Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på mopedljudet i iMac g5 17"?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 14:23
Ursprungligen av Flipper 2:

I systeminfo står det PowerMac 8,1
Boot ROM-version: 5.2.2f4

kan det hjälpa?

Hej!

Min är också den PowerMac 8,1 men har 5.2.2f2 i Boot ROM-version.

Tror nog att det enda sättet du kan se om du har en rev A eller B på är genom att kolla på följande bild som jag länkat till och jämföra ditt midplane med dom.

http://www.scienceman.com/images/00_imac_G5_01.jpg

Den till vänster är rev A och den till höger är då rev B. Största skillnaden lär nog vara att airport är inbyggt på logikkortet och att cpufläktens kontakt sitter precis bredvid fläkten på rev B. På rev A så sitter kontakten för cpufläkten till vänster om nätdelen.

Hoppas det räcker för att du ska kunna ta reda på om det är rev A eller B du har (misstänker att du har rev A).

Personligen skulle jag inte gå in och såga i det höljet om jag inte hade en reservlösning som är fungerande alt. ett nytt hölje att byta till.

//Trinodia

Ursprungligen av Trinodia:

De få lösningar jag hittat har handlat om att ta bort själva höljet på CPU-fläkten och därigenom komma ifrån att fläkten vibrerar och skapar resonans... Andra har sågat av halva höljet och sedan satt tillbaka fläkten igen och till sist några som har lagt till lite dämpning på nedre halvan av höljets utsida och på så sätt fått ordning på problemet...

Jag har detta problem med min iMac G5 17" rev A, men har inte brytt mig om det på länge då jag bytt midplane av en annan anledning och det nya är en aning tystare.

Vill bara säga att jag följer din quest for the holy grail med intresse.

Hela höljet på iMacen vibrerar ju faktiskt märkbart när man känner på det, och särskilt kring fläkten du nämner, så tanken på att ordna med en förbättrad dämpning känns ju inte helt främmande.

jag tror att det är rev A ....skall nog avvakta med motorsågen och se hur ska det lösa sig här på denna tråden.
Instämmer med TZW och följer debatten med stort intresse...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 12:34

Tänkte bara posta en bild på hur det såg ut i min dator när jag körde med plexiglaslösningen...

(egentligen var det plast från ett cdcase som jag hade skurit i lagom stora bitar och skapat en lösning för detta ändamål)

Ursprungligen av Trinodia:

Tänkte bara posta en bild på hur det såg ut i min dator när jag körde med plexiglaslösningen...

Var sitter plasten? *blind och förvirrad*

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 13:11

Om du kollar under fläkten så ser du en plastskiva som ligger ner under fläkten, på den sitter tre st "pelare" som fläkten vilar på samt det är en liten bit plast mellan fläkten och nedre kanten av det yttre höljet av iMacen.

Kanske inte va världens bästa bild på lösningen men man ser iallafall att fläkten ligger emot kylflänsen.

//Trinodia

Då är det nog lättare att fästa fläkten på själva metall-skenan som vilar övanpå den.
Man kan limma ihop dom med värmefast limm av nåt slag...eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 22:07

Har faktiskt funderat på om det är lättare att göra en sådan fästanordning men jag har inte kommit på något vis att dämpa mellan fläkt och och metall-skenan.

Metall-skenan sitter nämligen inte fast när man inte använder det riktiga höljet, den sitter lite löst och kan nog säkerligen vibrera lite på egen hand. Just därför blir det nog svårt att hitta en lösning utan att få tag på ytterligare ett hölje som man vågar sätta sågen i.

"The hunt goes on!"

//Trinodia

Bevaka tråden