Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa via bluetooth

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu testat alla varianter jag kan (tycker jag) för att få igång min PB så att jag kan surfa via min SE Z800i via bluetooth.

Det som händer är att telefonen inte verkar "ringa upp" - "Ingen kopplingston" är felmeddelandet som dyker upp konstant... Några andra tips än de uppenbara? Behövs något speciellt modemkontot hos min ISP eller duger det med "det vanliga"? Behöver man ställa in något på telefonen också?

Du behöver GPRS uppkoppling.
Det kan du behöva aktivera hos din operatör.

GPRS har jag på telefonen (telia go - eller vad de kallar det nu för tiden). Men hur får jag det att kopplas ihop med bluetooth och datorn...? Eller blir det till att ringa Telias support ( *Suck * ) och be om hjälp....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-20 23:33

Du kan ha olika profiler i telefonen, en för MMS, en för WAP och en för data. Operatörerna ändrar alltid det där. Det viktiga är iaf att du använder rätt profil från macen. Detta kan du ställa in med hjälp av telefonnumret du ringer upp. Antar att du har något liknande *99# nu. Beroende på vilket nummer den profil som du vill använda har kan du ändra telefonnumret till *99***2# för profil två tex. Testa med lite olika nummer från 1-5 där.

Annars är nog Telias support nästa alternativ.

Kolla följande under PPP-alternativ i Näteverksinställningar:
Skicka PPP-ekopaket...nej
Komprimera TCP-huvud...ja
Anslut till kommonadoradsvärd...nej
Använd utförlig loggning...nej

Nu funkar det! Telias support är inte dumma ibland (tar tillbaka allt elakt jag brukar säga om dem). Funkar perfekt nu!

Anvisningar:
gäller Mac OS 10/X):

1: Ladda hem "SonyEricssonGPRS2004-01a.sit" från http://www.taniwha.org.uk/ (Precis som du sa)(eller annan mobiltelefon)
2: Packa upp filerna och placera scripten i mappen "Macintosh HD/bibliotek/modem scripts"
3: Gå in under "bluetooth-modem"-inställningar under "Nätverksinställningar"
och välj "Sony Ericsson GPRS CID1"
4: Gå in under "PPP" fliken. Fyll i "guest" i "Användarnamn"s- och "Lösenord"s-rutan. I "Telefonnummer"s rutan skriv "online.telia.se" (precis som du uppgav)
5: Gå sedan in under "PPP-alternativ" och bocka av "skicka "PPP-ekopaket".

Därefter ska det fungera! Kom bara ihåg att aktivera blåtanden på mobilen också!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-23 00:24
Ursprungligen av Maria M:

Nu funkar det! Telias support är inte dumma ibland (tar tillbaka allt elakt jag brukar säga om dem). Funkar perfekt nu!

Anvisningar:
gäller Mac OS 10/X):

1: Ladda hem "SonyEricssonGPRS2004-01a.sit" från http://www.taniwha.org.uk/ (Precis som du sa)(eller annan mobiltelefon)
2: Packa upp filerna och placera scripten i mappen "Macintosh HD/bibliotek/modem scripts"
3: Gå in under "bluetooth-modem"-inställningar under "Nätverksinställningar"
och välj "Sony Ericsson GPRS CID1"
4: Gå in under "PPP" fliken. Fyll i "guest" i "Användarnamn"s- och "Lösenord"s-rutan. I "Telefonnummer"s rutan skriv "online.telia.se" (precis som du uppgav)
5: Gå sedan in under "PPP-alternativ" och bocka av "skicka "PPP-ekopaket".

Därefter ska det fungera! Kom bara ihåg att aktivera blåtanden på mobilen också!

Detta funkar klockers fortfarande. Med min MBP15 + SEG502 + Telia surfport

1
Bevaka tråden