Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokstäverna på tangetbordet nöts bort

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av TERdON:

Jag vet inte riktigt om alla här kör iBook - på den är det hur som helst väldigt lätt att byta tangentbordet. Har för mig att det inte är fullt lika enkelt på en PowerBook...

Så kan det vara. Jag hade för mig att det bara var iBook som tråden gällde. Men PowerBook kan vara knepigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 14:59

Eftersom detta hänt även mig ringde jag idag Apple Support - som sa att det inte går på garantin men att jag skulle höra av mig till närmaste Apple Supportcenter, Macademic i Uppsala. Där sa de att det naturligtvis skulle åtgärdas men att jag måste lämna in iBooken och att det antagligen tar drygt en vecka innan det är klart. Så nu letar jag febrilt i iCal efter 7 på varandra följande dagar då jag kan avvara datorn... Som det ser ut nu måste jag tillfälligt plocka fram den gamla XP-maskinen som står under sängen... Fasa!

Ursprungligen av prpgnda:

Eftersom detta hänt även mig ringde jag idag Apple Support - som sa att det inte går på garantin men att jag skulle höra av mig till närmaste Apple Supportcenter, Macademic i Uppsala. Där sa de att det naturligtvis skulle åtgärdas men att jag måste lämna in iBooken och att det antagligen tar drygt en vecka innan det är klart. Så nu letar jag febrilt i iCal efter 7 på varandra följande dagar då jag kan avvara datorn... Som det ser ut nu måste jag tillfälligt plocka fram den gamla XP-maskinen som står under sängen... Fasa!

Då har de tydligen gjort någon ändring sedan jag fick mitt utbytt i höstas (omkring augusti-september). Tangentbordet står dock fortfarande som DIY-del.

Det måste ju vara ett otroligt slöseri med tid och pengar att ta in datorer på reparation då tangentbordet så enkelt byts ut av användaren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 16:57
Ursprungligen av Björn Leander:

Då har de tydligen gjort någon ändring sedan jag fick mitt utbytt i höstas (omkring augusti-september). Tangentbordet står dock fortfarande som DIY-del.

Det måste ju vara ett otroligt slöseri med tid och pengar att ta in datorer på reparation då tangentbordet så enkelt byts ut av användaren.

Som jag förstod det berodde det på att de måste skicka iväg det gamla tangentbordet för att få ett nytt skickat till sig och så att det täcks av garantin. Men som du säger, det är ju ett fullständigt tids- och resursslöseri. Tänker ändå försöka övertyga dem om att de kan göra garanti-bedömningen på plats i Uppsala och låta mig gå hem med mitt defekta tgb tills det nya anländer. I annat fall får jag leta upp ett usb-tgb och hoppas på att datorn kan starta utan det inbyggda - för jag hoppas att de inte tänker skicka hela iBooken till Holland...

Ursprungligen av prpgnda:

Som jag förstod det berodde det på att de måste skicka iväg det gamla tangentbordet för att få ett nytt skickat till sig och så att det täcks av garantin. Men som du säger, det är ju ett fullständigt tids- och resursslöseri. Tänker ändå försöka övertyga dem om att de kan göra garanti-bedömningen på plats i Uppsala och låta mig gå hem med mitt defekta tgb tills det nya anländer. I annat fall får jag leta upp ett usb-tgb och hoppas på att datorn kan starta utan det inbyggda - för jag hoppas att de inte tänker skicka hela iBooken till Holland...

Nu sköts visserligen väldigt få reparationer i Holland jämfört med tidigare. Men det känns ju fel att skicka hela datorn till Holland för ett byte som tar ett par minuter inklusive tiden det tar att konstatera att det ska bytas.

Här kommer en bild förresten på hur mitt tangentbord såg ut då jag kontaktade Apple. Observera att detta är det enda som hade hänt. Nu såg visserligen aldrig någon på Apple det men jag beskrev noga hur enbart A börjat blekna bort en aning.

Ååååhhhh, om jag vetat detta tidigare - garantin har gått ut och många bokstäver har nötts bort för länge sedan - den nu ganska omtalade bokstaven A men också S, D, E, R, T , G, V, I, H, J, K, L , N och M - av dessa återstår ingenting - tur att man lärt sig skriva en gång i tiden så man inte behöver leta bokstav när man skriver men det ser inte så tjusigt ut. Trodde inte slitage gick på garantin men det är klart ... jag har inte heller varit med om tidigare att tangenterna nöts på det här sättet. Tror ni man kan få tangentbordet utbytt även efter att garantin gått ut - köpte min via Apple Store i mars 2004?

Se det som en bra övning i tangentbordsteknik
Nej men allvarligt så tror jag det är svårt att reklamera i efterhand, reklamationsrätten gäller iofs fortfarande men det kan bli svårt att bevisa att slitna tangenter beror på fel som fanns med ända från fabriken.

Reklamationsrätten gäller väl bara i två år för varor som man mottagit innan 1 april 2005 och sedan dess i tre år? Däremot kan man naturligtvis kontakta Apple. Det värsta som händer är att de säger nej.

Bevaka tråden