Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Line-out på iMacen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-16 15:47

Det vore lite coolt att köra Front Row på iMacen när man har ex. fest med dans. Finns det riktig line out på iMacen så att man kan koppla den till stereon? Eller är det bara ett hörlursuttag? Det fungerar väl iofs det också. På specen så är det visst ett kombinerat hörlursuttag och ett 5.1-uttag. Är det då line out om man har en sån kabel? Förresten, fungerar Front Row med Airport Express?

Jag vet inte riktigt vad line-out betyder, men eftersom min stärkare inte har en digitalingång har jag min imac kopplad till min stereo via en kabel med en 3,5 mm kontakt i ena änden och 2 rca i andra. det fungerar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 16:48

jag kan ha fel, men om det är ett kombinerat hörlurs- samt 5.1-uttag så borde det vara kombinerad hörlursuttag med optisk line-out (eftersom den mig veterligen måste gå digitalt pga antalet kanaler).

så ja - det torde vara digital line-out. kollat i iMacens manualer på apples sida?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-24 12:52

Jag funderar också på denna optiska digital utgången. Finns det nån som vet vilken kabel som passar och nåt enkelt och vettigt 5.1 högtalarkit (typ Creative) med decoder som skulle passa ihop??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-24 13:01

Det är optisk ut i minijacket, som svampmoln säger. Kan alltså köra antingen optisk eller mini-till-2xRCA som ekström säger.

  • Medlem
  • 2005-11-24 13:48

Från Apple.se "Ljud - Inbyggda stereohögtalare, inbyggd mikrofon, hörlursuttag/optisk digital ljudutgång, ljudingång (linje in)"

Så kallad Toslink http://en.wikipedia.org/wiki/Toslink

På Clas Ohlson finns denna för 69.- (1,5 m)

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=322087000

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-24 23:09

Tack för en en bra förklaring angående Toslink. Och på denna optiska länk går det X antal kanaler enligt alla möjliga format, eller bara stereo?

Denna Toslink ingång borde då finnas på förstärkaren, nån som har nåt tips på en billig lösning med decoder eller vad det kallas med förstärkare samt högtalare? 5+1 vore tufft...

Sista dan imorrn för att beställa lite HemPC-tillbehör så om det finns nåt under kategorin PC-högtalare vore det kanon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-25 10:47

Jag hittade ett Creative paket GD580 med decoder som tar optisk...kostar ca 1900 på dustin...

Findes der et Toslink kabel med "jackstik" i begge ender, så jeg kan bruge det til min Minidisc optager? Det kunne være cool!

1
Bevaka tråden