Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola ROKR - årets besvikelse?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 12:56

En intressant artikel om hur ROKR kom till. Vem skall få dra in stålarna: http://www.wired.com/wired/archive/13.11/phone.html

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 16:47

Jag tror garanterat att Apple håller på med en mobil. Samarbetet med Moto har nog att göra med att hova in massor med gratiskunskap och att tiden inte är inne för en Apple mobil ännu, dvs de har inte mjölkat iPoden färdigt.

Om några skulle kunna göra en logisk och snygg telefon så är det Apple. Kan dock tänka mig att det tar bra mycket mer tid att utveckla en "iPodmobil" än det tog att göra klart iPodden.

Förstår dock inte vad iPod har i namnet på en framtida mobiltelefon att göra. Känns mer Microsoft än Apple med en sådan lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 20:15

Problemet enligt artikeln jag refererar till ovan, är att det är hopplöst att försöka lansera en telefon som saknar backning av operatörerna. De är inte ett dugg intresserade av alternativ till deras försäljningskanaler vad gäller musik. Operatörerna har ännu större makt i USA än i Sverige, och endast en liten procent av telefonerna säljs genom annan kanal än operatörernas.

Apple, å sin sida, vill inte licensiera ut sin teknik för copyrightskydd. Undrar hur länge Apple kan stå emot de andra stora, då Microsoft villigt licensierar ut sin teknik.

Vänligen, Ylan

Jo jag HAR en ROKR ...

Till skillnad från de flesta som valt att kommentera ROKRn utan att ens ha hållit i den så har jag nu haft en i tre dagar, och jag är faktiskt nöjd.

Enligt mig beror det på var man sätter ribban, många väntade sig så mycket mer och då får man problem. Jag behövde en ny privat telefon och 0kr med bundet teliabonnemang passade mig alldeles utmärkt. Vad får man då? Jo man får en helt OK standardmobil med 512MB extra minne plus en iTunes klient för att hantera din låtar.

Visst, klienten är lite seg men långt ifrån så seg som många gett sken av; man får släppa technostressen lite och för någon som aldrig haft en iPod kommer det inte vara något problem alls. Visst, iTunes har inte full funktionalitet men det är knappast särskilt förvånande då ROKR inte är en iPod. Visst, 100 låtar limiten i mjukvaran är snål men det lär komma ett hack snart och handen på hjärtat; man klarar sig rätt långt på 100. Visst de medföljande lurarna är STORA och det är säkert ett klart minus för en del men inget problem för mig, me got BIG ears, och det lär komma bra aftermarketlurar med handsfree som passar. Att man bara kan para ROKRn med ett iTunes bibliotek i taget är förstås lite surt men inte heller ett stort problem annat än om du vill lyfta låtar från andras bibliotek.

Efter att ha läst alla sågningar så blev jag faktiskt positivt överaskad redan efter ett par timmars användning. Saknar jag något? Ja, radio saknar jag faktiskt ...

Senast redigerat 2005-10-31 10:16

Har svårt att förstå hur man kan vara nöjd.. Köpte en igår, ska försöka lämna tillbaka den idag..
En betydande del av mina skivor i iTunes gick inte att få in i telefonen(?). På Motorola sa dom att det måste vara skyddade skivor på något sätt och bad mig kontakta Apple. Mycket underligt då t ex vissa skivor av samma artist/på samma skivbolag funkade och andra inte..

Tidningen Mobil skriver om ROKR-floppen

Följ länken:

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200511/15/20051115213320_AHD005/20051115213320_AHD005.dbp.asp

så kommer ni till en intressant notis om varför en del motorolachefer idag
troligen kröker gem i nån källarlokal i Idaho ...

Alternativ?

Vad finns det för alternativ till ROKR? Jag är en nöjd iTunes-användare och ser gärna att man på ett enkelt sätt kan slumpa ner ett antal låtar i mobilen utan att aktivt behöva göra det själv.

Bevaka tråden