Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel på XCode?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

..så om Cocoa va baserat på C++ så hade det varit "portabelt", då hade det inte varit en "återvändsgränd"?? nu fattar jag inte..

En Cocoa-app är väl lika lite portabel som t.ex en win32-app, oavsett vilket språk det är baserat på?

(Programmeringsspråk i säg är väl alltid portabla - det är ju bara språket liksom..?)

Jag har själv gluttat på Obj-C - coolt språk - tog ungefär 3 dagar att lära sig. Cocoa däremot - ojoj, stort ramverk - skulle säkert ta ett år att få bra känns på - men det är ju oavsett vilket språk det är baserat på... eller?

vad åker in, när cocoa/obj-c åker ut? ..win32/c#?

(Säger inte apples dokumentation nåt om att man kan koda Cocoa apps i både C++, Obj-C och Java?)

ciao

Min poäng var bara att man har ganska liten nytta av Obj-C om det är skilt från Cocoa. Portabilitetsproblemen kvarstår naturligtvis vilket API man än använder, vilket är varför jag ställde mig frågande till Ingemar Ragnemalms argument att Cocoa var en återvändsgränd på grund av just portabilitet.

Bevaka tråden