Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lasso VS PHP

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PHP rules!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hille:
Martin fick för ett tag sedan stänga av funktionen att söka i alla forum samtidigt här på 99mac för att det helt enkelt sög musten ur webbservern.
Då spelar ingen lina i världen nån roll. Jag saknar den funktionen och om ett byte av språk skulle ge betydligt bättre prestanda på existerande hårdvara och lina så är ju ett sånt byte i allra högsta grad intressant.
Så det behövs inte någon sajt av Hotmails storlek för att dra nytta av snabb kod.

99mac använder ju sig av textfilsdatabas, vilket försvårar processen att söka igenom alla forum på en gång. Datorn måste ju självfallet använda sig av mer kraft om den måste
gå in i varje enskilt dokument och söka. Fast nu har jag inte kollat igenom sökfunktionskoden för UBB så jag vet inte exakt hur den jobbar i detta fall.

CGI (C++) dokument är det jag pratade om, dokument med själva .c (.c++) filändelsen.

Algoritmer och design är avgörande för prestanda. Språk är enligt min mening sekundärt, men i vissa sällsynta fall kan det vara avgörande.
Eftersom algoritmer och design är så viktigt, är det viktigt att systemarkitekten är förtrogen med designpatterns, algoritmer och gärna en hel del matte. Gör man enklare saker kan man förstås komma undan med mindre teoretisk kunskap, men för eller senare kommer det märkas att man inte kan grunderna. Det är inte konstigare än att folk som bygger broar bör ha läst hållfasthetslära.

Att vi här inte kan söka i alla forum är ett utmärkt exempel på att ultimatebb i detta avseende är uselt *designad* och detta oavsett vilket språk den är implementerad i. Det hade kunnat vara en enkel inlämningsuppgift på univeristetet att skriva ett program som via t ex hashindex kunde söka i stora textmängder på ett kick. Och det vi har här är inte särdeles stora i sammanhanget... Google har stora textmängder.

När ni skriver om PHP-varianter som är "kompilerat", vad menar ni då? Jag vet lite för lite om dom olika PHP-smakerna, men är ni säkra på att det som ni tror är kompilerad kod, bara är lite "förtuggad" kod som PHP snällt ändå måste tolka via sin interpretator/virtuella maskin? Vi skulle kunna göra ett enkelt test om någon har tillgång till en "kompilerad PHP". Vi kunde iterera över en sats några tusen gången och jämföra med samma sak gjord i c.

Angående filändelse .c och c++. Menar du att man någonsin har kört CGIer som okompierad c eller c++ !? Det man har gjort och fortfarande gör är att kompilerar sin c eller c++-kod till exekverbarkod och sedan brukar man döpa sin exkverbara fil till whatever.cgi. Använderen av den exekverbara filen behöver inte alls bry sig eller veta om vad källkoden var för språk.

[ 03 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-03 03:17

Ska du lära dig något språk snabbt för ett projekt så är PERL uteslutet, som är väldigt komplex, plus begränsningarna som jag inte tänker gå in på.
I längden med stora siter så är PERL eller nån annan form av CGI nästan inte ens att tänka på, för datorn måste använda mer CPU för att hantera det.

Låt oss höra vilka begränsningar Perl som språk har gentemot PHP & Co Att gränssnittet CGI har fler begränsnignar är en annan femma, men ingen sund människa använder Perl genom CGI när mod_perl finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-03 03:19

Algoritmer och design är avgörande för prestanda. Språk är enligt min mening sekundärt, men i vissa sällsynta fall kan det vara avgörande.

Stilpoäng! Det i särklass mest insiktsfulla som sagts i denna debatt hittills.

  • Medlem
  • 2002-03-03 16:59

Gääsp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-03 18:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: Hille:
Gääsp!

Ett totalt meningslöst inlägg som absolut inte hör hemma här. Kan du inte komma med något mer vettigt än detta så undanbedes du att kommentera det.

Tänk efter före..

/glemme

  • Medlem
  • 2002-03-03 18:34

Ok, jag slutar skriva här.

Spacemanspiff:
Ola:

Jag unrar lite hur Lasso funkar och har några frågor... Kan jag

- Installera Lasso WDE under "Classic" och använda OS X på samma maskin till utveckling/test?

Har inte provat och skulle inte rekommendera det i annat än en experimentmaskin, men jag antar att det går.

- Från Classic skapa koppliing mellan Lasso och FMP i OS X?

Omjag förstår dig rätt så kör du Lasso i Mac OS 9 och FMP i OSX. Jag tror att det går men jag har tyvärr inte provat det heller.

- Få den inbyggda Apacheservern att prata med Lasso (eller kanske Lasso att prata med Apache)?

/M

Den senaste versionen av Lasso (version 5 som släpptes nyligen) skall gå att installera i Apache i Mac OS X om jag förstått det rätt. Ser fram emot att få prova det, har inte fått mitt ex ännu. Lasso finns i tre versioner: Egen webserver, plugin till webserver (som tex Webstar) och som acgi (att installera i webserver).

Lasso 5 och Lasso 3.X är lite olika. Lasso 5 omfamnar Mac OS x helt och hållet och levereras med MySQL. Även Webstar som många köper som webserver och FileMaker Pro finns för Mac OS X så det går att sätta upp en Lasso-server i Mac OS X med FileMaker som databas.

BlueWorld.com (Tillverkare av Lasso)

Min Lassokurs

Lycka till!

/Ola

Hille:
Och om man är någolunda smart när man använder php är att du skapar ett nytt dokument där du lägger en de två första raderna PHPkod,
och sen endast kallar in det dokumentet med "include". Sparar plats och tid, tänk om ditt login eller lösenord ändras och du har 1000+ sidor att hantera.

På exakt samma sätt fungerar det i Lasso. Det finns faktiskt en riktigt intressant utvecklingsmetod som Lasso-utvecklare använder sig av som kallas för Corral. Finessen med den är att man deklarerar site-variabler och avdelningsvariabler i speciella konfigureringsfiler som sedan alltid inkluderas i övriga filer på en webbplats. Vanligtvis så har man även en fil för navigationen på en avdelning som inkluderas i alla filer i den avdelningen. På samma sätt gör man med sidhuvud och sidfot och liknande. Fördelen är förstås att utvecklingstiden sjunker då det är väldigt få ställen man behöver ändra på för att göra ändringar som påverkar en hel webplats. Vill du lägga till ett menyalternativ på en avdelning öppna en fil så finns det där. Mycket fiffigt. Ambitionen med Corral är i förlängningen att en kund som köper en webbplats utvecklad i Corral vet att det är lätt för andra Lasso-utvecklare att arbeta vidare med webbplatsen. En sorts kvalitetsstämpel kan man säga.

Även ni som har snöat in er i PHP-träsket borde kolla på detta, det är mycket intressant.

Corral Methodology

På webbplatsen finns Whitepaper (PDF) och exempelfiler. Kolla även på [Framework] som är en mer utvecklad tillämpning av Corral.

/Ola

Mikael Svensson skrev:
[i]Vill man göra en extremt enkel gästbok UTAN databas (men som "kräver" en extern fil för lagring av meddelandena) kan man göra så här:

(Visst, exemplet är dumt, men jag anser mig inte ha tid eller lust att göra mer avancerade exempel bara för att visa att det går. Dock fungerar exemplet.)

<form action="<?echo $PHP_SELF?>" method="POST">
<textarea cols=40 rows=5 name=meddelande wrap=virtual></textarea>
</form>

<?php
$fil = "gast.txt";

if(isset($meddelande))
{
$lager = nl2br($meddelande).´
´;

$inlast = fopen ($fil, "r");
while (!feof($inlast))
{
$lager .= fread($inlast,1024);
}
fclose($inlast);

$summafil=fopen ($fil,"w");
fputs($summafil,$lager);
fclose($summafil);
}

@ReadFile($fil) ?>

Lassoversionen av en gästbok:

<FORM ACTION="[Response_FilePath]" METHOD="POST">
<TEXTAREA COLS="40" ROWS="5" NAME="Meddelande" WRAP="virtual"></TEXTAREA>
[i]
</FORM>

[If: (Form_Param:´meddelande´)!=´´]
[File_Write:´gast.txt´, (String_Concatenate: (Form_Param:´Meddelande´), ´
´)]
[/If]
[Set_Variable: ´Guestbook´=(File_Read:´gast.txt´)]
[Variable: ´Guestbook´, Encodesmart]

Jag kan inte PHP. Det exempel på PHP som jag postade ovan (några inlägg längre upp) snodde jag bara från en online-kurs om PHP utan att reflektera närmare över dess innehåll eller optimering. Jag försökte inte som en del tror få PHP att framstå i dålig dager i jämförelse med Lasso-kod genom att skriva dålig PHP-kod. Att PHP-kod framstår som onödigt krånglig torde framgå i alla fall.

Eftersom jag inte kan PHP så tror jag att gästboken i PHP-exemplet som Mikael har skrivit tar det meddelande som skickas till sidan och ersätter alla radbrytningar med
och avslutar med att skriva in meddelandet i gästboken (sist eller först ser jag inte). I Lasso så kan man låta Lasso ersätta alla radbrytningar genom att på en sk "Substitution-tag" skriva ordet Encodesmart. Det är därför jag läser in gästboken i en variabel först för att få tillgång till den funktionen. Man kan även använda sig av [String_Replace] men jag tyckte det var fiffigare att använda den inbyggda funktionen för detta. I PHP-exemplet ovan så borde man eventuellt byta ut åäö mot sina html-motsvarigheter å, ä och ö men kanske PHP precis som Lasso gör det på egen hand per automatik? Jag tar i koden ovan och sätter ihop meddelandet till gästboken med en html-radbrytning och stoppar in det i gästboken. Den skrivs inte över som det kanske ser ut eftersom [File_Write] behöver en parameter "FileOverwrite" om den skall göra det. Eftersom den saknas blir det en "append" istället. Jag har inte heller testat detta exempel... Sorry.

För de övriga två exemplen så orkar jag inte skriva exempel. Jag är lite osäker på om det ens går att göra. Lasso har inget kommando för att kolla utrymme på en hårddisk. Den kan inte heller läsa filer utanför webserverns mapp.

Listningar av PHP:s kommandon är omfattande, och duger inte dessa är det MYCKET enkelt att skapa nya funktioner. Faktum är att det är så man jobbar (som Hille påpekade): Man skaffar sig ett litet kodbibliotek med nyttiga funktioner. Så gör säkert Lassoutvecklare också. FM Link finns väl fortfarande kvar som hjälpmedel?

I Lasso finns det något som kallas för Makron där man kan definiera sina egna funktioner. Man kan också bygga ut Lasso med Java eller vad det nu heter.

Argumentet att en PHP-utvecklare också måste lära sig SQL är tycker jag är lite fånigt. Jag antar att Lassoutvecklare måste lära sig t.ex. FileMaker för att veta vad som bör göras i databasen och vad som enklare kan utföras med Lasso.

Kanske skulle ha formulerat mig så istället:

Om någon annan har skapat databasen (FM respektive SQL) och installerat den på servern och skickat specifikationen till utvecklaren så behöver en Lasso-utvecklare inte lära sig FileMaker eller SQL för att kunna skriva en webbsida som pratar med databasen. PHP-utvecklaren måste i samma situation även lära sig programmeringsspråket SQL för att kunna prata med en databas. Så argumentet är faktiskt riktigt, även om man inte tror det först. Hur mycket SQL man måste lära sig beror förståås på siten man bygger.

Inlärningströskeln brukar alltid sägas vara hög för PHP, men det tycker jag definitivt inte. Enligt min mening är den definitivt inte högre än för Lasso. Skillanden är väl att PHP har tydligare släktskap med programmeringsspråk än Lasso, men det innebär inte automatiskt att det är svårare.

En av fördelarna med Lasso jämfört med PHP är som jag skrivit tidigare är att den kod man producerar med Lasso är enklare att skapa och många vanliga funktioner man behöver finns färdiga att använda sig av. [ROWS], encodesmart osv... Eftersom koden är lättare att skriva, vanligtvis kortare och överhuvudtaget enklare så betyder det kortare inlärningstid, kortare utvecklingstid och därmed lägre kostnader. Priset för programvaran brukar normalt sett vara irrelevant i normalstora webbprojekt. Eftersom det normalt sett oftast är flera kunder som delar på kostnad (flera lösningar kan husera på samma maskin med en Lasso-licens) så blir det väldigt lite per lösning.

Jag tycker vidare att det är svårt att motivera en nybörjare med sin nya PowerMac med OS X att börja med FileMaker/Lasso där det kostar en del att över huvud taget komma igång. För kommersiella tillämpningar är det en annan sak — man använder det verktyg som man trivs bäst med.

Man kan ladda hem gratis demo på Lasso med manual och allt från BlueWorlds webbplats. Den håller i 30 eller är det 45 dagar. Men jag håller med dig om att man för kommersiella tillämpningar skall använda det verktyg man trivs med. Kunden är oftast inte intresserad av vilken "middleware" man använder. Men med Corral-metoden och Lassos enkelhet så kommer man ofast att kunna ge bra priser på de jobb man erbjuds.

/Ola

Adrian B skrev: Sist så har jag några frågor till Lasso-kunniga (från en som bara kan PHP):

Hjälper gärna till...

Hur är det med sessionsstödet i Lasso? PHP har ju (sedan version 4) otroligt smidigt stöd för att använda sessioner så man inte behöver läsa sig ett dyft om skriva till cookies och annat (använder man t.ex. Perl så är det krångligare).

I Lasso tre fanns inget stöd för sessioner tyvärr och det löste man på lite olika sätt. En del gjorde databaser och andra gjorde filer med räknare i och annat skojsigt.

I Lasso fem som släpptes i veckan så finns det sessioner och en hel andra otroligt fiffiga och användbara funktioner.

Lasso 5 features

Hur är det med filhanteringsfunktioner i Lasso? Jag skrev nyligen en funktion i ett projekt som gör att användarna kan ladda upp egna filer till webbservern och det gick som en dans med PHPs inbyggda stöd för detta.

Det går.

Finns det mycket tilläggsfunktioner? TIll PHP kan man ju installera GD för att genera bilder och det finns andra tillägg för att t.ex. skapa PDF:er "on the fly".

Du kan få Lasso att köra Applescript om du vill vilket öppnar för många fiffiga och roliga lösningar. Oftast är det webserverprogramvaran (tex Webstar) som man installerar tilläggsfunktioner i som tex Webstar och det finns lite sådana. Men du kan förutom Applescript, Plugins till webservern även göra egna macron och egna LJAPI-moduler. Det senare i Java.

Hur är det med utvecklingsverktyg? För PHP har det varit lite skralt, speciellt på macsidan, jämförst med stödet för ASP från Microsoft. Jag har hackat en del MySQL förut men i senaste projektet så jobbar jag mot en MsSQL-server och har då suttit en del i Enterprise Server eller vad det heter, Microsofts program för att jobba med MsSQL-databaser och jag måste säga att jag är lite avundsjuk på hur smidigt det är. Ofta är det ju så att kommersiella miljöer kan ha den fördelen att verktygen är bättre än för open source-miljöer. Är det så när det gäller Lasso?

För att bygga siter med Lasso kan du köpa Lasso Studio för Dreamweaver eller Lasso Studio för GoLive. Då får du en massa små ikoner i dina webbsidor som representerar Lassofunktionerna i en webbsida. Men jag gillar inte det sättet att arbeta utan fördrar Dreamweaver utan Lasso Studio tillsammans med BB Edit.

Men lägg märke till att även om du köper Lasso Studio som är en utvecklingsmiljö måste du även köpa Lasso Web Data Engine och installera den på servern där din lösning skall ligga.

Lasso Studio

/Ola

Såg precis det här:

Utvecklingsmiljö för PHP i Dreamweaver släppt (MacPressen)

Det heter PHAkt.

/Ola

Hille: Näe det är sant, men jag tänkte mest på individer som gör hemsidor åt släktingar och dylikt.

Aha, ja då spelar förstås inte scriptspråkets hastighet så stor roll. Men redan på hyfsat belastade sajter kan det märkas.

Hille: Du missade nog att jag skrev att det är datorn i sig som är största och främsta anledningen hur bra ett språk går.

Men om vi nu jämför Lasso och PHP i detta forum så handlar det ju i första hand om att välja något av dessa till sin mac. Så hårdvaran är densamma för båda språken.

Hille: Intesse och vilja i stor del, men det är först och främst din intelligens och minne (som jag tycker är samma sak) som bestämmer hur mycket och snabbt du lär dig.

Självklart! Men jag tycker ändå man kan jämföra PHP och Lasso och säga att PHP är bättre för att bla bla bla, medan Lasso är bättre för att bla bla bla, oavsett om det är jag med mina förutsättningar (intelligens, vilja, minne, social situation... whatever) eller nån annan.

Hille: Sen är det kanske bara jag, men jag tycker generellt inte om jämförelser när det är två helt olika individer som är inblandade.

Öh... så två personer kan inte alls jämföra två scriptspråk i så fall?

Hille: CGI (C++) dokument är det jag pratade om, dokument med själva .c (.c++) filändelsen.

Nu förstår jag verkligen inte vad du menar... skriver man CGI med C-kod så kompilerar man ju koden till ett körbart program....

ace4711: Algoritmer och design är avgörande för prestanda. Språk är enligt min mening sekundärt, men i vissa sällsynta fall kan det vara avgörande.
Eftersom algoritmer och design är så viktigt, är det viktigt att systemarkitekten är förtrogen med designpatterns, algoritmer och gärna en hel del matte. Gör man enklare saker kan man förstås komma undan med mindre teoretisk kunskap, men för eller senare kommer det märkas att man inte kan grunderna. Det är inte konstigare än att folk som bygger broar bör ha läst hållfasthetslära.

Jo, det är förstås sant. Det är därför jag inte skulle vilja kalla mig för riktig programmerare, trots många rader PHP-kod numera. För jag kan inte så mycket på djupet om programmering. (Men jag vet hur jag ska göra för att bygga ett litet webbadministrationssystem som gör vad det ska, så jag är rätt nöjd ändå...

Taz_1999: I PHP-exemplet ovan så borde man eventuellt byta ut åäö mot sina html-motsvarigheter å, ä och ö men kanske PHP precis som Lasso gör det på egen hand per automatik?

Man kan köra det igen htmlentities() för att byta ut det om man vill.

Tack för svaren på frågorna också! Uppenbarligen går det (iaf nu med Lasso 5) att fixa rätt mycket av det som går att fixa med PHP.

Synd bara att vi inte verkar ha nån här som arbetat mycket med båda språken och har insiktsfulla kommentarer om skillnaderna. Känns lite som att diskutera varför en Nokia-telefon är bättre än Ericssons när jag aldrig ägt en Ericssontelefon...

Glömde svara på detta:

ace4711: När ni skriver om PHP-varianter som är "kompilerat", vad menar ni då? Jag vet lite för lite om dom olika PHP-smakerna, men är ni säkra på att det som ni tror är kompilerad kod, bara är lite "förtuggad" kod som PHP snällt ändå måste tolka via sin interpretator/virtuella maskin? Vi skulle kunna göra ett enkelt test om någon har tillgång till en "kompilerad PHP". Vi kunde iterera över en sats några tusen gången och jämföra med samma sak gjord i c.

Jag vet att man både kan göra en "förtuggad", optimerad, variant och att man kan göra nån typ av "binaries" som skyddar koden genom [de kommersiella] verktygen som Zend tillhandahåller. Däremot så kan jag för lite om detta rent allmänt för att säga exakt vad som sker. Men du är välkommen att läsa mer på www.zend.com.

Ola ville ha mer avancerade script.
Jag kan berätta vad ett avancerat script gör - det är hemligt just hur koden är skriven. Vill inte visa det för eventuella konkurrenter men detta är synopsis:
Att loopa ett antal poster, ladda upp binär data till en databas, binhexa, lägga till prefix, ansluta till en telnetserver och skicka som SMS.

Ja, jag har ett PHP script som fixar allt detta. Varför detta?
Handlar om telefonloggor och liknande...

Nu var jag elak...

Några reflektioner:

- Förstår ni nu varför PC & Mac användare alltid kommer att hävda att just sin plattform är bäst. Allt beror ju på hur man själv värderar olika saker och vad man är van att arbeta med. Det viktiga är ju att man använder det verktyg som man är mest produktiv med!!

- Jag som känner Ola personligen kan säga att jag inte känner någon annan programmerare som får saker klara i tid på ett så strukturerat och dokumenterat sätt. (dokumentation - vad är det???) - vanligt annars bland programmerare

[ 04 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Ola ville ha mer avancerade script.
Jag kan berätta vad ett avancerat script gör - det är hemligt just hur koden är skriven. Vill inte visa det för eventuella konkurrenter men detta är synopsis:
Att loopa ett antal poster, ladda upp binär data till en databas, binhexa, lägga till prefix, ansluta till en telnetserver och skicka som SMS.

Det var ett avancerat script, det håller jag med om. Jag vet inte exakt hur man skulle göra det i Lasso men kommer inte på något skäl till att det inte skulle gå. Lasso kan loopa, pilla på filer, stoppa in information i en databas respektive pilla på filer igen. Har aldrig stött på att Lasso skall ansluta till en telnetserver men jag tror att det går att åstadkomma via ett Applescript som kör en Telnet-klient eller kanske på något annat sätt. Sedan vet jag att det finns flera lösningar för att skicka SMS med Lasso men har inte haft tillfälle att närmare kolla upp det. Oftast finns det ju CGI-applikationer som har en URL som man bara skickar några parametrar till och det är ju ingen konst i Lasso.

Better Telnet är scriptbar med Applescript (Versiontracker)

Ja, jag har ett PHP script som fixar allt detta. Varför detta?
Handlar om telefonloggor och liknande...

Nu var jag elak...

Låter som ett kul projekt. Men du var inte speciellt elak. Vad jag efterlyste var kanske mera ett exempel på PHP där dess flexibilitet och styrkor lyser igenom som du menade att mitt ursprungliga snodda PHP-exempel inte gjorde. Ser fram emot att någon kan visa ett sådant kodexempel.

/Ola

- Jag som känner Ola personligen kan säga att jag inte känner någon annan programmerare som får saker klara i tid på ett så strukturerat och dokumenterat sätt. (dokumentation - vad är det???) - vanligt annars bland programmerare

Tack Martin, det var snällt av dig, nu blev jag glad.

Jag håller också med dig om att denna debatt är påfallande lik Mac och PC-debatten och det var lite grann därför jag lade mig i den. Det finns vissa saker jag "triggar" på och en sådan är just argumentation av typen "XX slängs ut för alla satsar på YY istället för det är billigare", "XX är bäst för det är gratis", "XX är bäst för det används mest", "XX är mest beprövat och därför bäst för alla projekt", "XX är lättare att få hjälp med" (Det kan tolkas som att det är omöjligt att jobba med, men det är lätt att få hjälp, hihi). Osv... Ersätt XX med Mac OS eller Lasso eller så känner ni säkert igen argumenten. Som gammal Macfanatiker som ofta ställt sig på barrikaderna för att försvara mitt älskade Mac OS mot häcklarna så reagerar jag på denna typ av argumentation som aldrig går att leda i bevis och jag ber om ursäkt om jag har framstått som nedlåtande eller patroniserande i denna debatt.

Så, nu skall jag jobba lite...

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-04 13:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Som gammal Macfanatiker som ofta ställt sig på barrikaderna för att försvara mitt älskade Mac OS mot häcklarna så reagerar jag på denna typ av argumentation som aldrig går att leda i bevis och jag ber om ursäkt om jag har framstått som nedlåtande eller patroniserande i denna debatt.

Så, nu skall jag jobba lite...

/Ola

Jag håller med om att man skall kämpa för det man tror på. Jag kommer inte säga att XX är bättre än YY. Jag tycker att användarna skall använda det dom själva vill.

Själv har jag en förkärlek för Tango. Det tycker jag är en utvecklingsmiljö som kommer stå på sig ett bra tag till.

Jag tycker att denna diskussion har hållt sig på en bra nivå med vissa lågvattenmärken. Så länge vi håller oss borta från sarkasm, patronisering, personangrepp och liknande icke relevanta saker kommer jag låta denna diskussion pågå.

Keep it up! Gillar att höra sånt här...

/glemme

Jo jag tycker också att debatten har hållit sig på en bra nivå i största allmänhet. Visserligen blir det långa inlägg att läsa men det får jag väl ta.

Jag kommer ge mig nu. Jag orkar inte gräva fram några mer avancerade exempel - även fast jag har en hel del på hdn här. Jag orkar liksom inte förklara vad de används till så att du Ola ska kunna göra samma sak i Lasso/AppleScript.

Den enda fördel jag kan se direkt nu med PHP är att det har inbyggt stöd för allt man nästan kan tänka sig utan att behöva dra in tredjeparts saker, vilket i sig kan vara en risk. För vad händer när den inte vill fungera?
Nu är det ju inte så med just AppleScript, men vad händer om Better Telnet kraschar?
Jag har själv befunnit mig i den fällan inte skoj kan jag säga. Det var en av anlednigarna att Lasso fick stryka på foten.

Som jag sagt innan - använd det språk du kan och finner gör det bästa med det projekt du sitter inför, om du sedan gör det i Javascript eller com-objekt det är skit samma. Så länge kunden är nöjd och glad och du får betalt så är allt super.

Ha en bra dag.

ps. mattias är snäll efter lunch med god mat. ds.

Fick precis ett mail från Lee McNeil. Han är en av grundarna av Lasso Association UK och filar just nu på ytterligare ett WhitePaper som BlueWorld har beställt. Detta kommer att heta "Lasso vs PH"P och sällar sig till tidigare Whitepapers med titlar som "Lasso vs ASP" och "Lasso vs ColdFusion". Dessa whitepapers är noggrannt gjorda jämförelser mellan Lasso och dess konkurrenter som är skrivna av oberoende författare. Men eftersom BlueWorld vanligtvis betalat för kalaset går väl det att diskutera hur pass oberoende de är. Jag tycker att tidigare jämförelser har varit mycket bra och inte speciellt partiska, både bra och dåligt har framkommit.

I slutet på veckan berättar Lee att "Lasso vs PHP" bör finnas att tillgå, jag hör av mig igen.

Lasso vs ASP och Lasso vs ColdFusion hittar du här så länge.

/Ola

Lasso vs PHP White Paper Pressrelease

Nu har BlueWorld släppt den Lasso vs PHP White Paper jag nämnt tidigare. Jag har inte själv läst den ännu men den bör innehålla en hyggligt opartisk jämförelse av Lasso och PHP av någon som faktiskt använt och väl känner till båda miljöerna.

Enjoy!

/Ola

Oväntat att BlueWorld (som gör Lasso) fann att Lasso är bättre än PHP.
Oavsett om de hyrt in en extren konsult att göra detta test så har jag mycket svårt att tro att de skulle publicera detta om det kommit fram till något annat.
Låt någon helt annan varken Zend eller BlueWorld göra denna test. Gärna tester som är tagna från vekligheten då kan jag börja tro på detta.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-11 10:04

Jag har inte läst alla posts som finns i den här tråden. Men jag tänkte bara klämma in min åsikt (igen?).

Efter att ha skrivit en relativt stor webshop i Lasso och utvecklat siter i PHP så lägger jag personligen min röst på PHP. När komplexiteten växer så är det fantastiskt mycket enklare för mig som är van att programmera i språk som C att snabbt komma igång och få advancerad funktionalitet, jämfört med att sitta och lägga in LassoTaggar här och där. PHP ger också en mycket enklare överblick över vad som händer när man tittar på sidan med kod, samt snyggare HTML kod som följd.

Nu förutsätter jag att inget superdrastiskt har hänt med Lasso sedan jag använde det. En liten grej som också påverkar det hela är att jag tycker gratis är gott. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa Lasso jämfört med att ladda ner php, där du kan byta server-plattform utan att behöva krångla.

Hittade denna gamla tråd igen från 2002, tycker fortfarande den är rolig.

Har ingen erfarenhet av just Lasso men arbetar med coldfusion och php. Där är det så att coldfusion är enklare och ger lättare/mindre kod och är snabbare att arbeta med men jag lutar nog åt att php är något mer kraftfullt. Men 95% av arbetet gör man ofta det enkla och att coldfusion inte har precis alla inbyggda funktioner som php har utan får göra en workaround på just då är väl accepterbart.

En annan aspekt som inte tagits upp i tråden är att det finns färdiga script till i princip allt i php. Så är inte fallet i coldfusion/asp som jag arbetar med. Lär väl inte gälla Lasso heller (då jag egentligen bara hört om det på 99.se).

Bevaka tråden