Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Rapportera buggar här

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Belak:

Att undermenyerna kommer fram efter klick är ingen bugg utan en feature. Vissa hade problem med navigeringen när menyerna försvann efter att pekaren flyttats över intilliggande alternativ. Nuvarande scriptet är dock inte helt hundra eftersom man inte kan klicka hur många gånger som helst på samma knapp... jobbar på att skriva om den lite. Håll till godo så länge.
/M

Det har sagts tidigare och förtjänar att sägas igen: det blir fortfarande långt och krångligt att navigera jämfört med tidigare:

Då: sikta. klicka.
Nyss: sikta. sikta noga. klicka.
Nu: sikta. klicka. sikta. klicka.

Det är alltså en massa onödigt jobb för att nå allt.

Det finns fortfarande en massa översättningsmissar och icke fungerande knappar i det avancerade läget:

• Det som är markerat med orange fungerar inte alls.
• Det som är markerat med blått är fortfarande på engelska.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-06 17:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns fortfarande en massa översättningsmissar och icke fungerande knappar i det avancerade läget:

• Det som är markerat med orange fungerar inte alls.
• Det som är markerat med blått är fortfarande på engelska.

I avdelningen "jättepetigt" vill jag apropå det där propsa på enhetliga emotikonnamn: "gråter" är en finit verbform, "flina" infinit, "generad" ett adjektiv/particip, "dollargrin" ett substantiv...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-07 11:15

Oöversatt när man skriver flera inlägg på kort tid:

Citat:

Följande fel upptäcktes när meddelandet försökte skickas

1. This forum requires that you wait 30 seconds between posts. Please try again in 26 seconds.

Vet inte om detta tagits upp tidigare, men antagligen använder ni engelska för datum när det gäller att se när någon registrerade sig.

Jag lade märke till detta när jag såg - Aktiv: May XXXX

"J" är det ju som används i Sverige

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-02 12:41

Idag har knappen "FORUM" slutat att fungera i Firefox 1.5 så det går inte längre att komma åt "Nya inlägg" etc. Problemet finns i Firefox både på Linux och OS X. Safari fungerar utan problem.

  • Medlem
  • 2006-09-02 14:07

Safari verkar vara den enda läsaren som funkar med det här forumet just nu.

För övrigt kan jag inte förstå hur jag kan vara den ende som har problem att logga in när man kommer till en ny dator... För mig händer det varje gång. Man måste hatta fram och tillbaka för att kunna läsa "dagens inlägg".

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-02 15:05

Jupp har också märkt av samma problem.. däremot funkar "inställningar"... men det beror på att knapparna har olika länkar... den för forum lyder som följer "javascript:return click_mnu('sub1');" och den för inställningar är "http://www.99mac.se/return%20click_mnu('sub3');"

Nu är menyproblemet åtgärdat!

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Nu är menyproblemet åtgärdat!

/M

Det är det inte alls om man har oturen att sitta på Firefox 1.5.0.6 i Windows. Däremot fungerar det på IE6 även om sidladdningen är långsam.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-09-08 12:43
Ursprungligen av Martin Belak:

Nu är menyproblemet åtgärdat!

/M

Jag sitter på Mac OS X 10.4.7 och Firefox 1.5.0.6. Här är tyvärr inte problemet löst. Det händer inte ett jota när jag klickar på "Forum", "Tjänster" eller "Om 99mac". "Inställningar" fungerar dock, där jag får fram undermenyn.

Om jag kollar på href'en pekar de icke-fungerande valen mot "javascript:return click_mnu('subX');", däremot pekar "Inställningar" mot "http://www.99mac.se/return click_mnu('sub3');"

Behöver du nån mer info är det bara att hojta.

Ursprungligen av johanf:

Jag sitter på Mac OS X 10.4.7 och Firefox 1.5.0.6. Här är tyvärr inte problemet löst. Det händer inte ett jota när jag klickar på "Forum", "Tjänster" eller "Om 99mac". "Inställningar" fungerar dock, där jag får fram undermenyn.

Om jag kollar på href'en pekar de icke-fungerande valen mot "javascript:return click_mnu('subX');", däremot pekar "Inställningar" mot "http://www.99mac.se/return click_mnu('sub3');"

Behöver du nån mer info är det bara att hojta.

Även jag får problem med Submenyerna. Jag får menyer i INSTÄLLNINGAR men inte i FORUM. Då får jag JavaScript-fel:

Error: invalid return
Source File: javascript:return click_mnu('sub1');
Line: 1
Source Code:
return click_mnu('sub1');

---

Den här datorn är tyvärr en XP-burk med FireFox 1.5.0.7

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-12 16:26
Ursprungligen av ace4711:

Även jag får problem med Submenyerna. Jag får menyer i INSTÄLLNINGAR men inte i FORUM. Då får jag JavaScript-fel:

Error: invalid return
Source File: javascript:return click_mnu('sub1');
Line: 1
Source Code:
return click_mnu('sub1');

---

Den här datorn är tyvärr en XP-burk med FireFox 1.5.0.7

Det blir samma scriptfel för mig. Kör Firefox 1.5.0.7 under XP. Grymt irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 09:41
Ursprungligen av rhesus:

Det blir samma scriptfel för mig. Kör Firefox 1.5.0.7 under XP. Grymt irriterande.

Hur går det med? Tänker någon fixa denna bugg? Kom igen nu, jag menar, hur svårt kan det vara?

Ursprungligen av rhesus:

Hur går det med? Tänker någon fixa denna bugg? Kom igen nu, jag menar, hur svårt kan det vara?

I väntan på en fix så använder jag mig av en workaround....

Jag har ett bokmärke till följande url:

http://www.99mac.se/search.php?do=getnew

...och använder det istället för det trasiga javascript-menyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 10:35
Ursprungligen av ace4711:

I väntan på en fix så använder jag mig av en workaround....

Jag har ett bokmärke till följande url:

http://www.99mac.se/search.php?do=getnew

...och använder det istället för det trasiga javascript-menyn.

Jo jag vet, jag kör med http://www.99mac.se/search.php?do=getdaily men det är likafullt störande. Jag vill klicka i menyn

Ursprungligen av rhesus:

Jo jag vet, jag kör med http://www.99mac.se/search.php?do=getdaily men det är likafullt störande. Jag vill klicka i menyn

Jo, jag tycker också det är störande så klart, men eftersom jag vet att dom ansvariga vet om felet, så vill jag inte tjata/gnälla för mycket av skälet att jag inte ens har betalt 50 öre till 99mac men haft enormt mycket glädje....

Skulle jag vara en god medborgare kanske jag skulle erbjuda mig att försöka lösa problemet, och inte vara en del av det så att säga :-), men jag har lite ont om tid och är nog inte en så god medborgare som jag skulle vilja vara.

Vår bokmärkesworkaround duger gott och väl, och skulle irritationen gå över styr lovar jag att kanalisera den energin i frivillga insatser istället. Tills dess så lever jag med bokmärket.

  • Medlem
  • 2006-09-02 17:01

Bra jobbat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-02 20:46

Det var snabbt jobbat!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-02 21:08

Sweet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 10:00

Jag har lite problem med "visa nya inlägg" funktionen. Det gäller den där knappen (bredvid trådrubriken) som skall visa mig det första olästa inlägget i en specifik tråd. Om jag inte besökt den aktuella tråden på ett tag (några dagar, tex) så hamnar jag på trådens första inlägg. Ett bra exempel är "ta en bild av ditt skrivbord"-tråden (som ju uppdateras någon gång per vecka), där hamnar jag nästan alltid på trådens första inlägg istället för det första olästa. Funktionen tycks bara fungera som den ska för de trådar som jag besökt de senaste dagarna. Jag hade inga sådana problem i förra versionen av 99mac.

Ange menyn så tycker jag att det r bra att man nu "klickar fast" undermenyn, men jag tycker fortfarande att menyn inte är helt hundra - varför måste jag röra markören så långt till höger för att kunna göra mitt val efter att ha klickat fram menyn? En dropdownmeny (som i förra 99mac) vore att föredra, eller åtminstone att undermenyn läggs mer centrerat under den menyknapp som jag klickat på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-03 10:57
Ursprungligen av tei:

Jag har lite problem med "visa nya inlägg" funktionen. Det gäller den där knappen (bredvid trådrubriken) som skall visa mig det första olästa inlägget i en specifik tråd. Om jag inte besökt den aktuella tråden på ett tag (några dagar, tex) så hamnar jag på trådens första inlägg. Ett bra exempel är "ta en bild av ditt skrivbord"-tråden (som ju uppdateras någon gång per vecka), där hamnar jag nästan alltid på trådens första inlägg istället för det första olästa. Funktionen tycks bara fungera som den ska för de trådar som jag besökt de senaste dagarna. Jag hade inga sådana problem i förra versionen av 99mac.

Tack för att du skrev allt det här

Jag har flera gånger tänkt göra det men inte orkat och dessutom tänkt att det kanske bara är jag som upplever det här.. Jag har samma "problem" men det dyker bara upp när jag byter dator/webbläsare. Jag kan förstå om den här funktionen "nollställdes" vid uppgraderingen. Men om jag har läst en tråd på dator A och sen läser samma tråd på dator B så kommer jag till första inlägget istället för "första nya inlägg". Så länge jag använder samma dator och webbläsare så är det inget problem. Precisi som du så fungerade det här "klockrent" i den förra versionen.

Jag har sen ett par dagar fått två bevakningsbrev för varje diskussion/tråd jag prenumererar på.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-09 23:11

Trackback-menyn i t.ex. den här tråden har innehåll på engelska.

När man redigerar ett inlägg står det "Inlägget skrivet av malesca den 2006-09-09 klockan 23:09" vilket jag tycker är ett konstigt datumformat. "den 9 september 2006" och liknande, eller "2006-09-09", men blandningen blir skum.

I "Forum > Mina trådar" står följande på engelska: "Sök: Threads Started By: malesca"

Jag får fortfarande dubbla bevakningsbrev.

Sen, en icke översatt del av forumet:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-20 16:52

Kan meddela att jag inte ändrat mina "Visa ålder/ plats" inställningarna på ett tag, men varje gång jag loggar in med inställningen "Visa ålder" blir det inte som det ska.
Ibland visas bara ålder, ibland ålder och plats, ibland bara plats..
Verkar jätteskumt

Menyproblemet Forum -> Senaste inlägg är fortfarande olöst. Fungerar inte i vare sig FireFox eller IE6 på Win. "Fel på sidan".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-23 18:14

Försökte plocka upp "Nya inlägg" nyss men var inte inloggad så det kom upp en sida som sa att jag inte hade behörighet etc. Där loggade jag in med korrekt användarnamn och lösen men kom fortfarande tillbaka till samma sida. Prövade "Nya inlägg" igen men med samma resultat. Det fungerade inte förrän jag gick tillbaka till startsidan och sen gick till "Nya inlägg" igen (utan att ha loggat in igen).

Ursprungligen av nilrog:

Försökte plocka upp "Nya inlägg" nyss men var inte inloggad så det kom upp en sida som sa att jag inte hade behörighet etc. Där loggade jag in med korrekt användarnamn och lösen men kom fortfarande tillbaka till samma sida. Prövade "Nya inlägg" igen men med samma resultat. Det fungerade inte förrän jag gick tillbaka till startsidan och sen gick till "Nya inlägg" igen (utan att ha loggat in igen).

Jag märkte att om man loggade in och väntade på den automatiska vidarebefordringen så fungerade det inte. Däremot gick det bra om man snabbt klickade på länken som är till för de situationer då den automatiska vidarebefordringen inte fungerar. Då stannade man kvar som inloggad. (OS 10.3.9, Safari)

Nu är menybuggen fixad!

/M

Bevaka tråden