Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsa ett programs CPU-användning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-22 19:35

Hej!

Som rubriken kanske avslöjar så undrar jag om det finns något sett att i OS X begränsa hur mycket CPU-kraft ett program får använda. Jag har flera exempel på mycket enkla program (oftast spel) som använder upp all ledig processorkraft även om de definitivt inte ska behöva det, man får väl anta att det är dålig programmering som är orsaken. Men även om processorn inte gör något vettigt så går ju temperaturen upp och fläkten drar igång för fullt vilket kan va väldigt irriterande. Finns det något sätt att förhindra att ett program använder upp all kraft eller är det bara önsketänkande?

Japp. Två kommandon i terminalen kan sätta prio på processer.

Dessa är:

nice och renice

används på följande sätt:

'renice -20 pid'

-20 är högsta prio (kräver sudo har jag för mig) och 20 är lägsta prio.
pid är process id som du får fram med tex 'ps ax' eller 'top'

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-22 20:39

nice/renice sänker väl bara prioriteten? Tyvärr är det ju så att även om ett program har allra lägsta prioritet, så använder det så mycket processorkraft som ändå "blir över". Och om man inte kör något annat samtidigt, så blir det ju i alla fall all tillgänglig processorkraft, och löser inte problemet med rasande processorfläktar alls.

Den enda lösning som jag kan komma på är att ändra strömsparinställningarna till att optimera för batteritid (eller motsvarande). Tyvärr tror jag inte det valet finns att välja på om man inte har en bärbar mac, och det är dessutom inte en särskilt snygg lösning...

Du har rätt. Det går inte säga att "använd inte mer processorkraft än så här", nice/renice ändrar som sagt bara prio huruvida den ska använda processorkraften jämfört med alla andra processer.

1
Bevaka tråden