Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i brandvägg enligt BBB

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tjogin:

Vore det inte enklare att bara låta bli att vara spydig från början?
Är det din omfattande tekniska kunskap som säger dig det, eller nåt annat? Har du följt pichias råd ovan?
Ofta ligger nog problemet hos kunden.
Vem tror du vet bäst om supportpersonalen på BBB kan OS X eller inte; de själva eller folk på 99mac? Anta, för en sekund, att supportpersonalen bara försöker göra sitt jobb, istället för att, som du gör nu, anta att allt de säger är lögn.

Spelar väl fan ingen roll om BBB har rätt, tro fan att en bredbandssupport ska ha kunskap om OSX!
sorlig att det ska va så.. tur att man har comhem.

Får väl bara konstatera att jag inte är ensam när det gäller att ha problem sedan jag gick över till BBB från ett väl fungerande Bostream. Jag sitter i ett hemmanätverk bestående av 2 Macar och 2 Pc med en router mellan modemet och datorerna. Jag gjorde även det stora misstaget att låta mej övertalas att köpa deras ip-telefonitjänst också. Min vardag innebär att jag är utan både telefon och internet ett par gånger i månaden, i skrivande stund har det väl blivit något längre mellan avbrotten, men det är fortfarande alldeles för ofta för att vara acceptabelt. Så jag ställer mej nog på kritikernas sida, BBB har den sämst fungerande internettjänst jag haft. BBB har dessutom erkänt i tv att dom inte riktigt har koll på sina grejer, tyvärr är det vi kunder som får lida. Jag önskar jag kunde få comhem istället.

Vad säger supporten?

- har du en trådlös telefon i närheten?
- jag ser att din signal är lite svag, det skall jag fixa nu.
- sitter modemet i första jacket?
- kan du titta så att jacket är rätt kopplat?

Man blir så trött, jag hade alltså Bostream i flera år i samma jack utan problem, vems är felet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-06 23:03

Tråkigt du fått problem efter du gick över till B2 från Bostream. Att supporten frågar om det sitter i första jack, är seriekopplat osv är dock väldigt relevanta saker de behöver svar på. Sen att det fungerat i samma jack innan säger inte så mycket om du hade en lägre hastighet när du hade Bostream. Desto högre hastighet desto känsligare blir det... går säkert ställa ner dig maximalt i hastighet så fungerar det kanon på dina jack oavsett hur de är kopplade. Nu har B2 stora problem med sina modem som kan vara det som ställer till det för dig men det är svårt att veta exakt då DSL är en teknik där extremt mycket kan gå fel. Vet att B2 jobbar för fullt med Xavi för att få ordning på problemen.

Jag tycker att om du är säker på att inget är fel hemma hos dig så kräv att det ska läggas ett felärende och att de får skicka ut en tekniker om de vill samt att du självklart accepterar deras serviceavgift om felet ligger på din sida. För har det fungerat bra förut i samma telejack så måste det ju vara rättkopplat! Sen vet inte jag vad du har för telejack men har man nyare telejack så brukar de tyvärr kunna ge sig då de ofta har en krets som brukar kunna ge sig, enda att göra då är att byta telejacket. Att detta problemet fanns hade inte ens jag som teletekniker en aning om förän jag fick höra det från en tillverkare av teleutrustning.

Ursprungligen av jerryskate:

Spelar väl fan ingen roll om BBB har rätt, tro fan att en bredbandssupport ska ha kunskap om OSX!
sorlig att det ska va så.. tur att man har comhem.

Kan nog inte hålla med om detta. Oavsett vad som sägs så är macanvändare en minoritet av de som ringer in, oftast kan också dessa användare en hel del om sina egna system. Grundläggande gällande Mac OS 9 och X står i handboken som följer med bredbandet och det är även detta supporten kan. Hur ska en support kunna sitta och kunna mer än användarna? Då måste de själva vara mac-användare eller få den utbildning som krävs vilket inte prioriteras då mac-ägare som sagt än en minoritet. Och sen är faktiskt inte bredbandssupport någon datasupport... ser de att de har kontakt med modem och att det ska fungera med en dator så har de egentligen inga skyldigheter att hjälpa till förutom basicgrejer som att lägga in epostkonton etc. Ska man ha hjälp med e-post har de även krav på vilka program som måste användas men finns väl säkert minoriteter där som gnäller på att de inte får hjälp för att de har något udda program som inte prioriteras. Det är bredband de hjälper till med och inget annat... allt annat får man se som bonus. Men tur du har ComHem så du kan få hjälp...

Jo, jag hade dem i två år, först året problemfritt även om det aldrig var en stabil 8/1 Mbit, mer 3/1 i praktiken. Fast jag brydde mig inte så mycket om det då. Sen skaffade jag IP-telefoni för ett år sen. Men det började strula då och då. Folk ringde till mig och fick höra att numret hade upphört t.ex. Och som du säger själv så innebar första samtalet till support att de efter 5 sekunder glatt säger att "nu äre fixat", vilket är bull..... för snorungen i andra änden har på höjd snytit sig.

Du har inte blivt hotad med påslag på fakturan än? (För att de ska skicka en tekniker, menar jag)

Nä, jag är tacksam att TV-kabelnätet fick en uppgradering till Internet - "tre hål i väggen". Nu väntar jag bara på att abonnemanget ska ta slut på BBB.

En annan sak är att det är lite märkligt att man inte kan byta till en annan operatör utan att först gå tillbaks till Telia. Inte direkt fri konkurrens.

Så, nu har jag lugnat ner mig lite: Om du testar att köra din uppkoppling med standard DHCP utan krusiduller och utan router eller något mellan, funkar det inte då så är det fel hos BBB. Dra ur strömförsörjningen till BBB-modemet en stund också.
Om inte annat så har du i alla fall gjort det du kan. Då SKA de skicka ut en tekniker OCH göra avdrag på fakturan, fast du lär behöva propsa på det!

Senast redigerat 2005-10-09 21:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-09 23:23

Är det inte så att problemen började dyka upp när du skaffade IP-telefoni?

Har en kompis som fick liknande problem efter telefonbytet. Telefonen åt upp hela bandbredden och datorn förmådde inte att ta tillbaka sin del när den behövdes.

Det han fick göra var att ställa in "halv duplex" manuellt i internetinställningarna. Per default är dessa automatiska. (systeminställningar>nätverk, visa ethernet(inbyggd), till sist fliken ethernet: konfigurera manuellt: välj lämplig hastighet och duplex. detta i Panter, men antar att Tiger är likadan)

På det viset kunde macen hålla fast vid sin del av bandbredden.

  • Medlem
  • 2005-10-10 23:02

Supportpersonal är väl som alla andra, det finns bra och dåliga och mitt-i-mellan.

Blev själv inte så imponerad av just BBBs support när jag hade problem, skickade en lång genomgång på vad som var fel och olika saker jag testat för att försöka isolera felet.

Får tillbaka ett mail "gör-så-och-så och se om det fungerar då". Hade han överhuvudtaget bemödat sig läsa mitt mail hade han vetat att det var bland det första jag testade. Mailar igen, får svaret "om problemet uppstår igen så ring". Varför erbjuda support via mail om de bara skickar en vidare till telefon-supporten med sin eviga kö?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-12 16:27

Nu har jag inte läst igenom allt i tråden men kan säga som så att B2's support ser mer än ni anar när det gäller utrustning och vad som kan vara fel. Inte alla som håller hög kompetens på supporten men ser det inte som så konstigt när de får ta sån jävla skit från folk, inte många som jobbar längre tid på en support då de inte pallar med det. Gällande någon som sa att han blivit "hotad" med serviceavgift så fungerar det ofast så när man kräver få ut en tekniker. Det de "hotat" med är att om felet ligger på din sida så får du stå för teknikerutskicket vilket oftast ligger på runt 1500:-, men är man säker att felet inte ligger hos sig så är det väl ändå bara att acceptera? Om det ligger finns en möjlighet att det ligger hos dig så ska man inte hota med att de måste skicka tekniker. När B2 skickar ut en tekniker och det visar sig att felet ligger hos kunden så blir man debiterad men lik förbannat går B2 back på att skicka teknikern då den kostar mer än 1500:-, tar jävligt lång tid för dem att tjäna pengar på dig som kund så fort en tekniker varit ute.

Och gällande att B2 nu skyller på din dator och inte uppkopping så är det förmodlingen för att de kan ligga och pinga ditt modem men inte får kontakt med någon mac-adress på porten de kollar, enklast löser väl ändå du detta genom att testa med en annan dator.

Och ni som gått från Bostream till Bredbandsbolaget och har fått problem med uppkopplingen så har de haft vissa problem med sina modem som ska snart ska vara löst med ny mjukvara till modemen. Kan även vara så att ni i vissa fall fått en högre hastighet än innan som gör att signalvärdet inte pallar med och att ni då måste ställas ner i hastighet. Och ni som fått gå från VDSL hos Bostream och fått ADSL upp till 24Mbps från B2 bör ringa dem o kontrollera om ni kan få B2's VDSL-tjänst istället... kan bara hålla med om att det är taskigt läge för er.

Och så undrade någon varför B2 inte satsar på VDSL, har att göra med att folk efterfrågar inte tjänsten och att den är dyrare, folk anser upp till 24/1 är en bättre tjänst. Kan tänka mig det t.o.m ringer folk till B2's kundtjänst o vill skaffa 24Mbps-tjänsten trots de har B2's lantjänst.

O så vill jag avsluta med att det bara är jävligt dumt när man ringer en support att börja med att skälla... räkna inte med en bra hjälp efter detta. Var trevlig så får du så mycket ber tillbaks även fast du kanske haft en drös med problem. Skriver väl något mer senare och jag reserverar mig för felskrivningar då jag ej orkar läsa igenom det jag skrivit.

Även tvungen att tillägga att det säkerligen finns folk som kan mac på supporten men inte så man normalt kan springa o fråga folk efter hjälp hur som hellst på alla dessa callcenters. macanvändare är en minoritet och det är bara att inse.

[QUOTE="Gill"]

Var trevlig så får du så mycket ber tillbaks även fast du kanske haft en drös med problem. Skriver väl något mer senare och jag reserverar mig för felskrivningar då jag ej orkar läsa igenom det jag skrivit.

[QUOTE]

Ja, tänk om det kunde vara så. In an ideal world.... Personligen så tröttade jag på att behöva ringa två, tre gånger (med väntetider) innan man kom till en kompetent person.

Du hade inte läst allt sa du, jag kan förstå att du inte orkade det! Att det skulle bli en så het potatis :rolleyes:

För mig, så låter det som om pick-me-up's problem inte riktigt fullt diskuteras här i tråden, känns som om det har gått över till att visa avsky och/eller hat mot supportpersonal. Själv har jag alltid fått hjälp av supporten och jag använder mig av Gill's teknik, var trevlig, och lägg fram ditt problem sakligt. Detaljer kan hjälpa dem att rätta till ditt problem.

Sen kan du alltid försöka att ragga lite på supportpersonalen om du har lust, det kan också hjälpa! "du har en riktigt sexig röst, vet du det?"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-27 14:34

Ok, för att återgå till trådens ursprungliga ämne...

pick-me-up

Vad har du för uppkoppling? Via telefonjacket/ADSL/VDSL? LAN?

Hur har du kopplat in datorn hemma? Vilka burkar är kopplade var, och vad är det för burkar? (router, modem, switch, dator osv) Gör gärna en liten figur i stil med. Om du inte känner till vad det är för burk så skriv gärna det som står på den, t ex " liten blå burk med många kontakter och texten Netgear FS 116 på ovansidan"

[ dator ]---[ switch ]---[ router ]---[ modem ]---[ telefonjack ]

Jag är nöjd!

Det tverkar funka nu! Det har varit många i alla tre HSB-husen som haft stora problem med internetkoppling, men nu ser det ut att fungera normalt igen. (Troligen flera tio stycken abonnenter.)

Vi har en kille från HSB som för våran talan. HSB är så pass stor kund hos BBB att de kan inte göra mycket än annat att se till att fixa sina linjer och prylar att det funkar *s* och inte försöka skylla på oss användare!!!

Man står ganska slätt mot BBB som en privatperson, må jag säga. Huvudsaken är dock att det ser ut att rulla på klanderfritt i gen. Hoppas att jag får också veta orsaken till störningar *s*

Det har varit problem även med IP-telefoni. Men nu ser det ut att funka som vanligt igen.

Bevaka tråden