Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som FÅTT nya powerbooken (nov -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-19 23:56
Ursprungligen av Seretur:

Har ni läst i trådarna som jag länkade till förut? Den här till exempel innehåller 27 sidor med inlägg från personer som har problemen. Det finns ingen person som har en felfri 1440 x 960-skärm...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=158751

Jodå, jag har sett tråden. 109 personer har skrivit 654 inlägg däri. Nu har jag inte läst alla 654 inläggen så jag vet inte hur många av dessa 109 som har problem med sina skärmar. Eller hur många av dem som köpt en ny 15-tummare.

Framför allt vet jag inte hur många sådana här datorer Apple sålt och hur stor andel av dessa som är behäftade med skärmfel.

När jag såg dig kalla oss som inte hittar några ränder på skärmen för en minoritet blev jag helt enkelt bara nyfiken på vad du grundade det på.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 23:21

min gissning är att om någon skulle skriva i forumet om sin välfungerande skärm skulle han/hon bli så nedröstad att människan till slut skulle ge med sig och se ränder.
alltså skulle det vara rätt ointressant att skriva där.

självklart kan man få en ganska bestämd syn på det hela presenterad för sig om man läser en forumtråd där kritiska röster samlats.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-20 09:42
Ursprungligen av svampmoln:

min gissning är att om någon skulle skriva i forumet om sin välfungerande skärm skulle han/hon bli så nedröstad att människan till slut skulle ge med sig och se ränder.
alltså skulle det vara rätt ointressant att skriva där.

skulle man kanske, istället, föreställa sig att människor som inte har problem med sina skärmar, inte har något speciellt skäl till att uppsöka fora där problemet diskuteras?

altså syns de med bra skärmar, inte i lika stor utsträckning som dem med problem.

(kikar man till exempel in till creativecow.com, tror man att alla har massor av problem med finalcut pro

...fick min BP 15 tum i torsdags... perfekt skärm o i övrigt snabb o tyst...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 12:28

Jag har horisontella linjer i min nyinköpta 15" PB. Ska jag ringa och kräva att få en ny i förhoppningen att jag får en felfri, men kan riskera att få en ännu sämre med döda pixlar , eller ska man ta och uppgradera sig samtidigt till en 17"? Jag är dock väldigt nöjd med min 15" och speciellt dess storlek - tillräckligt portabel för att ta med sig, och tillräckligt stor för att kännas som en arbetsstation. Skulle gärna vilja ha ett litet råd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 13:30
Ursprungligen av Nereus:

Jag har horisontella linjer i min nyinköpta 15" PB. Ska jag ringa och kräva att få en ny i förhoppningen att jag får en felfri, men kan riskera att få en ännu sämre med döda pixlar , eller ska man ta och uppgradera sig samtidigt till en 17"? Jag är dock väldigt nöjd med min 15" och speciellt dess storlek - tillräckligt portabel för att ta med sig, och tillräckligt stor för att kännas som en arbetsstation. Skulle gärna vilja ha ett litet råd.

Kräv att få en ny! Har du lagt 20000+ på en laptop, ska du inte godta en halvtaskig skärm. Men risken finns ju att det är samma problem med den nya du får. Vill du vara säker, ta en 17" i stället.

huum ja 2 saker.. kan inte fatta att folk tycker en 17" inte är portabel.. ska man jobba så är det ju det minsta man kan ha känns det som, om man inte bara arbeter med ett program i taget eller enbart skriver på den? Skulle gärna haft ändå fetare, PBn är ju så lätt och tunn så det funkar hur fint som helst Skulle framförallt sett att apple kunnde snört på en betydligt fetare upplösning, ligger långt bak i utvecklingen.. 1900x1600 borde vara minimum på en ny 17" tycker jag.

Sen är det ju självklart att de är problemen som dyker upp på ett forum, om man ska köpa en produkt behöver man ju inte veta vad som är bra med den, det är upp till utvecklarna att bevisa.. vad man (läs jag) vill veta är vad SOM INTE ÄR BRA för det är jäklit mkt svårare att få veta från försäljaren..

Är det ett fel på 15" modellens skärm så köp den inte, i slutendan är bara Apple också ett bolag som vill göra pengar på en produkt, å är produkten dålig så väl annan producent eller annan produkt. Köp en 17" för video/grafik eller 12" för web/text (kanske en extern skärm för de där extrakronorna?) Som en mkt nöjd nybliven mac-ägare kan jag bara för att verka lite vis säga.. Man får en jävulskt bra PC laptop för 30.000 också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 21:22
Ursprungligen av Seretur:

Kräv att få en ny! Har du lagt 20000+ på en laptop, ska du inte godta en halvtaskig skärm. Men risken finns ju att det är samma problem med den nya du får. Vill du vara säker, ta en 17" i stället.

Tack för rådet! Lutar åt att kräva pengarna tillbaka och köpa en 17" istället. Någon som har den nya 17" och isådana fall vad tycker du om den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 21:27

Är det förresten någon som ringt Apple och fått pengarna tillbaka eller en ny 15" PB? Hoppas bara de inte är helt oresonliga i telefonen.

jag sitter på nya 17" 2gb ram.. stortrivs Allt funkar utmärkt, skulle kunnat vara en lite snabbare processor.. men annars funkar allt bra, FCP5, Shake 4 och AE 6.5 körde bra redan på 512 i ram
Batteriet räcker en 3-3.5 tim cirka om du ser film utan att sänka skärmstyrkan... och med salling clicker 3.0 är det en fröjd att köra Pbn som media center (hört "rykten" att Fronrow funkar klockrent;)

Hoppas du får nån nytta av detta i ditt beslut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 19:56
Ursprungligen av chris_sfp:

Batteriet räcker en 3-3.5 tim cirka om du ser film utan att sänka skärmstyrkan... och med salling clicker 3.0 är det en fröjd att köra Pbn som media center (hört "rykten" att Fronrow funkar klockrent;)

Hoppas du får nån nytta av detta i ditt beslut

Får du den batteritiden vid filmtittande från DVD eller HD...?

Ni får gärna ge fler exempel på batteritider... surfande, tyngre redigering i Photoshop, spel....

(tokväntar på min PB 15")

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 13:08
Ursprungligen av miska:

skulle man kanske, istället, föreställa sig att människor som inte har problem med sina skärmar, inte har något speciellt skäl till att uppsöka fora där problemet diskuteras?

altså syns de med bra skärmar, inte i lika stor utsträckning som dem med problem.

absolut, precis min mening!
dessvärre är det oftast till problemsidorna som köpspekulanter verkar söka sig.

  • Medlem
  • 2005-11-21 10:41
Citat:

Tack för rådet! Lutar åt att kräva pengarna tillbaka och köpa en 17" istället. Någon som har den nya 17" och isådana fall vad tycker du om den?

Jag sitter också på nya 17" med 1.5gb RAM. Bästa laptopen jag haft någonsin för kontorsarbete. Den är dock fortfarande alldeles för långsam att spela World of Warcraft på (många säger att det fungerar alldeles utmärkt, men det är inte personer som regelbundet kör 40-manna-raids som tvingar ner prestandan till 5-10fps, jag har alla inställningar på minimum, har stängt av alla effekter utom vertex buffers som ska öka prestandan, och kör i 1152x600 pixels upplösning). Ironforge ligger konstant på i princip 5-10fps i auktionshuset.

Som jämförelse har jag en Acer TM8100 med X700 grafik. Den kör 1280x768 pixels upplösning i World of Warcraft och i princip alla inställningar på max, och den ligger konstant på 60FPS, även i 40-manna raids och i Ironforge... Skillnaden i prestanda är enorm...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-21 20:23

Precis packat upp min nya Powerbook 15"
Tycker ränderna syns tydligt, speciellt i iTunes gråa färg.
Föutom det så är F9 och F10 tangenterna upphöjda, som en liten buckla.
tråkigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-21 21:48

Borde iof lägga till med att powerbooken jag fick var ett oanvänt demo-exemplar (affären hade lovat mig en powerbook under en lång tid, och denna var vad de fick in först.)

Och ett demo-ex brukar det ju inte vara problem med )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 09:49

Ringde just Apple. Blev direkt hänvisad till service-ställe. Vi får se vad som händer. Ska lämna in den där, men jag har inga större förhoppningar om att få den tillbaka utan ränder. Antar att detta är vägen man får ta för att sedan kunna kräva pengarna tillbaka. Killen som jag pratade med hade bara hört talas om ett fall till som hade ringt in och hade samma problem.

Senast redigerat 2005-11-22 10:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-25 19:46

Fick min 15" i förrgår. Inga ränder på den..
Inte haft någon kund som klagat på sin heller, ännu iaf

Jäklig nice skärm, stor lyft från min 12" PB..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-25 20:18

Skärmen har ränder

Fick min PowerBook 15 " förra veckan.
Bildskärmen har horisontella ränder som syns när jag sitter närmre än 0,75 m och det som visas på skärmen är grått el blått.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-25 21:14

Min första Mac och trots ränder, ljudloop (upplevde det för första gången igår, har haft datorn i en månad) och ibland blinkande skärm (väldigt sällan) så älskar jag min nya PB 15", slår lätt min gamla pc-laptop. Jag kan leva med felen men skulle såklart bli gladare om Apple kunde hitta en lösning.

Ljudloop säger ni. Det har jag upplevt vid ett fåtal tillfällen. Framför allt när jag ansträngt maskinen med SimCity4 som verkar vara en dräpare för Apples snabbaste powerbook hittills. Och ränder kan jag som sagt ana om jag ger mig fan på det men det är verkligen inget som stör. Men det där med ljudloopen var ju intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-26 11:48

Fick ljudloopar på min nya PB förra helgen. De dök ungefär en gång i timman ungefär, sedan försvann de. Kan ha förvunnit p g a att jag startade om. Är väldigt nöjd med datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-26 15:56

Jag har också ljudloopar, vet ngn vad de kan bero på? Händer lite då och då både i iTunes och Skype etc... störigt, särskilt när man har ränderna också.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 14:40

först ömtåliga nano's .. o sen stora mängde feltillverkade 15"... inte så som det borde vara.. inte applestil

Enligt denna link till mediamac har ALLA nya 15" problem med skärmen.

http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=14613

(Varning, blodsugaren och andra, det står på danska! )

/ kalle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 19:52
Ursprungligen av Kalle Borch:

Enligt denna link till mediamac har ALLA nya 15" problem med skärmen.

http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=14613

(Varning, blodsugaren och andra, det står på danska! )

/ kalle.

Jag har fortfarande inte sett en enda som ser ok ut...

Här är en bra bild att testa med:

http://crankycat.com/pb15_problems.png

Ursprungligen av ch0bbits:

först ömtåliga nano's .. o sen stora mängde feltillverkade 15"... inte så som det borde vara.. inte applestil

Det är det priset vi får betala för apples makabra marknadsföring och julklappsutdelningsmässiga lanseringar av nya produkter. Apple har blivit så duktiga på att hålla allt hemligt tills det är dax. Ett skäl till detta är att ny prylar aldrig testas i några vidare kretsar vaför apple överrumplas av tex problemet med lätt repade ipodnanosar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-01 21:30

Fick min 15" den 22:a nov, inga ränder, men däremot ett batteri som
säckade ihop efter 1 v. Får ett nytt skickad till mig av Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 17:50

Nya powerbooken

Fick min igår 15", jag tycker mig se ränder på fanskapet iaf längst upp under menyn där det är lite skuggning, syns hur tydligt som helst?
Ska det vara så eller har jag också en med fel på, vad gör man? Lämna in skiten eller? Har apple erkänt problem?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 19:49

Har fått min powerbook 15" idag.. visst syns ränder men jag tror inte det hade stört mig om jag inte hade vetat om det.. dom syns om man sitter nära iofs.
Ska man skicka tillbaka eller?

När jag pratade med supporten så bad personen jag pratade med mig att köra diverse omstarter för att köra "reset" på bl.a PRAM och NVRAM.
Men jag konstaterade att randigheten kvarstod.
Sen testade vi att starta från CD'n, då had jag först inte någon möjlighet att se några ränder, eftersom jag inte kom åt någon bild med de drabbade färgerna, men genom att ta fram en av "problem nyanserna" som bakgrundsfärg i terminalen så konstaterade jag att problemet kvarstod.

Fick ett nummer och ska ta den till något service ställe.
Gissar att jag tar den till inLife.

Återstår att se vad som görs sen.

Jag kan i vilket fall inte vara utan datorn, och vad det verkar får man ingen lånedator om de skickar den på reparation.
Hoppas på en ny bara. Illa nog att behöva installera om igen nu, när man väl har kört in allt.

Återkommer om utvecklingen.

Bevaka tråden