Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig nyhetsbevakning på 99mac

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att samarbete med andra sajter och deras nyheter vore en idé, men det kanske blir svårt att koppla diskussioner till det? Personligen gillar jag inte riktigt MacFebers stil som ibland är för spekulativ, för ogenomtänkt och för... kvällstidningsaktig.

Förstår vad du menar, men i motsats till andra nyhetssidor så tycker jag texten är betydligt mer välskriven och samtidigt är underhållningsvärdet högt.

Smaken är bekant som baken. Blir svårt att välja, helt klart. Men allt är bättre än det är just nu. Och tycker definitivt det ska vara en svensk site som ska implementeras på förstasidan. Detta är en nordisk tjänst, för att inte säga nästan uteslutande svensk.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att samarbete med andra sajter och deras nyheter vore en idé, men det kanske blir svårt att koppla diskussioner till det?

Blir det verkligen det? Håller inte riktigt med. Det finns flera sätt att koppla ihop siter. T.ex. skulle man kunna använda sig av en XML-feed, då kan man ju customisera hur mycket man vill från "vår" sida. Lägga in en "kommentera detta i forumet"-länk som precis som idag går till "vår" databas.
Finns 10 olika snygga sätt att göra detta på.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Blir det verkligen det? Håller inte riktigt med. Det finns flera sätt att koppla ihop siter. T.ex. skulle man kunna använda sig av en XML-feed, då kan man ju customisera hur mycket man vill från "vår" sida. Lägga in en "kommentera detta i forumet"-länk som precis som idag går till "vår" databas.
Finns 10 olika snygga sätt att göra detta på.

Jo, men om vi t.ex. skulle använda oss av MacFebers nyheter så måste vi säkert ha en länk till MacFebers sida med nyheten och där finns ju också möjlighet att diskutera, därmed blir det splittrat tänkte jag.

Efter några sekunder till med tanke så kanske en XML-feed var en ganska dum tanke. RSS-feed blir nog det naturligaste. jaja, finns som sagt massor med olika sätt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 15:19
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Efter några sekunder till med tanke så kanske en XML-feed var en ganska dum tanke. RSS-feed blir nog det naturligaste. jaja, finns som sagt massor med olika sätt.

RSS är en slags XML.

Ursprungligen av tjogin:

RSS är en slags XML.

Sant, satt fast i tankegångarna vi har här på jobbet. Jag ser RSS som enkelriktad kommunikation, medan XML använder vi som kommunikationsmetod där en reaktion på ett XML-meddelande skapar ett nytt tillbaka efter ihopsamlande av data. Ignorant av mig att kläcka ur sig det faktiskt, men men, kommer inte vara första gången tror jag

Att RSS var en typ av XML visste jag faktiskt inte, se vad man lär sig

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 16:09
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Sant, satt fast i tankegångarna vi har här på jobbet. Jag ser RSS som enkelriktad kommunikation, medan XML använder vi som kommunikationsmetod där en reaktion på ett XML-meddelande skapar ett nytt tillbaka efter ihopsamlande av data. Ignorant av mig att kläcka ur sig det faktiskt, men men, kommer inte vara första gången tror jag

Att RSS var en typ av XML visste jag faktiskt inte, se vad man lär sig

Om 99mac skulle syndikera nyheter från en annan nyhetssajt så skulle RSS (eller Atom, eller vilket XML-format som helst) fungera alldeles utmärkt, och, som du nämnde, så skulle hur dessa nyheter visas kunna anpassas helt och hållet. Jag tror det kan vara en bra ide att syndikera nyhetsrubriker+kort utdrag från andra webbsajter, iaf bättre än att tillhandahålla en halvtaskig nyhetstjänst själv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 15:54

För att dra in mer pengar så tror jag bättre/smidigare betalningsmodeller behöver införas, små, begränsade och specifika tjänster som kostar mindre per styck. Microbetalningar är det som gäller för att ta betalt för innehåll/tjänster på webben; gärna via SMS (eller Paypal) då det underlättar impulsköp. Möt kunden på dess egna (betalnings)villkor helt enkelt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-12 17:27

Hoppar in i diskussionen en kortis bara för att hålla med Adrian. Själv gick antalen besök jag gjorde på 99mac ner en hel del sedan nyhetsdelen lyftes fram till nackdel för forumet som inte hamnade på förstasidan längre. De senast aktiva diskussionerna fick under en tid också en placering ganska långt ner på förstasidan, något som i mina ögon tog fokus från forumet ytterligare. Ungefär samtidigt (om jag minns rätt) blev forumdelen också mer uppstyckad vilket gjorde att det kändes som att det tappades lite tempo på forumet - iofs till förmån för en mer precis bläddring...

Betalsajt är ju bra om man vill vara ett forum enbart för de mest hängivna användarna. Vill man däremot vara lite av ett samlande community för Mac-Sverige och hjälpa nytillkomna switchers går ju det bort känns det som...

Jag personligen skulle gärna se ett hyfsat renodlat forum. Nyheter får man på annat håll. 99mac är ett riktigt trevligt forum, men som portal (eller vad nu strävan har varit) betraktad inte särskilt fungerande. På topp var nog 99mac kring 2001 i mina ögon

Jag tycker att en medlemsavgift är en vettig lösning och kanske en naturlig lösning för att få
sidan att gå fram, nu är jag ju rokie här på sidan, men tänkte jag skulle komma med några
förslag jag också.

Man skulle kunna ha ett rankingsystem från 1-5 där de som ligger i 1:an får betala en avgift varje
år på t.ex. 100:- och är man aktiv i de trådar som skrivs och besvarar många frågor så klättrar
man efter hand i rankingsystemet och därmed sänker man sin årsavgit.

Hur ska man då hålla koll på vilka som är flitigast, ja det är ju en bra fråga. En grej skulle kunna
vara att man som moderator hade möjlighet att trycka på en knapp i alla inlägg om han/hon gör
bedömningen att det är ett bra inlägg, men det kan ju också bli ett jäkla tryckande, hehe!

Ja, det vara bara lite tankar som tänktes högt!

Hur som helst så håller jag med ett flertal andra om att 99Mac ska lägga fokus vid forumet och
sina tester av produkter istället för att försöka tävla med många andra redan bra nyhetssidor.

Varför inte göra men medlems-dvd en gång var 6:e månad med lite godis på som var och en
kan köpa för låt säga 50-spänn eller något. Innehållet kan vara allt ifrån Roliga spel medlemmars
egna tillvärkade bakgrundsbilder, widgets m.m.

Beställer man bra dvd-skivor från www.wesellcd.com så får man dem för ca 5:- styck, sen köper
vi plastfickor för ca 1:- styck och så lite kartong och lim + ett frimärke. Ta i lite då och säg att
det går på 10:- per dvd. Förtjänst på 40:- per dvd.

En grej som förvånar mig en anging är varför man inte har några företag som har banners på
förstasidan, måste väl finnas massor av företag som skulle kunna vara med och hjälpa till, ja
menar vi sitter ju här och tipsar om deras produkter och det är ju ett gäng som ser det!

Kolla bara tråden om skrivbordet, där det har publicerats bilder på i stort sett samtliga Macmodeller
de senaster åren, har aldrig varit så sugen på en Mac till som jag var efter ha bläddrat igenom
den tråden, hehe!

Denna diskussion har upprepats ett antal gånger här på 99mac och ungefär samma saker kommer fram:

- 99mac är ett utmärkt forum som lyckats samla väldigt många människor som återkommer ofta. Informationen och samlingsplatsen är mycket bra.

- Många vill att vi ökar det redaktionella innehållet: Tester, Guider, "Så-här-gör-du", reportage och nyheter för att dels sprida information och även locka till nya diskussioner.

- Vi bör uppdatera sajten regelbundet med nya funktioner och uppfräschat utseende var 6-12:e månad.

- Dom flesta är rörande överens om att oavsett hur mycket tid, pengar och energi vi lägger ner på sajten är värdet fortfarande noll kronor.

Det sista gör att det är så ruskigt svårt att motivera sig att lägga några veckor på att uppdatera till en ny version etc. Hade mer insats inneburit fler betalande medlemmar vilket ökar värdet på sajten hade man haft en naturlig motivationscykel - precis som fler mac.se användare innebär att vi får mer intäkter. Ni förstår säkert vad jag menar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 12:54
Ursprungligen av Björnström:

- Dom flesta är rörande överens om att oavsett hur mycket tid, pengar och energi vi lägger ner på sajten är värdet fortfarande noll kronor.

Det bästa -- själva essensen -- med 99mac är forumet. Vad gör forumet bra då? Jo, medlemmarna. Att ta betalt av den resurs som faktiskt gör 99mac så bra känns lite bakvänt. Åtminstonde för min del så utgör testerna och reportagen en närmast minimal del av vad jag upplever bra med 99mac. (Om du tror annorlunda, börja ta betalt för dem!)

Jag har nämnt det massor av gånger redan, men betaltjänster är inte något svart/vitt. Om en betaltjänst inte fungerar så innebär det inte nödvändigtvis att ens besökare är totalt ovilliga att betala för någonting överhuvudtaget, utan endast att den specifika betaltjänsten inte är särskilt attraktiv. Istället för att vara bitter över det, försök hitta andra betaltjänster och betalningsmodeller.

Måhända att många är vana vid att sajter "ska" vara gratis, men man kommer ingen vart med att beklaga sig över det faktumet -- erbjud istället en tjänst som folk är beredda att betala för, och packetera den rätt, erbjud bra mervärden; det finns massor av andra webbsajter som har lyckats med detta.

Ursprungligen av tjogin:

Det bästa -- själva essensen -- med 99mac är forumet. Vad gör forumet bra då? Jo, medlemmarna.

Absolut.

Ursprungligen av tjogin:

Att ta betalt av den resurs som faktiskt gör 99mac så bra känns lite bakvänt.

Samtidigt kostar det ju en hel del pengar att hålla igång driften. Och utöver det en massa timmars ideellt arbete. Ur den synvinkeln så handlar det ju inte om att ta betalt för medlemmarnas jobb, som du antyder. Man tar betalt för att hålla öppet snarare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 14:03
Ursprungligen av Adrian B:

Samtidigt kostar det ju en hel del pengar att hålla igång driften. Och utöver det en massa timmars ideellt arbete. Ur den synvinkeln så handlar det ju inte om att ta betalt för medlemmarnas jobb, som du antyder. Man tar betalt för att hålla öppet snarare.

Visst, men så är det ju med alla webbplatser, inte direkt unikt för 99mac.

Ursprungligen av tjogin:

Visst, men så är det ju med alla webbplatser, inte direkt unikt för 99mac.

Näe, jag bara förklarade varför man kan motivera att ta betalt för 99mac utan att se det som ett sätt att profitera på dess medlemmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 09:55

Ett förslag: Nyheter kräver som sagt mycket resurser och ständiga uppdateringar. Varför inte byta ut startsidans nyheter till artiklar? Alltså tester och dylikt. Detta skulle ju minska pressen att spotta nyheter och frivilliga kan koncentrera sig på att skriva.

Björnström, hatten av för dig och alla som jobbar med 99mac

Ursprungligen av tobot:

Ett förslag: Nyheter kräver som sagt mycket resurser och ständiga uppdateringar. Varför inte byta ut startsidans nyheter till artiklar? Alltså tester och dylikt. Detta skulle ju minska pressen att spotta nyheter och frivilliga kan koncentrera sig på att skriva.

Mycket bra ide!!!! Och passande artiklar i samband med nya produkter så det är lite liv i det
också! Rock On!

Tobot - du har bidragit jättemycket till sajten och mac.se på ett sätt som få känner till. Hatten av för dig min vän!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 15:45
Ursprungligen av Björnström:

Tobot - du har bidragit jättemycket till sajten och mac.se på ett sätt som få känner till. Hatten av för dig min vän!!

Tack, nu blir jag nästan generad

Ursprungligen av tjogin:

Måhända att många är vana vid att sajter "ska" vara gratis, men man kommer ingen vart med att beklaga sig över det faktumet -- erbjud istället en tjänst som folk är beredda att betala för, och paketera den rätt, erbjud bra mervärden; det finns massor av andra webbsajter som har lyckats med detta.

Tjogin: Vad ska vi göra ge praktiska exempel? Ge gärna exempel på webbsajter som lyckats.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 15:39
Ursprungligen av Björnström:

Tjogin - vänd på det och se det ur min synvinkel. Vad ska jag göra - praktiska exempel?

Inför nya betalningsmodeller och tjänster (ledord: ju mindre tjänster/kostnader desto bättre, microbetalningar is teh shit). Vad ni kan erbjuda för tjänster vet ni bättre än jag, men någonting måste ni ju kunna erbjuda utöver själva medlemsskapet i forumet?

Köp & Sälj behöver ju inte vara kostnadsfritt, om man ser till att de (bra) alternativen inte är det. Återigen: håll kostnaden minimal, mikrobetalningar is teh shit.

Bara kostnaden är tillräckligt låg så är folk beredda att köpa vad som helst; exempelvis så skulle ni kunna införa "stödmedlemsskap", vilket skulle innebära att man i en begränsad tid (t.ex. en månad) blir flaggad som "stödmedlem" that's it -- det är allt man får (skulle även kunna ha en separat sida som listar alla stödmedlemmar denna månad och tidigare perioder). Man väljer av sitt goda hjärta att stödja 99mac i en begränsad tid för en struntsumma och ni behöver inte prestera nånting alls.

Det finns säkert många som vill stödja men som inte känner att de tjänster ni erbjuder nu träffar rätt; jag vill det t.ex. men är inte ett dugg intresserad av de tjänster ni erbjuder idag.

En sak som stör mig, och det vet du säkert redan, är att avatarer inte är fria. Jag skulle gärna stödja 99mac men själva principen att avatarer -- som gör det enklare att känna igen andra -- inte är fria gör att jag känner mig motvillig att stödja ett koncept som, känner jag, faktiskt inte är särskilt genomtänkt. Den som betalar för sin avatar tjänar ju inget på det, det är ju alla andra som gör det.

Så, konkret, till att börja med:
* Släpp avatarer helt fria
* Inför liten kostnad för köp/sälj
* Inför tidsbegränsat stödmedlemsskap till liten kostnad

Återigen: microbetalningar is teh shit.

Edit: Vart kan jag köpa 99mac-tshirten? Det måste ju finnas en fet marknad för tshirts med roliga/snygga Mac-motiv?

Bevaka tråden