Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Apple smartphone

Tråden skapades och har fått 347 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vore det inte mer än lägligt för Apple att presentera iPhone U på Eventet i Januari ? tillsammans med iTV ? ...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 12:52

Kommer det en iPhone så kommer jag att ge min Qtek 8310

...till min sambo. Den kör ju tyvärr Windows CE, men är annars en mycket fin telefon.

Vad kan iPhone tänkas kosta och vad för funktioner tror ni den innehåller?
Min Qtek är en smartphone med wlan/bt/gprs/plats för minneskort på 4gb osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 09:35
Ursprungligen av Elajtenworld:

Kommer det en iPhone så kommer jag att ge min Qtek 8310

...till min sambo. Den kör ju tyvärr Windows CE, men är annars en mycket fin telefon.

Vad kan iPhone tänkas kosta och vad för funktioner tror ni den innehåller?
Min Qtek är en smartphone med wlan/bt/gprs/plats för minneskort på 4gb osv.

Har kollat lite pa O2 XDA IQ, gissar att det ar exakt samma telefon som Qtek 8310. Hur funkar Wlan? Och hur funkar den med OSX?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 13:39
Ursprungligen av tompa747:

Har kollat lite pa O2 XDA IQ, gissar att det ar exakt samma telefon som Qtek 8310. Hur funkar Wlan? Och hur funkar den med OSX?

Wlan fungerar utmärkt men osx har jag inte lyckats få den att synca mot för att jag inte har missingsync eller pocketmac. Men i windows går den ju. Hade den kunnat köra nån form av OSX hade jag varit så jävla glad.

Jag tar också en. 11 999 997 kvar, dårå.

Har telefonen 3G/HSDPA så blir den ju ganska intressant...
Det återstår att se vad de klämmer in i den. När får vi se de första läckta bilderna tror ni?

OM det blir en smartphone med penna kommer jag nog att ångra köpet av min W950i, men jag tror risken är ganska liten att det blir en highend smartphone. Det blir nog en sparsmakad mobil med mp3-spelare för att locka så många köpare som möjligt. Jag tror inte Apple ger sig in i en nisch i en nisch så att säga.

Blir roligt att se vad det blir.

Jag gillar dessa renderingar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 20:43

Jag gillar också renderingarna, men:

• En bra iPhone ska vara av aluminium, inte plast (för repkänsligt).
• Den ska ha riktiga knappar med återkoppling, inte bilder som ser ut som knappar.
• Ska ha rundad form, inte vassa kanter osv (känns obekvämt i handen, fickan osv).
• Bör inte ha utskjutande delar, mekanik osv (går lätt sönder).
• Bör vara en "flip phone" (skyddar knapparna och skärmen).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 20:56
Ursprungligen av Mondo:

Jag gillar också renderingarna, men:

• Bör vara en "flip phone" (skyddar knapparna och skärmen).

Usch nej ingen "flip-flop-toffla".

Den ska vara normal fast design som på nån av de undre bilderna jag länkade till eller som den aftonbladet hade på sin sida.

Jag skulle vilja ha följande funktioner:

* Wlan/Wifi 802.11g
* Stöd för minneskort
* Kamera på 3-4megapixel som klarar både foto och film samt blixt/belysning för foto/filmning
* Mp3-stöd i form utav inbyggd ipod.
* Gps
* Stöd för videouppspelning
* Någon form av OSX som OS
* Kan köra OSX program
* Cpu på minst 500mhz (Min qtek har 200mhz)
* Högtalartelefon
* Hög batteritid
* Spel
* Stöd för Msn/iChat/Skype/Icq

och en massa mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 21:48

Jag tror att vi kan räkna med att Apples telefon inte kommer att ha extremt många funktioner. Däremot kommer den säkerligen att ha en eller två oumbärliga funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 00:04
Ursprungligen av Mondo:

Jag tror att vi kan räkna med att Apples telefon inte kommer att ha extremt många funktioner. Däremot kommer den säkerligen att ha en eller två oumbärliga funktioner.

jaja, GPS och Wifi är ett måste iallafall.....helt klart wifi iallafall.

Ursprungligen av Mondo:

Jag tror att vi kan räkna med att Apples telefon inte kommer att ha extremt många funktioner. Däremot kommer den säkerligen att ha en eller två oumbärliga funktioner.

OSX portable och mobil life (iLife) är väl oumbärliga funktioner.
Kommer dock knappast på den första nallen. Blir nog snarare en ring ring iPod med iSync stöd typ.

japp tex svara och lägga på samtal de 2 skulle inte jag klara mig utan...

vad tror ni att den kommer ligga rent storleksmässigt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 22:14

Hoppas det släpps flera olika sorters modeller, så att alla inte hänger runt med likadana - hur kul är det att hala upp sin brand new mobil från Apple och upptäcka att 8 personer på bussen har en likadan..

Jag hoppas på -

- en mobil i candybar -modell, ingen kamera, iTunes, större skärm, syncsladd, IR 1700 kr
- en mobil i slajd -modell, 2.0 mpix kamera, iTunes, mindre skärm, syncsladd, BT 2300 kr
- en mobil i wide candybar -modell, skärmen upptar hela ytan, (ett praktiskt transparent lock över den), skärmen tryckkänslig med hjulet på, 3.2 mpix kamera, 3G, alla avancerade funktioner, iTunes, docka med sladd, penna, BT 4000 kr

- alla modellerna kommer i aluminium, samma iPod färger som nu..

Troligt?

Senast redigerat 2006-11-16 22:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 22:06

En eller två oumbärliga funktioner.

Jag tror att den kommer att ha dessa:
1, Telefonfunktion, går att ringa och svara med den.
2, Snyggfunktion, behöver ingen förklaring.

3, Måste ha funktionenen kommer per automatik av dessa två ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 22:08

Som tur är det väldigt snart dags att pensionera min Nokia 6310i. Just nu står det i huvudsak mellan SE K800i och Nokia E50. En mobil med MP3 och kamera oroar mig lite eftersom det kortar ner batteritiden väsentligt. Med min nuvarande mobil varar batteriet i 9-14 dagar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 22:20

En 1.3mpix är lite lite? Skulle inte förvåna mig med samma uppsättning som med iPod?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 22:24

Mjo, iofs för över 2000.. okejdå, ändrar det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-17 00:22

Tja... en bra grej vore väl en funktion som visar grafiskt hur långt bort och i vilken riktning alla dina kompisar och kolleger (användare som har ditt telefonnummer i adressboken) befinner sig, komplett med kartmaterial från Google. Mycket användbart när man ska sammanstråla någonstans, till exempel.

"-Aha, Muppe är där borta vid fontänen, Sputte sitter i SUVen, Snuttan är på väg på cykel och Mullenuh är alldeles i närheten."

Ursprungligen av Mondo:

Tja... en bra grej vore väl en funktion som visar grafiskt hur långt bort och i vilken riktning alla dina kompisar och kolleger (användare som har ditt telefonnummer i adressboken) befinner sig, komplett med kartmaterial från Google. Mycket användbart när man ska sammanstråla någonstans, till exempel.

"-Aha, Muppe är där borta vid fontänen, Sputte sitter i SUVen, Snuttan är på väg på cykel och Mullenuh är alldeles i närheten."

Självklart vill man att alla ska veta var man är när som helst. "-Aha, anders är på porrklubben, Erik är på ett hemligt möte på drottninggatan 3, och Jonas vill vara för sig själv på 'angiven adress'."

Du fattar vinken. Personliga integriteten skulle ryka (inte för att vi har nå mycket kvar) och maktmissbrukare skulle givetvis utnyttja detta till "vilket pris som helst".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 00:15

Spöar den (funktionsmässigt) en HTC TyTNmed 2+ GB minneskort så är jag med på det. Annars nej tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 03:15

En sådan fast a la iPhone med OSX lite, Sedan så skulle jag gärna ha med alla funktioner man ser på nallarna när man är i Tokyo, man skäms nästan när man tar fram sin mobil i i den stan...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 12:12

Vad exakt är det för funktioner de har på sina mobiler borta i Japan? Man hör hela tiden att de är så mycket mer avancerade och häftiga än våra, men jag har aldrig hört ett enda exemel på vad de egentligen har som gör dem bättre

Btw,

Ursprungligen av tompa747:

Och hur funkar den med OSX?

Native, inte alls. Med Missing Sync väldigt bra. Det kostar dock $40 för senaste versionen så räkna in den kostnaden. Väl värt det imho, hade en Qtek 8020 förut som troligen har varit den bästa telefonen jag har ägt än så länge.

Ursprungligen av shandar:

Vad exakt är det för funktioner de har på sina mobiler borta i Japan? Man hör hela tiden att de är så mycket mer avancerade och häftiga än våra, men jag har aldrig hört ett enda exemel på vad de egentligen har som gör dem bättre

De är bara före oss i tekniken. Det vi har i våra telefoner nu hade dom för 2-3 år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 12:16

Men.. Vad har de i sina telefoner nu då? Vad kommer vi få i framtiden?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-19 12:55
Ursprungligen av sallebasjan:

De är bara före oss i tekniken. Det vi har i våra telefoner nu hade dom för 2-3 år sedan.

Lite överdrivet.. Jag tycker att de ligger efter oss vad gäller just möjligheterna man har med sina telefoner. Bla. så är alla telefoner som säljs men deras största operatör (i Japan) helt spärrade för installation av mjukvara som inte är signerad. Det de har legat före med är tex. Upplösningen på kamera (vilket kanske inte säger mycket om kvalitén) och datahastigheterna i deras nät, that's it!!

Ursprungligen av zulee:

Lite överdrivet.. Jag tycker att de ligger efter oss vad gäller just möjligheterna man har med sina telefoner. Bla. så är alla telefoner som säljs men deras största operatör (i Japan) helt spärrade för installation av mjukvara som inte är signerad. Det de har legat före med är tex. Upplösningen på kamera (vilket kanske inte säger mycket om kvalitén) och datahastigheterna i deras nät, that's it!!

Lite fel där

Då vi precis har kommit igång med 3G är de i startgroparna för 4G och har haft Super 3G ett tag nu. Tjänsterna i deras telefoner är det absolut inget fel på, shopping, tv, videosamtal u name it!

Pushtalk tekniken som vi har hört talas om har de haft ett tag nu då det blir möjligt att använda telefonerna som walkie talkies.

Men där de är mest "In the future" måste nog vara biometric systemet som möjliggör använding såsom att köpa biljetter, kläder, läsk från läskapparater mm genom telefonen.

Lutar starkt åt en Nokia N95 som ska få ersätta min Nokia N70, om nu inte Apple hittar på något ytterst trevligt

Bevaka tråden