Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4 Kerberos strul

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

(Johan, tack men hade jag haft svaren hade jag inte postat här, jag har sökt och läst.)

Åter till diskussionen. Har jag förstått det rätt:
- en extern dynamisk dns (tex dyndns) tex mittforetag.dyndns.com (denna har inget med OD att göra, eller hur)
- en intern dns tex mittforetag.local som är "kerberized"

Men mbp skrev tidigare att det är viktigt fram/bakåtuppslagning för dns:en funkar för att OD ska rulla bra. Hur löser man det med sin interna dns? En annan intern server som kör DNS?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-25 10:16

Din OD master kan var sin egen DNS, det som är viktigt är att om du kör nslookup mot ip så ska den svara med ett domän namn och om du kör mot domännamn så ska den svara med serverns ip.
nslookup 111.222.333.444 ger server.namn
nslookup server.namn ger 111.222.333.444

Ursprungligen av Narogh:

Din OD master kan var sin egen DNS, det som är viktigt är att om du kör nslookup mot ip så ska den svara med ett domän namn och om du kör mot domännamn så ska den svara med serverns ip.
nslookup 111.222.333.444 ger server.namn
nslookup server.namn ger 111.222.333.444

Låter smart, men hur gör jag detta rent praktiskt i Server Admin?
Jag la till mittforetag.local i DNS:en och lade också till serverns IP-nummer som DNS-server i Nätverk, det gör att jag får det resultatet du säger ovan. Har jag gjort rätt då?

Du kan också regga en icke-dynamisk adress som du sedan pekar mot din dynamiska adress. Så har jag löst för en kund en gång när det kommer till att få en enkel ftp adress.
Vet inte om det skulle fungera med Kerberos.

Har lite svårt att tro det eftersom Kerberos kräver det som Narogh skriver.

Vill bara rapportera att jag fick allt att fungera bra efter mycket pulande. Det var precis som alla påpekade, viktigt att DNS:en var rätt konfigurerad, och att hostname var korrekt. Efter varje ändring var jag tvungen att starta om. Till slut blev det helt rätt inställningar i kerberos och LDAP när jag gjorde om min Standalone till OD Master, då var det bara att köra. Nu hoppas jag att allt är rätt.

Bevaka tråden