Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla 1.0 är här

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Computer Sweden är den webbsida jag har mest problem med. Hur sjuttsiken är den kodad egentligen?

.ASP

Need I say more?

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Däremot har jag full förståelse för de som inte längre krånglar med fulhack för att få saker att se bra ut i Netscape 4.*.

*arrrgghhh* *buäää* *snyft* Vilken mardröm!
Jag har slitit allt för många timmar med att anpassa sidor för Netscape 4.7[1-9]. Vilka alla hade olika javascript funktionalitet. Medans dåvarande IE 4 inte hade nån alls nästan... Vilkete helvete det var att vara webbutvecklare under den tiden. Då Netscape klämde ur sig en ny läsare varannan månad och IE var också ett mindre helvete att utveckla javascript till.

Tacka vet jag nu. Standarder är BARA till godo.
Så därför tror jag att Mozilla/Netscape 7 har en bra chans fortfarande.

Mozilla funkar till exempel med min internetbank, bara det gör ju att jag gärna väljer den och där är den snabbre än IE efter som det ofta är långa listningar och det har IE aldrig varit bra på.

[ 09 Juni 2002, 22:42: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Computer Sweden är den webbsida jag har mest problem med. Hur sjuttsiken är den kodad egentligen?

.ASP

Need I say more?

Ciryon

Fast vad har ASP med det att göra? Det beror nog mer på hur den som gjort publiceringssystemet har fått för sig att generera HTML kod.. Kan göra samma fel med PHP eller JSP...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag delar inte din pessimism, Christopher. Dels för att hela webbranschen har börjat mogna och består mer av proffs än av skateboardkillar som bara vill göra fräcka grejer,.

Jag som trodde att det var skateboard killarna som nu har växt upp och är proffs

Well. Håller med om att livet har blivit enklare med Mozilla.. Fast man kan ju undra då vad M$ ska hitta på för djävulskap härnest..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Fast vad har ASP med det att göra? Det beror nog mer på hur den som gjort publiceringssystemet har fått för sig att generera HTML kod.. Kan göra samma fel med PHP eller JSP...

Japps, men ofta är ASP utvecklare väldigt microsoftierade och gör dålig JavaScipt som enbart fungerar i IE. Om man får JavaScript error i Mozilla räcker det oftast att se frame.asp i adressfältet så vet man att sidan är gjord för IE.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-06-10 14:54

Har nu testat Mozilla ett tag med jag har inte märkt någon skillnad i hastighet mot IE. Annars tycker jag att det bra. Det finns dock några saker som jag inte gillar, viserligen små saker.

När jag trycker på backspace kommer jag inte tillbaka till förgående sida.

Inte svenskt språk

Favoriter är inte alls lika snyggt med avgränsningar och dyligt osm IE har.

Annars fungerar den bra men skall jag byta eller ej? Det har jag inte bestämt.

  • Medlem
  • 2002-06-11 15:58

själv har jag börjat köra mozilla så mkt som möjligt men ännu inte konverterat helt. dels därför att java plugin inte fungerar som det ska. flash och shockwave funkar inte heller särskilt bra. finns föresten shockwave? har bara hittat flash hitills.
mozilla dyker direkt när jag ska köra icq2go (innan icqlite) som ju lirar i java. den har även dykt när jag försöker köra flash - dock fungerar QT perfekt.

/majk

En sak som är underbar men liten feature som har kommit till tack vare OS X är dialogrutorna.. Herrhud vad skönt det är att ha dom attachade i fönstrena istället för blaffiga popuprutor!

Ja det var ju ett av dom största problemen i OS 9...

Jag har iaf bytt till mozilla helt, gillar den skarpt sen att vissa sidor inte fungerar, Who cares?
Alla sidor funkar ju inte som de ska i IE så..... Enda strulet är väl att föreningssparbanken inte stödjer mozilla just nu......

Kör med pinball temat, ser ok ut...

Va? Har ju redan kantutjämnad text?

Det som är nytt i senste alfan är att Moz använder sig av OS X Quartz kantutjämning snarare än QuickDraw (gamla rutiner från OS 9. Ser mycket trevligare ut och Moz är fortfarande den snabbaste bläddraren (tycker jag).

Använder också Mozilla 1.0 på båda plattformarna. Version 1.1 är väl dock bara alpha än så länge? Hur är det med stabiliteten?

Lönar det sig att uppdatera?

Bevaka tråden