Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Kritik på nya förstasidan

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Hade gärna sett att förstasidan var mer iögonfallande, typ den som svenska MacWorld lyckats åstadkomma.. ja en satsning på något som påminde om en nyhetsportal, nu är det ömsom vin & vatten... den lyfter inte riktigt. Visst 99mac blir ständigt både snyggare och bättre, i alla fall i förhållande till Macnytt.se - Inte meningen att trampa någon på tårna men bättre kan ni (vi).

Du får gärna ge konkreta förslag eftersom vi fortfarande jobbar med sajten, när det är klart är nog utseendet ganska "låst" för en tid framöver.

Talar vi om att antalet tjänster (macbarometern, återförsäljarlista etc) är för få eller är det designen som inte är tillräckligt "klatschig"?

Jag vet inte om det framgått men vi har sedan 1:a December anställt en redaktör som sammanställer nyheter & notiser löpande på både 99mac och nya iPod.se - ett enormt steg för mig ekonomiskt.

Bifogar en skärmdump:

Ursprungligen av Björnström:

Du får gärna ge konkreta förslag eftersom vi fortfarande jobbar med sajten, när det är klart är nog utseendet ganska "låst" för en tid framöver.

Talar vi om att antalet tjänster (macbarometern, återförsäljarlista etc) är för få eller är det designen som inte är tillräckligt "klatschig"?

Jag må vara fåfäng men "klatschighet" är just poängen till varför jag blir intreserad av en site. Just att den kan fånga uppmärksamheten på ett par sekunder är nästan hela vitsen med att hålla kvar/föryngra/förnya målgrupperna. Tror det finns utrymme för att vara lite tyken, som entré sidan nu ser ut så talar den mer till de som har ganska lite utav kreativt tänkande, att sådant är vanligt i en ReadMe-fil går att stå ut med, men inte om målet är att väcka uppmärksamhet. Det hade varit intresant att höra hur du/ni tänkt då ni ville göra förändringarna, vad ville ni uppnå - kan ju knappast berott på att det råkade komma en nyare programvara, eller?

Jag hade gärna sett att det blev fler kortare rubriker, var och en inom sin kategori... varje kategori med egna logiska ikoner för att intuativare hitta det man vill bry sig om. En mer ökad läsbarhet, typ liknande som MW har där dom använder grafitgråa bakgrunder... första sidan får gärna ha en massa teasers som är lockande, men inte hela artiklar på första sidan. För mig fungerar en första sida lättare OM den påminner om löpen i nyhetssändningarna, fördjupandet borde jag sedan fritt få välja om jag vill bry mig om. Hoppas att detta nu tas som konstruktiv kritik, något annat är raderna inte avsedda att vara.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 00:00

En hel del rubriker är blå - både trådnamnen och debattörernas namn. Ändra dem till svart. Nu ser det för blekt ut, och jag blir irriterad på bristen på kontrast. Misstänker att ni har tittat på Apples nedtonade rubriker. Men där är det snyggt. Kontrastlösheten är bra på text som man knappast tittar på och som man egentligen inte läser. 99Macs blå text hör ofta till det som man vill se tydligt, och då skall det vara svart. Så det så ...

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag må vara fåfäng men "klatschighet" är just poängen till varför jag blir intreserad av en site. Just att den kan fånga uppmärksamheten på ett par sekunder är nästan hela vitsen med att hålla kvar/föryngra/förnya målgrupperna. Tror det finns utrymme för att vara lite tyken, som entré sidan nu ser ut så talar den mer till de som har ganska lite utav kreativt tänkande, att sådant är vanligt i en ReadMe-fil går att stå ut med, men inte om målet är att väcka uppmärksamhet. Det hade varit intresant att höra hur du/ni tänkt då ni ville göra förändringarna, vad ville ni uppnå - kan ju knappast berott på att det råkade komma en nyare programvara, eller?

Jag hade gärna sett att det blev fler kortare rubriker, var och en inom sin kategori... varje kategori med egna logiska ikoner för att intuativare hitta det man vill bry sig om. En mer ökad läsbarhet, typ liknande som MW har där dom använder grafitgråa bakgrunder... första sidan får gärna ha en massa teasers som är lockande, men inte hela artiklar på första sidan. För mig fungerar en första sida lättare OM den påminner om löpen i nyhetssändningarna, fördjupandet borde jag sedan fritt få välja om jag vill bry mig om. Hoppas att detta nu tas som konstruktiv kritik, något annat är raderna inte avsedda att vara.

Alltid intressant med feedback! Vi kan omöjligen göra alla läsare nöjda och det tror jag Leijon upptäckte när dom lanserade nya MacWorld.se - jag har nog aldrig sett så många arga läsare. Jag tillhör dom som inte tilltalas av den nya designen (det är för mycket av allt) men det finns säkert lika många som tycker annorlunda.

Nu hoppas jag att sidan är lite roligare än en Readme-fil

MacNN (som uppdaterades efter 99mac) tycker jag har skön stil: http://www.macnn.com/

Vi är fortfarande inte klara med förstasida och forum, det har funnits en massa önskemål som inte finns inbyggt i själva programvaran som Arvid & Belak har pillat på och vi är snart klara. Tanken är att ha ett par huvudnyheter varje dag och minst fem notiser på både 99mac och iPod.se.

Jag träffar både Arvid och Belak kommande helg (julbord och mac.se helg!) och får fundera på förbättringar.

Ursprungligen av thevil:

Skulle MacNN ha härmat 99mac?

Haha, nä jag ville bara poängtera motsatsen

Ursprungligen av Björnström:

Tanken är att ha ett par huvudnyheter varje dag och minst fem notiser på både 99mac och iPod.se.

Gott nog, hoppas att de nyheter som är 1 dygn gamla då endast får ett mindre utrymme längst ned på första sidan.. då kan man slippa en för nedtyngd och stor sida... så lite scrollning som möjligt är nog av godo. Ett nedre utrymme för "Veckan som gick" kan ju göra att man troligen inte missar något? Tar mig friheten att upprepa vad jag skrev nyss: Det hade varit intresant att höra hur du/ni tänkt då ni ville göra förändringarna, vad ville ni uppnå - kan ju knappast berott på att det råkade komma en nyare programvara, eller?

Eller är det så enkelt som att om alla kloka huvuden slår sig ihop så kommer det nog både bli snyggt, snabbt och bra?

Ursprungligen av Olle@mac:

Det hade varit intresant att höra hur du/ni tänkt då ni ville göra förändringarna, vad ville ni uppnå - kan ju knappast berott på att det råkade komma en nyare programvara, eller?

Det är väl mera en sak för mr Björnström att svara på, men jag tänkte bara klargöra en sak. Det skedde flera saker när 99mac v6 lanserades. Det enda är att vBulletin, programvaran för forumet, kommit i en uppdaterad version med fler möjligheter för framtiden och bättre funktioner (t.ex. att kunna redigera inlägg direkt på sidan). Det andra är att en CMS, ExpressionEngine, installerades för att sköta om framsidan och nyheterna. Dessa två är helt skilda programvaror, så förändringarna på förstasidan har inget med att en ny version av forum kommit ut (förutom att ändringarna skedde samtidigt).

MacWorlds huvudnyhet får mig att tänka på Tsunamis och upptäckt epidemi av fågelvirus... rena krigsrubriken känns det som när man får en sån där blaffa i nyllet. När den sen bara innehåller fluff förstärks problemet. Här en liknelse:

ANDERS SKA BETALA
RÄKNINGARNA IDAG
NÄR HAN KOMMER HEM

Inte mycket till innehåll men en jäkla utbasunering...

Vad tycker ni om konceptet med notiser och huvudnyheter? (idag är det många notiser)

Ja, idag blev det väldigt många notiser

Idag finns det ingen möjlighet att kommentera en notis, funderade på om det fanns behov för det ibland...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-12 23:35

Jag tycker 99mac är väldigt mycket snyggare än macworld. MW ser ut som ett ett tivoli och är ungefär lika rörigt..
v6 är ett stort lyft som säkert kan hålla sig ett tag!

Jag skulle gärna se att betalande medlemmar kunde slippa den stora bannern i toppen.

Ursprungligen av axpax:

Jag skulle gärna se att betalande medlemmar kunde slippa den stora bannern i toppen.

Det kommer ett nytt skin inom kort för Plus:are som är "rent" och übersnabbt.

Tack Adrian, intresant läsning... fast det jag funderade kring var ifall ni haft tankar kring vad som INTE var bra och hur ni skulle nå målet med en mer grafisk spännande framsida. Det är bra att det kommer programvaror som underlättar uppdaterandet av första sidan, men lika viktigt är det HUR den presenterar sig, ja vad den fylls med. Skulle gärna höra lite reaktioner från de hos Pilos site tänker, ja han har väl en massa reklamare som kan ge extra bra feadback då det gäller den rent garfiska biten. Det jag ur mitt amatörmässiga sätt ser det och saknar är en bättre balans mellan textmängd och bildval... (menar då X procent för text och X procent för bildval) det är det som jag lite tyket råkade kalla ReadMe-fil.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 19:29
Ursprungligen av Olle@mac:

Tack Adrian, intresant läsning... fast det jag funderade kring var ifall ni haft tankar kring vad som INTE var bra och hur ni skulle nå målet med en mer grafisk spännande framsida. Det är bra att det kommer programvaror som underlättar uppdaterandet av första sidan, men lika viktigt är det HUR den presenterar sig, ja vad den fylls med. Skulle gärna höra lite reaktioner från de hos Pilos site tänker, ja han har väl en massa reklamare som kan ge extra bra feadback då det gäller den rent garfiska biten. Det jag ur mitt amatörmässiga sätt ser det och saknar är en bättre balans mellan textmängd och bildval... (menar då X procent för text och X procent för bildval) det är det som jag lite tyket råkade kalla ReadMe-fil.

Vad har reklamare att göra med hemsidor (dvs. webbutveckling och webbdesign)? Gillar verkligen inte att jämföras med dem!

Pilos sidan har dessutom större problem än 99mac!

  • Medlem
  • 2005-12-20 20:02
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vad har reklamare att göra med hemsidor (dvs. webbutveckling och webbdesign)? Gillar verkligen inte att jämföras med dem!

Porslinstår, eh... Har man överseende med pekpinnarna är det här både ganska kul och snyggt. Och vem tror du skrapade ihop det? Det lär inte vara Anitra i alla fall.

http://www.dearmrb.se/

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vad har reklamare att göra med hemsidor (dvs. webbutveckling och webbdesign)? Gillar verkligen inte att jämföras med dem!

Pilos sidan har dessutom större problem än 99mac!

Hej där, håll igen på tyglarna... Det är självfallet inte min avsikt att trampa detta skrå på tårna med att använda ordet "reklamare", jag avsåg bara de som har grafisk eller liknande utbildning (typ gått på HDK eller liknande) och som är i närheten av att göra snygga sidor, Mig veterligen har jag aldrig sagt att Pilos site skulle vara snygg eller problemfri, men med tanke på den grupp användare som han vänder sig till så borde dom kunna ge en del välbehövlig input, eller? Efter som jag är en förlåtande natur så har jag överseende med ditt avslutande utropstecken som lätt annars kan uppfattas som en släng av ilska.

God Jul & Gott Nytt År,

Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 01:05
Ursprungligen av Olle@mac:

Hej där, håll igen på tyglarna... Det är självfallet inte min avsikt att trampa detta skrå på tårna med att använda ordet "reklamare", jag avsåg bara de som har grafisk eller liknande utbildning (typ gått på HDK eller liknande) och som är i närheten av att göra snygga sidor, Mig veterligen har jag aldrig sagt att Pilos site skulle vara snygg eller problemfri, men med tanke på den grupp användare som han vänder sig till så borde dom kunna ge en del välbehövlig input, eller? Efter som jag är en förlåtande natur så har jag överseende med ditt avslutande utropstecken som lätt annars kan uppfattas som en släng av ilska.

God Jul & Gott Nytt År,

Olle

Jag är också av förlåtande natur.

De/det omtalade utropstecknet var en understrykning, dvs. att även solen har fläckar, den så kallade expertisen. Tanken var god dock.

Det var bara en liten förödmjukelse, någon var tvungen att sätta ner en fot, men nu är allt förlåtet och bra. Förlåt!

Ursprungligen av Adrian B:

Att kommentarerna på nyheterna är ett skilt system idag beror både på en tanke och på en praktisk omständighet. För det första så är EE ett helt annat system än vBulletin, så det finns inget färdigt sätt att låta nyheter på förstasidan automatiskt bli forumtrådar.

Det andra är en tanke Björnström hade, att enklare kommentarer till nyheter kan få leva sitt eget liv och så håller vi de riktiga *diskussionerna* här i forumet. Det enklare att bara slänga väg en kommentar och alla nyheter behöver inte ha riktiga diskussioner kopplade till sig.

Jag är personligen lite kluvet inför det, men beredd att testa det ett tag (hursomhelst har vi inget val rent tekniskt än så länge).

Annars så har vi jobbat vidare på framsidan. Nu testar vi att lägga notiserna till höger om huvudspalten istället för längst nere på varje dag. Om sidan helt plötsligt ser jättetokig ut beror det nog på att Arvid eller Belak är i full färd med att testa någon ändring

EDIT: Ser gärna att notiser mfl. i högra kolumnen läggs som en tredje kolumn. Jobbigt att ha bara två kolumner, tycker jag personligen.

Senast redigerat 2005-12-21 01:31
Ursprungligen av G.Lindqvist:

EDIT: Ser gärna att notiser mfl. i högra kolumnen läggs som en tredje kolumn. Jobbigt att ha bara två kolumner, tycker jag personligen.

Well, vi har ju en tredje kolumn redan: den med annonserna. I en perfekt värld skulle vi inte behöva några annonser, eller kunna lägga dom där de inte syns så mycket, men som det är nu så är det högst väsentliga och behöver synas (annars skulle inte jag kunna jobba med nyheterna, t.ex.).

  • Medlem
  • 2005-12-24 09:36

Jag saknar möjligheten att komma till nya inlägg på förstasidan som det fanns tidigare. Enligt min mening så går jag förbi forumsidan helt i onödan.

  • Medlem
  • 2006-01-04 20:53

Menyraden

Med IE och OS9 (om det nu spelar in) så är övre menyraden mkt otydlig. Vit text mot ljusgrå bakgrund. Kanske mörkare grå bakgrund eller svart kontur på bokstäverna. Eller svart text.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 10:37
Ursprungligen av Adrian B:

Well, vi har ju en tredje kolumn redan: den med annonserna. I en perfekt värld skulle vi inte behöva några annonser, eller kunna lägga dom där de inte syns så mycket, men som det är nu så är det högst väsentliga och behöver synas (annars skulle inte jag kunna jobba med nyheterna, t.ex.).

Kika in hur t.ex. NYTimes valt att lösa det med tre kolumner: http://nytimes.com/

För jag menar inte på att ni ska ta bort reklamen....

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Kika in hur t.ex. NYTimes valt att lösa det med tre kolumner: http://nytimes.com/

För jag menar inte på att ni ska ta bort reklamen....

Vi skulle kunna utnyttja vår tredje kolumn, men det blir först under annonserna, dvs rätt långt ner.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 22:37
Ursprungligen av Adrian B:

Vi skulle kunna utnyttja vår tredje kolumn, men det blir först under annonserna, dvs rätt långt ner.

Visst, det skulle ni kunna göra, men det är inte så jag menar. Ni skulle kunna öka bredden till 770px, så som NYTimes valt att göra, därmed få plats med en till kolumn, därefter kommer reklamen (så som ni har idag.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Visst, det skulle ni kunna göra, men det är inte så jag menar. Ni skulle kunna öka bredden till 770px, så som NYTimes valt att göra, därmed få plats med en till kolumn, därefter kommer reklamen (så som ni har idag.

För de som likt jag och många andra sitter på en dator med 1024 i bredd så skulle en bredare sida inte rymmas i webbläsaren. Då skulle reklamen hamna utanför och det vill vi inte (plus att man skulle få en ful scrollist i sidled).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-20 12:43

Måste säga att kommentarsystemet till förstasidan är hemskt tråkigt.
Det är mycket lättare om man flyttar in kommentarerna i forumet. Som det är just nu blir det bara väldigt bökigt och ser klumpigt ut. Samt att man inte får en bra överblick på kommentarerna.

Ursprungligen av Sidde:

Måste säga att kommentarsystemet till förstasidan är hemskt tråkigt.
Det är mycket lättare om man flyttar in kommentarerna i forumet. Som det är just nu blir det bara väldigt bökigt och ser klumpigt ut. Samt att man inte får en bra överblick på kommentarerna.

Kan bara instämma i detta, måste samtidigt fråga mig hur det skulle se ut om någon fick för sig att skriva något anstötligt... att dumheter kan inträffa är lättare att svälja OM det finns inne i forumena men knappast på första sidan. OM detta ska finnas kvar så tycker i alla fall jag att det bara ska vara möjligt för en betrodd skara... jag vill inte se en skara Sverigedemokrater som plötsligt tar över siten på natten då man kan förmoda att alla som administrerar sover som bäst.

Passar på att backa lite i min kritik av första sidan, har så sakterliga börjat vänja mig.. den är lugnare än MacWorlds blaffigare sida...

Att kommentarerna på nyheterna är ett skilt system idag beror både på en tanke och på en praktisk omständighet. För det första så är EE ett helt annat system än vBulletin, så det finns inget färdigt sätt att låta nyheter på förstasidan automatiskt bli forumtrådar.

Det andra är en tanke Björnström hade, att enklare kommentarer till nyheter kan få leva sitt eget liv och så håller vi de riktiga *diskussionerna* här i forumet. Det enklare att bara slänga väg en kommentar och alla nyheter behöver inte ha riktiga diskussioner kopplade till sig.

Jag är personligen lite kluvet inför det, men beredd att testa det ett tag (hursomhelst har vi inget val rent tekniskt än så länge).

Annars så har vi jobbat vidare på framsidan. Nu testar vi att lägga notiserna till höger om huvudspalten istället för längst nere på varje dag. Om sidan helt plötsligt ser jättetokig ut beror det nog på att Arvid eller Belak är i full färd med att testa någon ändring

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 12:23

När man klickar på en notis eller annan länk till en extern sida så öppnas sidan i samma fönster istället för att man tex får ett nytt fönster. Visst man kan själv välja att länken ska öppnas i ett nytt fönster eller i en ny tab, men jag har märkt att så är oftast inte fallet och när jag hamnat på en extern sida så klickar man på något där och strax har man kommit bort från 99mac och måste börja om från början.

Alltså länkar till externa sidor borde öppnas i ett nytt fönster som är fallet i resten av forumet.

Ursprungligen av magnur:

När man klickar på en notis eller annan länk till en extern sida så öppnas sidan i samma fönster istället för att man tex får ett nytt fönster. Visst man kan själv välja att länken ska öppnas i ett nytt fönster eller i en ny tab, men jag har märkt att så är oftast inte fallet och när jag hamnat på en extern sida så klickar man på något där och strax har man kommit bort från 99mac och måste börja om från början.

Alltså länkar till externa sidor borde öppnas i ett nytt fönster som är fallet i resten av forumet.

Jag är en av många som argumenterat mot just detta beteende på den gamla 99mac-versionen och är därmed överlycklig över att det nu är som det borde vara. Anledningen är att om man öppnar nya länkar i ett nytt fönster tvingar man på ett programbeteende på användaren, låter man användaren själv öppna länkar i ett nytt fönster eller en ny flik så är beteendet frivilligt och därmed snällare mot användaren.

Ursprungligen av magnur:

När man klickar på en notis eller annan länk till en extern sida så öppnas sidan i samma fönster istället för att man tex får ett nytt fönster. Visst man kan själv välja att länken ska öppnas i ett nytt fönster eller i en ny tab, men jag har märkt att så är oftast inte fallet och när jag hamnat på en extern sida så klickar man på något där och strax har man kommit bort från 99mac och måste börja om från början.

Alltså länkar till externa sidor borde öppnas i ett nytt fönster som är fallet i resten av forumet.

Det är medvetet men jag kan hålla med om att det är inkonsekvent, dock borde vi ändra i forumet istället för på förstasidan. Precis som Niklas skriver så bör det vara valfritt om man vill öppna i eget fönster eller inte. Tvingar man alla externa länkar i fönster har inte användaren något val. Tyvärr har det blivit ett etablerat system att göra så för att "behålla" besökaren på sidan.

Bevaka tråden