Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro - lite för DYRA?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 06:55
Ursprungligen av Simon Templar:

Lär knappast gälla vanliga löntagares plånböcker.

"Vanliga löntagare" lär ändå inte köpa en dator för 22.000:- privat.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 10:20
Ursprungligen av Nogon:

Sen så blir priset förhoppningsvis inte ett problem, det är ju som sagt val senare i år, och om vi lyckas få ett maktbyte lär plånböckerna bli mättare

Ärligt, är det en MacBook du tänker på när du går och röstar? Jag tänker nog på mitt barn, mina sjuka släktingar, mina arbetslösa vänner osv... Att det är så accepterat att vara nyliberal egoist förvånar mig faktiskt.

Ursprungligen av svantet:

Ärligt, är det en MacBook du tänker på när du går och röstar? Jag tänker nog på mitt barn, mina sjuka släktingar, mina arbetslösa vänner osv... Att det är så accepterat att vara nyliberal egoist förvånar mig faktiskt.

Kan vi hålla oss till ämnet i stället för att dela ut kvasipolitiska pungslag?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 13:00
Ursprungligen av svantet:

Ärligt, är det en MacBook du tänker på när du går och röstar? Jag tänker nog på mitt barn, mina sjuka släktingar, mina arbetslösa vänner osv... Att det är så accepterat att vara nyliberal egoist förvånar mig faktiskt.

va fint sagt!

Egoister är vi allihopa.

Nämen jag ska nog inte köpa en mac, jag ska nog skänka pengarna
till röda korset.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-25 23:49

Jag vill bara "ångra" mitt påstående om att de är mycket dyrare än dells, vet inte var jag skrev det men någonstans har jag säkert gjort det. Dels så blev ju inte priset för den billigaste 26.495kr som det stod på Apples sida ifrån början, och dels är den billigaste Inspiron 9400 inte alls dual core utan single core. I själva verket skiljer det knappt 2000kr på en inspiron 9400 och en macbook, dock har inspiron ett nvidiagfxkort (eventuellt något bättre, marginellt isf) och 1GB ram istället, men det är väl också allt. Macbooken är ju typ 5 ggr snyggare till att börja med. Och macos x kan väl få vara värt en 4000kr eller så

Ursprungligen av icep:

Tycker ni inte de är lite för dyra?

Jämför med USA så de är mycket dyrare och de stör jag mig mest på...

Jo och det beror på att senast Apple justerade dollarn mot kronan så stod dollarn betydligt högre än vad den gör idag. Har för mig att Apple valutajusterar 2 ggr. om året men Apple borde valutajustera oftare så skulle prisskillnaderna länder emellan inte vara så stora.

Varför går den magiska gränsen vid 22 000 ?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 09:51

Vadå "vanliga lonetagare", kan dom inte spara pengar, eller?

  • Medlem
  • 2006-01-26 09:57

Skitsnack, jag är vanlig löntagare (i brist på annan definition = ligger under brytgränsen för statlig skatt).

Jag lägger säkert 15.000 kr om året på datorprylar, om inte 20.000.

För mig är de arbetsredskap som därför prioriteras.

"Vanliga taxichaffisar" är inte rika, ändå kör många fläskmersor.

Jag bor inte i dyr villa och har en billig bil, prioritering kallas det.

mvh hpe

Såklart en privatperson köper en dator för 22000:- min stunderande kompis vill köpa en trots att han har en väldigt bra bärbar PC redan. Det handlar bara om intresse. 22000 är inte så farligt för en dator som man ska ha i tre år. Om växellådan på en fem år gammal bil går sönder kostar det säkert lika mycket som en ny MacBook Pro att byta. 22000 är trots allt inte så speciellt mycket pengar i dagens samhälle.

Sjukbidragstagare som köper en MacBook... vad ger ni för den?? Fast jag köper inte en ny dator varje år, snarare vart tredje, när AppleCare tar slut och datorn rasar ihop.

Grundskoleelev som köper en MacBook... vad ger du för den

Först ett förtydligande om att skicka från USA. Allt som tas in ska man betala moms plus avgifter på, totalt 27-28 procent, Tullverket bryr sig inte om det står present på paketet, vad de bryr sig om är det deklarerade värdet. Känner man däremot någon i USA skulle det givetvis inte vara några problem att få dem att köpa en MB Pro för $2000 men bara ange värdet till t.ex. $1000 eller mindre i tulldeklarationen när de skickar hit det.

Sedan en kort fundering över de prisjämförelser ni gör. Apples bärbara är hyfsat prissatta, inget snack om saken - men det gäller bara om man har samma behov som Apple anser att man har. Vad man måste göra är givetvis att jämföra hur mycket konsumenten skulle lagt på en bärbar dator för att få _sina_ "basbehov" uppfyllda och sedan jämföra med hur mycket det skulle kosta att få dessa behov uppfylla om hon handlade hos Apple.

Svantet:

Om du tänker på dina arbetslösa vänner så ska du verkligen rösta på liberalerna och inte nåt miljökommunistparti.

(Vänsterkartellen är ju verkligen mindre egoistisk än borgarna, jo givetvis... fnissar lite smått..)

Är ju alltid ett vägskäl om man vill att sina arbetslösa vänner ska få ett nytt jobb eller mera bidrag

Jag som vanlig löntagare är väldigt glad att min chef gick med på att köpa in en macbook till mig för jag har verkligen inte råd att köpa den privat i dagsläget

Din chef förväntar sig förmodligen att du glatt kommer ställa upp på att jobba väldigt sent vid behov.. :-]

Men varför alla är så Macbook-kåta är för mig en gåta, vad kan den som inte en vanlig G4 PB kan? Visst är den snabbare men seriöst, hur viktig är hastigheten på en laptop?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-03-02 22:41
Ursprungligen av Hakro807:

Men varför alla är så Macbook-kåta är för mig en gåta, vad kan den som inte en vanlig G4 PB kan? Visst är den snabbare men seriöst, hur viktig är hastigheten på en laptop?

Jamen hallå, bara magnetkontakten gjorde det värt att byta.

(Har dragit ned ett par powerbookar i golvet genom åren)

Ursprungligen av Hasse A:

Jamen hallå, bara magnetkontakten gjorde det värt att byta.

(Har dragit ned ett par powerbookar i golvet genom åren)

Du får mig att tänka på krigsfilmer när dom drar en fiskelina
till en handgranat, så när man går över fiskelinan så dras sprinten
ut, jag är osäker om jag hade velat ha dig i min armé :rolleyes:

Ursprungligen av gsandlund:

Du får mig att tänka på krigsfilmer när dom drar en fiskelina
till en handgranat, så när man går över fiskelinan så dras sprinten
ut, jag är osäker om jag hade velat ha dig i min armé :rolleyes:

Notera erfarenhetsuppbyggnadspotentialen i vänsterkolumn, 47 år kontra 21, hade det inte varit för de nya magnetkontakterna hade du förmodligen hunnit dra ner ett antal laptops de kommande 26 åren

Bevaka tråden