Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com endast för Mac guru:s?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Marginaler?
Kartellbildning=olagligt

"Jag skulle vilja bredda användarbasen för 99mac.com något. Professionella användare är basen för vår verksamhet, men det betyder inte att vi begränsar oss till de mest tekniskt sakkunniga, s k Gurus".

Guru = mest tekniskt sakkunnig, därifrån har jag fått det.

Dessutom har du helt rätt i att "branschen" sällan ("Branschforum" vet jag dock inte något om) besitter den mest sakkunniga kompetensen på specifika problem. Vad som dock är intressant rent branschmässigt (och subjektivt för min del) är t ex när återförsäljare XX inte levererar VST firewire drive med nödvändig strömförsörjning, när återförsäljare YY inte tycks kunna få tag på Apple produkter som finns hos distributör ZZ, eller när datafirman, eller lokala "Åhlens" har fått tag på MacOSX, men den finns inte hos återförsäljare ÅÅ.

Ytterligare ett exempel ifrån verkligheten; teknikern säger att det "finns inga reservdelar att få tag på innan midsommar". Med en snabb inloggning hos återförsäljare ÄÄ kan man notera att ÄÄ mycket riktigt har reservdelen och kan skicka den med panikbud på direkten.

Vi som arbetar professionellt med Mac och /eller PC, borde kunna vända oss med förtroende till de olika instanser som vill ha en långsiktig relation med oss kunder (återförsäljare), men vi VET också att "MacNisse" på hörnet har haft ögonen öppna och beställt 20 Ibooks i samma ögonblick de släpptes - Apple Store eller Scribona, vart kommer de först? Detta medan MacUrban borta i andra hörnet tänker så här "Jaja, vi plockar in dem i den takt jag får beställningar så ordnar det sig nog med det, mina kunder är så lojala så de väntar nog en extra månad".

Branschen kan också handla om vem som vet var man får tag på Scitex Layers? Vem har support på Apogee Create, och var det inte Extended warranty på vissa Macmodeller? Hur många tror ni inte att det är som inte har en aning om att man kan få en "free fix" på en Wallstreet när laddningskontakterna slutar ladda batteriet pga glapp? Det mesta av det jag skriver är riktiga exempel och jag kan återge väldigt många fler. En aktiv återförsäljare på branschforum kan antagligen vinna flera nya kunder på att ständigt ha "koll" på dylika saker.

Min bedömning är att det är BRA för kunden att vara insatt i branschen (även om jag med ovanstående exempel i åtanke kan föreställa mig att branschen inte alltid är så sugen på att kunden skall veta). fördelen är uppenbar! En "hungrig", initierad och intresserad återförsäljare har allt att vinna på att skapa ett levande forum för branschen. Företaget XX kan med lätthet dominera både med sakkunnighet och viktig kundinformation i detta forum. Den som är mindre intresserad eller saknar incitament att delta i debatten eller gå ut med bransh info, kan på sikt genomskådas av kunden, och därmed är det bra med ett öppet forum för alla inblandade.

Ber om ursäkt för långt inlägg, men jag vill vara väldigt tydlig om varför jag anser mig höra hemma i branshforum. Men "dont worry" jag tänker inte kämpa för en förlorad sak. Förövrigt har jag svårt att tänka mig att man diskuterar t ex bruttomarginaler i branschforum. Om man gör det är det kanske ännu viktigare att presumtiva kunder får ta del av det? Förutsatt - förstås - att det är slutanvändarens intresse som skall tillgodoses?

MVH Mattias

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg eller rättare sagt ditt problem.
Vad är det som säger att du inte skulle ställa dessa frågor i något annat forum?
Om du gör affärer med en bra ÅF så skall han kunna fixa de övriga sakerna åt dig. Varför skall du slösa din tid med att söka reservdelar på nätet.
Säg till din ÅF att han skall fixa det om han vill ha dig som kund.

Tja, du uttrycker det bäst själv;

"Om du gör affärer med en bra ÅF så skall han kunna fixa de övriga sakerna åt dig. Varför skall du slösa din tid med att söka reservdelar på nätet."

Jag skulle förvisso kunna ställa mina frågor i ett annat forum, t ex i "Året Runt" eller "Fantomen" for all i care. Jag har försökt påskina (utan att lyckas?) att branschen besitter en mängd kunskap som den slutliga kunden kan ha mycket stor glädje av att veta. Det kan gälla t ex hur mycket återförsäljaren kan vinna om han/hon kränger en viss produkt till dig eller mig (presentkort och moutainbikes dominerar). Sedan håller jag självklart med dig om att en bra återförsäljare skall och borde kunna fixa dessa saker åt mig. Så är det - för det mesta - eftersom jag har en bra återförsäljare. Men det är ganska ofta som återförsäljaren / branschen ligger steget EFTER oss som jobbar professionellt med Mac. Även detta kan jag förstå, men inte skall väl slutkunden behöva vänta på t ex "Titanium" för att den inte finns hos din ordinarie ÅF? Skulle så vara fallet (och det händer!!), menar jag att det är synnerligen viktigt för kunden att få veta vilka återförsäljare inom branschen som är "heta".

Om du redan har en återförsäljare som uppfyller alla dina krav kan jag förstå att mitt inlägg reser frågetecken, I övrigt vidhåller jag att jag inte tänker försvara en förlorad sak. Kan inte medlemmar på detta forum se fördelarna med insyn i branschen, så vill jag varken tvinga mig på eller gnälla vidare om detta enkom för att JAG tycker att det vore bra...

MVH
Mattias

Det här med Guru´s låter så himla pretantiöst tycker jag. Jag kan mycket om Mac och jag kan väldigt lite om Mac också. Jag kan till exempel inget som har med programmering att göra, jag är helt enkelt inte intresserad. Däremot kan jag väldigt mycket om hur man underhåller systemet så att det inte kraschar, jag kan också mycket om de programvaror jag använder dagligen plus att jag kan byta processorkort, minnen osv om det skulle behövas också. Det viktigaste av allt är att jag kan felsöka så att OM jag inte klarar att fixa felet själv kan korta tiden för en Mac-tekniker att åtgärda felet. Tid är pengar!

Allt detta har jag lärt mig efter många år som Macanvändare, många gånger då ingen annan kunnat svara på mina frågor.

Ett exempel: Jag hade för 5-6 år sedan en pojke i Kanada (han bor i Sverige nu) och vi ville kommunicera via internettelefoni. Det var lögn i h-vete att hitta ett headset med mikrofon för Macintosh. Någon återförsäljare här i Sverige hade minsann inte en aning om hur man skulle göra. Då fick jag söka på nätet och till slut snubblade jag över en sajt där de sålde adaptrar så att man kunde koppla in ett vanligt headset med mic (som varenda PC-nisse hade tillgång till för några hundringar)... denna adapter fanns bara att köpa i USA så jag beställde en sån och voila så funkade det.

Jag kan dra upp andra exempel också där återförsäljare, hur duktiga som helst, inte har en aning om hur man löser vissa problem. Man kan helt enkelt inte veta allt, det är omöjligt. Däremot kan jag som "vanlig" användare tipsa min återförsäljare om hur man kan göra om problemet dyker upp för någon annan. Om jag inte missminner mig så tipsade jag både MacPressen och MacWorld om dessa adaptrar och nu verkar det vara allmän kännedom bland "Mac-gurus".

Så för mig är detta ett ställe att kunna tipsa och dela med sig av kunskaper och upptäckter man gör. Man behöver ingen titel för detta.

Dessutom, och det här tycker jag är viktigt....

Alla har vi varit nybörjare så varför vara snobbiga och säga att vi inte ska bry oss om nybörjarfrågor? Vem besvarade våra frågor från början?? Jo, oftast någon annan kunnig, till 95% var det en kompis som hade Mac som hjälpte oss att bli så duktiga inom vårt område.

Jag brukar säga när jag supportar på #macintosh på DALnet att "there is no stupid question, it´s just stupid to not ask questions".

Om vi kallar oss Mac-gurus eller vad vi vill så får vi aldrig glömma att vi också en gång ställde de där dumma frågorna. Varför då inte dela med oss av våra kunskaper till nybörjare istället för att sitta och trycka på dem för oss själva som nån liten klubb för inbördes beundran?

Mac-nybörjare idag är ju mycket mer lyckligt lottade än vad vi var (eller åtminstone jag när jag började för 15 år sen) då Internet finns och forum som detta finns, där man kan ställa frågor och kan vara 99% säker på att nån vet svaret, oavsett om det handlar om hur man ställer om ID-nummer på en SCSI-hårddisk eller om man vill veta hur man skriver i terminalprogrammet i Mac OS X för att ändra transparensen på fönstren i Aqua.

Petra

Tror de högt respekterade debattdeltagarna i detta intressanta ämne att vi kommer att uppnå enighet om detta?

Jag kan för egen del bara tala för största möjliga öppenhet och ödmjukhet. Allt måste vara bättre än vilsenhet!

Av de Macanvändare som under senare tid valt bort plattformen kan antagligen flera val förklaras av att alltför få kunnat svara på frågor om hur man löser olika problem.
Det finns exempel på användare som gått över till Windows-system eftersom de erbjudit lösningar som inte stått att finna för Macar.

Och det - påstår jag - beror inte på att Macarna är underlägsna PC. Tvärt om!
Istället hävdar jag att det beror på att det finns fler som snackar och kan windows, än som talar och kan MacOS.
Slutsats: Alla som kan bidra till att minska flaskhalsarna - små som stora - inom MacOS-världen är guld värda. Det gäller inte minst för oss som redan sedan länge nöjt kör omkring på Macintosh!
Varför binda ris åt egen rygg genom att tiga och samtidigt riskera att förlora fler till Bill Gates?

Ok. Ska vi reda ut några saker lite snabbt.

1. Riktigt duktiga "guru:s" & professionella användare saknade en plats där dom kan diskutera med Mac frågor med varandra. Nu finns 99mac.com. Vi är endast öppna för dessa användare.

2. Det finns en mängd andra forum som vänder sig till t ex nybörjare.

3. Det vi kallar branschforum skulle jag lika väl kunna döpa om till återförsäljarforum så har vi liksom löst alla frågetecken. Är du återförsäljare är du välkommen. punkt.

4. Alla frågor av typen "var hittar jag den produkten" eller frågor om reservdelar kan fritt ställas i forumet "prisjakt & shopping".

Godagens!

Jag kan inte se att min argumentation ovan förändras av Martins Björnströms inlägg.

Däremot kan jag - som inte är återförsäljare - förstå att exempelvis marginaler efter moms inte är något som varje ÅF vill släppa ut till allmän beskådan.
Samtidigt hoppas jag att min ÅF är intresserad av att serva mig som kund i allt som rör min plattform. I det sammanhanget utgår jag ifrån att andra ÅF har samma inställning och att en återförsäljare kan bistå en annan i denna serviceintriktade anda!

Napster fungerar som bekant. Men vad finns det mer för alternativ? Till PC finns ju tex audiogalaxy.

Så här börja denna tråden av M Björnström:

"Jag skulle vilja bredda användarbasen för 99mac.com något. Professionella användare är basen för vår verksamhet, men det betyder inte att vi begränsar oss till de mest tekniskt sakkunniga, s k Gurus."

Så här reder M Björnström ut det "lite snabbt":

1) "1. Riktigt duktiga "guru:s" & professionella användare saknade en plats där dom kan diskutera med Mac frågor med varandra. Nu finns 99mac.com. Vi är endast öppna för dessa användare". (Sic!).

No comments.

2) "Det finns en mängd andra forum som vänder sig till t ex nybörjare"

Ehh, ja... kanske det... men vad har det med denna diskussionen att göra?

3) "...skulle jag lika väl kunna döpa om till återförsäljarforum så har vi liksom löst alla frågetecken. Är du återförsäljare är du välkommen. punkt".

Inte heller i detta fallet är det ett frågetecken. Det kan döpas till "Vergilius död", eller "Huckleberry Finn", men det är inte det som är frågan. Frågan är om det är viktigt med en offentlig debatt mellan återförsäljare, distributör och slutkund?

Om du tycker det, varför inte migrera branschforum med övrigt forum?

Om du inte tycker det, varför inte berätta varför de inte passar ihop eller bör blandas? (jag menar som ett alternativ till att bara konstatera "...Är du återförsäljare är du välkommen. punkt."). Det besvarar ju inte alltför mycket om hur du har tänkt kring dessa banor...

I alla fall har du en unik möjlighet att skapa en presumtivt mycket intressant plats och bredda kunskapen för ALLA. Du har sannolikt ett bra skäl för att göra som du gjort, men när du däremot svarar som du gör känns det mest stöddigt och överlägset - som om det fanns en tanke bakom ditt beslut som du i egenskap av WM inte behöver redogöra för. Det är bättre med ett klart och tydligt ställningstagande av typen "jag vill inte berätta" eller "Det har inte ni med att göra" - än att få ovanstående kommentar av dig som är en bekräftelse på att du inte ens vill vidröra själva fråga (av vilka skäl det nu må vara).

4) "Alla frågor av typen "var hittar jag den produkten" eller frågor om reservdelar kan fritt ställas i forumet "prisjakt & shopping".

Det skulle vara bra om man kunde ställa den frågan direkt till de som faktiskt fungerar som återförsäljare och distributörer, och därmed representerar branschen? Eller?

för övrigt vill jag önska er alla en mycket trevlig helg!

MVH Mattias

Aterforsaljare kan svara pa dina fragor i Prisjakt & Shopping

Innan 99mac fanns det inget stalle dar aterforsaljare och andra personer verksamma i Mac branschen (inte slutkund) kunde diskutera fritt. Diskutera sant som inte direkt ror slutkunder, men som slutkunder forhoppningsvis kanner av (till det battre) i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-18 19:30

Jag jobbar sedan femton år inom reklambranschen och av de sex år som egen företagare. Dessförinnan och under lediga stunder har och är intresserna foto,formgivning och musik. Ända sedan den där första stunden framför en Apple II:a har jag varit "krokad" av Mac:ens användarvänlighet och ,framförallt, starka logik inbyggt i systemet. Kort sammanfattat har jag mer än tjugo års erfarenhet av Mac men räknar mig definitivt inte som en "guru"...för jag vill använda min dator som ett redskap, inte ett "kramdjur"! Under åren har naturligtvis en och annan mer tekniskt avancerad kunskap "ramlat" in och jag vågar numer öppna en Mac och byta det mesta som går att byta,liksom uppgradera, ominstallera, fragmentera och allt annat som med tiden blir "nödvändigt ont". Men fortfarande är det just möjligheten och ENKELHETEN att använda min dator som ett arbetsredskap och få mycket uträttat, som bara för ett litet tag sedan var rent omöjligt, som gör att jag tycker att Macvärlden fortfarande är överlägsen på de flesta punkter (skulle plötsligt, mot all förmodan, vindarna vända och Mac,o ve,bli omsprungen av övriga PC-världen,skulle jag inte tveka en sekund att byta. Man behöver inte vara fanatiskt lagt intill dumhet!). Denna site tycker jag innehåller mycket vettigt och många serriösa Macälskare som man kan lära sig mycket av. Förhoppningsvis kan man kanske bidra med något tillbaka. Att nivån skall vara mest serriös och, åtminstone, semi-proffesionell håller jag för självklart. Man man skall ju också kunna skilja på "guru" och "nörd" (som är något helt annat)....

  • Oregistrerad
  • 2001-08-07 15:09

om man vill ha easy support så finns det ett ställe som har adressen www.macsverige.org
där kan man gå med i olika listor allt efter behov.kompetensen är hög och man kan fråga vad som helst.
magnus wassborg CRAC

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-08-18 00:29

Jag kan inte
byta logickort
byta minne
byta hd
byta processor
byta zip cd dvd grafikkort nätverkskort scsi kort..
dessutom har jag fullt med lama frågor...

men .....
jag måste ha haft en jäkla tur ändå här på 99mac. Dels så är jag medlem nr 99 och dels så har jag bara fått trevliga och vänliga svar på mina frågor/inlägg här på forumet. Några malliga gurus har jag inte alls träffat på.

Kramar till alla trevliga och hjälpsamma människor jag mött här.

Att man är en guru betyder ju inte nödvändigtvis att man kan byta processor, logikkort eller något sånt. Alla är vi väl guru på något sätt. En del på Photoshop, en del kan programmering, osv osv.

Jag tycker vi lyckats få till en bra blanding av människor här. Vi behöver bli fler dock!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Så här börja denna tråden av M Björnström:

"Jag skulle vilja bredda användarbasen för 99mac.com något. Professionella användare är basen för vår verksamhet, men det betyder inte att vi begränsar oss till de mest tekniskt sakkunniga, s k Gurus."

Så här reder M Björnström ut det "lite snabbt":

1) "1. Riktigt duktiga "guru:s" & professionella användare saknade en plats där dom kan diskutera med Mac frågor med varandra. Nu finns 99mac.com. Vi är endast öppna för dessa användare". (Sic!).

No comments.

2) "Det finns en mängd andra forum som vänder sig till t ex nybörjare"

Ehh, ja... kanske det... men vad har det med denna diskussionen att göra?

3) "...skulle jag lika väl kunna döpa om till återförsäljarforum så har vi liksom löst alla frågetecken. Är du återförsäljare är du välkommen. punkt".

Inte heller i detta fallet är det ett frågetecken. Det kan döpas till "Vergilius död", eller "Huckleberry Finn", men det är inte det som är frågan. Frågan är om det är viktigt med en offentlig debatt mellan återförsäljare, distributör och slutkund?

Om du tycker det, varför inte migrera branschforum med övrigt forum?

Om du inte tycker det, varför inte berätta varför de inte passar ihop eller bör blandas? (jag menar som ett alternativ till att bara konstatera "...Är du återförsäljare är du välkommen. punkt."). Det besvarar ju inte alltför mycket om hur du har tänkt kring dessa banor...

I alla fall har du en unik möjlighet att skapa en presumtivt mycket intressant plats och bredda kunskapen för ALLA. Du har sannolikt ett bra skäl för att göra som du gjort, men när du däremot svarar som du gör känns det mest stöddigt och överlägset - som om det fanns en tanke bakom ditt beslut som du i egenskap av WM inte behöver redogöra för. Det är bättre med ett klart och tydligt ställningstagande av typen "jag vill inte berätta" eller "Det har inte ni med att göra" - än att få ovanstående kommentar av dig som är en bekräftelse på att du inte ens vill vidröra själva fråga (av vilka skäl det nu må vara).

4) "Alla frågor av typen "var hittar jag den produkten" eller frågor om reservdelar kan fritt ställas i forumet "prisjakt & shopping".

Det skulle vara bra om man kunde ställa den frågan direkt till de som faktiskt fungerar som återförsäljare och distributörer, och därmed representerar branschen? Eller?

för övrigt vill jag önska er alla en mycket trevlig helg!

MVH Mattias

Jag Håller fullt med Martin.

1). Jag tycker det är skönt med ett forum för mer avancerade användare.
Det blir dock svårt att kontrollera vilka som är "gurus" och vilka som inte är det.

2). "Nybörjare" och "Professionella" var väl precis vad diskussionen handlade om?

3). Jag tycker inte det är något konstigt att vi återförsäljare har ett eget forum
Där vi kan diskutera saker, som visserligen på nåt sätt kan komma att beröra eventuella kunder, som kunder inte behöver veta.
Man kan se på det som ett forum för vuxna.
Barn behöver inte veta vad deras föräldrar betalar i ränta, hyra, amorteringar osv.

4). Detta forum representerar officiellt ingen återförsäljare vars anställda har valt att bli medlemmar. Har man frågor angående priser bör man vända sig till respektive återförsäljare.

Så tycker jag och jag anser att Martins inlägg var tillräckligt informerande...

"3). ...Där vi kan diskutera saker, som visserligen på nåt sätt kan komma att beröra eventuella kunder, som kunder inte behöver veta.Man kan se på det som ett forum för vuxna. Barn behöver inte veta vad deras föräldrar betalar i ränta, hyra, amorteringar osv."

Du milde tid! Ett "patron - client" förhållande. Återförsäljaren är "föräldern" och slutkunden är "barn" placerade på en "on a need to know basis"...

Till och med jag kan se skäl till varför vissa inte vill diskutera återförsäljarrelaterad information inför slutkunden, men jag trodde aldrig att en återförsäljare offentligen skulle bruka den metaforen.

Mattias

Ja, det var inte taktfullt sagt. Tänk också ett ögonblick på, att när ÅF har ett forum officiellt, fast ändå dolt, är det faktiskt att ge alla kartellhatare och liknande rejält med vatten på sina misstänksamma kvarnar. Ett forum för användare som är lite mer än nybörjare, halvproffs och proffessionella behövs, men tänk gärna lite på hur andra ser på saken. Det är inte svårt att se att ÅF har ett behov av att diskutera gemensamma problem, men var för den skull ödmjuka.

  • Medlem
  • 2001-08-22 08:01

För att spinna vidare på förälder/barn-temat: jag tror det kan vara nyttigt för barn att lära sig hur saker och ting funkar, ekonomiska realiteter inkluderat. Inte nödvändigtvis i detalj.

Vad det hela handlar om är att folk är så nyfikna och särskilt om det gäller saker som hålls undan för dom... som barn.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pelle T:
Ja, det var inte taktfullt sagt. Tänk också ett ögonblick på, att när ÅF har ett forum officiellt, fast ändå dolt, är det faktiskt att ge alla kartellhatare och liknande rejält med vatten på sina misstänksamma kvarnar. Ett forum för användare som är lite mer än nybörjare, halvproffs och proffessionella behövs, men tänk gärna lite på hur andra ser på saken. Det är inte svårt att se att ÅF har ett behov av att diskutera gemensamma problem, men var för den skull ödmjuka.

Vad jag menade var att det inte är ett forum som representerar nån _särskild_ återförsäljare officiellt.
Därför anser jag inte att det är lämpligt att det skall vara öppet för alla som undrar om priser, nya produkter och liknande, vilket nån önskade i ett tidigare inlägg.

BTW så är jag ödmjuk.
Men att humoristiskt likna er vid barn gick tydligen inte fram som det var menat.
Det var absolut ingen förolämpning utan jag ville bara göra en överdriven liknelse

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
"3). ...Där vi kan diskutera saker, som visserligen på nåt sätt kan komma att beröra eventuella kunder, som kunder inte behöver veta.Man kan se på det som ett forum för vuxna. Barn behöver inte veta vad deras föräldrar betalar i ränta, hyra, amorteringar osv."

Du milde tid! Ett "patron - client" förhållande. Återförsäljaren är "föräldern" och slutkunden är "barn" placerade på en "on a need to know basis"...

Till och med jag kan se skäl till varför vissa inte vill diskutera återförsäljarrelaterad information inför slutkunden, men jag trodde aldrig att en återförsäljare offentligen skulle bruka den metaforen.

Mattias

Ja där blev du allt chockad...

Jämför med att oljebolagen har ett forum som inte representerar något _speciellt_ bolag, där de diskuterar gemensamma problem. Tyvärr har jag inte svårt att se analogin i detta. Varför inte öppna upp det för läsning på något sätt? Så kan ju alla eventuella dimmor skingras.

När vi skapade branschforumet så gick vi ut med information om att alla inlägg och diskussioner inte skulle sprida sig utanför återförsäljarledet.

Därför kan jag inte nu i efterhand öppna upp forumet för hela internet.

Jag tycker det är väldigt bra att det finns ett forum att diskutera frågor som man normalt inte diskuterar mellan återförsäljare.

För den som tror att det är kartellbildning på gång så kan ni gärna titta in på

http://www.macbarometern.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-22 10:35

Jag tycker att en så bred användarbas som möjligt bara är bra, sen är det administratörernas ansvar att se till att 99mac byggs upp så att den passar oss alla.

Ang. branchforum

På MacPower (helgat vare dess namn) fanns det mail-listor ( för utvecklare, webmaster mfl) som inte var öppna för alla utan krävde ansökan till listmaster.

Detta för att se till att man hade en gemensam nivå. Om man inte är ÅF, vad kan man tillföra i branchforum? Gäller det frågor, kritik mm är dom allmäna forumen här alldeles utmärkta. (Dock försökte jag starta en sådan diskussion igår och intresset är än så länge obefintligt)

Dessutom, jag skulle ha svårt att kräva en plats exv. tunnelbaneförarnas lunchrum för att jag har åsikter om hur Stockholms lokaltrafik sköts.

Branchforum är väl mer som forna tiders skråmöten än ngn form av offentlig(!?) kartellbildning. Skulle dessutom vara hyfsat svårt att få Apple att tända på en ÅF-kartell

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zagge:
Jag tycker att en så bred användarbas som möjligt bara är bra, sen är det administratörernas ansvar att se till att 99mac byggs upp så att den passar oss alla.

Ang. branchforum

På MacPower (helgat vare dess namn) fanns det mail-listor ( för utvecklare, webmaster mfl) som inte var öppna för alla utan krävde ansökan till listmaster.

Detta för att se till att man hade en gemensam nivå. Om man inte är ÅF, vad kan man tillföra i branchforum? Gäller det frågor, kritik mm är dom allmäna forumen här alldeles utmärkta. (Dock försökte jag starta en sådan diskussion igår och intresset är än så länge obefintligt)

Dessutom, jag skulle ha svårt att kräva en plats exv. tunnelbaneförarnas lunchrum för att jag har åsikter om hur Stockholms lokaltrafik sköts.

Branchforum är väl mer som forna tiders skråmöten än ngn form av offentlig(!?) kartellbildning. Skulle dessutom vara hyfsat svårt att få Apple att tända på en ÅF-kartell

Äntligen nån som förstår... Bra Zagge!

Mm, men det handlar ju inte om vad icke ÅF skulle tillföra.
Jag förstår mycket väl era ståndpunkter här.
Men som medlem i andra s.k. "slutna, ickedemokratiska" forum och sammanslutningar har jag flera gånger blivit uppmärksammad på att det finns ofta invändningar som faktiskt är värda att ta på fullaste allvar, fastän de kan verka närmast löjliga av dem på insidan. De kan verka som angrepp och insinuationer på enskilda medlemmar och mot själva forumet.
Så tycker jag nog det kan vara fallet även här.

Men öppna nu inte upp forumet och låt det dö, utan ta istället en debatt internt om det kan ligga någonting i eventuella konkurrensbegränsningar samt om det kanske skulle kunna vara en ren vinst för återförsäljarna att ha och ta vissa diskussioner inför öppen ridå.

Här sätter jag iallafall punkt för min del i denna tråden.

Bevaka tråden