Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med installation av Netgear WGR614

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss köpt en trådlös router (kallas det så?) och försöker nu installera den. Problemet är att det inte medföljer några bra instuktioner och att installations-skivan bara funkar på PC.

Är det någon här som har produkten i fråga och kan hjälpa mig? Svara helst utförligt steg för steg hur jag ska göra.

Tacksam för svar.

Du ska inte behöva "installera" en router alls, inte på maskinerna i det lokala nät som ligger bakom den. Däremot kan det förstås behövas för mottagarna om de är något annat än Airportkort.

Själva routern ställer Du in genom att kontakta den via en vanlig webläsare (både Safari och Firefox fungerar fint med Netgear). Du kopplar in Dig med en Ethernetkabel, helst inte trådlöst (eftersom Du då kan tappa kontakten om Du ändrar nån trådlös inställning).

Sen skriver Du 192.168.1.1 i adressfönstret och trycker på Retur (de två sista siffrorna kan möjligen vara 0.1 ; det skiljer lite mellan modellerna. Då ska Du få en inloggningsruta; användarnamnet är "admin", lösenordet bör vara "password" (det var det på min 624 i alla fall).

Nu bör Du ha uppe inställningsmenyn för routern. Grundinställningarna på första sidan beror på Din Internetleverantör, men är i princip desamma som Du haft på en direktuppkopplad maskin.

Nästa grej Du bör göra är att byta lösenord till ett eget, bättre ("Set Password" i spalten till vänster), gärna också ge det trådlösa nätet ett namn under "Wireless settings" (den högt upp). Vänta med kryptering tills Du ser att allt fungerar okrypterat. Ändra kanal om det verkar finnas störningar.

Sen finns det en "Wireless settings" till, långt ner under rubriken "Advanced". Där bör Du gå in och aktivera "Wireless Card Access List" och lägga in MAC-adresserna till det/de kort Du använder i listan (De adresserna hittar Du kanske enklast genom att köra "Systeminformation" i Verktygsmappen, under rubriken Nätverk/Konfiguration. Det går också bra via systeminställningen för Nätverk; i sista hand brukar det stå på en etikett på själva kortet.

Det där *borde* ta Dig ut på nätvågorna. Troligen måste Du först starta om modemet (dra ur strömsladden, sätt i den igen, vänta tills DSL-lampan tänds igen (om det är ADSL Du har). Därefter startar Du om routern, även här genon att dra ut och sätta i stömkabeln och vänta en kort stund.

Till sist: den där "installations-skivan" bör i alla fall innehålla en manual i pdf-format; försök leta på den! Om inte, finns den förhoppningsvis på Netgears webbplats.

Ja du... efter en hel del tafatta försök (fick inga svar här... så jag provade själv) så fick jag nog. Jag ringde netgears support, och efter en halvtimmes telefonkö fick jag all hjälp jag behövde. Tack så mycket för hjälpen ändå, jag hade säkert klarat mig på informationen jag fick här om jag bara haft tålamodet att vänta.. tack än en gång. (Kanske behöver mer hjälp, ska nämligen koppla in en pc till nätverket också).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-03 23:25

På CD-skivan ligger en fil som heter index.htm, kör den nästa gång du behöver installera den (om det behövs nån mer gång )

1
Bevaka tråden