Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini seg så den är obrukbar

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av REP:

Här ser jag att först och främst är att kontrollera hårdvaran.
Testa minne och hårddisken, dessa kan ge mycket badbollar

Precis. Jag tycker det är nästan märkligt att några misstänker dåligt optimerat system eller för lite HD eller minne osv. Notera att datorn inte är långsam - Davan beskriver den som obrukbar, och felet återkommer efter ominstallation av systemet!

Davan: Hur lång tid gick datorn bra efter ominstallation? När du skriver att du kopierat över filer efter installationen, är det då bara filer, eller även program och annat som kan påverka systemet? Verkar det finnas skäl att tro att problemet skulle uppstå helt utan att du installerar någonting mer än systemet och de program som följer med?

Det hela är skumt. Kan man tänka sig att det är hårdvarumässigt fel på hårddisken, så att den efter hand tappar information? Men då skulle det väl inte resultera i seghet gång efter gång, utan det skulle uppstå hängningar eller andra fel.

Jag tycker du ska kolla det här med Apple, särskilt om datorn är ny. Då är det deras sak att fixa det.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 22:39
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Davan: Hur lång tid gick datorn bra efter ominstallation? När du skriver att du kopierat över filer efter installationen, är det då bara filer, eller även program och annat som kan påverka systemet? Verkar det finnas skäl att tro att problemet skulle uppstå helt utan att du installerar någonting mer än systemet och de program som följer med?

Det hela är skumt. Kan man tänka sig att det är hårdvarumässigt fel på hårddisken, så att den efter hand tappar information? Men då skulle det väl inte resultera i seghet gång efter gång, utan det skulle uppstå hängningar eller andra fel.

Jag tycker du ska kolla det här med Apple, särskilt om datorn är ny. Då är det deras sak att fixa det.

Den funkar bra i runt en halvtimme eller så, sen märker man att det börjar sega till mer och mer. Det enda jag kan tänka mig som kan påverka systemet är mitt stora iTunes bibliotek (runt 12000 låtar) men det har ändå funkat bra förut.. Grejen är ju den att det började ju gå segt förut också, när jag gjorde en total omformatering.

Nu ikväll körde jag förresten också både Apple Hardware Test och Techtools Pro och ingen av dessa hittade något fel. Så man tycker ju ändå att det borde ligga i mjukvaran.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 11:11

Har du en extern hårddisk (hårddisklådan) ?

Då kan du se till ha system på extern hårddisk och boota på den.
Då kanske du ser skillnad.

Du har ju testat med testprogramvaran. Men alltid bra att göra alternativ test.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 12:13
Ursprungligen av REP:

Har du en extern hårddisk (hårddisklådan) ?

Då kan du se till ha system på extern hårddisk och boota på den.
Då kanske du ser skillnad.

Du har ju testat med testprogramvaran. Men alltid bra att göra alternativ test.

Grymt bra idé° Det ska jag testa..

återkommer med mer info sen

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 17:22
Ursprungligen av REP:

Här ser jag att först och främst är att kontrollera hårdvaran.
Testa minne och hårddisken, dessa kan ge mycket badbollar

Jag har kört både Apple Hardware Test och Techtools Pro och ingen av dessa hittade något fel på disken, ang. minnet så har jag rätt mycket ledigt när nått är igång enligt Activity Moniter.

Det otroliga hände förresten igår, jag lyckades komma in på datorn (som endast hade lite badbollar men tillräckligt för att det skulle vara oacceptabelt och seg var den..) så jag passade på att köra in alla låtar jag ville ha på iPoden medan det fanns tid och precis som förut så blev den segare och segare tills den tillslut står och tuggar en halvtimme när man väljer en ny app. Jag stänger då av datorn och ner jag sen försöker boota upp den igen så vägrar den ens att komma till loginfönster eller nånting, Den tuggar antingen vid det gråa äpplet i all oändlighet eller kommer till den blåa bakgrunden vid inloggningsfönstret men inte längre.

Några idéer om varför jag plötsligt kom in på datorn men den nu lade av som den gjorde? Hårdvara, mjukvara?

Ett sista tappert förslag;
I os 9 stannade min burk upp för att vänta på anslutna servrar etc...
Har du en nätverkssladd i så ta ur den. Det kanske finns nån router i närheten som pingar burken eller hittar på nått annat bus... men jag vet nog mest inte vad jag pratar om.
Se till att bluetooth och airport är av också men det är de väl som standard.

  • Medlem
  • 2005-12-18 19:09

Har du gjort en ny användare, och testat om den funkar bättre?

Om det är så att ett *helt rent* system inte funkar, så vågar jag påstå att det sannolikt beror på hårdvaran. Det är också rätt ovanligt med mjukvaruproblem som inte löses med en ominstallation av systemet, även om du har kvar alla program och filer. Dessutom sa du ju att du inte ens kom till inloggningsfönstret... Har du testat att zappa PRAM (boota med äpple-alt-P-R)?

Håller med ngn av de ovanst talarna;
lämna in på garantin. Something is wrong!

Har det testats med att plugga ur allting förutom skärm, tangentbord och mus, dvs. nätverk, extra USB-prylar etc.?

Testat ha Aktivitetskontrollen framme när det blir badboll för att se vad som händer, eller låser den sig med?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 11:08

Allt är testat. Tack ändå.

Den är iaf inlämnad nu.. hoppas på en ny!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-01-12 17:18

Jag fick problem med min PM G:5 som uttryckte sig i att jag upplevde det som om maskinen fastnade. Eftersom jag sitter mycket i terminalen så är jag van att kolla systemloggarna och ett enkelt kommande är dmesg:

jar@lisa ~$ dmesg

Och följande radera dök upp många gånger i min loggfil:

Dec 4 20:48:21 lisa kernel[0]: disk0s3: I/O error.

Jag litar inte på skivverktyg heller eftersom det inte upptäckte felet. Jag lyckade kopiera ut all data till en extern disk förutom en katalog som hela tiden gav I/O error.

Efter byte av disk så hade jag inga mera problem.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-12 19:47

Låter ju helt klart som en kass hårddisk.
På tal om mac minis hårddisk så suger den som levereras med. Jag bytte hårddisken till en Hitachi 60GB på 7k2-rpm. Dey gjorde _väldigt_ mycket för prestandan. Med 512MB minne är nu maskinen riktigt trevlig!

Bevaka tråden