Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPod Mini dockan passar för övrigt utmärkt med Nano... Den går i utan problem! Min sitter just nu i mini dockan.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-12 23:58
Ursprungligen av screwpull:

iPod Mini dockan passar för övrigt utmärkt med Nano... Den går i utan problem! Min sitter just nu i mini dockan.

Jättekanon att nån bekräftade det! Då gäller det bara att inte sälja docken när man säljer minin för att införskaffa sig en nano då

Ursprungligen av Spiken:

Jättekanon att nån bekräftade det! Då gäller det bara att inte sälja docken när man säljer minin för att införskaffa sig en nano då

När man väljer att beställa en docka till nanon under tillbehör så länkas man till ipod mini dockan... Antar att det är precis samma.

  • Medlem
  • 2005-09-13 13:27
Ursprungligen av punktcom:

När man väljer att beställa en docka till nanon under tillbehör så länkas man till ipod mini dockan... Antar att det är precis samma.

Nej det finns en till nanon och en till minin, det är fellänkat på Apple.se. Se under Store -> Kablar och dockningsstationer -> Apple iPod nano-dockningsstation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-12 22:24

Jaha hörlursuttaget är på undersidan, vad opraktiskt. Vill apple att man skall gå runt med iPod nano runt halsen? Jag trodde de vände sig till en stilmedveten konsumentgrupp och inte till finesslösa klantar.

Man är väl oerhört stilmedveten om man har sin nano om halsen. Då visar man ju att man inte köper vad skit som helst utan köper sin skit från Apple.:D

Trodde jag skulle kunna motstå nanon, men icke. Jag är numera ägare till en dylik tingest. Måste säga att den är perfekt, än så länge. Nästan lika lätt som en shuffle, vilket är underbart när man cyklar eller Vespar till jobbet, rymmer lite mer musik när man är ute på längre resor än de tio minuter jag har till jobbet och har display så att det går att välja låtar då man är sugen på något speciellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 12:18
Ursprungligen av ohennig:

Nästan lika lätt som en shuffle, vilket är underbart när man cyklar eller Vespar till jobbet, .

Allvarligt talat, det är ingen god ide att lyssna på musik när du cyklar eller kör vespa. Det är nog många som förlorat livet på grund av den ovanan.

Ursprungligen av rhesus:

Allvarligt talat, det är ingen god ide att lyssna på musik när du cyklar eller kör vespa. Det är nog många som förlorat livet på grund av den ovanan.

Om man har cykelväg till skolan/jobbet så är det väl ingen jättefara att lyssna på musik i lurar?
Ska man ge sig ut på bilvägen dock, då är det kanske inte så klyftigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-13 08:16

"Ytmaterialet är så blankt att man helst skall bära vita handskar för att göra fingeravtryck" För att inte göra fingeravtryck borde det väll stå?

Nu kommer de igen och vill att vi ska köpa nya spelare. Köpte en tidigare med 15GB HD som knappt kan användas idag pga taskiga batterier som det ska vara svårt och dyrt att byta.
Har de löst problemet denna gång?
- går det att byta batteri utan att plocka ner den i atomer?
- kan minneskortet bytas utan att ipoden plockas isär?
Nää ...Apple tappar greppet och kommer att jagas ikapp av telefonleverantörerna.

Ursprungligen av janne.hemma:

Nu kommer de igen och vill att vi ska köpa nya spelare. Köpte en tidigare med 15GB HD som knappt kan användas idag pga taskiga batterier som det ska vara svårt och dyrt att byta.
Har de löst problemet denna gång?
- går det att byta batteri utan att plocka ner den i atomer?
- kan minneskortet bytas utan att ipoden plockas isär?
Nää ...Apple tappar greppet och kommer att jagas ikapp av telefonleverantörerna.

Du måste inte köpa det senaste. Ingen tvingar dig. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 23:09
Ursprungligen av janne.hemma:

Nu kommer de igen och vill att vi ska köpa nya spelare. Köpte en tidigare med 15GB HD som knappt kan användas idag pga taskiga batterier som det ska vara svårt och dyrt att byta.
Har de löst problemet denna gång?
- går det att byta batteri utan att plocka ner den i atomer?
- kan minneskortet bytas utan att ipoden plockas isär?

De som vill göra detta är nog inte apples målgrupp med denna produkten.

Ursprungligen av janne.hemma:

Nää ...Apple tappar greppet och kommer att jagas ikapp av telefonleverantörerna.

Visa mig en mobil som ger mig samma känsla som Nano så köper jag den direkt!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 08:37

Hur är det nu? Går det på något sätt att ansluta iPod nano via firewire? tänkte på att den hade samma kontakt som iPod mini, finns ju FW kabel för den så... Någon som vet? Tänkte på alla stackare som inte har en burk med USB2.

Mats sa "nano sätter direkt ribban för musikspelare, allt annat blir löjligt efter detta" och det är lätt att hålla med.

Skulle detta vara löjligt? http://www.jensofsweden.se/product.aspx?product=mp450&section=portable Halva förvaringen och festligt rymdtema och allt!

Festligt nog säljer Jens också ovanligt många vita hörlurar på sin sida numera.

Ursprungligen av badmojo:

Hur är det nu? Går det på något sätt att ansluta iPod nano via firewire? tänkte på att den hade samma kontakt som iPod mini, finns ju FW kabel för den så... Någon som vet? Tänkte på alla stackare som inte har en burk med USB2.

Du kan ladda via Firewire men ej synka. Apple hade troligen inte kunnat göra nano så pass liten om de inkluderat Firewire-hårdvaran. Kopplade just in min via Firewire och får upp detta:

"Firewire connections are not supported. To transfer songs, connect the USB cable provided"

Ursprungligen av Mats Björnström:

Du kan ladda via Firewire men ej synka. Apple hade troligen inte kunnat göra nano så pass liten om de inkluderat Firewire-hårdvaran. Kopplade just in min via Firewire och får upp detta:

"Firewire connections are not supported. To transfer songs, connect the USB cable provided"

Det borde ju vara så att FW inte fick plats, annars hade det nog fungerat. Det finns ju USB2-kort både som PCI och PCMCIA så det går ju att lösa.
Jag har en iPod Photo och den kräver USB2 eller FW, men när jag provade via vanlig USB så funkar det också, långsamt såklart men det funkar. Är det kanske så även med Nano att man faktiskt kan använda USB1 om man har tålamodet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-14 10:14
Ursprungligen av Mats Björnström:

Du kan ladda via Firewire men ej synka. Apple hade troligen inte kunnat göra nano så pass liten om de inkluderat Firewire-hårdvaran. Kopplade just in min via Firewire och får upp detta:

"Firewire connections are not supported. To transfer songs, connect the USB cable provided"

Tack för denna info. I och för sig tråkigt, men bra att veta innan...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 11:08

Nån som vet hur det ligger till med uteffekten jämfört med en iPod 3G? Skulle vilja kunna använda Grado-lurar till den, men de kanske är för krävande (även om de är relativt lättdrivna)?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-13 14:28

Den här recensionen fick mig att verkligen att tappa sugen för iPod nano ... *INTE*!

Jag som inte hade tänkt köpa en direkt kommer nog bli 2 500 kr fattigare nästa månad

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 14:36

Fanken att det skall vara sådan fin kvalitet på Apple-prylarna. Om min två år gamla iPod åtminstone hade börjat visa något tecken på att vara sliten så skulle ju denna vara ett solklart köp. Nu sitter jag istället och väntar på att fel skall uppstå .

Bra test, dock inte lika ingående som Ars Tecnicas test, av förklarliga skäl. Vem vill testa hållbarheten på en så fin iPod genom att köra över den med bilen?

Ur texten:
"At this point we were astounded that the iPod nano was still working properly, albeit with a broken display. Because we had honestly expected the iPod nano to break by this time, we were forced to depart from our planned schedule of destruction and try and run over it with the car. Surely, we thought, it could never withstand the crushing power of German automotive engineering."

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Bra test, dock inte lika ingående som Ars Tecnicas test, av förklarliga skäl. Vem vill testa hållbarheten på en så fin iPod genom att köra över den med bilen?

Ur texten:
"At this point we were astounded that the iPod nano was still working properly, albeit with a broken display. Because we had honestly expected the iPod nano to break by this time, we were forced to depart from our planned schedule of destruction and try and run over it with the car. Surely, we thought, it could never withstand the crushing power of German automotive engineering."

Värt att notera är att Nanon fortsatte att spela musik efter att ha blivit överkörd av bilen (men bildskärmen var lite mer... defekt så att säga)

Nu har även nano-armbanden börjat säljas. Lufthålen ger det onekligen en gigantiskt-plåster-look

Ursprungligen av Björnström:

Ytmaterialet är så blankt att man helst skall bära vita handskar för att göra fingeravtryck - ser inte helt dumt ut med Michael Jackson look trots allt. En iPod mini är betydligt lättare att hålla i fräscht skick genom sin yta av borstad metall, en detaljmiss av Apple?

Ska man ha handskarna för att få fingeravtryck så är det väl bättre att skippa MJ-looken och slippa fingeravtryck.

100 pers skrev tydligen samma sak. Tyckte minin var snyggare...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-13 15:55

Hahaha, kanadensare

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 16:03

Idiotiskt att sälja en MP3-spelare som man måste bära bomullshandskar för att inte repa/kladda ner. Funktionen känns helt bortglömd, bara designen har fått vara kvar. Jättesnyggt med vit högblank plast och polerad metall när man packar upp Nanon, men efter en dag är den redan repad och flottig på metallen. Känns lite dumt att det i princip är ett krav att köpa ett fodral samtidigt som man köper iPoden (fodralet gör ju inte den snyggare heller precis, särskilt inte Apples - 1984 revival? ).

Ursprungligen av Rickard A:

Jag håller helt med. Men det är ju så lustigt att när Apple implementerar en funktion som tidigare dissats totalt så tystnar kritiken nästan helt. Ofta är väl kanske Apples genomförande lite mer genomtänkt men i detta fall har man ju inte mycket nytta av att ha den botten om man inte köper snöret och hänger runt halsen.

Det är ju mycket möjligt att Apple själva ogillar placeringen, men att det var fysiskt omöjligt att få uttag och kretsar att passa på ovansidan, där skärmen tar plats. De som tagit isär iPod nano verkar vara rätt imponerade över hur tajt den är byggt (och artikeln i Time understryker det).

Ursprungligen av Macvarg:

Jättesnyggt med vit högblank plast och polerad metall när man packar upp Nanon, men efter en dag är den redan repad och flottig på metallen.

Jag använder fortfarande första generationens iPod och den blanka metallen har fått en fin patina vid det här laget...

USB1 funkar fint med nano. Har all min musik på en kub och det gick fint att föra över musik. Om än långsamt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-14 10:35

USB 2.0 är väl inte fy skam? Stödjer vanliga iPod Firewire 800 eller är det 400?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-14 10:44
Ursprungligen av Spiken:

USB 2.0 är väl inte fy skam? Stödjer vanliga iPod Firewire 800 eller är det 400?

Nä, har man USB 2.0 är det nog jättebra. Vanliga iPod stödjer FireWire 400, dvs typ samma fart som USB 2.0.

Undrar om Clas Ohlsons USB 2.0 PCI-kort funkar till G4:an. Det verkar som att OS X har inbyggda drivrutiner -- jag hittar flera olika PCI-kort på nätet som sägs stödja Mac.

Bevaka tråden