Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar iMac

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommer speedbumpen på processor, systembuss och grafikkort att märkas vid vanligt arbete?

Någon?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-04 18:51

Priset på toppmodellen känns ganska OK med tanke på vad man får, 15-tummaren var dock lite klen tycker jag.

Men trots allt lite tunt av Apple, det känns som att dom är alldelens för rädda att iMacen ska konkurera med Powermac-serien, varför kan dom inte t.ex aktivera videoutgången på grafikkortet och ha stöd för 2 skärmar, så man kan mata ut filmer och annat till TV/video.

Uppdateringen av Powermac och skärmarna kändes faktiskt som ett större steg framåt.

Såg förresten också att eMacen hade blivit prissänkt, ganska OK pris nu på den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Kommer speedbumpen på processor, systembuss och grafikkort att märkas vid vanligt arbete?

Någon?

Det beror väl på vad du menar med "vanligt arbete". Vissa arbetar med ordbehandling och kalkyl medan andra kör videoredigering och bildbehandling. Den snabbare systembussen och den uppgraderade processorn kommer troligen att vara mätbar för de mer krävande uppgifterna. Givetvis kommer det inte vara någon revolutionerande prestandaökning i jämförelse med den tidigare modellen, men den kommer säkerligen att vara mätbar.

/M

En bra konsumentmaskin blir ännu bättre!

Jag kan inte komma på någonting som Apple´s målgrupp inte kan göra med nya iMacen.

Ciryon

Någon som vet om grafikortet går i AGP 4X? Eller om det är som tidigare att AGP:n tickar i 2X...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
1. Är 64 MB grafikminne nytt, eller fanns det på den tidigare 17"?

2. Audio in var ju bra, förstår inte varför de skulle tas bort under en period.

3. Någon mer än jag som sett att portarna på baksidan nu spegelvänts?

4. 1 GHz processor, 133 MHz bus, DDR-minne, 64 MB grafikminne, går det undan nu, eller är skillnaden mer akademisk?

1.Ja det är nytt.

4.DDR-minnet kommer inte att märkas iom att Apple inte ännu gör användning utav DDR-funktionerna utan de rullar på som vanliga 64 MB.
Nog kommer det att märkas en del med de smärre ändringarna. 133 MHz bus istället för 100 är ett litet lyft men som Martin säger: det beror på vad man sysslar med.
Jag skulle nog inte säga att skillnaden endast är "akademisk" när man lyfter 800MHz till 1Gig samt piffar upp det grafiska ramminnet samt höjer bus-MHz:en!

Inte fy skam inte.
Saftar man på sen ordentligt med Ram-minne så är det ett fint lyft.

Man vill alltid ha mer, och mer kommer alltid...bara lite senare

/G

[ 04. februari 2003, 20:19: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 21:04

Någon som vet om grafikortet går i AGP 4X? Eller om det är som tidigare att AGP:n tickar i 2X...

Den nya iMacen (TFT/DDR) har en 4X AGP-port, ja, tack och lov. Å andra sidan påverkar inte denna prestanda så ENORMT. Quartz Extreme har jag hört vill ha det, men 3D-program och spel tror jag får 5% boost i bästa fall.

Vad gäller dagligt arbete tror jag 1Ghz:are kommer kännas rappare, helt klart. 133Mhz buss (33% snabbare) och 1000 Mhz (25% snabbare) samt DDR-minne KOMMER göra en skillnad, helt klar. Frågan är dock hur mycket då maskinen helt saknar L3-cache... Apple borde klämt i 256 kb som i PowerBook 12" i varje fall tycker jag!

Att iMac TFT 15" e så klen tror jag beror mycket på att de har en massa sånna maskiner kvar som måste ut. I varje fall hoppas jag det, för GeForce 2MX är så när som oacceptabelt idag.

Undrar om iMacen fått samma systemkontroller som PowerMacen - det vore trevligt. Den avlastar processorn ganska bra vid hög nätverk och/eller diskaktivitet.

[ 04. februari 2003, 21:06: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Vad gäller dagligt arbete tror jag 1Ghz:are kommer kännas rappare, helt klart. 133Mhz buss (33% snabbare) och 1000 Mhz (25% snabbare) samt DDR-minne KOMMER göra en skillnad, helt klar. Frågan är dock hur mycket då maskinen helt saknar L3-cache... Apple borde klämt i 256 kb som i PowerBook 12" i varje fall tycker jag!

Powerbook 12" har inte någon L3-cache. De 256 kB som nämns är den L2-cache som sitter på processorchippet, och den cachen har alla G4-processorer fr.o.m. 7450. L3-cachen är en separat komponent som har en egen buss till processorn, och den bussen håller i G4:ans fall 1/4 av processorns klockfrekvens. L3-cache finns bara i PB 15,2" och 17" samt i alla Powermacar. De nya iMacarna har alltså ingen L3-cache, men de har som alla G4-macar 256 kB L2-cache.

En Superdrive dator är inte dyr med dagens uppdatering.
eMac Superdrive är klart prisvärd - sen att man kanske inte vill ha eMacen av andra omständigheter låter jag vara osagt men ca 15000SEK (inkl moms) är ju inte farligt.

Man undrar hur snabb den nya iMacen blir i verkligheten.
För det är inget nytt på iMacen hårdvara.

Den (toppmodellen) är något snabbare än föregående modeller, eftersom de uppdaterat iMacens hårdvara.

Vilken iMac tänker du på?

[ 04. februari 2003, 22:31: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-02-04 22:31

Med alla dessa klena uppgraderingar som numera levereras från Apple räcker det att i fortsättningen byta upp sig vart annat år. Prestandaökningen står inte i någon som helst proportion till mellanskillnaden vid byte...........*längtar efter G5*

Men det är ju himla kul för dem som skall köpa en ny maskin.......priserna är på väg åt rätt håll.....och några extra spänn får man väl lägga om man vill ha en vacker skrivbordsprydnad !

iMac 1 Ghz för det är inte mycket !

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 23:19

tack Ciryon!...huvudet på spiken!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 00:15

iMac TFT 1Ghz skulle jag säga har fått en hel del nyheter:

PRESTANAD
- 1Ghz G4 (25% ökning)
- AirPort Extreme (500 % ökning)
- 4X AGP (100% ökning)
- GeForce4 MX 64MB (100% mer minne)
- 4X SuperDrive (100% ökning)
- 133Mhz Buss (33% ökning)
- DDR-minne (266% ökning)

NYA FUNKTIONER
- Inbyggd BlueTooth
- TV-ut
- Audio IN

MERVÄRDE
- Lägre pris

Klaga på nyheter tycker jag inte man kan göra... På sätt och vis är det en FRÄSH dator man får, synd bara att processor/grafikprestandan är GODKÄND idag för ex. krävande spel (något man använder på hemdatorer, eller?).

Jag måste i varje fall ge Apple credit för att göra något bra av en jobbig situation vad gäller processorer från Motorola.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 00:30

Det unika med G4 processor är att de är mycket strömsnåla.
Det är som att ha Cuben med LCD skärm !
Cuben har återuppstått !

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 07:47

Hur är det med ljudnivån samt trådlös mus och tbord?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-05 09:00

Jag tycker att det är mycket dumt av Apple att strunta i L3-cache på den nya iMac-modellen. De skulle kunna bli cirka 30% snabbare med ett L3-cache. Så himla dyrt kan det ju inte vara. Men om man nu snålade på det så hade det varit kanske smartare att inkludera FW800 istället.

Och som någon sa, är priset på 21995:- verkligen ett bra pris? Man får ju en 17" TFT och DVD-R inpå, vilket inte är dumt alls. Men 21995:- för en dator från Apple lågprisfamilj är inte bra. Inte med tanke på allt de utelämnat i den i jämförelse med PowerMac.

Lite trist tycker jag nog att det är, eftersom Apple gjorde oss så himla glada med sina prissänkningar på Powermacarna.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Nån som har koll på priserna? Stor eller liten skillnad mot tidigare?

Nya Powermacarna är ca 25 % billigare än tidigare och nya iMacarna är ca 15% billigare. eMacarna lite billigar de med, samt iBooksen

Hoppas iPodsen följer med i prisraset hos Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 11:08

Ljudnivån
Om den inte förändrats sedan förra iMac TFT så är den MYCKET låg. Min pappa har en iMac 17" TFT 800Mhz på sitt kontor och den är en väldigt fräsh maskin. Det enda som egentliggen är "fel" på den är något slö processor.

Trådlös mus och tbord
En smaksak - personligen gillar jag det inte. Trådlöst = batterikrav = störande element.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-05 18:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:

NYA FUNKTIONER
- Inbyggd BlueTooth
- TV-ut
- Audio IN

Icke. TV-ut är inget nytt. Det har jag på min iMac G4 700 Combo som snart är 1 år gammal. Så det så

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jakob.:
Hur är det med ljudnivån samt trådlös mus och tbord?

Fläkten hörs inte, bara ett svagt vinande från hårddisken. Den ljudlösa fläkten visar att Apple kan erbjuda den lösningen bara de vill.

  • Medlem
  • 2003-02-05 21:00

Hur vet du att det är disken som låter och inte fläkten, eller båda? Det enda som jag faktiskt är missnöjd med är ljudnivån, den borde var lika tyst som en iBook om man bara sitter och läser ett långt dokument.

mvh

Jag bara undrar varför Apple inte inför Apple Pro tangentbord och mus trådlös. Det hade jag gärna set speciellt till iMacen hade nog varit snyggt!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tby:
Hur vet du att det är disken som låter och inte fläkten, eller båda? Det enda som jag faktiskt är missnöjd med är ljudnivån, den borde var lika tyst som en iBook om man bara sitter och läser ett långt dokument.

mvh

Jag har provat att aktivera diskvila!

Jag har en iMac DV på kontoret och dom är ju fläktlösa, men med tiden har hårddisken (som aldrig var speciellt tyst) tagit sig en vass och irriterande hög ton.

Som tur är så kan jag ju slippa ha igång den nu när vi köpt in en G4 MDD, så slipper jag oljudet. Eller vänta nu... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 23:48

Jag lade märke till samma sak idag. En iMac 500 med en Maxtor-hd på 20 GB. Den skriker som en stucken gris och borde bytas ut.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: souljens:
TV-ut är inget nytt. Det har jag på min iMac G4 700 Combo som snart är 1 år gammal. Så det så

Hmm, enligt Apple är det nytt för iMac och gäller endast iMac17" 1GHz.
Man behöver Apple Video Adapter också, för få S-Video och Composite utgångar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-06 13:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: souljens:
TV-ut är inget nytt. Det har jag på min iMac G4 700 Combo som snart är 1 år gammal. Så det så

Hmm, enligt Apple är det nytt för iMac och gäller endast iMac17" 1GHz.
Man behöver Apple Video Adapter också, för få S-Video och Composite utgångar.

Min iMac har i.a.f en port på baksidan med en TV-symbol ovanför. Har dock inte provat den eftersom datorskärmen är större än min TV.
Hur som helst så är det nån special-port så nån typ av adapter måste köpas till...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: souljens:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: souljens:
TV-ut är inget nytt. Det har jag på min iMac G4 700 Combo som snart är 1 år gammal. Så det så

Hmm, enligt Apple är det nytt för iMac och gäller endast iMac17" 1GHz.
Man behöver Apple Video Adapter också, för få S-Video och Composite utgångar.

Min iMac har i.a.f en port på baksidan med en TV-symbol ovanför. Har dock inte provat den eftersom datorskärmen är större än min TV.
Hur som helst så är det nån special-port så nån typ av adapter måste köpas till...

Den porten är enbart till för att spegla ditt skrivbord på en annan skärm. Ja även här krävs adapter.

Bevaka tråden