Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Apple smartphone

Tråden skapades och har fått 347 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-06 05:00

Inga rykten om UMA-funktion? Det tycker jag hade varit sweet. Även om man bara kan använda hemmanätet.

bl inte allt för våta nu bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 19:24

blir lite besviken... Verkar som om vi kommer få synka med kabel eller seg bluetooth. Är det verkligen sååå svårt att trycka in wlan idag eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-06 21:13

Det är väl mera dyrt. Kabel är dock både snabbt och fint då man har en docka. Skiten ska ju ändå laddas så det är lika bra

Ursprungligen av boris91:

Det är väl mera dyrt. Kabel är dock både snabbt och fint då man har en docka. Skiten ska ju ändå laddas så det är lika bra

Precis, knappast särskilt jobbigt att docka den. F ö något jag saknar på min nuvarande telefon. En docka så man smidigt kan både ladda och synka telefonen samtidigt. När man tar telefonen ur dockan på morgonen vet man att den är både fulladdad och uppdaterad. Ge mig iPhone nuuuu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 22:19

JA det är väl sant. tack för smileyn!

Tycker det känns lite synd om de fokuserar på typ en iPod med telefonfunktioner. Jag vill ha en ersättning till min Nokia 6680, dvs en "smartphone", men med riktigt ruskigt bra integration med OSX.

Om de nu måste bygga en kombinerad iPod och telefon får man iaf för guds skull hoppas att de konstruerar den så att man inte är tvungen att använda deras specifika lurar med handsfreen, som på alla andra "musikmobiler". På min Nokia måste man koppla på en dongel för att kunna använda vanliga lurar och då kan man såklart inte använda handsfree samtidigt. Bästa vore enligt mig om mikrofonen och hörlurarna var separata.

Och massa prat om hur iChat ska integreras etc. Jag tror faktiskt aldrig jag har haft särskilt stort behov av videosamtal etc på min nuvarande telefon. Mest en kul grej. Har agile messenger, och visst, det kan vara bra att kunna komma åt icq, msn etc i telefonen. Men hur viktigt är det egentligen? Detta, om något, är väl funktionalitet man kan klara sig utan.

Bra integrering med OSX är väl ett måste, det vore som en iPod utan iTunes annars. Spännande.

iChat integrerat i iTunes som även funkar till PC vore en tanke. Med iChat i nallen borde man då kunna text chatta (typ MSN) och snacka via BT till dator (typ Skype). Knappast några videosamtal i första upplagan dock... He, he.

WHOA! tänk er en iphone med wlan som automatiskt kopplar upp sig på skype när den kan eller när den är inom vissa spefika nätverk... vore inte det fett som fan?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 21:09

är det inte wifi i den så vet jag inte om jag är speciellt intresserad då min nuvarande qtek-nalle har wifi och det är ett måste för min del.

Varför två batterier? Fattar inte konceptet, eller anledningen till det. Känns oerhört dumt. Tänk om batteriet till telefonen tar slut innan iPod-batteriet, eller tvärtom...? Vad är liksom vitsen?
Däremot möjlighet att stänga av telefondelen så den inte slukar batteri när man inte behöver ringa, DET är bra. Som det är på min Treo mao.

Möjligtvis två batterier för applikationerna att dela på, men separat?!?

Please enlighten me!

Ursprungligen av carlsson:

Varför två batterier? Fattar inte konceptet, eller anledningen till det.

Två batterier = Längre batteritid.

Ursprungligen av whoami:

Två batterier = Längre batteritid.

Ger inte ett batteri som är lika stort som två lika mycket batteritid? Tycker det skulle vara mycket bättre om man bara kunde stänga av mobil-funktionen för att spara batteritid. Som i SE Walkman-telefonerna, fungerar utmärkt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-09 17:54
Ursprungligen av johan_fbg:

Ger inte ett batteri som är lika stort som två lika mycket batteritid? Tycker det skulle vara mycket bättre om man bara kunde stänga av mobil-funktionen för att spara batteritid. Som i SE Walkman-telefonerna, fungerar utmärkt!

Tycker det är smidigare att ringa färdigt mobilen och ändå kunna lyssna på musik.

Något sci-fi, men om Apple även fick till det så att man skulle kunna överföra energi mellan batterierna (till ex. om mobilen dör) så skulle den mobilen vara klockren.

Skulle ju kunna vara bra om telefondelen har ett eget batteri men kan använda mp3-batteriet om det egna tar slut.

Batterier med lång batteritid blir ofta klumpigare, läs tjockare. Med andra ord svårare att få till en tunn design på det hela. Men hur har dom löst laddningsfrågan kan man undra, kommer bägge att laddas i ett svep? Vi får väl se om det verkligen blir dubbla batterier. Lite tveksamt är det...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-09 17:51
Ursprungligen av whoami:

Batterier med lång batteritid blir ofta klumpigare, läs tjockare. Med andra ord svårare att få till en tunn design på det hela. Men hur har dom löst laddningsfrågan kan man undra, kommer bägge att laddas i ett svep? Vi får väl se om det verkligen blir dubbla batterier. Lite tveksamt är det...

Dom fick ju till laddning och ljud och sync genom samma kontakt i Shuffle

Så batteritiden avgörs med tjockleken? Man kan inte utöka cellerna på längden? Är inte så insatt i batteriteknik :S

en kille som inte tror på apple & mobil. kan vara benägen att hålla med - det blir svårt att konkurrera med en så mogen marknad - det finns faktiskt mobiler med snygg design och en mobil är en mer komplicerad historia än en Mp3-spelare. Jag hoppas apple inte satsar på att utveckla en mobilplattform utan baserar på någon annans utveckling och kanske samarbetar för unika implementeringar.

http://news.com.com/The+Apple+phone+flop/2010-1041_3-6141607.html?tag=nefd.top

Ursprungligen av el gringo:

en kille som inte tror på apple & mobil. kan vara benägen att hålla med - det blir svårt att konkurrera med en så mogen marknad - det finns faktiskt mobiler med snygg design och en mobil är en mer komplicerad historia än en Mp3-spelare. Jag hoppas apple inte satsar på att utveckla en mobilplattform utan baserar på någon annans utveckling och kanske samarbetar för unika implementeringar.

http://news.com.com/The+Apple+phone+flop/2010-1041_3-6141607.html?tag=nefd.top

Oavsett om det blir enkelt eller inte så är de tvungna. Om 2-3 år kommer ingen vilja gå runte med både iPod och telefon, och ifall Apple vill fortsätta tjäna storkovan (som deras aktieägare åtminstone vill att de ska) måste de hoppa på mobiltåget. Så enkelt är det.

Och som en del analytiker (läs: överbetalda inkompetenta handels-dropouts ) säger, och som jag håller med om; även om Apple bara lyckas få ett par procent av mobilmarknaden innebär det otroligt många sålda enheter. Mobilmarknaden är stor!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 16:54
Ursprungligen av el gringo:

en kille som inte tror på apple & mobil. kan vara benägen att hålla med - det blir svårt att konkurrera med en så mogen marknad - det finns faktiskt mobiler med snygg design och en mobil är en mer komplicerad historia än en Mp3-spelare. Jag hoppas apple inte satsar på att utveckla en mobilplattform utan baserar på någon annans utveckling och kanske samarbetar för unika implementeringar.

http://news.com.com/The+Apple+phone+flop/2010-1041_3-6141607.html?tag=nefd.top

Den där killen gör en riktigt dålig analys. Han säger att Samsung och Motorola har anställt många nya designers för att göra deras telefoner snyggare och menar att Apple därför inte kommer att kunna konkurrera med design. ??? eh. ja, vilken idiot. Som att det fanns en fulländad design... Det går alltid att konkurrera med design.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-09 16:10

Vad vet amerikaner om mobiltelefoni...
Tvivlar på att det någonsin kan lyckas

De skulle valt ett rejält sammarbete med SE, Nokia eller någon sådan leverantör, som kan bygga riktiga telefoner, utanför USA.

Men apple har faktiskt sökt patent på en smartphone nu

Fan.
Jag som tänker köpa en rev. a iPhone när den kommer, inte vill jag att Apple då ska jobba med en version 2, redan innan version 1 kommer.

Dock så har jag inget som helst behov av en smartphone, så det gör ju inte så mycket.

Intressant, dock.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-11 18:46

Svensk version?

Har inte läst igenom tråden, så ursäkta om det redan står. Men jag har några funderingar kring iPhone.

Jag håller på och kollar efter ny telefon, just nu överväger jag att köpa HTC Mteor, har inte stora förhoppningar över apples försök på mobilmarknaden men vet att Apple kan överraska. Släpper de en snygg, praktisk och bra smartphone så kommer jag vilja ha den. Så det blir till att vänta till den 9:e, även om det är svårt.

Om ryktena stämmer och Jobs visar iPhone den 9:e januari, när kommer folk kunna köpa den och framförallt när kommer vi kunna köpa en svensk version i sverige?

Förövrigt, någon som har en HTC Mteor? Är den bra? Alla tester av telefonen jag sett har gett den höga betyg, dock verkar en del användare mindre glada.

Batteriet i dagens SE telefoner är ju inte speciellt tjocka, och telefonen i sig behöver inte vara så mycket tjockare än batteriet... *hint*

Bevaka tråden