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Om jag köper ett Nintendo Gamecube så förväntar jag mig inte att kunna köra gamla 8-bitarsspel på den konsolen. Varför? Jo vartefter det har kommit ny och bättre hårdvara så har man utvecklat mjukvaran därefter. Inget konstigt med det och det gäller även för Apple.

Jag sitter ju inte direkt och svär för att jag inte kan boota OS 7 i min G4 heller. Vill jag köra ett gammalt operativ så använder jag en gammal dator och dess gamla mjukvara. Vill jag köra ett nytt operativ med ny mjukvara så väljer jag en ny dator. Punkt slut.

Sedan skulle jag gärna se att jag hade 40 Ghz för att köra Photoshop för jag tror att det skulle fungera optimalt då, men det är ju inte direkt så att Photosop kräver det. På samma sätt så tror jag inte att vare sig Quark eller Cubase KRÄVER en dubbelpropp, även om dom skulle fungera bättre, men så är det ju med alla program.

In med det nya, ut med det gamla!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-10 15:18

12moons: Läs vad jag skrev. "...som kräver 1 GHz G4..."

Självklart är det alltid trevligt med mer kraft, men inga gamla OS 9-apps kräver burkar från 2003.

F.ö. så pratar jag om program som inte finns till OS X, vilket inte du gör så vitt jag vet.

Var går gränsen? Ska de kunna boota i OS 8 också? System 7 kanske?

Tror inte PC-tillverkarna testar sina datorer med Win95 längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 15:44

Fred Ebrahimi kanske helt enkelt är lite quorkad?

hahahaha.

Ledsen fick denna "nyhet" på en mejllista - todde den var aktuell men så verkar inte vara fallet eftersom Quarks pressmeddelande är från 27/11-02.

Ledsen för men det har varit en intressant diskussion.

Oavsett om detta är ett nytt uttalande eller inte kan det vara intressant att läsa följande artikel om Stockholm City. De har byggt upp sitt nya system helt på Mac OS X och Indesign. Jag kan tänka mig att resten av Bonniers-koncernen (Expressen, DN Sydsvenskan m fl) följer projektet med intresse.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Apple borde tänka om och göra det möjligt att boota OS 9 rent på sina maskiner igen.

Lustigt. Jag tycker att du borde tänka om.

Det har alltid varit så att nyare maskiner har krävt nyare OS, och det har inte varit mycket tjafs om det tidigare. Jag tycker det är bra att Apple lägger tid och pengar på att få OS X bra, istället för att i mer än 3 år hålla på och vara bakåtkompatibla för en del programtillverkare släpar efter. Vill man köra ett 3 år gammalt program så får man väl nöja sig med en dator som är byggd 2002 eller tidigare. Tror inte det finns något program för OS 9 som kräver en G4 på 1 GHz om man säger så.

Jag är ingen bakåtsträvare och skulle aldrig köra Mac OS 9 frivilligt, men när våra nuvarande Mac:ar går sönder eller när vi behöver uppgradera så sitter vi i en rävsax där vi antingen måste byta till PC eller gå över till Indesign på Mac:en, om inte Quark tar sig samman och gör något vettigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 18:54

Steve Jobs kommer kallade på Ebrahimi till sitt hem !
Som en gång i tiden förr kallade på Bill Gate.
Ni som sett filmen förut.
Han är nästan som Gudfader för alla inom databranchen !

Jag har jobbat med InDesign ända sedan jag startade eget och var tvungen att köpa program. Priset på Quark är så hutlöst och arrogant att det inte är klokt. Har tyckt illa om Quark länge av det skälet. Programmet är säkert helt okej, men InDesign är också bra. Jag tror att den eviga diskussionen om att InDesign skulle vara sämre än Quark handlar om vanan vid att sitta med Quark hos många, vilket man helt kan respektera, men rent objektivt om alla startade från noll är det ingen skillnad. Möjligtvis är InDesign bättre, har inte använt Quark sedan version 3.33 så jag kan egentligen inte döma i den tvisten. Det arroganta intrycket jag fick och har av Quark berodde också på att man var tvungen att köpa Quark Passport när jag stod inför beslutet för ett par år sedan, för att kunna använda flera olika språk. Om jag minns rätt var det betydligt dyrare än vanliga Quark dessutom. Den här lilla episoden bekräftar att mina fördomar om Quark inte var några fördomar. Jag hade gärna sett en bra och välmående konkurrent till Adobe, men Quark straffar ju ut sig själva sedan många år nu. Någon som startar upp en egen firma har inte råd att köpa Quark, det står inte i proportion till priset. Även om programmet skulle ha fördelar, vilket jag har svårt att se, så är de inte så stora att de motiverar dubbla priset mot InDesign... ja och nu... nu sabbar de ju all tänkbar goodwill hos de som inte bryr sig om priset genom att strula till OSX kompatibiliteten. Ägarna verkar ha varit nöjda i början på 90-talet och sedan sett programmet som en mjölko, med höga priser, liten service till kunderna och mycket lite utvecklingsarbete. Helt otroligt på alla sätt. Jag är glad att jag inte är berörd av Quark-härvan...

Är det någon som kan bekräfta nedanstående artikel. Hittade den på Pressens Tidning när jag läste Pelle Stens länk om Stockholms City.

Har Quark verkligen en beta klar och visat denna för ett flertal stora tidningar?

http://www.pressenstidning.nu/Article.jsp?article=2435

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Ett visst problem i sammanhanget är att det numera inte går att boota upp Apples nya Mac:ar på Mac OS 9. Vi köpte in en dubbel G4 quicksilver-mac till förlaget men den vägrar boota utan OS X i botten. Vi har en annan Mac där vi kör OS 9 med OS X i botten och Quark uppför sig rätt underligt på den maskinen.

Det låter skumt.

Vilka modeller rör det sig om? Vi ahr precis fått hem 40 G4 dual 867Mhz. De som är utsatta i tidigare leveranser har inga problem alls, mer än att fläkten kan få spratt om man inte kör Firmwareuppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Har Quark verkligen en beta klar och visat denna för ett flertal stora tidningar?

Ja!

har även blivit lovad en beta innan decembersutgång av både sverigerepresentanten och Connie som är nordenchef.

Fast det kanske var december 2003 de menade!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:18

Jag säger bara, ring och klaga. Någon ordning måste det bli även på Quark.

Quark Scandinavia
Jungfrug. 45, 114 44 STOCKHOLM 08-545 882 24
även 08-545 882 27

Sen glöm inte bort hur lång tid en uppdaterad version kommer ut. Buggfri har de ju aldrig haft något program, så det kan man ju inte hoppas på...

Nikke, du tror inte någon har gjort det redan, typ några miljoner gånger? Quark är ju välkända för att helt strunta i sina kunder, för de vet att de flesta av dem har inget val. De har investerat i system som kostar för mycket pengar att byta så de sitter helt i knäet på Quark. Därav VD´ns attityd. Han har gått samma affärsutbildning som Bill Gates.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 16:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Nikke, du tror inte någon har gjort det redan, typ några miljoner gånger? Quark är ju välkända för att helt strunta i sina kunder, för de vet att de flesta av dem har inget val. De har investerat i system som kostar för mycket pengar att byta så de sitter helt i knäet på Quark. Därav VD´ns attityd. Han har gått samma affärsutbildning som Bill Gates.

/Ola

Det är många som inte bryr sig. De hamnar i ett apatiskt läge. Eller så dillar de om att köpa 170 PCs med Quark 5 licenser utan att tänka på typsnittshantering och färghantering...

Quarkanvändare över lag är extremt konservativa. Men gränssnittet har ju inte ändrat på sig sedan starten...

Det fulaste jag varit med om då det gäller Quark var då de hade specialvisning för femman. Vi var folk ifrån Expressen, Sydsvenskan, några danskatidningar, katalogproducenter och vi. Totalt ca 20 personer. vad börjar människan visa? Ju Quarks fina kommande CM servar! Sen när det är Quark 5 visningen så ligger fokus på HTML & Tabeller! Frågor och Mac OS X viftar de bort med att när tiden är inne så har de en fungerande version, det kommer inte ske förrän om flera år. Detta var ett år sedan ungefär!

Jag tycker alla Quarkanvändare skall ta varje ledig sekund i att jaga och påpeka hur sena de är.

Skulle vara kul att veta hur många PDF och XML proffs som fått betan nu i december, den de skulle fått i november.

Skall bli kul att se om man får betan i februari som utlovats nu senast, eller den är ännu mer försenad. Sen sex veckors betatestande, jo tack. Plötsligt är det början av April. Sen skall de analysera buggrapporterna, det tar minst en månad. Sen skall de fixas, med Quarks normala fart så 12 månader eller mer...

Det jobbiga med Quarks VDs uttalande är att en del mindre kunniga data/it-chefer, ekonomichefer och styrelsepersoner tycker det är ett bra val. Så kan allt standardiseras på windows med en tydligare och "enklare" licenspolitik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 17:03

Det är väl bara att påbörja övergången från Xpress till InDesign. Jag menar Quark kan ju vara borta om två år, och då står man där med skägget i brevlådan.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 17:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är väl bara att påbörja övergången från Xpress till InDesign. Jag menar Quark kan ju vara borta om två år, och då står man där med skägget i brevlådan.

Det man inte vill se, ser man inte heller. Det första folk blir blinda på är ju ögonen!

nej, jag har insett vi kommer bli fornminnesmärkta om några år. Mac OS 9 & Quark 4.11 in i evigheten!

Man får väl hoppas att aktieägarna i Quark Inc. får höra talas om denna mans uttalanden och tar honom i örat. Sen borde väl Steve Jobs ta honom i örat också med tanke på det förlegade uttalandet att Macintoshplattformen skulle vara på utdöende. Snacka om att vara förlegad!

Dock verkar det ju som om utvecklarna på Quark Inc. har en annan åsikt än dess VD.

Eftersom jag varit med om att betatesta QuarkXPress när de först kom ut nån gång 1987 känns det verkligen konstigt med såna uttalanden. QuarkXpress är inte dålig, men dess företagsledning ÄR.

[ 11 Januari 2003, 17:46: Meddelandet ändrat av: CyberPet ]

  • Medlem
  • 2003-01-11 17:53

Eftersom Quark är privatägt, får man anta att aktieägarna vet vad som händer...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 19:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Eftersom Quark är privatägt, får man anta att aktieägarna vet vad som händer...

Är det inte en liten skara med VDn och en handfull till? Alla lika långt ifrån verkligheten som Quark representation?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Ett visst problem i sammanhanget är att det numera inte går att boota upp Apples nya Mac:ar på Mac OS 9. Vi köpte in en dubbel G4 quicksilver-mac till förlaget men den vägrar boota utan OS X i botten. Vi har en annan Mac där vi kör OS 9 med OS X i botten och Quark uppför sig rätt underligt på den maskinen.

Det låter skumt.

Vilka modeller rör det sig om? Vi ahr precis fått hem 40 G4 dual 867Mhz. De som är utsatta i tidigare leveranser har inga problem alls, mer än att fläkten kan få spratt om man inte kör Firmwareuppdateringen.

Det är just den modellen du beskriver, men de köptes väldigt sent förra året och vad jag förstått så skulle Apple sabba OS 9-stödet från och med årsskiftet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Eftersom Quark är privatägt, får man anta att aktieägarna vet vad som händer...

Är det privatägt så finns det troligtvis inte särskilt många aktieägare.

För att det skall finnas många aktieägare skall företaget vara publikt.

[ 11 Januari 2003, 20:49: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 21:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Det är just den modellen du beskriver, men de köptes väldigt sent förra året och vad jag förstått så skulle Apple sabba OS 9-stödet från och med årsskiftet.

Vi har satt ut fem stycken till Quarkanvändare (4.11) och ingen har haft några problem ännu. (Nu räknar jag inte de som blir upprörda för att iconerna inte ligger på samma ställe...

)

Vi har fått 40 till nu de senaste 14 dagarna...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-12 18:53

Att Quark under lång tid behandlat sina kunder illa är ingen hemlighet. Dongelhysterin, dyra uppdateringar, usel kundsupport har varit verklighet länge. Enligt rykten har Quark nu oxå dragit in "utbildningslicenser", vilket torde vara ytterligare ett steg mot graven.

Flera stora tidningar, t ex GöteborgsPosten, går över till OSX och InDesign.

Hade jag varit VD för Quark skulle jag hålt snattran, och istället försökt återta marknadsandelar.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 19:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
Flera stora tidningar, t ex GöteborgsPosten, går över till OSX och InDesign.

Är det hela nu och inte bara vissa delar???

Noterade att QuarkXPress för Macintosh OS Xhamnade på plats 7 på Wireds Vaporware Awards 2002.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-13 12:05

Det var som väntat.
Det blir kanske en frågeställare för alla Quarks anhängare.
För vad menar han med detta:..."de som inte är nöjda med OS X situationen"...
Det är inte Mac OS X folk är trött på, det är Quarken och det har de på Quark missat hellt.
Snacka om arrogans.
Snart kommer det kanske att stå i alla uppslagsbok:
Arrogans=Quark och vice versa.
Tur att man har lämnat det sjunkna skeppet i tid.
Nu kan man istället att vänta på Godot (som aldrig kommer) göra sitt och se hela den debatten med en bra distans

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-13 12:45

Det som herr Ibrahimi sade, det var inte hans privata åsikt.
Jag tror snarare att det var säkerhetsventilen som brast och det som kom ut det var den allmänna åsikten som råder på Quark nu.
Quark i Sverige kommer inte att tå en annan ställning än ledningen på Quark. De kanske mildrar lite uttalande men inriktningen blir det samma:
de som kan inte vänta (i evighet) de får byta till Windows.

När det gäller att byta platformen, då är det inte samma kostnader som att byta till ID.
I längden är Mac platformen billigare (service och supportkostnader). Sedan licenskostnader:
För en Quark licens får man hela Adobe Design kollektion + 2 dagars kurs i ID.
Stannar man vid Quark oavsett platformen då stannar man i det förflutna för alltid (operativsystem och programmässigt).

  • Medlem
  • 2003-01-13 12:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Quark i Sverige kommer inte att tå en annan ställning än ledningen på Quark.

Förmodligen inte, eftersom "Quark Sverige" inte finns, vad jag vet.

Bevaka tråden